Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuullostaako 1,5tuntia aamuisin ja 1 tunti iltapäivällä paljolta? Eli joka päivä 2,5tuntia:wideyed:. Lisäksi viikkoon sisältyy kävellen retki kerholle, matkaa yhteensä noin 5km.

Minusta ulkoilun määrä on vähän liiallinen näin pienelle, kun poika on vasta 1v5kk ja vilustuu helposti, kun ei pysty pomppimaan hiekkalaatikolla isojen tahdissa.

Miltä kuullostaa?:rolleyes:

Osoitit kysymyksesi Yölennolle, mutta mä vastaan nyt omasta puolestani / oman muksun perhepäivähoitokokemuksesta...

Kuulostaa ihan normaalilta, ehkä jopa melko vähäiseltä hyville keleille/kesäkeleille (viittaat varmaan tähän vuodenaikaan, kun kelit on mitä on). Mun mielestä meidän esikoinen on alusta asti ulkoillut phh:ssa aamupäivällä siten, että menevät ulos noin klo 9-9:30 aikaan, ja palaavat lounaalle (noin klo 11+) takaisin sisään. Kävelevät pitkiäkin matkoja, ainakin aamupäivällä - väittäisin että noin kilometrin suuntaansa lähipuistoonkin. Toki mukana on kaksosten rattaat, joissa pienimmät (alle 2-vuotiaat) yleensä istuvat, eli vasta noin 2-3 vuoden iästä alkaen kävelevät kaikki matkat.

Iltapäivällä menevät ulos (kelien mukaan) välipalan jälkeen noin klo 15-15:30 ja ovat siellä niin pitkään kuin vanhemmat hakevat kotiin, eli joku on vain sen puoli tuntia (jos sitäkään), ja jos vanhempi hakee vasta puoli viideltä niin tuntikin saattaa tulla ulkoilua. Mä opin aika pian, ettei kannata ennen paljon ennen neljää hakea (tai sitten reilusti heti kolmen jälkeen), koska muuten tyttö on ehtinyt juuri pihalle ja saanut leikit aloitettua, eikä ole kiva lähteä heti pois kun on leikki kesken.

Meidän tytön varahoitopaikassa perhepäivähoitaja on sellainen vanhempi rouva, jolla hoitopäivien ohjelmassa on lähes aina pääasiassa sisätekemistä (joka kerta leipovat tms.), ja kyllä mun pitää sanoo et meidän tytön fiiliksistä näkee sen illalla, ettei ole päivällä saatu ulkoilmaa ja liikuttu. Vaikka tyttö viihtyy todella hyvin siellä varahoitopaikassa ja tykkää hoitajasta, hän on illalla ihan villinä kun ei ole purkanut päivällä ulkoilemalla energiaa.

Kyllä pikkuinenkin pärjää monen tunnin ulkoilut, mutta toki se vaatii varusteilta aika paljon. Mun on pakko tunnustaa, että kun meidän esikoinen aloitti yksivuotiaana phh:lla, mulla oli ainakin alkuun aina ihan liian ohuet tumput ja muissakin varusteissa huomautettavaa, kun en ollut itse tottunut ulkoiluttamaan ipanaa kelillä kuin kelillä montaa tuntia.

Osoitit kysymyksesi Yölennolle, mutta mä vastaan nyt omasta puolestani / oman muksun perhepäivähoitokokemuksesta...

Kuulostaa ihan normaalilta, ehkä jopa melko vähäiseltä hyville keleille/kesäkeleille (viittaat varmaan tähän vuodenaikaan, kun kelit on mitä on). Mun mielestä meidän esikoinen on alusta asti ulkoillut phh:ssa aamupäivällä siten, että menevät ulos noin klo 9-9:30 aikaan, ja palaavat lounaalle (noin klo 11+) takaisin sisään. Kävelevät pitkiäkin matkoja, ainakin aamupäivällä - väittäisin että noin kilometrin suuntaansa lähipuistoonkin. Toki mukana on kaksosten rattaat, joissa pienimmät (alle 2-vuotiaat) yleensä istuvat, eli vasta noin 2-3 vuoden iästä alkaen kävelevät kaikki matkat.

