Synnyttäneet --40+++

En ole alan asiantuntija, mutta kun kuukautiset ovat olleet vuoden poissa, niin kyllä se sitten on menopaussi.
Harrastan paljon liikuntaa ja syön terveellisesti, joten en siksikään varmasti voi huonosti varsinaisesti, koska asiaankuuluvat hoitokeinot on jo käytössä. Lääkäriin kai kannattaisi varmuuden vuoksi mennä, jos menkkoja ei ole kuulunut 3 kk.

Katjusha :) Sinullahan on edelleen säännöllinen kierto? Ei 3kk taukoja?
 
Katjusha :) Sinullahan on edelleen säännöllinen kierto? Ei 3kk taukoja?
En tiedä, koska olen ollut hormonihoidoilla on ja off monta vuotta, raskaana, ja imettänyt, ja sen jälkeen taas vaikka millä hormoneilla. Kiertoni on perinteisesti 25-27 päivää, nyt menossa kp 39 ja tunne, ettei tämä tästä tänä vuonna. Kemiallisen jälkeen yksi 27 päivän kierto.
 
Muokattu viimeksi:
En tiedä, koska olen ollut hormonihoidoilla on ja off monta vuotta, raskaana, ja imettänyt, ja sen jälkeen taas vaikka millä hormoneilla. Kiertoni on perinteisesti 25-27 päivää, nyt menossa kp 39 ja tunne, ettei tämä tästä tänä vuonna. Kemiallisen jälkeen yksi 27 päivän kierto.

Katjusha :) Hieman epäselvä tilanne varmasti, mutta onko hormonilääkitys ollut sinulla pelkästään raskaudenyritystä varten?:rolleyes:

Voiskohan omaa tilannetta mitenkään hahmottaa esim. fsh-arvon mittauksella?:rolleyes:

FSH-arvosta käsittääkseni selviää, että onko vaihdevuodet jo lähellä?!:angelic:

.
 
En ole alan asiantuntija, mutta kun kuukautiset ovat olleet vuoden poissa, niin kyllä se sitten on menopaussi.
Harrastan paljon liikuntaa ja syön terveellisesti, joten en siksikään varmasti voi huonosti varsinaisesti, koska asiaankuuluvat hoitokeinot on jo käytössä. Lääkäriin kai kannattaisi varmuuden vuoksi mennä, jos menkkoja ei ole kuulunut 3 kk.

Katjusha :) Menopaussin alkamiseen voi tietääkseni vaikuttaa ainoastaan sillä, ettei tupakoi! Liikunta ei asiaan vaikuta, terveellisesti syöminen parantaa muutoin kaikkia mahiksia ja omaa vointia.

Jos tupakoi, niin vaihdevuodet tulevat "jokusen vuoden" aiemmin...about 2-5v. ennemmin, kuin normaalisti.

Riippuu siitä miten paljon tupakoi ja kuinka kauan on tupakoinut.

Tupakointia esiintyy paljon ja se tietysti vääristää todellisia tilastoja naisen hedelmällisyydestä.

.
 
Last edited by a moderator:
Tähti, tarkoitin omaa vointiani. Vaihdevuosien ikävien oireiden hoitoon käytetään liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota, estäähän tätä ei voi mitenkään :)
Hormonihoitoa olen saanut IVF:ää varten, en varsinaisesti hormonikorvaushoitoa.
 
Tähti, tarkoitin omaa vointiani. Vaihdevuosien ikävien oireiden hoitoon käytetään liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota, estäähän tätä ei voi mitenkään :)
Hormonihoitoa olen saanut IVF:ää varten, en varsinaisesti hormonikorvaushoitoa.

Katjusha :)
Ei sitä voi estää, elämän kulku menee omaa rataa...mutta tarkoitan, että oletko varma, että sinulla on nyt vaihdevuodet alussa?

Omalla kohdalla luulin, että vaihdevuodet tuli 32-vuotiaana, koska hikoilin paljon, sekä oli sitä ja tätä kiirettä, sekä vaivaa.

Vielä ei siitä johtunut, vaan kaikki johtui liiallisesta työpaineesta urakehityksen keskellä:smiley-ashamed004

Nyt onneksi elän "kivassa" suvantovaiheessa 45-vuotiaana ja palkkakin on riittävän hyvä, mutta koska on jo taitoa ja kykyä, niin isohko palkankorotus lienee tiedossa:happy119

.
 
