Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muuttiko ensi raskaus muuten jollain jotain? Mulla meni samat kengät koko ajan ja menee nytkin. En huomaa itsessäni kerrassaan mitään muuttunutta. Ei raskausarpiakaan.

Mulla tulee vieläkin jälkivuotoa pari tippa per pvä. Vitun ärsyttävää. Alkaa jo mestat homehtuu noista muovisuojista housuissa... Oliks muilla sektiopotilailla montakin viikkoo?

No kyl hän yleensä jonkinlainen tolkku päällä vielä kun sänkyyn viedään. Nukahtaa siihen sitten omia aikojaan. Mut joskus tilanne on se et on nukahtanut jo kun siirretään sinne omaan petiin. Hällä on sellaset pehmoiset fleece-peitot jotka käärin pään molemmin puolin ja hän sit tunkee päänsä sinne peittoon kiinni ja alkaa koisata.

Joudutteko nukuttaan, vai vietkö hereillä ollessaan sänkyyn?

Joo, mä käytän "oikopolkuja", jos oon ihan väsy. Isänsä sen sijaan on enempi sissi. Mun puolesta saa hytkytellä hamaan tappiin saakka... Huono sekin on joka tapauksessa, jos tavoitetila on tiputtaa vauva omaan sänkyyn ja nukahtaa omia aikojaan sinne.

Nukutetaan :)

Ensin iltatoimet, eli vaipan vaihto ja syöttö....päälle heikutukset ja keikutukset.. vatsa täynnä nukkumaan :)

Saattaa kitistä hetken kopassa, mutta uskoo puhetta, kun hälle sanotaan, että on yö ja nyt nukutaan. Päänsilitys:Heartred

Hienosti nukkuu, ihan vastasyntyneestä lähtien, ei itke koskaan yön aikana.

Se eilinen kapalokikkailu oli sit pelkkää tsägää.... Tai sillä on tänää ollu parkupäivä, nyt illalla huusi jostain seiskasta kymppiin. Ainoo millä hiljeni, oli tissi. Kun vauvan käänsi vattalleen käsivarren päälle, ni röyhtäili ja piereskeli. Et ilmeisesti pahoja vattanpuruja. Mut mistä helvetistä ne nyt sitte on tullu? Mä en edelleenkään oo syöny mitään erikoista enkä isoja määriä. Mut ne d-tipat tosiaan eilen jäi veks, joten annoin 3 tippaa aamupvällä ja nyt illalla toiset kolme. Oisko ne aiheuttanu tänään ton parkumisen? Ja niis tipoissa oli eroja? Joku oli vesiliukoinen ja joku öljypohjainen? Mulla on ne Gefilus-tipat. Pitäiskö koittaa vaihtaa? Korvikettakaan se ei oo saanu eilen eikä tänään. Se oli muuten Nan-merkkiä, jota äijä oli antanu.

Mulle on taas luvattu kaks-kolme yötä 8h unet. Saas nähdä miten käy... Uskon vasta ku herään...

Meillon huomen 4vko neuvola, vähä etuajassa ja mulla on jälkitarkastus. Mulloli sikana kysymyksiä, täytyy kirjoottaa ylös.

Vauvan suolisto käynnistyskipuilee parin viikon iästä eteenpäin ja se sattuu osuu samoihin aikoihin ku D-vitamiinien alotus ni monet (myös minä) sekottaa ne johtuvan vitamiineista. Meillä alko kans siihen aikoihin. Käytössä Rela-dropsit ja kun oikeen pahaks meni ni haettiin Disflatyl, koska sitä annetaan vaa 3 krt päivässä toisin ku Cuplaton. Ekaks autto heti, piereskeli ja kakkas paljon ekana päivänä. Kolmantena päivänä huuto paheni ja lopetettiin Disflatyl, kun tuntu, että tyttö alko panttaa kakkaa. Joillakin tekee niin kuulemma. Sen jälkeen ei oo enää juurikaan huutanu (koputtaa puuta). Röyhtäytykset on auttanu ja just se mahallaan käden päällä olo. Tiheän imun kausi alkoi sillon 3 vk, söi ähkyyn jne. Tuntui, ettei se lopu ollenkaan. Ehkä pari pv rauhallisemmin automatkojen takia, jolloin 2h väliä imetyksissä. Nyt tyttö 6 vk ja tihee kausi menossa. Yöt onneks nukkuu rauhallisesti ja syödään n klo 23, klo 2, klo 5 ja klo 7. Vaippa vaihdetaan tarvittaessa.