Iltapäivällä menevät ulos (kelien mukaan) välipalan jälkeen noin klo 15-15:30 ja ovat siellä niin pitkään kuin vanhemmat hakevat kotiin, eli joku on vain sen puoli tuntia (jos sitäkään), ja jos vanhempi hakee vasta puoli viideltä niin tuntikin saattaa tulla ulkoilua. Mä opin aika pian, ettei kannata ennen paljon ennen neljää hakea (tai sitten reilusti heti kolmen jälkeen), koska muuten tyttö on ehtinyt juuri pihalle ja saanut leikit aloitettua, eikä ole kiva lähteä heti pois kun on leikki kesken.

Meidän tytön varahoitopaikassa perhepäivähoitaja on sellainen vanhempi rouva, jolla hoitopäivien ohjelmassa on lähes aina pääasiassa sisätekemistä (joka kerta leipovat tms.), ja kyllä mun pitää sanoo et meidän tytön fiiliksistä näkee sen illalla, ettei ole päivällä saatu ulkoilmaa ja liikuttu. Vaikka tyttö viihtyy todella hyvin siellä varahoitopaikassa ja tykkää hoitajasta, hän on illalla ihan villinä kun ei ole purkanut päivällä ulkoilemalla energiaa.

Kyllä pikkuinenkin pärjää monen tunnin ulkoilut, mutta toki se vaatii varusteilta aika paljon. Mun on pakko tunnustaa, että kun meidän esikoinen aloitti yksivuotiaana phh:lla, mulla oli ainakin alkuun aina ihan liian ohuet tumput ja muissakin varusteissa huomautettavaa, kun en ollut itse tottunut ulkoiluttamaan ipanaa kelillä kuin kelillä montaa tuntia.

Kimaira :)

Kuullostaa kovin samanlaiselta, aikatauluineen ja päivärytmeineen. Onkohan tämä normaalikäytöntä joka perhepäivähoitajalla?:rolleyes:

Entä jos lapsi on ollut kipeä ja on toipilas, eihän häntä voi ulkoiluttaa samaan tahtiin, kuin terveitä. Se on vähän kinkkinen juttu:oops:

Mitenkähän päiväkodissa, onko siellä samanlainen päiväaikataulu?:rolleyes:

Hyvä kysymys Tähdeltä ja hyvät kommentit Kimairalta. Mä oon koittanut keräillä pihakamppeita tytölle, että tarkenee olla ulkona tuon 2-3 tuntia päivässä, jonka arvelinkin kuukuvan monissa hoitopaikoissa ohjelmaan. Meillä ollaan menossa siis tarhaan, mutta kylläpä sielläkin lienee paljon ulkoilua. Vaihtovaatteitakin varmasti tarvitaan ihan koko vaatekerta. Nythän minun on vaikea sanoa, miten paljon tyttö tammikuussa jo kävelee ilman tukea, kun vasta viime viikolla alkoi harjoittelemaan sisällä lähinnä. Ulkoillessa se on toki vielä vaikeaa, ja omassa pihassa on vaikea harjoitella tuenkaan kanssa (kun ei ole mitään pihaleikkikalusteita tmv.). Kenkäasiat on vähän hakusessa. Nyt olen käyttänyt Reiman ulkotossuja, koska nelivedolla menee vielä. Kumisaappaat valuu jalasta kontatessa.

