Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hieno homma, Tähti. Tsemppiä töihin ja varsinkin työ- ja perhe-elämän yhdistämiseen! Oliko teillä se kakkosen yritys jo käynnissä?

Napu75 :) Kiitos :)

Saa nähdä miten haastavaa on, mutta nyt on oikein hyvä fiilis siitä, että kaikki menee hyvin :) Hoitaja vaikuttaa hyvältä tyypiltä, on ehkä vähän myös "uskonnollinen" , kun käyvät joka viikko Seurakunnan kerhossa, sekä kirkossa. Mutta siis ammattitaitoa on 28-vuoden ajalta ja mikä tärkeintä, kommunikaatio meidän välillä on toimivaa :) Puhetta riittäisi loputtomiin ja keskusteleminen on helppoa :)

Kun ajattelen tälläistä perhepäivähoitajan arkea, se on kyllä vaativaa ja arvostettavaa työtä. En itse pystyisi samaan, hän esimerkiksi ulkoilee näiden pienien lapsien kanssa joka viikko monta kilometriä ja vahtii, ettei kukaan jää auton alle liikenneruuhkassa.

Napu75, yritys on vähän sirtynyt, kun hoidan 90v. ikäisen isomummun kotiutusta. Hän kaatui ja nyt on pyörätuolissa. Aiemmin oli jo halvaantunut. Tätä onnettomuutta ei voinut ennustaa etukäteen ja siksi yritys lykkääntyi. Tilanteessa on tällä hetkellä niin paljon stressiä ( edunvalvonta, rahajutut jne..), että tuskin nyt onnistuisikaan... Sekä nyt paluu takaisin omaan työpaikkaan....

Siis anoppi... pakottamalla pakottaa ottamaan jäätelöä ja sen jälkeen päälle kääretorttua!:smiley-angry026

Hahh, kohtelias tyrmäys...Tämäpä kommentoi, olisi jo aika alkaa tykätä makeasta:smiley-angry019

BMI 22 siis taitaa todella " pännitä" :joyful:

Mitä kaikkea annatte 1v eteenpäin aamupalaksi? Meillä ei oikein enää puuro maistu joten aamupalat on ollu mitä sattuu. Joskus syö palan leipää ja kananmunaa. Valion tuorepuurojugurtti ja Vispis uppoais hyvin, mut yritän säännöstellä kun on aika sokerisia. Cheerios muroja joskus vähän. Hedelmiä, erityisesti viinirypäleitä ja banaania, syö isoja määriä, mutta pitäs sitä aamulla syödä muutakin.

Meilläkin loppui aamupuuron syöminen, oikeestaan iltapuuronkin. Haluais vaan sitä 5kk sileetä kaurapuurojauhetta, tavallinen ei mee edes jauhettuna. Oon korvannut tän "banaanipannarilla", jota vetelee kaksin käsin. Siihen tulee puolikas banaani, kananmuna, ceylonin kanelia ripaus mausteeksi ja kaurahiutaleita hieman paksuntamaan, max puol desiä ehkä, ettei tuu liian kovaa. Sitte mikroon ja 2-3min, että kypsyy ja vähän jäähtyneenä sitte palasiks. Säilyy jääkaapissa muovissa seuraavaan päivään ok. Myös omenatikut, talkmurut, berrypickerit, mansikkamaissinaksut ja mustikka-naperonaksut menee. Turkkilaista jugurttia on oppinut itse lusikalla syömään, kun tarpeeksi paksua. Haarukalla tykkää syödä muuten noita banaanipannareita. Oon yrittänyt tehdä siihen variaaitoita muilla mausteilla (kardemumma, vanilja) ja hedelmäsoseilla (jolloin toinen kananmuna tarpeen), seuraavaksi kokeilen marjoja.

Edit: miniluumutomaatit, avokado on myös suurta herkkua.