Aikahan sen näyttää, mitä tästä tulee. Jos pääsen kilpparikokeisiin, ja ne olisivat normaalit, vaihtoehtoja ei paljon tän ikäiselle jää. Pitkittynyt kierto on minulle aivan poikkeuksellista.
Mitään karkkilakkoa ihmeempää ei ole tapahtunut elämässä aikoihin :)
 
Terveyskirjaston esivaihdevuosien juttu

Oireet
Premenopausaalisen siirtymävaiheen katsotaan alkavan kuukautiskierron muuttuessa epäsäännölliseksi. Tämä tapahtuu keskimäärin 5–10 vuotta ennen menopaussia. Hedelmällisyyden aleneminen tapahtuu jo huomattavasti aiemmin, noin 35 ikävuoden jälkeen.

Munasarjojen ikääntymisen ensimmäinen vaihe ilmenee kierron lyhentymisenä, jopa useammalla päivällä. Kierto on lyhyimmillään naisen ollessa noin 42-vuotias. Kuukautisvuodon määräkin voi vaihdella kuukaudesta toiseen. Taustalla on munarakkulan nopeutunut kasvu, varhainen ovulaatio ja samalla keltarauhasen toiminnan heikentyminen. Tässä vaiheessa ei vielä ole estrogeenipuutosta.

Myöhemmin kuukautiskierto alkaa pidentyä, ja tällöin voi esiintyä vaihdevuosioireita. Estrogeenituotannon väheneminen voi aiheuttaa autonomisen hermoston oireita jo vuosia ennen kuukautisten poisjäämistä. Kuukautiskierron häiriöt, PMS-oireilun vaikeutuminen ja lisääntyvät vaihdevuosityyppiset vaivat, kuten unihäiriöt, hikoilu ja kuumat aallot, ovat mahdollisia.
 
Eclipse, minulla on ollut epäsäännölliset kuukautiset aina. Joten vaikea päätellä milloin vaihdevuosia olisi odotettavissa.
Jos tuo tupakointi aikaistaa vaihdevuosia niin minulla saattaa mennä vielä pidemmälle kuin äidillä. Äitini tupakoi yli 60-vuotiaaksi asti itse en ole polttanut koskaan.
 
No mulla on kuukautiset olleet erittäin epäsäännölliset, alkaneet myöhään ja välillä puuttuneet kokonaan muutaman vuoden. Joten mäkään en pysty tietämään kierrosta milloin mitäkin tapahtuu. En edes yllätys raskautta :smiley-angelic006
Joten kai se on odotettava noita isompia oireita. Mut mä kyl oon miettiny et jos kroppa on aina tottunu siihen et hormonit ei toimi niin kuin pitää, niin käviskö hyvä säkä ja vaihdevuosi oireet jäis lieviksi.
 
Kierto on lyhyimmillään naisen ollessa noin 42-vuotias. Kuukautisvuodon määräkin voi vaihdella kuukaudesta toiseen. Taustalla on munarakkulan nopeutunut kasvu, varhainen ovulaatio ja samalla keltarauhasen toiminnan heikentyminen. Tässä vaiheessa ei vielä ole estrogeenipuutosta.

Myöhemmin kuukautiskierto alkaa pidentyä, ja tällöin voi esiintyä vaihdevuosioireita. Estrogeenituotannon väheneminen voi aiheuttaa autonomisen hermoston oireita jo vuosia ennen kuukautisten poisjäämistä. Kuukautiskierron häiriöt, PMS-oireilun vaikeutuminen ja lisääntyvät vaihdevuosityyppiset vaivat, kuten unihäiriöt, hikoilu ja kuumat aallot, ovat mahdollisia.

Eclipse :)
Hmmmm....:scratch

Mistäköhän tuo 42-vuotta tulee? Standardi ei voi olla. En ainakaan ole havainnut vastaavaa, vieläkään...

Kai tulee sitten myöhemmin....no, onneksi en ole koskaan tupakoinut, joten vauvahaaveita voi vielä yhä elätellä...:p
.
 
Tähti, toki nuo ovat keskiarvoja (42 v.), varmasti plus miinus muutama vuosi.
Mulla on ollut yöhikoilua monta vuotta ajoittain ja limakalvojen kuivuutta samoin.Luulen, että oireita on ollut se 5 vuotta jo, mutta en vain ole kiinnittänyt huomiota kaikkeen, kun on ollut "tärkeämpää puuhaa" :)
Jos ne menkat nyt vain loppuu, pääsin siirtymästä siis melko vähällä.
 