Tähti, kuulostaa ihan normaalilta. Vähintään kaksi tuntia päivässä olisi hyvä ulkoilla ja harva vanhempi enää päivällisen jälkeen vie lasta syksyllä ja talvella pihalle, joten hoidossa ollessa ehtii paremmin ulkoilla. Itse asiassa minä ulkoilen lasten kanssa mielellään vielä enemmän. Lapsen motoriselle kehitykselle on hyväksi saada kokemuksia luontoliikunnasta.
Vilustuminen sinänsä ei aiheuta mitään tauteja, tarvitaan aina myös virus tai bakteeri. Vilustumisen välttämiseksi lapsella tulee olla riittävästi käytännöllisiä vaatteita. Hoitaja varmasti neuvoo mielellään.

Kimaira :)

Kuullostaa kovin samanlaiselta, aikatauluineen ja päivärytmeineen. Onkohan tämä normaalikäytöntä joka perhepäivähoitajalla?:rolleyes:

Entä jos lapsi on ollut kipeä ja on toipilas, eihän häntä voi ulkoiluttaa samaan tahtiin, kuin terveitä. Se on vähän kinkkinen juttu:oops:

Mitenkähän päiväkodissa, onko siellä samanlainen päiväaikataulu?:rolleyes:
Jos lapsi ei ole terve, hänen paikkansa on kotona. Päiväkodissa on hyvin samankaltainen rytmi.

Hellou,hellou, pitkästä aikaa!

Syksy tuli ihan yhtäkkiä ja tänään oli mukeloilla ekaa kertaa toppahaalarit kun mittari näytti nollaa.

Meidän poika sitten oppi kävelemään tuossa vhän yli vuoden ikäisenä ja nyt kohta 1v 3kk kävelee melkoisen kovaa, vaikka vieläkin näyttää hassulta taapertamiselta käveleminen :D Siskon perässä mennään lujaa :)

Pitäis vissiin harkita pikkuhiljaa imettämisen lopettamista, mutta en oo raaskinu vielä kun on mun vika vauva, mutta jos mielin ens vuonna töihin, niin syytä ois lopettaa ettei tarvi töissä tissi turpeena olla :)

En ole töitä vielä hakenut, mutta kait sekin pian ajankohtainen on. Työpaikkaa ei siis valmiina ole, edellinen sopimus loppui jo 2014. Lähihoitajana uskon kuitenkin saavani edes sijaisuuksia aluksi.

Ulkoilusta: me ulkoillaan joka päivä n.3-4 tuntia. Aamupäivällä menee helposti 2h ja iltapäivällä toiset. Poika kävelee ja konttailee pihalla. Keinuu ja touhuaa, että Tähti suotta olet huolissasi, lapset tykkää olla ulkona! Meillä ainakin aina tulee itku kun pitää kotiin mennä :)

Onko Sirpaa enää näkynyt? Ja tsemppiä Tähti plussajahtiin! Muista että toinen ei mene siinä sivussa - paitsi jos kyse on pullasta:D sanottiin mulle kun mietittiin toista lasta perään ja kyllähän se paikkansa pitää, varsinkin nyt kun molemmat kävelee ja touhuaa. Ei tarvi miettiä kyllä yhtään mitä päivän aikana tekisi, mutta on se vaan ihanaa katsella sitä touhua ja sitä varsinkin kuinka sisarussuhde kehittyy. Joka aamu kun heräävät ryntäävät halaamaan toisiaan, niin suloista :)

Jos lapsi ei ole terve, hänen paikkansa on kotona. Päiväkodissa on hyvin samankaltainen rytmi.

Entä jos lapsi on pitkään kipeä ja toipilas?
Kun on toipilas, eikö hoitajan pidä joustaa ulkoilussa sen mukaisesti? :rolleyes: Jälkitautien vaara jne..:yuck:

Ulkoilu sinänsä ihan hyvä asia.

Kun on toipilas, eikö hoitajan pidä joustaa ulkoilussa sen mukaisesti? :rolleyes: Jälkitautien vaara jne..:yuck:

Pari kertaa on mulle perhepäivähoitaja huomauttanut, kun aioin tuoda tytön hoitoon vain 1-2 päivän kotisairastelun jälkeen, että ootko varma että tyttö on jo siinä kunnossa, että jaksaa tulla mukana kaikki ulkoilut ja reippailut. Meille on siis tehty tosi selväksi, että jos lapsi on "toipilas", niin silloin jäädään kotiin. Hoitoon tullaan vasta kun jaksaa normaalit ulkoilut, eli siinä mielessä hoitaja "ei jousta"...