Vieläkään ei viihdy vaunuissa. Mutta turvakaukalossa onneks joo ja lyhyitä aikoja rintarepussa, kunnes tulee liian kuuma. Käytiin ostaa Tiny Loven Tiny Hug rintareppu, joka sopii nyt just helpoiten meille. Vähän remmejä ja hyvä niskatuki nyt, kun tyttö on niin pieni. Kunhan kasvaa vähän niin Manduca odottaa, koska lantiotuki. Ehkä myös Hug-a-bub saa toisen mahdollisuuden sitte, kun vauva kannattelee päätään. Mut kuumalla kelillä inhottavan kuumia.. Eikä saa oikein päivänvarjoa mitenkään niihin eikä sadesuojaakaan. Pitää miettiä :)

Muuttiko ensi raskaus muuten jollain jotain? Mulla meni samat kengät koko ajan ja menee nytkin. En huomaa itsessäni kerrassaan mitään muuttunutta. Ei raskausarpiakaan.

Mulla tulee vieläkin jälkivuotoa pari tippa per pvä. Vitun ärsyttävää. Alkaa jo mestat homehtuu noista muovisuojista housuissa... Oliks muilla sektiopotilailla montakin viikkoo?

Mulla loppui viikolla 5.

Samat kesäkengät sujahti jalkaan, kun vuosi sitten :)

Mä huomaan suurimman muutoksen parisuhteessa ja itsessäni sen mitä Maria75:kin kirjoitti aiemmin, että on vähemmän "itsekäs" :) Fyysisesti oon yhä lihavimmillani, kuin ikinä ennen, mutta kohtapa sekin homma on toisin:wink

Sirpalle ja muille , imettäminen ja yövalvominen on rankkaa hommaa. Nostan hattua kaikille, jotka siihen pystyvät. Mä ainakin meinasin monesti nukahtaa imettäessäni. Vauvakin yleensä nukahti tissille. Multa lähti raskauden ja synnytyksen myötä 7 kg pois, joten siinä mielessä olen kyökäisempi kuin ennen raskautta. Raskausarpia ja sektiohaava on olemassa ja maha on kummallinen löllykkä, mutta entisenkään lapsettomaan aikaan en haluaisi missään nimessä palata. Lapsen saanti saa aikaan sekä fyysisiä ja henkisiä muutoksia, mikä on ihan hyvä asia. Sillä ihmisen kuuluu muuttua läpi elämän. Onko kenelläkään täällä olevista 40-vuotiaista ja yli synnyttäneistä ollut mitään vaihdevuosia ennakoivia oireita ? Olen huolissani siskostani, joka on tavannut nyt lähellä 40 vuotta miehen. Siskoni haluaisi lapsia ja hänellä on nyt kuukautiset lyhentyneet.

Muokattu viimeksi:
Ai niin. Lämmöllä suosittelen Imetystukisivustoa Facebookissa. Osaavat siellä vastata kaikkiin imetys, korvike jne aiheisiin ja vielä nopeesti. On ollut tosi korvaamaton itelle, kun moni kyselee ihan samoja asioita mitä ite miettii. Siellä on myös ihan koulutetut tukiäidit vastaamassa. Joku muukin teistä tais vinkata tästä jo aiemmin.

Vauvan suolisto käynnistyskipuilee parin viikon iästä eteenpäin ja se sattuu osuu samoihin aikoihin ku D-vitamiinien alotus ni monet (myös minä) sekottaa ne johtuvan vitamiineista. Meillä alko kans siihen aikoihin. Käytössä Rela-dropsit ja kun oikeen pahaks meni ni haettiin Disflatyl, koska sitä annetaan vaa 3 krt päivässä toisin ku Cuplaton. Ekaks autto heti, piereskeli ja kakkas paljon ekana päivänä. Kolmantena päivänä huuto paheni ja lopetettiin Disflatyl, kun tuntu, että tyttö alko panttaa kakkaa. Joillakin tekee niin kuulemma. Sen jälkeen ei oo enää juurikaan huutanu (koputtaa puuta). Röyhtäytykset on auttanu ja just se mahallaan käden päällä olo. Tiheän imun kausi alkoi sillon 3 vk, söi ähkyyn jne. Tuntui, ettei se lopu ollenkaan. Ehkä pari pv rauhallisemmin automatkojen takia, jolloin 2h väliä imetyksissä. Nyt tyttö 6 vk ja tihee kausi menossa. Yöt onneks nukkuu rauhallisesti ja syödään n klo 23, klo 2, klo 5 ja klo 7. Vaippa vaihdetaan tarvittaessa.