No ei ne menkat kai ihan seinään lopu. Ensin kierto pitenee ja on epäsäännöllinen. Ja voi kestää useemman vuoden niin kuin tuossa jutussa oli. Mä lähinnä toivon ettei tulis paljoa mielialavaihteluita. Vähän liian paljon kuulee aina vitsillä heitettynä äkäsistä keski-ikäisistä naisista :rolleyes:
 
Eclipse :)
Ois sinulle käytännön kysymys, jos sen saa esittää...että miten koit äitiysloman jälkeen töihin palatessa atk:n käytön?:rolleyes:

En tiedä miten paljon käytät tietokonetta töissä, mutta mä ainakin olin "täysin" ulalla, koska en ollut koskenut tietokoneeseen ollenkaan sitten lapsen syntymän:smiley-ashamed008

Kerroin töissä, että en ole käyttänyt tietokonetta reiluun vuoteen ollenkaan, koska en ole pystynyt, joten kaikki atk-järjestelmät ovat tyystin unohtuneet....:smiley-angelic006

Meillä on töissä käytössä monia eri järjestelmiä (firman sisäisiä), sekä ulkoisia (mm.asiakkaiden omia järjestelmiä)....

Koin, etten osannut käyttää tietokonetta ollenkaan, kun palasin töihin:smiley-ashamed008

Mutta onneksi asia ymmärrettin ja sain montaa opastusta alkuun....
Nyt sujuu jo luontevasti monet järjestelmät, vaikken vielä superosaaja olekkaan, koska näitä järjestelmiä päivitetään koko ajan.

Atk:n hallinta/osaaminen oli järkyn vaikeeta töihin palatessa, en edes muistanut, miten esim. läppäri avataan saati jotain tärkeämpää:laughing002

.
 
Last edited by a moderator:
No ei ne menkat kai ihan seinään lopu. Ensin kierto pitenee ja on epäsäännöllinen. Ja voi kestää useemman vuoden niin kuin tuossa jutussa oli. Mä lähinnä toivon ettei tulis paljoa mielialavaihteluita. Vähän liian paljon kuulee aina vitsillä heitettynä äkäsistä keski-ikäisistä naisista :rolleyes:
Joo, eipä kai ihan seinään. Mutta esim niin, että yhdet menkat 3 kk:n kohdalla ja sitten ei ollenkaan.
Mulla on nyt ollut 12 kuukauden aikana 9 menkat tai lääkkeiden välivuoto, ja 4 kiertoa on lääkkeellisesti manipuloitu, etten ole ovuloinut (ja ehkä pari ovulaatiota näissä kopeloimattomissa kierroissa yhteensä).
Mulla ei ole ollut mielialanvaihteluita, joita voisi tähän yhdistää, paitsi nyt harmittaa ja masentaa, että tuli eteen näin aikaisin tämä prosessi. Elämä on luopumista, monella tavalla.
 
Muokattu viimeksi:
Soittelin myös terveyskeskukseen ja vanhempi sairaanhoitaja olisi auliisti lähettänyt minua lääkärille. Sain ylipuhuttua, että ensin katsotaan ne kilpparit ja mietin sitten kenen kanssa tässä kannattaa jutella, tulosten mukaan. Sain onneksi viime yönä nukuttua, että jaksoin päivän taas olla. Mielelläni en ottaisi mitään lääkityksiä mihinkään, paitsi Ovestin-kuurin aloitin, koska on niin kuivaa, että rutisee.
 
Eclipse :)
Ois sinulle käytännön kysymys, jos sen saa esittää...että miten koit äitiysloman jälkeen töihin palatessa atk:n käytön?:rolleyes:

En tiedä miten paljon käytät tietokonetta töissä, mutta mä ainakin olin "täysin" ulalla, koska en ollut koskenut tietokoneeseen ollenkaan sitten lapsen syntymän:smiley-ashamed008

Kerroin töissä, että en ole käyttänyt tietokonetta reiluun vuoteen ollenkaan, koska en ole pystynyt, joten kaikki atk-järjestelmät ovat tyystin unohtuneet....:smiley-angelic006

Meillä on töissä käytössä monia eri järjestelmiä (firman sisäisiä), sekä ulkoisia (mm.asiakkaiden omia järjestelmiä)....

Koin, etten osannut käyttää tietokonetta ollenkaan, kun palasin töihin:smiley-ashamed008

Mutta onneksi asia ymmärrettin ja sain montaa opastusta alkuun....
Nyt sujuu jo luontevasti monet järjestelmät, vaikken vielä superosaaja olekkaan, koska näitä järjestelmiä päivitetään koko ajan.

Atk:n hallinta/osaaminen oli järkyn vaikeeta töihin palatessa, en edes muistanut, miten esim. läppäri avataan saati jotain tärkeämpää:laughing002

.
Kyllähän sitä joutui ekat päivät hakemaan rutiineja pöytäkoneen käyttöön kun 2 vuotta on käyttänyt vain tablettia ja kännykkää enimmäkseen. Mutta äkkiä se alkoi sujumaan. Toki ohjelmistot on menneet eteenpäin ja työkaverit on opastaneet uudet jutut ja auttaneet alkuun vanhoissakin asioissa. Mutta mä olenkin koulutukseltani nörtti joten ihan kaikki ei oo unohtunu :smiley-angelic006:laughing002
Enemmän oli unohtunu muut rutiinit asiakkuuden hoitamisessa. Toki oli tullut uusiakin juttuja jonkin verran.
 