Kyllä minä lähtisin siitä, että lapsen tulee olla terve, kun hänet viedään hoitoon. Esimerkiksi kuumeen jälkeen yksi kuumeeton päivä ennen kuin mennään hoitoon. Ja vielä lisäksi niin, että se kuumeeton päivä on ilman kuumelääkettä. Vatsataudin jälkeen pitäisin kotona niin, että pystyy taas syödä normaalisti.

Jos toiveistani huolimatta lapsi tuodaan puolikuntoisena hoitoon enkä sitä aamulla huomaa, kun hänet tuodaan, niin varmaan pienen laittaisin ulkona lämpimästi vaunuihin, välttäisin mahdollisuuksien mukaan turhaa rehkimistä. Mutta kyllä niillä kaikilla muilla lapsilla on oltava oikeus normaaliin liikuntaan ja ulkoiluun.

Olen kyllä vuosien varrella törmännyt myös sellaiseen, että aamulla lapselle annetaan kotona kaikki mahdolliset lääkkeet ja tuodaan hoitoon siinä toivossa, että kukaan ei soita perään. On myös niitä, jotka ovat illalla oksentaneet ja ripuloineet, mutta aamulla saapuvat silti paikalle. Vanhemmat eivät halua jäädä kotiin hoitamaan lasta, koska eivät halua olla pois töistä.

Kyllä minä lähtisin siitä, että lapsen tulee olla terve, kun hänet viedään hoitoon. Esimerkiksi kuumeen jälkeen yksi kuumeeton päivä ennen kuin mennään hoitoon. Ja vielä lisäksi niin, että se kuumeeton päivä on ilman kuumelääkettä. Vatsataudin jälkeen pitäisin kotona niin, että pystyy taas syödä normaalisti.

Jos toiveistani huolimatta lapsi tuodaan puolikuntoisena hoitoon enkä sitä aamulla huomaa, kun hänet tuodaan, niin varmaan pienen laittaisin ulkona lämpimästi vaunuihin, välttäisin mahdollisuuksien mukaan turhaa rehkimistä. Mutta kyllä niillä kaikilla muilla lapsilla on oltava oikeus normaaliin liikuntaan ja ulkoiluun.

Olen kyllä vuosien varrella törmännyt myös sellaiseen, että aamulla lapselle annetaan kotona kaikki mahdolliset lääkkeet ja tuodaan hoitoon siinä toivossa, että kukaan ei soita perään. On myös niitä, jotka ovat illalla oksentaneet ja ripuloineet, mutta aamulla saapuvat silti paikalle. Vanhemmat eivät halua jäädä kotiin hoitamaan lasta, koska eivät halua olla pois töistä.

Yölento :)

Missä vaiheessa mielestäsi lapsi ei enää ole toipilas, kun on esim. yksi kuumeeton päivä ilman lääkettä, niin onhan moni sen jälkeen edelleen toipilas ( riippuen taudista)....

Ja jos on vasta 1v., niin pitääkö pysyä 4v.-5v:n tahdissa ulkoillessa?:rolleyes:

Mielestäni pienille pitää olla omat ryhmät ja eri leikit. Siinä mielessä päiväkodissa nämä on hyvin järjestelty, kun ryhmitys on 1-3v. ja 3-5v. ikäiset...