Muokattu viimeksi:
Meillä on joku puurolakon tapainen menossa, ja nyt otettiin Valion AB-luonnonjogurtti käyttöön. Mitään sokerista en aio käyttää niin pitkään kuin on mahdollista välttää. Saan jogurtin voimin menemään pikkuisen jauheesta tehtyä puuroakin samalla. Hedelmiä, marjoja ja talk-muruja tarjoan myös vaihtoehtona.
Meillä ei käytetä kananmunaa ennen kuin saadaan terveen paperit allergiatesteistä.
Tyttö reilu 10 kk.

KuuKassius, voihan sitä vauvojen puuroa isommatkin lapset syödä.
Meillä uppoaa puuro vielä ihan hyvin. Isompien lasten kanssa tein erilaisia puuroja, kun peruspuurot eivät enää uponneet. Maitoon keitettynä moni puuro muuttaa makuaan positiiviseen suuntaan. Marjoilla ja hedelmillä saa myös paremman vastaanoton.
Sokerisia ruokia tämäkin vauva saa odottaa vuosia eikä muroja tulla hankkimaan, ei ehkä koskaan.

Täällä on pärjätty vallan hienosti hoidossa :)

Tuttu kysyi itkeekö poika...no ei! Mutta Äiti tänään itki, kun haki poikaa. Oli jo niin ikävä ja hän käveli syliin :Heartred:Heartred:Heartred

Mutta hyvin menee...:talk017
Poika on reipas! Aamulla noustaan klo 06, jolloin on pikainen pukeutuminen. Noudan pojan kotiin vähän ennen klo 17.

Marjoilla ja hedelmillä saa myös paremman vastaanoton.
Sokerisia ruokia tämäkin vauva saa odottaa vuosia eikä muroja tulla hankkimaan, ei ehkä koskaan.

Yölento :)
Sokeri myös pannassa! Eikä kaikki edes pidä makeasta ;) Kuten en itsekkään.

erityisesti viinirypäleitä ja banaania, syö isoja määriä, mutta pitäs sitä aamulla syödä muutakin.

Eclipse :) Sanoit, että annat näiden lisäksi vielä cheerios muroja, ne on hyvin sokerisia....

Kaikkk teolliset murot on sokerisia..:wideyed:

Maitoon keitettynä moni puuro muuttaa makuaan positiiviseen suuntaan. Marjoilla ja hedelmillä saa myös paremman vastaanoton.

Yölento :) Meillä perhepäivähoitaja keittää puuron veteen. Tänään ihmetteli, kun ei oikein syö... Ehdotin lisäämään omenahilloa ja ehkä tuo maito voisi vielä parantaa tilannetta... :)

Eclipse :) Sanoit, että annat näiden lisäksi vielä cheerios muroja, ne on hyvin sokerisia....

Kaikkk teolliset murot on sokerisia..:wideyed:
Saa silloin tällöin muroja kun oikein muu ei kelpaa. Puuroa yritän tyrkyttää joka päivä mutta kun ei syö niin sitten on kaivettava mitä kaapista löytyy. Ei ne cheeriokset oo pahimmasta päästä ja niitä meillä on kaapissa kun mies syö niitä silloin tällöin. Itse en pysty syömään kuin gluteenittomia riisimuroja. Niissä ei olis sokeria, mutta on sitten pelkkää riisiä. Pieni määrä sokeria ei lasta haittaa kunhan se ei tule karkeista ym joiden syöntiä yritän siirtää niin pitkään kuin pystyy.

KuuKassius, voihan sitä vauvojen puuroa isommatkin lapset syödä.
Meillä uppoaa puuro vielä ihan hyvin. Isompien lasten kanssa tein erilaisia puuroja, kun peruspuurot eivät enää uponneet. Maitoon keitettynä moni puuro muuttaa makuaan positiiviseen suuntaan. Marjoilla ja hedelmillä saa myös paremman vastaanoton.

