Synnyttäneet --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, sinun kannattaa varmaan kysyä neuvolasta tuota uniasiaa. Lapsi kuitenkin kasvaa vain nukkuessaan ja aivot tarvitsevat lepoa, jotta oppimista tapahtuu. Virikkeiden lisääminen voi auttaa, jos todella vauva ei ole väsynyt. Uimareissut ja tavallista aktiivisempi ja erilainen liikkuminen ja uudet sosiaaliset tilanteet väsyttävät tehokkaasti.

Yölento :) Neuvolassa on aina kysytty nukkumisesta. He eivät ole koskaan sanoneet siitä muuta kuin, että mikäli uni on yhtenäistä, (eikä katkonaista), niin nukkuu silloin riittävästi :) Ja mikäli on päivällä virkeä ja hyväntuulinen. On siis luonnostaan vähäuninen, ihmiset on erilaisia.No, poika ei muuta teekään, kun hymyilee ja välillä nauraa krikattaa ihan tikahtuakseen. Hänen taivaallaan ei sadepilviä näy. On aivan äärettömän iloinen, lempeä ja aurinkoinen luonne :Heartred

Aktiviteetista olen samaa mieltä, sitä tarvitsisi saada enemmän, sillä poika on luonteeltaan hyvin utelias, kirjatkin tutkitaan todella tarkkaan ja niitä selataan monta tuntia päivässä. Siis myös itsekseen keskittyy niihin. Uimarannalla kun oltiin, niin poika keskittyi nyppimään ruohoja yksitellen perkasi niitä jopa tunnin...jokainen ruoho ja apilanlehti katsottiin tarkkaan läpi:p Rannalla olleet muut lapset, eivät niinkään häntä kiinnostameet, joten ei ole luultavasti luonteeltaan kovin sosiaalinen, kuten ei vanhempansakaan:joyful:

No anyways...ei ole siis mikään villivilperi, vaan rauhallinen ja verkkainen. Kaikkeen pitää perehtyä ensin ja syvällisesti. Mihinkään ei rynnätä suinpäin. Monet lapset juoksee ja hyppii tms. ja siten väsyvät enemmän päivän aikana. Tätä poikaa ei kiinnosta mikään riahtominen, vaan hänessä on enemmänkin henkistä kapasiteettia, ja tarvitsee paljon uutta virikettä "aivoille", josta innostuu aina valtavasti....Häntä kiinnostavat kaikki älypelit ja nikkarointi, tutkiminen ja ratkominen. Sitä Äiti on vaan aika ihmeissään, että mistä näin pienelle löytyy sen suuntaisia leluja ja aktiviteettia:confused005:scratch

Toivottavasti osasin edes vähän kuvailla, minkä tyyppistä tuo hänen virkeys on...
 
Tänään nukahti aikaisin 21:30 yöunille mutta heräs 1 jälkeen ja oli hereillä melkein tunnin ennen kuin taas uni tuli. Koko sen ajan möyri, pyöri ja heittelehti meidän välissä sängyssä. Päivällä ei halunnu millään antaa periksi unelle. Istui vaunuissa, itki ja nuokkui nojaten vaunun seinään. Jos siirsin selälleen niin alkoi karjua naama punaisena. No lopulta uni vei pakolla voiton. Kaipa tää on taas yks vaiheista joka menee ohi. Kun nyt alkais kävellä niin sais vielä paremmin väsytettyä ittensä päivän aikana. Ehkä se unikin sitten taas maistuu.

Eclipse :) Tuon saman olen kokenut. Ja on aika haastavaa, jos nukkuu yöunille liian aikaisin ( meillä se on ennen klo 23), niin herää pian, eikä helposti nuku takaisin, koska on jo virkistynyt leikkimään.

No, se mitä olen tässä tilanteessa tehnyt, niin lelut pois. Vain kirjoja saa katsoa, sekä uninallea pitää. Usein kestää 2tuntia nukkua takaisin...Ellei nuku, mennään jo taas vaunulenkkiä yöllä....:banghead:

Joskus olen pystynyt estämään nukahtamisen liian aikaisin...virikkeitä reilusti ja vaikka piiloleikki pystyyn!:joyful: Auttaa kummasti, mutta aina ei toimi....
 
