Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä siihen on vielä pitkä matka, että kaikilla työpaikoilla suhtauduttaisiin perheenlisäyksiin ja perhevapaisiin kannustavasti tai edes neutraalisti. Pyrkimystä varmasti on, mutta jossain se näkyy lähes varmasti (ei-positiivisessa mielessä). Vähintään ilmapiiri on sellainen, että siinä kyllä (nuori?) kunnianhimoisesti uraansa suhtautuva nainen miettii kahdesti, kannattaako lisääntyä ja riskeerata urakehityksensä.

Esimerkiksi kun itse keskustelin aikanaan oman tiimini (kaikki 40-50-vuotiaita naisia, joista parilla tosin lapsiakin) kanssa yhden työtoverin salamyhkäisestä "perhevapaalle jäännistä" (hänellä oli maha kuin potkupallo, mutta virallisesti hän jäi hoitamaan alle 3-vuotiasta poikaansa kotiin, eikä suostunut edes ottamaan vastaan onnitteluja perheenlisäyksestä), niin nämä mun tiimiläiset kommentoivat ko. naisen toimintaa ihan avoimesti, että käyttää vaan hyväkseen työnantajien lakisääteisiä perhevapaavelvollisuuksia (äitiyslomakorvauksia yms. menemättä yksityiskohtiin). Kysymys ei edes ollut siitä, että ko. naisen poisjäänti olisi mitenkään haitannut meidän tiimin toimintaa - näiden keski-ikäisten naistenkin sisäänrakennettu ajattelutapa / yrityskulttuurin omaksuminen oli sillä tasolla, että perhevapaa oli yksinomaan työnantajan rahastusta!

Tunnustan kyllä, että mä itsekin olen joskus menneisyydessä (nuorempana) ainakin vaikenemalla hyväksynyt tällaisen ajattelumaailman, mutta onhan se nyt aika ilmiselvää miksi suomalaisten syntyvyys on laskussa. Kuka hullu lapsia alkaisi tehdä kun kustannukset kaatuvat yksinomaan naisten työnantajille ja heikentävät yksinomaan naisten urakehitystä? Tuo em. esimerkin "humoristinen" vittuilu on vain jäävuoren huippu.

No, mun nykyisellä työnantajalla on kyllä yrityskulttuurissa paljon muutakin mätää kuin vain tämä (naisten) perheasioihin suhtautuminen.

Kimaira, onpa jännä kuulla erilaisia kertomuksia. Omassa todellisuudessani en ole kohdannut tuollaista nuivaa suhtautumista. Ilmeisesti se on kuitenkin aika yleistä. Miehen työpaikalla suhtaudutaan myös myönteisesti lapsiin ja perhevapaisiin. Outoa ajattelua, että lapsi olisi rasite työpaikalle ja haittaisi urakehitystä. Etenkin monilapsisessa perheessä organisointikyky kehittyy paremmin kuin missään koulutuksessa. Vanhempien kyky tehdä montaa asiaa yhtä aikaa ja kaikki mahdollisimman tehokkaasti kehittyy sitä enemmän, mitä useampia lapsia on.
Kun ensimmäisten lasten jälkeen lähdin töihin, minulla oli lapset mukana työhaastattelussa, koska se tuli niin nopeasti, että en ehtinyt saada hoitajaa. Sain paikan juuri siksi, että haastattelu meni hyvin, vaikka samalla hoidin lapsia.

Yölento :)

Kimairan teksti ei ole mitenkään kaukaa haettu. Ihan nykymaailmaa on, yhtään sitä kaunistelematta.

Eri aloilla on eri tavalla. Meillä sentäs menee lujaa:grin, ja tässä firmassa jopa lapsiakin saa hankkia! ...mutta pääasiassa vain miehet. Naisille lisäääntyminen ei ole koskaan niinkään suotavaa.

:banghead:

Kimaira :) Hyvin sanot, on aivan niin, että " yrityskulttuurin omaksuminen oli sillä tasolla, että perhevapaa oli yksinomaan työnantajan rahastusta!"

Tähän on tullut törmättyä vähän liiankin usein jo tähän ikään mennessä.

Kaksi-kymppisenä näitä ei mieti, kun harvemmin koskee silloin. No mun työnantaja kuvitteli, ettei Äitiyslomia tule 40++ ikäiselle, kun mut tähän tehtävään valitsi...

Last edited by a moderator:
Taas tekstikoko sekoilee :banghead:

Vielä poika on kipeä, eikä syö.. vain maitoa juo. Kuumetta enää 38C..

