Synnyttäneet --40+++

Heippa kaikille. Taustalla oon lueskellu teidän juttuja jo pidempään. Täällä 40 viime kuussa täyttänyt ja viimeisiä viikkoja odotusta jäljellä... Mukava olisi hiukan "kokeneempien" kanssasisarten ajatuksia kuulostella.

Mulla siis kaksi teiniä pyörimässä ja nyt tämä juniori myllää vielä mahanahkan sisäpuolella. Laskettu olisi 28.3, jolloin myös käynnistysaika oottamassa. Toivottavasti vaan käynnistys ihan sponttaanisti.

Tsempit taaperoiden perässä juoksijoille ja toi puruleluna toimiminen oli kyllä ressaavaa...

Mielenkiinnoolla oon seuraillut Tähden raskautumista. Meillä tärppi kävi yk 6:sta. Joka oli yllättävän nopeeta, kyn alkuasennekkin oli, jotta näinköhän sitä enää raskautuukaan...
 
Heippa kaikille. Taustalla oon lueskellu teidän juttuja jo pidempään. Täällä 40 viime kuussa täyttänyt ja viimeisiä viikkoja odotusta jäljellä... Mukava olisi hiukan "kokeneempien" kanssasisarten ajatuksia kuulostella.

Mulla siis kaksi teiniä pyörimässä ja nyt tämä juniori myllää vielä mahanahkan sisäpuolella. Laskettu olisi 28.3, jolloin myös käynnistysaika oottamassa. Toivottavasti vaan käynnistys ihan sponttaanisti.

Tsempit taaperoiden perässä juoksijoille ja toi puruleluna toimiminen oli kyllä ressaavaa...

Mielenkiinnoolla oon seuraillut Tähden raskautumista. Meillä tärppi kävi yk 6:sta. Joka oli yllättävän nopeeta, kyn alkuasennekkin oli, jotta näinköhän sitä enää raskautuukaan...

Iltatähteilijä :) Kiva, että eksyit tälle palstalle!

Tsemppiä kohti synnytystä :)
Hyvin pian saat käärön syliin:Heartpink

Meillä lähti käyntiin yk5. Ikä lienee jarruttava tekijä, olen jo 45-vuotias.
Mutta toiveet on korkealla ja päädyttiin nyt kokeilemaan inssiä :)
 
:greet025
Kysyisin teiltä, että kertoisitteko raskauden yrityksestä työpaikkalääkärin työhöntulotarkastuksessa?

Sellainen on meillä vasta nyt, vaikka Äitiyslomalta palasin jo syksyllä.
 
Iltatähteilijä :) Kiva, että eksyit tälle palstalle!

Tsemppiä kohti synnytystä :)
Hyvin pian saat käärön syliin:Heartpink

Meillä lähti käyntiin yk5. Ikä lienee jarruttava tekijä, olen jo 45-vuotias.
Mutta toiveet on korkealla ja päädyttiin nyt kokeilemaan inssiä :)


Kiitos Tähti. Tsemppiä vaan inssiin ja muistakaahan luomuilustakin nauttia :wink
 
:greet025
Kysyisin teiltä, että kertoisitteko raskauden yrityksestä työpaikkalääkärin työhöntulotarkastuksessa?

Sellainen on meillä vasta nyt, vaikka Äitiyslomalta palasin jo syksyllä.

Itse olin kyllä aika avoin työterveyslääkärin kanssa. Vaitiolovelvollisuus sitoo häntä kuitenkin. Ite jouduin sumplimaan lääkärin kanssa lääkityksiä jo suunnittelu ja yritysvaiheessa raskauteen sopiviksi (mulla siis verenpainetauti ja määrittämätön reuma).
 
:greet025
Kysyisin teiltä, että kertoisitteko raskauden yrityksestä työpaikkalääkärin työhöntulotarkastuksessa?

Sellainen on meillä vasta nyt, vaikka Äitiyslomalta palasin jo syksyllä.
Tuskin, ellei jostain syystä ole tarpeellista. Tarkastuksessa tuskin määrätään mitään lääkkeitä, niin ei ehkä tule puheeksi.
 