Juu toki voi, mutta haluaisin niin sen syövän normaalipuuroa ennemmin ku superkallista hienonnettua kauraa.. varsinkin kun itsekin voi hienontaa. Maitoon on aina tehty, vettä ei edes kokeiltu vielä. Ja hedelmäsosetta on muuten myös alkanut hylkimään. Ei mene smoothiepussit enää kaupaksi. Ei puuroissa, kipossa eikä pussissa. Ihme tuittu. Mistä lie perinyt xD

Yleisesti mua huvittaa tää ruokien demonisointi mediassa, varsinkin kun ne vaihtuu niin usein xD. Joo minäkään en ole syönyt sokeria raskausaikaa lukuunottamatta vuosiin, kun sen haitoista on tiedetty jo kauan ennen valtavirtaa ja jonka tutkimuksia on pidetty huuhaana, mutta nyt yhtäkkiä siitä on tehty suuuri demoni! Nyt toisissa lähteissä haukutaan ja sitten toisissa (jopa YLE!) kerrotaan, että aivot tarvitsevat sokerisokeria (mikä on ihan puppua muuten). Mutta siis lähinnä se kiihko millä siihen nyt suhtaudutaan eri lähteissä - aivan kun oisi uusi juttu. Ainoa mikä oli uutta tän vuoden aikana on se kymmenen vuoden aikana tehty tutkimus useissa eri maissa sadoilla tuhansilla ihmisillä, jossa tulos karrikoidusti oli se, että rasvattoman ruuan syöjät kuoli aikaisemmin kuin rasvoja syövät ihmiset.

KuuKassius, lähinnä ajattelin, että jos vauvapuuro vielä kelpaa, niin ennemmin valitsisin sen kuin murot. Ja kalliiksi sekin tulee, että keittää puuroa ja heittää sen pois.
Meillä ei ole muroja, koska minusta ne ovat täysin turhia. Ei lähde nälkä ja ravintoarvo on heikko. Toki ne ihan ruokaa silti ovat ja monet niitä syövät. Päiväkodissakin tarjotaan.

Kuukassius. Niin samaa mieltä kaikista ruokahysterioista. Ite kyllästyin niihin ja nykyisin noudatan ns kultaista keskitietä. Kaikkea kohtuudella. Tytön ekana vuotena olin tiukkis mut nyt en enää viitsi. Lisäaineet ja hajusteet yritän pitää minimissä. Itse voin parhaiten vhh ruualla ja mun nykyiset synnytyksen jälkeen pahenneet allergiat oikeestaan pakottaa siihen. Meni vaan oma aikansa hyväksyä se että mielikuva yhdessä tehdyistä ja syödyistä ruuista ei toteudu. Pahimmillaan laitan jokaiselle oman ruuan.

Kuukassius. Niin samaa mieltä kaikista ruokahysterioista. Ite kyllästyin niihin ja nykyisin noudatan ns kultaista keskitietä. Kaikkea kohtuudella. Tytön ekana vuotena olin tiukkis mut nyt en enää viitsi. Lisäaineet ja hajusteet yritän pitää minimissä. Itse voin parhaiten vhh ruualla ja mun nykyiset synnytyksen jälkeen pahenneet allergiat oikeestaan pakottaa siihen. Meni vaan oma aikansa hyväksyä se että mielikuva yhdessä tehdyistä ja syödyistä ruuista ei toteudu. Pahimmillaan laitan jokaiselle oman ruuan.

Jaan tuskan, toki ilman allergioita. Meillä just tuo sama skenaario pahimmillaan, että kolmea ruokaa. Onneksi tytöllä on hieman alkanut annoskateus iskeä, eli isin ruokaa haluaa maistaa ainakin. Tänä aamuna jopa sitä puuroa! Josko tulevaisuudessa 2 riittäisi. Tuntuu jotenkin niin oudolle yrittää yhteisiä ruoka-aikoja, kun jokaisella eri homma..