Tähti suotta olet huolissasi, lapset tykkää olla ulkona! Meillä ainakin aina tulee itku kun pitää kotiin mennä :)

Onko Sirpaa enää näkynyt? Ja tsemppiä Tähti plussajahtiin! Muista että toinen ei mene siinä sivussa - paitsi jos kyse on pullasta:D sanottiin mulle kun mietittiin toista lasta perään ja kyllähän se paikkansa pitää, varsinkin nyt kun molemmat kävelee ja touhuaa. Ei tarvi miettiä kyllä yhtään mitä päivän aikana tekisi, mutta on se vaan ihanaa katsella sitä touhua ja sitä varsinkin kuinka sisarussuhde kehittyy. Joka aamu kun heräävät ryntäävät halaamaan toisiaan, niin suloista :)

Satru :) Kiva kuulla :) Tämä poika ei niin välitä, olisi ennemmin sisällä. Mutta kesällä kyllä viihtyi ja etenkin uimarannalla, hiekassa :) Nyt kun ilmat viilenneet, on vaan viluissaan ( vaikkei varusteissa vajetta). Ehkäpä tykkää lumesta, sitä ei olekkaan ennen nähnyt :)

Kiitos tsempistä, toista ihan kohta jahdataan. Oikein jo odotan äitiyslomalle pääsyä....pieni nyytti kainalossa :) Tästä pojasta on jo tullut iso. Hehhh, aika saman ikäisiä ovat meidän lapset! :)

Toivottavasti Sirpalla kaikki hyvin...

Missä vaiheessa mielestäsi lapsi ei enää ole toipilas, kun on esim. yksi kuumeeton päivä ilman lääkettä, niin onhan moni sen jälkeen edelleen toipilas ( riippuen taudista)....

Ja jos on vasta 1v., niin pitääkö pysyä 4v.-5v:n tahdissa ulkoillessa?:rolleyes:

Mielestäni pienille pitää olla omat ryhmät ja eri leikit. Siinä mielessä päiväkodissa nämä on hyvin järjestelty, kun ryhmitys on 1-3v. ja 3-5v. ikäiset...
Kyllä lapsesta näkee, milloin on toipilas. Terve lapsi leikkii ja on aktiivinen. Toipilas väsyy helposti ja valitsee rauhallista tekemistä tai riekkuu ja kitisee.

Lapsiryhmässä voi olla kaiken ikäisiä lapsia. Toiminta suunnitellaan koko ryhmälle sopivaksi. Jos lapsi ei ole tottunut ulkoiluun, niin vähän aikaa kestää, että osaa nauttia vesileikeistä.

Kyllä lapsesta näkee, milloin on toipilas. Terve lapsi leikkii ja on aktiivinen. Toipilas väsyy helposti ja valitsee rauhallista tekemistä tai riekkuu ja kitisee.

Lapsiryhmässä voi olla kaiken ikäisiä lapsia. Toiminta suunnitellaan koko ryhmälle sopivaksi. Jos lapsi ei ole tottunut ulkoiluun, niin vähän aikaa kestää, että osaa nauttia vesileikeistä.

Onko mielestäsi meidän poika toipilas seuraavilla kriteereillä:

On tänään hoidossa ja hoitaja on viestittänyt, että leikkii innokkaasti, on hyväntuulinen, syö hyvin, mutta nenä yhä vuotaa... Kuumeettomia päiviä takana 3päivää.

Kuitenkin hän on minusta yhä toipilas, sillä pinna lyhyempi ja yöllä rauhattomampi. Myös tänään yski kovasti aamulla, limaa kurkussa. Kuumetta ei ole :)

Tästä kaikesta johtuen, emme päästä lasta ulkoilemaan hoidossa ja hoitaja suostui siihen koska se oli ehto.

Tähti, jokainen määrittelee varmaan tuon toipilaan eri tavalla, mutta minä en olisi suostunut ottamaan hoitoon, jos ei saa ulkoilla.
Jos odottaa sitä, että nenä ei vuoda yhtään, voi joutua odottamaan muutaman vuoden. Keskimäärin flunssa kestää viikon, josta noin 2-4 päivää on niin surkeita, että ei jaksa tehdä mitään.