:greet025 hei!!
Mikä on tämä uusi varhaiskasvatussuunnitelma?

Sellainen pitäisi tehdä yhdessä lapsen hoitopaikan kanssa.
 
Tähti, meillä sama edessä. Täytin tyttären puolesta sellaisen lomakkeen, jossa kuvasymbolein oli eritelty kaiken maailman arkisia asioita, ja niihin piti vasta tykkään-en_tykkää. Jonkinlainen keskustelutuokio on siis edessä, mutta suunnitelmasta en vielä tiedä. Meidän tyttö on todella "varhainen" eli pieni hoidossa, että kaikenkaikkiaan on elämänsä alussa ja kaikki asiat ovat opettelun alla :)

Tämmöstä löytyis esim: "Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on dokumentti, johon kirjataan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet ja toimenpiteet. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa kuvataan lapsen osaaminen, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet sekä yksilölliset tarpeet. On tärkeää, että lapsen huoltajan ja henkilöstön havainnot ja näkemykset lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheista sekä ryhmässä toimimisesta yhdistyvät lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa."
 
Tähti, meillä sama edessä. Täytin tyttären puolesta sellaisen lomakkeen, jossa kuvasymbolein oli eritelty kaiken maailman arkisia asioita, ja niihin piti vasta tykkään-en_tykkää. Jonkinlainen keskustelutuokio on siis edessä, mutta suunnitelmasta en vielä tiedä. Meidän tyttö on todella "varhainen" eli pieni hoidossa, että kaikenkaikkiaan on elämänsä alussa ja kaikki asiat ovat opettelun alla :)

Katjusha :) Pieni se on vielä täälläkin ja ollut jo 7kk hoidossa.

Pitäisi kuulemma varata aikaa 2tuntia ja mieluiten päivällä. Lomakkeita on kuulemma paljon ja hoitaja epäili, ettei osaa täyttää niitä nykyisten vaadittujen pykälien mukaan. Hän ei ollut varma vaaditaanko tilanteeseen molempien vanhempien läsnäolo.

Samalla hän kysyi, aiotaanko jatkaa syksyllä samassa paikassa?

Ollaanhan me jäämässä :) Osa lapsista tulee ilmeisesti vaihtumaan.
 
Tähti, varhaiskasvatussuunnitelma tehdään yleensä melko pian, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Lisäksi siitä keskustellaan keväällä toimintakauden kääntyessä loppua kohti ja se päivitetään uuden toimintakauden aluksi syksyisin. Jokainen lapsi oppii ja kehittyy, pienet jopa nopeammin kuin isommat lapset, joten pienimmillekin sellainen laaditaan. Tavoitteena päivähoidon ja vanhempien yhteneväinen näkemys lapsesta ja toimintatavoista.
 
Tähti, varhaiskasvatussuunnitelma tehdään yleensä melko pian, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Lisäksi siitä keskustellaan keväällä toimintakauden kääntyessä loppua kohti ja se päivitetään uuden toimintakauden aluksi syksyisin. Jokainen lapsi oppii ja kehittyy, pienet jopa nopeammin kuin isommat lapset, joten pienimmillekin sellainen laaditaan. Tavoitteena päivähoidon ja vanhempien yhteneväinen näkemys lapsesta ja toimintatavoista.

Yölento :) Kiiros. Tämän suuntaista hoitaja keskusteli :)
 
Tähti, 7kk hoidossa ennen ensimmäistä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelua on aika pitkä aika. Onneksi nyt se on tulossa.
Ihanne olisi, jos molemmat vanhemmat pääsisivät paikalle, mutta aika harvoin niin käy.
 
Tähti, 7kk hoidossa ennen ensimmäistä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelua on aika pitkä aika. Onneksi nyt se on tulossa.
Ihanne olisi, jos molemmat vanhemmat pääsisivät paikalle, mutta aika harvoin niin käy.