Vieläkään ei viihdy vaunuissa. Mutta turvakaukalossa onneks joo ja lyhyitä aikoja rintarepussa, kunnes tulee liian kuuma. Käytiin ostaa Tiny Loven Tiny Hug rintareppu, joka sopii nyt just helpoiten meille. Vähän remmejä ja hyvä niskatuki nyt, kun tyttö on niin pieni. Kunhan kasvaa vähän niin Manduca odottaa, koska lantiotuki. Ehkä myös Hug-a-bub saa toisen mahdollisuuden sitte, kun vauva kannattelee päätään. Mut kuumalla kelillä inhottavan kuumia.. Eikä saa oikein päivänvarjoa mitenkään niihin eikä sadesuojaakaan. Pitää miettiä :)

Kuukassius :) Meillä ei vatsavaivoja ollenkaan. Kaikki vatsavaivat mitkä oli, niin tuli rota-rokotteesta ja silloin käytin yöksi Disfatyl tippoja.

Meillä poika ei viihdy turvakaukalossa, mutta vaunuissa kyllä, kunhan ne liikkuu :)

Ok. Eli sun mielestä nukkuu rauhallisesti vaikka heräilee noinkin usein. Sekin on näköjään suhteellista :dead:. Mun mielestä nukkuu rauhallisesti, jos herää kerran :happy:. Meillä sen pari kertaa, et se onkin sit tosi rauhallinen nukkuja?

Mut joo, mullekin tuli noi kehitysjutut mieleen. Et voi olla ihan sitäkin kitinää. Kun oon ihmetelly, et miks sanotaan aina et kaikki vauvat itkee. Ja et vauvat on kuitenkin erilaisia. Mut kaikilla ne samat kehitysvaivat varmaan kuitenkin on, enempi tai vähempi.

Auttaisko cuplaton nyt sit, jos tää itkuisuus jatkuu päiviä? En oo käyttäny sitä sen yhden pvän jälkeen.

No kyl hän yleensä jonkinlainen tolkku päällä vielä kun sänkyyn viedään. Nukahtaa siihen sitten omia aikojaan. Mut joskus tilanne on se et on nukahtanut jo kun siirretään sinne omaan petiin. Hällä on sellaset pehmoiset fleece-peitot jotka käärin pään molemmin puolin ja hän sit tunkee päänsä sinne peittoon kiinni ja alkaa koisata.
Vielä. Veittekö alusta saakka sänkyyn nukkuu vai nukutitteko ihan pienenä? Ja, jos jouduitte nukuttaa ni miten onnistui sit se, et alko nukkuu ilman nukuttamista? Ja minkä ikäisenä?

Sirpalle ja muille , imettäminen ja yövalvominen on rankkaa hommaa. Nostan hattua kaikille, jotka siihen pystyvät. Mä ainakin meinasin monesti nukahtaa imettäessäni. Vauvakin yleensä nukahti tissille. Multa lähti raskauden ja synnytyksen myötä 7 kg pois, joten siinä mielessä olen kyökäisempi kuin ennen raskautta. Raskausarpia ja sektiohaava on olemassa ja maha on kummallinen löllykkä, mutta entisenkään lapsettomaan aikaan en haluaisi missään nimessä palata. Lapsen saanti saa aikaan sekä fyysisiä ja henkisiä muutoksia, mikä on ihan hyvä asia. Sillä ihmisen kuuluu muuttua läpi elämän. Onko kenelläkään täällä olevista 40-vuotiaista ja yli synnyttäneistä ollut mitään vaihdevuosia ennakoivia oireita ? Olen huolissani siskostani, joka on tavannut nyt lähellä 40 vuotta miehen. Siskoni haluaisi lapsia ja hänellä on nyt kuukautiset lyhentyneet.

Maria75 :) Mulle gyne sanoi, että yleensä vaihdevuodet tulevat 'samoihin" aikoihin, kuin omalla äidillä ( tai suvun naisilla )... Onko sulla tiedossa, koska äidilläsi alkoi vaihdevuodet? Tuo kierron lyhentyminen saattaa viitata kyllä lähestyviin vaihdevuosiin... mutta ei 40vuotiaalla vielä yleensä ole vaihdevuosia, ne tulee yleensä vasta noin 52 vuotiaana :)

Mielestäni siskon kannattaisi käydä tutkimuksissa, koska ei ole normaalia kuukautisten lyhentyminen 20 päivään. Meiän äidillä alkoi vaihdevuodet 55-vuotiaana eli aika myöhään. Isän puolen suvussa on kilpirauhasen liikatoimintaa, mikä voi myös vaikuttaa kuukautiskiertoon.

