Kimaira
Näppärä viestien naputtelija
Kuullostaako 1,5tuntia aamuisin ja 1 tunti iltapäivällä paljolta? Eli joka päivä 2,5tuntia. Lisäksi viikkoon sisältyy kävellen retki kerholle, matkaa yhteensä noin 5km.
Minusta ulkoilun määrä on vähän liiallinen näin pienelle, kun poika on vasta 1v5kk ja vilustuu helposti, kun ei pysty pomppimaan hiekkalaatikolla isojen tahdissa.
Miltä kuullostaa?
Osoitit kysymyksesi Yölennolle, mutta mä vastaan nyt omasta puolestani / oman muksun perhepäivähoitokokemuksesta...
Kuulostaa ihan normaalilta, ehkä jopa melko vähäiseltä hyville keleille/kesäkeleille (viittaat varmaan tähän vuodenaikaan, kun kelit on mitä on). Mun mielestä meidän esikoinen on alusta asti ulkoillut phh:ssa aamupäivällä siten, että menevät ulos noin klo 9-9:30 aikaan, ja palaavat lounaalle (noin klo 11+) takaisin sisään. Kävelevät pitkiäkin matkoja, ainakin aamupäivällä - väittäisin että noin kilometrin suuntaansa lähipuistoonkin. Toki mukana on kaksosten rattaat, joissa pienimmät (alle 2-vuotiaat) yleensä istuvat, eli vasta noin 2-3 vuoden iästä alkaen kävelevät kaikki matkat.
Iltapäivällä menevät ulos (kelien mukaan) välipalan jälkeen noin klo 15-15:30 ja ovat siellä niin pitkään kuin vanhemmat hakevat kotiin, eli joku on vain sen puoli tuntia (jos sitäkään), ja jos vanhempi hakee vasta puoli viideltä niin tuntikin saattaa tulla ulkoilua. Mä opin aika pian, ettei kannata ennen paljon ennen neljää hakea (tai sitten reilusti heti kolmen jälkeen), koska muuten tyttö on ehtinyt juuri pihalle ja saanut leikit aloitettua, eikä ole kiva lähteä heti pois kun on leikki kesken.
Meidän tytön varahoitopaikassa perhepäivähoitaja on sellainen vanhempi rouva, jolla hoitopäivien ohjelmassa on lähes aina pääasiassa sisätekemistä (joka kerta leipovat tms.), ja kyllä mun pitää sanoo et meidän tytön fiiliksistä näkee sen illalla, ettei ole päivällä saatu ulkoilmaa ja liikuttu. Vaikka tyttö viihtyy todella hyvin siellä varahoitopaikassa ja tykkää hoitajasta, hän on illalla ihan villinä kun ei ole purkanut päivällä ulkoilemalla energiaa.
Kyllä pikkuinenkin pärjää monen tunnin ulkoilut, mutta toki se vaatii varusteilta aika paljon. Mun on pakko tunnustaa, että kun meidän esikoinen aloitti yksivuotiaana phh:lla, mulla oli ainakin alkuun aina ihan liian ohuet tumput ja muissakin varusteissa huomautettavaa, kun en ollut itse tottunut ulkoiluttamaan ipanaa kelillä kuin kelillä montaa tuntia.