Äiti on aika uupunut..Töissä pitää messuillekkin ensiviikolla lähteä, työn lisäksi.

Last edited by a moderator:
Muakin väsyttää ihan sikana tänään (siitä varmaan aamuinen äreä kärkevyys koskien työnantajaanikin), mutta se ei suinkaan johdu laps(i)en valvottamisesta vaan siitä, että heittäydyin eilen villiksi ja join pari saunasidukkaa... jonka seurauksena nukuin aivan älyttömän huonosti yön. Ei näköjään vanha jaksa, tai vanhat meriitit paina, kun noin tulee huono yö parista drinksusta :D

Tytöllä on ensi viikolla yksivuotisneuvola sekä eka hammastarkastus, vaikka ekat synttärit ovatkin vasta 30.10. Varattiin aika niin, että keritään hoitaa neuvolakäynnit yms. alta pois rauhassa ennen muuttoa toiselle paikkakunnalle. Saahan nähdä mitä siellä sanotaan... huolenaiheita mulla ei ole oikeastaan yhtään. Iho, maha, ruokailu - kaikki sujuu ihan OK, ja tyttö nukkuukin yöt varsin hyvin noin klo 21-7 (pahimmillaankin vain 1-2 äänekkäämpää heräämistä yöllä, jotka yleensä hoituvat nopeasti lohdutussilityksillä).

Kimaira, se on kyllä epäreilua, ettei useinkaan sitä kahta sidukkaa kestä ;) Ei sillä, että usein himoittais, mutta ... unet on kyllä kultaakin arvokkaammat!
Meillä on mennyt kolme yötä pipariksi ja tulos tänään: tyttö tepasteli kahteen otteeseen noin 9 pientä askelta tuetta. Eli maailman valloitus alkakoon.
Tyttö vajaa 10,5 kk ja äippä 3 vko päästä töihin (onneksi olin siis paikalla ihmettä näkemässä)

Meillä ei myöskään olla lapsimyönteisiä työpaikalla. Siitä kertoo ehkä se että olin ensimmäinen 20 vuoteen joka jäi äitiyslomalle vaikka toimistotyöntekijöissä on kumpaakin sukupuolta suurinpiirtein saman verran. Tosin meille on palkattukin joko yli 40v tai lapsensa tehneitä naisia. Munkin about eka haastattelu kysymys oli olenko raskaana tai aionko tehdä lapsia seuraavan 5 vuoden aikana. Ja juu tiedetään että on laitonta kysyä mutta se ei työnantajaa kiinnosta. Tulijoita töihin riittää tällä alueella joten voi rauhassa valita mitä haluaa. No 10 vuotta tein kiltisti jatkuvasti ylitöitä ja hyvin onnistui aivopesukin siitä että vain työ on tärkeää. Meillä ei lasten sairasteluiden takia uskalleta olla kotona, koska se tarkoittaa seuraavissa yteissä kenkää. Jo se että viet lapsen kesken päivää lääkäriin tai käyt tarha/koulu asioissa jossain saa muilta työntekijöiltä ja pomoilta paskaa niskaan. Tilanne rauhoittui parina viime vuonna kun vanhat pomot jäi eläkkeelle ja osastopomona oli pari vuotta nuorempi jolla oli suht pienet lapset. Nyt on siirtynyt tehtävissä eteenpäin ja mä en ees tiiä kuka on pomona joten en myöskään tiedä miten lapsi asioihin suhtaudutaan. Mutta vanhojen työntekijöiden joukossa asenteet ei muutu vaikka uusia ja nuoria on joukkoon tullutkin. Mun raskauskin oli joku maailman ihme jota piti käydä kauhistelemassa, naureskelemassa (vittuilemassa) ja hyvin hävis multa saman tien kaikki vähääkään vastuulliset tehtävät kun ne siirrettiin jollekin muulle. Mut tulipahan itse kasvettua ulos siitä asenneilmapiiristä ja sen takia oonkin nyt oikein mielelläni vielä koko ens vuoden hoitovapaalla. Ja koska täs on myös tullu huomattua et pärjätään silti ihan hyvin taloudellisesti niin jossei asiat oo muuttunu nykyisessä työssä niin taidanpa vaihtaa alaa. Nyt uskaltaa ottaa vastaan vaikka määräaikasiakin töitä.
Tulipahan tilitys :eek: ja korjasin kielenkäyttöä aika monta kertaa :rolleyes:

Eclipse. Järkyttävää. Olen sanaton. Myös muut vastaavat tekstit aiemmin. Järkyttävää. Sanoinkuvaamattoman järkyttävää. Ai että mä ahdistun maailman/maan/idioottien ihmisten toiminnasta välillä - ja täällä Suomessa on asiat paremmin kuin monessa muussa maassa ja silti...