Meillä nuo nukahtamiskiukuttelut on kestäneet pari viikkoa. Taitaa olla ikään liittyvää. Mä en koskaan estäisi lasta käymästä nukkumaan, oli kellonaika mikä tahansa. Jos nukahtaa aikaisemmin ja herää niin sitten se vaan on heräily yö. Monta kertaa kun uniin on alkanut tulla muutoksia niin ne voi pikkuhiljaa näkyä aikaisemmin tai myöhemmin nukkumaan menoina kunnes taas joku vakiokuvio toistuu useamman viikon. Meillä päiväunien aika ja määrä vaikuttaa isosti tällä hetkellä siihen mihin aikaan illalla alkaa nukuttamaan.
 
Meillä nuo nukahtamiskiukuttelut on kestäneet pari viikkoa. Taitaa olla ikään liittyvää. Mä en koskaan estäisi lasta käymästä nukkumaan, oli kellonaika mikä tahansa. Jos nukahtaa aikaisemmin ja herää niin sitten se vaan on heräily yö. Monta kertaa kun uniin on alkanut tulla muutoksia niin ne voi pikkuhiljaa näkyä aikaisemmin tai myöhemmin nukkumaan menoina kunnes taas joku vakiokuvio toistuu useamman viikon. Meillä päiväunien aika ja määrä vaikuttaa isosti tällä hetkellä siihen mihin aikaan illalla alkaa nukuttamaan.

Eclipse :) Meidän on pakko alkaa ohjailla uniaikataulua, koska molemmat käy kohta töissä. Poika on saatava aamulla ylös klo 06 ja vietävä hoitoon. En voi siten antaa nukkua ja valvoa miten lapsi tahtoo. Tähän nukkumiseen on saatava roti nyt tässä 2kk sisällä.

Oletko vielä pitkään kotona? Ymmärrän, ettei silloin ole klo:n ajoilla merkitystä :)
 
Mä olen kotona syyskuuhun 2018 asti :)
Ja meillä on aikas säännöllinen rytmi loppujen lopuksi. Nukkumaan meno on kiukuttelua ja nukahtaa 20:30-23:00 välillä. Herää aina aamulla 8:30-9:00. Mun mielestä se on säännöllistä. En itekkään nukahda joka ilta samaan aikaan. Tänään nukkui lyhyet päikkärit aikaisin joten nukahti nyt illalla aikaisin. Vastaavasti jos on päivä et nukkuu päikkärit 14-16 niin sitten valvoo 23 asti.
 
Mä olen kotona syyskuuhun 2018 asti :)
Ja meillä on aikas säännöllinen rytmi loppujen lopuksi. Nukkumaan meno on kiukuttelua ja nukahtaa 20:30-23:00 välillä. Herää aina aamulla 8:30-9:00. Mun mielestä se on säännöllistä. En itekkään nukahda joka ilta samaan aikaan. Tänään nukkui lyhyet päikkärit aikaisin joten nukahti nyt illalla aikaisin. Vastaavasti jos on päivä et nukkuu päikkärit 14-16 niin sitten valvoo 23 asti.

Vaikuttaa säännölliseltä :) Herääkö todella noin tarkkaan kellonaikaan? Koskaan ei nuku yhtään pidempään?:rolleyes:

Olisi hienoa olla noin pitkään kotona:3some
 
Juu on aina herännyt aika tarkkaan tuona aikana. 10-11kk kohdalla oli kausi jolloin heräsi välillä aikaisemmin. Silloin haki muutenkin uutta riittävää unen määrää ja saattoi välillä nukahtaa jo klo 20. Mut nyt on taas palattu entiseen. Yö unen määrä siis muuttui tuon ajanjakson jälkeen 12->10 tuntiin.
 