Yölento :) Hoitaja sanoi, että on uusi laki, aiemmin ei ollut ihan niin vaativia lomakkeita lastenhoitajille.
 
Tähti, varhaiskasvatuslaki on melko uusi, mutta käytäntö on monissa paikoissa jo pitkään ollut se, että suunnitelmat tehdään. Nyt se on pakollista, mikä on kyllä hyvä asia.
 
Tähti, meillä sama edessä. Täytin tyttären puolesta sellaisen lomakkeen, jossa kuvasymbolein oli eritelty kaiken maailman arkisia asioita, ja niihin piti vasta tykkään-en_tykkää. Jonkinlainen keskustelutuokio on siis edessä, mutta suunnitelmasta en vielä tiedä. Meidän tyttö on todella "varhainen" eli pieni hoidossa, että kaikenkaikkiaan on elämänsä alussa ja kaikki asiat ovat opettelun alla :)

Tämmöstä löytyis esim: "Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on dokumentti, johon kirjataan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet ja toimenpiteet. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa kuvataan lapsen osaaminen, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet sekä yksilölliset tarpeet. On tärkeää, että lapsen huoltajan ja henkilöstön havainnot ja näkemykset lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheista sekä ryhmässä toimimisesta yhdistyvät lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa."

Katjusha :) Meillä lomakkeet täytetty, oli monta! Mitään symboleja ei ollut, kysyttiin mm. taidoista, vuorovaikutuksesta, syömisestä, nukkumisesta, luonteenpiirteistä, ryhmässä leikkimisestä, rooleista jne... Lapsen piirrustuskin olisi haluttu, mutta eihän alle 2-vuotias vielä piirrä, (ainakaan meillä).

En tiedä mitä hyötyä näistä nyt oli?:rolleyes:
 
Last edited by a moderator:
Tähti, varhaiskasvatuslaki on melko uusi, mutta käytäntö on monissa paikoissa jo pitkään ollut se, että suunnitelmat tehdään. Nyt se on pakollista, mikä on kyllä hyvä asia.

Yölento :) Meillä ei tehty mitään suunnitelmia, vaan oli "sata" kysymystä vastattavana... Vai onko ne suunnitelmat sitten myöhemmin?

Hoitaja sanoi, ettei hän ole koskaan joutunut täyttämään mitään tällaisia lomakkeita. Oli vähän huolestunut, että miksi sellaisia on.
 
Katjusha :) Meillä lomakkeet täytetty, oli monta! Mitään symboleja ei ollut, kysyttiin taidoista, vuorovaikutuksesta, syömisestä, luonteenpiirteistä, ryhmässä leikkimisestä, rooleista jne... Lapsen piirrustuskin olisi haluttu, mutta eihän alle 2-vuotias vielä piirrä.

En tiedä mitä hyötyä näistä nyt oli?:rolleyes:
Saapa nähdä, miten meillä. Luulen, että keskustelun perusteella tulee täytetyksi jokin koonti, joka voi olla tämä suunnitelma.
Meillä tytöllä piirtämisen luovuutta rajaa, ettei hän saa otettua värikyniä kotelostaan :) Muuten kyllä "piirtää" mielellään, eli vetää erivärisiä viivoja paperille. Äitin tyttö. Tosin itse olin rajoittuneempi värien rohkeassa yhdistelyssä alle 2-vuotiaana :joyful:
 
:greet025
yleismaailmallinen kysymys, että kuinka paljon lapset telovat itseään hoitopaikassa, yleensä?

Sitä vaan, että meille on nyt sattunut siellä kaiken näköistä, pudonnut päällleen, milloin on kuhmu, törmäys, kaatuminen jne...ja nyt on huuli turvoksissa, vertakin tullut.
 
Meillä on näkynyt kuhmua ja mustelmaa, nenä oli kerran "halki"... Useamman kerran on kaatunut tai tippunut jostain tammikuun alusta laskien, liian kova vauhti päällä. Ei onneksi vielä vakavampaa, ei luita poikki.
 
Takaisin
Top