Ja nyt mummolaan.

Meillä ei myöskään olla lapsimyönteisiä työpaikalla. Siitä kertoo ehkä se että olin ensimmäinen 20 vuoteen joka jäi äitiyslomalle vaikka toimistotyöntekijöissä on kumpaakin sukupuolta suurinpiirtein saman verran. Tosin meille on palkattukin joko yli 40v tai lapsensa tehneitä naisia. Munkin about eka haastattelu kysymys oli olenko raskaana tai aionko tehdä lapsia seuraavan 5 vuoden aikana. Ja juu tiedetään että on laitonta kysyä mutta se ei työnantajaa kiinnosta. Tulijoita töihin riittää tällä alueella joten voi rauhassa valita mitä haluaa. No 10 vuotta tein kiltisti jatkuvasti ylitöitä ja hyvin onnistui aivopesukin siitä että vain työ on tärkeää. Meillä ei lasten sairasteluiden takia uskalleta olla kotona, koska se tarkoittaa seuraavissa yteissä kenkää. Jo se että viet lapsen kesken päivää lääkäriin tai käyt tarha/koulu asioissa jossain saa muilta työntekijöiltä ja pomoilta paskaa niskaan. Tilanne rauhoittui parina viime vuonna kun vanhat pomot jäi eläkkeelle ja osastopomona oli pari vuotta nuorempi jolla oli suht pienet lapset. Nyt on siirtynyt tehtävissä eteenpäin ja mä en ees tiiä kuka on pomona joten en myöskään tiedä miten lapsi asioihin suhtaudutaan. Mutta vanhojen työntekijöiden joukossa asenteet ei muutu vaikka uusia ja nuoria on joukkoon tullutkin. Mun raskauskin oli joku maailman ihme jota piti käydä kauhistelemassa, naureskelemassa (vittuilemassa) ja hyvin hävis multa saman tien kaikki vähääkään vastuulliset tehtävät kun ne siirrettiin jollekin muulle. Mut tulipahan itse kasvettua ulos siitä asenneilmapiiristä ja sen takia oonkin nyt oikein mielelläni vielä koko ens vuoden hoitovapaalla. Ja koska täs on myös tullu huomattua et pärjätään silti ihan hyvin taloudellisesti niin jossei asiat oo muuttunu nykyisessä työssä niin taidanpa vaihtaa alaa. Nyt uskaltaa ottaa vastaan vaikka määräaikasiakin töitä.
Tulipahan tilitys :eek: ja korjasin kielenkäyttöä aika monta kertaa :rolleyes:

Eclipse :) En usko korviani.... siis hienoa!! :) Nyt oot ymmärtänyt sen, mistä kirjoitin sulle, ennen meidän vauvojen syntymää.

Ei ylityöt ole mikään elämän tarkoitus ja siinä pyörityksessä reaaliteetit häviää, sitä on ihan aivopesty ja firma käyttää surutta hyväkseen.

Kun palasin takaisin, on lapsi enemmän mielessä, kuin työ. Se vaan on niin, että ihminen muuttuu lapsen myötä. Työ on vaan työtä.....

Ite oon hämmästynyt miten työnantajan silmissä muutut 2-luokan kansalaiseksi Äitiyden myötä. Mutta aina on vaihtoehtoja, on muita töitä ja muita aloja:p

Hienoa Eclipse, nyt sulla on asenne kohdallaan ja mahikset vaikka mihin....:p

Eclipse. Järkyttävää. Olen sanaton. Myös muut vastaavat tekstit aiemmin. Järkyttävää. Sanoinkuvaamattoman järkyttävää. Ai että mä ahdistun maailman/maan/idioottien ihmisten toiminnasta välillä - ja täällä Suomessa on asiat paremmin kuin monessa muussa maassa ja silti...

Ja nyt mummolaan.

Kuukassius :)

On järkyttävää!! Muttei mitenkään uutta tuo Eclipsen tilanne, siksi siitä keskusteltiinkin jo raskaana.