Zen. "Hyväksyn ne asiat, joita et voi muuttaa." Tuplazen. :)

Ja triplazeniä tarvitsen siihen, että eilen ja tänään ei tyttö ole syönyt oikeastaan yhtään mitään oikeaa ruokaa. Entiset suosikkipurkit, spaghetit ja perunasoselaatikot, ei uppoa myöskään enää yhtään. Kieltäytyy heti. Mitä ihmettä sille syötän? Onko tää joku vaihe? Hän saa aina maistaa meidän ruokia ihan niin paljon kuin haluaa, jos ei oo paljoa suolaa lisätty. Samaa ruokaa ei suostu kuitenkaan omalta lautaselta syömään.

Muokattu viimeksi:
Meillä on välillä ns ekan lusikan syndrooma. Hirvee huitominen ja kiukuttelu vaikka on tuttua ja tykättyä ruokaa. Sitten kun jollain konstilla ja pelleilyllä saa maistamaan ruokaa niin iskeekin ahaa elämys "Täähän olikin ihan syötävää". Ja sitten syödään koko purkillinen tai lautasellinen. Oma tekosia ruokia syö hyvin. Myös mausteisia. Chilin olen nyt jättänyt pois ja suolaa lisätään miehen kanssa omiin annoksiin. Tein esim yks päivä espanja tyyppistä risottoa jossa oli paljon eri mausteita, kanaa, chorizoa, paprikaa jne. Sitä tyttö söi myös ison määrän.
Meidän likka on myös siitä omituinen et tykkää bonaquan vadelmavissystä. Jos ite juon niin kauhea huuto kun haluaa myös. Ja juo sitä sujuvasti suoraan pullosta :wideyed:

No ni.. Nyt mä vasta tajusin eilen prismassa käydessä mitä on talk murut kun ihmettelin puuro/muro osastolla mitä yrittäis ipanalle syöttää. Olis vissiin pitäny googlailla aiemmin. Tänään meni aamupalaksi puuroa jugurtilla vähän ja sit testasin miten murut uppoaa. Söi sitten niitä kaksi kourallista :wideyed: Annankin sitten niitä tästä lähtien kun puuro ei maistu. Talk muruissahan onkin kuitumäärä todella iso. Mies maistoi myös ja sanoi et maistuu ihan pahville :rolleyes: mut pääasia et mukula tykkää

Terveiset työmaailmasta! :happy093.

Työhönpaluu Äitiyslomalta ei olekkaan ihan helppoa. Itsellä asiat unohtuneet ja monet asiat töissä muuttuneet....

No, jokatapauksessa vastaanotto töissä oli hyvä :)

Siinä mielessä huono tuuri ihan työn alussa, että poika tarttui päivähoidossa muista lapsista flunssaan ja on ollut 3päivää kipeä, kuumetta 39C pääasiassa. Yöt valittaa, itkee ja oon joutunut valvoon melkein läpi yöt:sad001

Töissä en ole valittanut, mutta asia vaikuttaa jaksamiseen. Tyhmänä kerroin, että lapsi on kuumeessa ja isä on jäänyt kotiin hoitamaan lasta.

Eipä olisi saanut sanoa mitään, koska lapsen kuume selvästi vaikuttaa "johonkin":confused: Suurin muutos taisi alunperin olla se, kun ilmoitin olevani raskaana.

Nyt puhuin tuuraajani kanssa, hän sanoi, ettei koskaan hanki lapsia, koska ura menee pilalle...:dead: No, niin, tuskin hänellä on mitenkään kova kiire 24-vuotiaana:joyful: :)laughing021)

Mutta tämän suuntaiset terveiset...:gen113

Last edited by a moderator:
Tähti, onpa nihkeä suhtautuminen lapsiin teillä töissä! Meillä on todella kannustava ilmapiiri. Viime kesänä, kun soitin koko osaston esimiehelle ja kerroin raskaudesta, hän kannusti jäämään herkästi sairaslomalle, jos vointi ei ole hyvä. Myös hoitovapaaseen kannustetaan.

Toivottavasti poika paranee pian. Tavallisesti pienet sairastavat kyllä hoidon alussa paljon.

Takaisin