Tää mamma kävi kuulkaas ekaa kertaa eläissään rokkifestivaaleilla! Olin kavereiden kanssa Ruisrockissa sunnuntaina, varsinaisena tähtäimenä Ultra bra. Reissussa oltiin la-aamusta alkaen (yöpyminen sauvolaisessa hostellissa) ja kotiin pääsin maanantaiaamuna klo 03.20. Rankka reissu, mutta kivaa oli! Kotona pärjäsivät isin ja siskojen kanssa riittävän hyvin (en halua tietää yksityiskohtia :wink), ja hyvin meni mullakin. Eniten olin huolissani tisseistäni, mut onneksi imetyksen vähennyttyä maito ei pakannut pahasti. Ilta- ja aamulypsy riittivät. Kerrassaan hulppeeta oli olla itsenäisesti aikuisseurassa, kuin myös päästä imettämään heti kotiin tullessa. :grin

Näin festareilla myös muutaman vauvan. Oon itsekin sitä mieltä, että vauva solahtaa arkeen ja elämään mukaan ja kulkee monessa mukana, mutta ei mulla ymmärrys riittänyt tuohon, että pitää alle vuosikas, jopa alle puolivuotias, ottaa festareille mukaan. Miksi? Eikö ollut hoitajaa? Eikö voinut jättää tänä kesänä festaria väliin? Vaikka korvat suojaisi kuulosuojaimilla, käy bassonjytke aikuisellakin koko kroppaan, saati sitten vauvan pieneen kehoon. Ja se väkimäärä! Ehkä nää ei vauvoinensa sentään tunkeneet lavan eteen, vaan kauempaa fiilistely olisi ollut riittävästi...
 
Tää mamma kävi kuulkaas ekaa kertaa eläissään rokkifestivaaleilla! Olin kavereiden kanssa Ruisrockissa sunnuntaina, varsinaisena tähtäimenä Ultra bra. Reissussa oltiin la-aamusta alkaen (yöpyminen sauvolaisessa hostellissa) ja kotiin pääsin maanantaiaamuna klo 03.20. Rankka reissu, mutta kivaa oli! Kotona pärjäsivät isin ja siskojen kanssa riittävän hyvin (en halua tietää yksityiskohtia :wink), ja hyvin meni mullakin. Eniten olin huolissani tisseistäni, mut onneksi imetyksen vähennyttyä maito ei pakannut pahasti. Ilta- ja aamulypsy riittivät. Kerrassaan hulppeeta oli olla itsenäisesti aikuisseurassa, kuin myös päästä imettämään heti kotiin tullessa. :grin

Näin festareilla myös muutaman vauvan. Oon itsekin sitä mieltä, että vauva solahtaa arkeen ja elämään mukaan ja kulkee monessa mukana, mutta ei mulla ymmärrys riittänyt tuohon, että pitää alle vuosikas, jopa alle puolivuotias, ottaa festareille mukaan. Miksi? Eikö ollut hoitajaa? Eikö voinut jättää tänä kesänä festaria väliin? Vaikka korvat suojaisi kuulosuojaimilla, käy bassonjytke aikuisellakin koko kroppaan, saati sitten vauvan pieneen kehoon. Ja se väkimäärä! Ehkä nää ei vauvoinensa sentään tunkeneet lavan eteen, vaan kauempaa fiilistely olisi ollut riittävästi...

Kuullostaa hauskalta reissulta! Sait irrotella ihan kunnolla:joyful:

Samaa mieltä, vauvat ei kuulu mukaan noihin paikkoihin...
 
:smiley-angelic003Meillä oli eilen avartava ja rakentava debatti miehen kanssa toisesta lapsesta! Molemmilla on vauvakuume:angel8 Vauvaa lähdetään hankkimaan, kun työt alkavat :) Työt siis alkavat 2kk päästä, joten pian alkavat myös petipuuhat:p

Yllättäin molemmat haaveilevat tytöstä, mutta sukupuolella ei tietenkään ole väliä....

Miehelle lähinnä eniten korostin ikää ja mahdollisia raskausajan ongelmia, sekä tietenkin synnytystä, koska takana on sektio. Toinen olisi sitten myös sektiolla.

Ovistikkuja on jäljellä kaapissa....:grin
Hurja fiilis, kun taas on vauvakuume:love7
 
:smiley-angelic003Meillä oli eilen avartava ja rakentava debatti miehen kanssa toisesta lapsesta! Molemmilla on vauvakuume:angel8 Vauvaa lähdetään hankkimaan, kun työt alkavat :) Työt siis alkavat 2kk päästä, joten pian alkavat myös petipuuhat:p

Yllättäin molemmat haaveilevat tytöstä, mutta sukupuolella ei tietenkään ole väliä....