Eclipse :) Miten teillä tyttö on sopeutunut muutokseen?:rolleyes:

Meillä silloin 1-v. sujui helpommin, kuin nyt 2-vuotiaana paluu kesälomalta hoitoon. Sillä lapsi haluaisi olla kotona, eikä hoidossa. Niin....ainakin on uhmaikä tullut ja se oma tahto esille!

Hän esim. sanoo hyvin usein; "Äiti, olisiko jo tänään viikonloppu?" Nyt kun se perjantai koittaa, niin hän on maailman onnellisin siitä, että saa olla kotona:joyful:
(= myös toki mahdollinen HopLop jne...)

Hän myös odottaa sitä mennyttä kesälomaa, mutta koska vielä on yksi viikko jäljellä, niin hän tietää odottaa matkaa - ja silloin ollaankin etelän auringossa palmujen katveessa reilun viikon päästä:p

.
 
Kyllähän sitä joutui ekat päivät hakemaan rutiineja pöytäkoneen käyttöön kun 2 vuotta on käyttänyt vain tablettia ja kännykkää enimmäkseen. Mutta äkkiä se alkoi sujumaan. Toki ohjelmistot on menneet eteenpäin ja työkaverit on opastaneet uudet jutut ja auttaneet alkuun vanhoissakin asioissa. Mutta mä olenkin koulutukseltani nörtti joten ihan kaikki ei oo unohtunu :smiley-angelic006:laughing002
Enemmän oli unohtunu muut rutiinit asiakkuuden hoitamisessa. Toki oli tullut uusiakin juttuja jonkin verran.

Eclipse :) Mulla oli niin iso kynnys, että nostin kädet pystyyn!

Sanoin suoraan, etten osaa enää mitään, vaikka kymmensormijärjestelmäkin oli hallussa, mutta sormet eivät taipuneet yhtään erikoisempiin merkkeihin, paitsi aakkosiin.

Nyt osaan käyttää töissä tietokonetta paremmin, kuin ennen Äitiyslomaa! Sain niim paljon opastusta :)

Tosin työt vaan laajenevat koko ajan, pöytä on täynnä isoja projekteja ja toki niitä juoksevia "pikkutilauksia" vinkka pino....

Luultavasti olettavat, että kehityn hanskaamaan nämä kaikki projektit ja siitä tulee jopa ihan uusi oma toimenkuva... lisää on kuulemma tiedossa.

Ylitöitä ei tarvitse tehdä ja ne on yrityksen politiikassa kiellettyjä. Jos on edes tunti ylityötä, niin siitä on sovittava johtajan kanssa ja sen saa rahana takaisin.

Jos ylitöitä joutuisi tekemään, niin meillä se tulkittaisiin niin, ettei ole riittävän tehokas ja taitava työntekijä....seurauksia en osaisi arvailla...

.
 
Last edited by a moderator:
Eclipse :) Miten teillä tyttö on sopeutunut muutokseen?:rolleyes:

Meillä silloin 1-v. sujui helpommin, kuin nyt 2-vuotiaana paluu kesälomalta hoitoon. Sillä lapsi haluaisi olla kotona, eikä hoidossa. Niin....ainakin on uhmaikä tullut ja se oma tahto esille!

Hän esim. sanoo hyvin usein; "Äiti, olisiko jo tänään viikonloppu?" Nyt kun se perjantai koittaa, niin hän on maailman onnellisin siitä, että saa olla kotona:joyful:
(= myös toki mahdollinen HopLop jne...)

Hän myös odottaa sitä mennyttä kesälomaa, mutta koska vielä on yksi viikko jäljellä, niin hän tietää odottaa matkaa - ja silloin ollaankin etelän auringossa palmujen katveessa reilun viikon päästä:p

.
Meillä tyttö on sopeutunut hyvin. Lähtee aamuisin mielellään tarhaan leikkimään. Mutta on oltu vasta niin vähän aikaa, että katsotaan miten menee esim joulun aikoihin.
Ainoastaan niinä päivinä kun haen vasta 5 aikaan on ollut välillä itkuinen, mutta se johtuu hirveästä nälästä. On jo todella nälkäinen kun haetaan 3 aikoihin. Mä epäilen ettei saa riittävästi syötyä tarhassa. Siellä tuskin on aikaa riittävästi ja jos nirsoilee niin tuskin annetaan aikaa totutella uuteen ruokaan. Kotonakin voi uusien ruokien kanssa vierähtää ruokapöydässä 30-60min. Mulla on nykyään smoothie purkki aina taskussa ja syö sen aina ennen kuin ehditään autolle kävellä.
 
Takaisin
Top