On myös olemassa päiväkoteja, joissa ulkoillaan koko päivä. Heillä on olemassa tukikohta, jossa on myös sisätilat ja metsässä laavu tai muu leiripaikka.

:) vielä jäin pohtimaan, että olisinko todella niin tyly, että en suostuisi olemaan sisällä. Olisin! Mietin niitä muiden lasten vanhempia. Varmaan hauska yllätys, että tänä perjantaina ei ole oltu ulkona. Menee illan suunnitelmat uusiksi. Lapsilla on virtaa kuin pienessä kylässä. Voi valita lähteekö illaksi ulos vai kestää sen kauhean sirkuksen, mitä illalla on luvassa ja nukkumaan meno on tuskaa.

Tähti, jokainen määrittelee varmaan tuon toipilaan eri tavalla, mutta minä en olisi suostunut ottamaan hoitoon, jos ei saa ulkoilla.
Jos odottaa sitä, että nenä ei vuoda yhtään, voi joutua odottamaan muutaman vuoden. Keskimäärin flunssa kestää viikon, josta noin 2-4 päivää on niin surkeita, että ei jaksa tehdä mitään.

On myös olemassa päiväkoteja, joissa ulkoillaan koko päivä. Heillä on olemassa tukikohta, jossa on myös sisätilat ja metsässä laavu tai muu leiripaikka.

Yölento :) Siis meiltä on pyydetty poikaa hoitoon ns. "puolikuntoisena", koska hänen mielestään lapsi pärjää hyvin, eikä ole liian kipeä. MUTTA me ollaan kieltäydytty viemästä häntä hoitoon.

Tässä on koko perhe kipeänä, ja hoitaja on tarjoutunut ottamaan lasta hoitoon, jotta saadaan levätä. Ei olla suostuttu! :) Työn kannalta "paska" tilanne :(

Eikä toipilasta saa pitää ulkona leikkimässä, tai saa jonkun vakavan jälkitaudin...
:gen113

Nää luontoryhmät/metsäryhmät/millänimellänytkutsutaankaan on aivan mahtavia!! Niin suuria elämyksiä lapsille! On vaan tosi harmi, että harva alan ihminen tai päiväkodin johtaja sellaista haluaa pyörittää.. kivahan se on kesällä olla ulkona, mutta kun alkaa syksyn sateet, ni ei enää huvita aikuisia. Lapsia ei haittaa yhtään!!

KuuKassius, olisin kyllä innostunut, mutta epäilyttää miten vanhemmat oikeasti hankkivat riittäviä varusteita. Jos tarjoutuisi mahdollisuus, niin kokeilisin mielelläni.

Nää luontoryhmät/metsäryhmät/millänimellänytkutsutaankaan on aivan mahtavia!! Niin suuria elämyksiä lapsille! On vaan tosi harmi, että harva alan ihminen tai päiväkodin johtaja sellaista haluaa pyörittää.. kivahan se on kesällä olla ulkona, mutta kun alkaa syksyn sateet, ni ei enää huvita aikuisia. Lapsia ei haittaa yhtään!!

Kuukassius :) Nämä olisi kivoja, kunhan ikää vähän enemmän, kuin 1v. :)
Meillä lapsi pääsee suoraan metsään ihan omalta terassilta. Lisäksi hän voi mennä isän suvun omistamaan metsään tarpomaan, koska haluaa :)

Itse viihdyn metsässä, ( luontopolut jne..) , eikä kukaan voi kieltää metsässä liikkumista, kunhan ei vaan liiku kenenkåän pihapiirissä.

KuuKassius, olisin kyllä innostunut, mutta epäilyttää miten vanhemmat oikeasti hankkivat riittäviä varusteita. Jos tarjoutuisi mahdollisuus, niin kokeilisin mielelläni.

Miksi varusteissa on ongelmaa?:rolleyes:

Kai aika tavallinen ulkoasu riittää luontopolulle, tuskin sentään kiipeilisitte kallioilla jne?

Takaisin