Mielestäni siskon kannattaisi käydä tutkimuksissa, koska ei ole normaalia kuukautisten lyhentyminen 20 päivään. Meiän äidillä alkoi vaihdevuodet 55-vuotiaana eli aika myöhään. Isän puolen suvussa on kilpirauhasen liikatoimintaa, mikä voi myös vaikuttaa kuukautiskiertoon.

Maria75 : ehdottomasti, muuten ei voi tietää mistä johtuu

Oon lukenu sekä myös omalta gyneltä kuullu et kierron lyhentyminen noin 40 vuotiaana on ihan normaalia eikä tarkoita varsinaisten vaihdevuosien alkua. Toki kroppa alkaa niihin valmistautua mutta ei tarkoita sitä etteikö vielä olisi hedelmällinen. Tai niin kuin mun ja muiden myöhäishedelmällisten tapauksessa niin hormonit tasoittui joka sai aikaiseksi sen että raskaus oli mahdollinen vasta lähempänä 40 ikävuotta. Kaikissa lehdissä ym toitotetaan niin paljon sitä että 35v jälkeen on hedelmällisyys rankassa laskussa ja vaikea raskautua niin eipä tullu itellä mieleenkään et vois pamahtaa paksuksi kun parikymppisenä lapsettomuusdiagnoosin sain. :rolleyes: No se on nyt todettu vääräksi kun tuo 2kk tissitakiainen tuhisee tuossa vieressä. Ja mun pitäs ekan kerran elämässä hommata vakiehkäisy kun meille tää yks lapsi on sopiva määrä

Mulle ainakin Helsingin keskusta voisi olla parempi paikka, jos olisin tulossa tapaamiseen. Jos menee kauhean monimutkaiseksi toi matkan teko, niin en varmaan sitten viitsi lähteä sinne asti. Kun joka tapauksessa pitää jo Turun päässä olla liikenteessä autolla tai kahdella eri linja-autolla. Pystyykö Espoon Keskustassa vaihtamaan Leppävaaraan menevään junaan ?
Pystyy vaihtamaan. Jos siis bussisi tulee Espoon keskukseen. Kaukojunat ei nykyään enää pysähdy Espoon keskuksessa.

Muokattu viimeksi:
Niin just, sähän näistä kirjoittelit. Meinaatko vaihtaa tipat? Ei se mtn, jos vaan piereskelee mutku tänään tääl on lisäksi huudettu.
Meil on nyt kaks iltaa huutanu. En tiä onko väsymystä vai masukipu...Ja jostain Orionin sivulta luin että äidin syömä rauta voi aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja. En vaihtanu vielä noita tippoja ja nyt en pääse ees apteekkiin kun selkä ihan paskana.

Mulla menee kans samat kengät. Vuoto ja tiputtelu loppu pari pv sit ja nyt en enää käytä housuis mitään.

Paino muuttu ja perse levis...

Ai niin. Lämmöllä suosittelen Imetystukisivustoa Facebookissa. Osaavat siellä vastata kaikkiin imetys, korvike jne aiheisiin ja vielä nopeesti. On ollut tosi korvaamaton itelle, kun moni kyselee ihan samoja asioita mitä ite miettii. Siellä on myös ihan koulutetut tukiäidit vastaamassa. Joku muukin teistä tais vinkata tästä jo aiemmin.
Mä suosittelen kans ja oon saanu konkreettista apua nopeesti sieltä. Ite ainakin oon epävarma asioista niin sivulta saa tukiäideiltä vahvistusta ja heille voi laittaa myös yksityisviestiä jollei halua kaikkien nähden kysyy.

Maria75 - saadaanko vaunut Onnibussiin? Laita vaan yksityisviestiä. Elokuun lopussa mulla aika paljon ohjelmaa mutta ois kyllä hienoa nähdä. Kamppi parempi mut Sello ok. Eiköhän me sinne löydetä Kampistakin.

Vielä. Veittekö alusta saakka sänkyyn nukkuu vai nukutitteko ihan pienenä? Ja, jos jouduitte nukuttaa ni miten onnistui sit se, et alko nukkuu ilman nukuttamista? Ja minkä ikäisenä?
Yritettiin mut ei alussa onnistunut pysymään omassa sängyssä. Sitten jossain vaiheessa sain yösyötön jälkeen nukkumaan omassa sängyssä. Tuon jälkeen vasta sain päiväsaikaan nukkumaan omassa sängyssään, kai se paikka vaati totuttelua. Siitä sitten seuraava pykälä oli että meni illalla jo omaan sänkyyn. Eli meillä tuo tapahtui vaiheittain.
Niin ja siis ei olla missään vaiheessa nukutettu. Ennemminkin väsytetty ja sit petiin.

Takaisin