Kokemusta on, mm. raskaus asioista kysyminen työhaastattelussa. Myös työsopimusta kirjoittaessa on todettu, ettei sovi jäädä äitiyslomalle. Tuskin siinä tilanteessa jätät sopimusta allekirjoittamatta:banghead: No siis tuosta on jo aikaa.

On tullut vaihdettua alaa vähän useammin, joten kokemusta on kertynyt. Nykyinen alani on ns. Suomen veturi ja hyvin menee. Ylitöitä ei tehdä ja asiat pitäisi olla varsin hyvin, myös palkka...MUTTA, lapsia ei silti kannata hankkia, se on nyt todettu.

Mutta aina voi vaihtaa, kiirehän ei ole...tähän vielä toinen lapsi, jos tulee. Uratulevaisuus on jossain muualla ja silloin lapset on jo riittävän isoja.

Millaisia reaktioita ja millaisella viiveellä teidän vauvat sai 1-vuotisneuvolan rokotuksista? Meillä moinen koitos olisi 31.10. ja itse oon lähdössä pikkureissuun = poika mummolaan yökylään 3.11. eli kolmen päivän päästä neuvolasta. Pitäiskö siirtää neuvola seuraavalle viikolle?

Meillä ei saanut yhtään mitään oireita vaikka varoteltiinkin et 10pv päästä voi tulla MPRstä. Meillä ainut josta on tullu kuume ni oli toinen rokotuskerta.

Millaisia reaktioita ja millaisella viiveellä teidän vauvat sai 1-vuotisneuvolan rokotuksista? Meillä moinen koitos olisi 31.10. ja itse oon lähdössä pikkureissuun = poika mummolaan yökylään 3.11. eli kolmen päivän päästä neuvolasta. Pitäiskö siirtää neuvola seuraavalle viikolle?

Päivä rokotusten jälkeen ihan tosi vähän lämpöä, hyvä että huomas edes, meni päivässä ohi nukkumalla ja viikon päästä rokotuksesta kuumetta 1-2 päivää, jolloin lääkitty ja tissitetty normia useammin. Muistaakseni ei muuta.

Varmaan aika yksilöllistä kyllä. Muistaakseni meidän esikoinen ei oireillut mitenkään 1-vuotisneuvolan rokotuksia, mutta siitä on jo kolme vuotta joten en voi rehellisesti väittää muistavani varmasti.

Tämä vauva sai MPR-rokotteen jo keväällä puolivuotiaana ulkomaanmatkan takia, eikä myöskään saanut siitä mitään isompia oireita - tosin samaan aikaan oli kiinteiden harjoittelua ja ekoja hampaitakin, joten muistaakseni kaikenlaista kränää oli - saattoihan rokotuksellakin olla osasyynsä, mutta ei sitä voi varmana sanoa.

Just kun meinasin ruveta taas angstaamaan täällä niin hoksasin tuoreen uutisen, että presidenttipari saa lapsen! Ihanaa!
:hello2

Mä ihan liikutun, että pitkän ja kivisen tien jälkeen on näin hyviä uutisia! Voin samaistua tunnelmiin, vaikka jokainen tarinansa on oma.
Mä hullu vielä luomuihmettä odottelen, vaikka pelkän ovulaationkin tuottaminen näyttää mahdottomalta :)

Hello! :)

Täällä kuuluu vaihteeksi ihan hyvää :) Näytin töissä kynteni ja todettiin, että voihan äitiyslomalta palata täysin "järjissään" ja osaavana hlönä takaisin.

Tosin työnkuva muuttuu vähän ja siihen tulee mukaan uutena, vähän lisää myös muita hallinnon tehtäviä.

Mutta seuraavaksi myös lisää positiivista... yritys lähtee seuraavasta uudesta kierrosta! :) :joyful: Jospa oon raskaana ennen pikkujouluja, ettei tarvi mennä katselemaan "juopuneita" koko illaks/yöksi.

Yölento :)

Sinullahan on ollut lapsia hoidossa perhepäivähoitajana. Kuinkan paljon ulkoilitte päivässä?:rolleyes:

Kuullostaako 1,5tuntia aamuisin ja 1 tunti iltapäivällä paljolta? Eli joka päivä 2,5tuntia:wideyed:. Lisäksi viikkoon sisältyy kävellen retki kerholle, matkaa yhteensä noin 5km.

Minusta ulkoilun määrä on vähän liiallinen näin pienelle, kun poika on vasta 1v5kk ja vilustuu helposti, kun ei pysty pomppimaan hiekkalaatikolla isojen tahdissa.

Miltä kuullostaa?:rolleyes:

Takaisin