Miehelle lähinnä eniten korostin ikää ja mahdollisia raskausajan ongelmia, sekä tietenkin synnytystä, koska takana on sektio. Toinen olisi sitten myös sektiolla.

Ovistikkuja on jäljellä kaapissa....:grin
Hurja fiilis, kun taas on vauvakuume:love7
Onnea yritykseen, Tähti!

Onpa huojentavaa, että itse ei tarvi enää kuumeilla eikä jännätä...
 
Onnea yritykseen, Tähti!

Onpa huojentavaa, että itse ei tarvi enää kuumeilla eikä jännätä...

Kiitti Napu75 :)

Mies veisteli, että älä vaan tempase kaksosia:grin

Olikohan jossain jo se vauvakuume palsta --40++++ , vuodelle 2018 ? Vai pitäiskö perustaa
 
Kiitti Napu75 :)

Mies veisteli, että älä vaan tempase kaksosia:grin

Olikohan jossain jo se vauvakuume palsta --40++++ , vuodelle 2018 ? Vai pitäiskö perustaa

Moniko meistä nykyisistä ketjulaisista sinne ilmaantuu :D?
Onnea ja menestystä kuumeiluun, Tähti!
Täällä ei päästä kuumeilemaan, kun ei ole kiertoa. No, yksikin aarre on ihan riittävä :)
 
Moniko meistä nykyisistä ketjulaisista sinne ilmaantuu :D?
Onnea ja menestystä kuumeiluun, Tähti!
Täällä ei päästä kuumeilemaan, kun ei ole kiertoa. No, yksikin aarre on ihan riittävä :)

Kiitti Katjusha :)

Nauttikaamme siitä mitä meillä on:Heartpink
Ei tiedä tuleeko enempää, se on korkeamman tahon käsissä, johon pienellä ihmisellä ei ole vaikutus mahdollisuuksia.

Kierto on kuitenkin edelleen yhtä säännöllinen, kuin ennenkin, että toiveita on :) Suvussa on lapsia saatu vielä 45-vuotiaana.
 
Mä olen kotona syyskuuhun 2018 asti :)

Eclipse :) Hyvässä lykyssä jään silloin äitiyslomalle, kun palaat....

Nyt menee ihan mielellään jo hetkeksi töihin, aikuisten maailmaan mukaan :) Työnantaja ei varmasti riemastu uudesta äitiyslomasta. Mistä luinkin, miten monet työnantajat karttavat nuoria naisia ja vasta 40+ alkaa olla turvallisempi palkata.

Ehkä sinäkin jäät vielä uudelleen äitiyslomalle :)
 
Eclipse :) Hyvässä lykyssä jään silloin äitiyslomalle, kun palaat....

Nyt menee ihan mielellään jo hetkeksi töihin, aikuisten maailmaan mukaan :) Työnantaja ei varmasti riemastu uudesta äitiyslomasta. Mistä luinkin, miten monet työnantajat karttavat nuoria naisia ja vasta 40+ alkaa olla turvallisempi palkata.

Ehkä sinäkin jäät vielä uudelleen äitiyslomalle :)
Meille riittää yksi lapsi. Mä en usko että seuraava raskaus enää onnistuisi tai olisi turvallinen tässä iässä. Mies ei myöskään enää halua ikänsä takia (48) lisää lapsia. Ja kolmanneksi meillä ei ole kuin 2 makuuhuonetta emmekä halua vaihtaa taloa.
 
Moniko meistä nykyisistä ketjulaisista sinne ilmaantuu :D?
:)

Ainakin muistelen, että JustMom ja Tähtipölyä olisivat täällä kyselleet, onko muut lähdössä uusintakierrokselle.

Olisi kiva tietää, ovatko he jo jossain raskaana ketjussa tai kuumeilijoissa mukana?:rolleyes:
 
Meille riittää yksi lapsi. Mä en usko että seuraava raskaus enää onnistuisi tai olisi turvallinen tässä iässä. Mies ei myöskään enää halua ikänsä takia (48) lisää lapsia. Ja kolmanneksi meillä ei ole kuin 2 makuuhuonetta emmekä halua vaihtaa taloa.

Eclipse :) Hauska, että meidän miehet ovat tasan saman ikäisiä, mutta mun mies on saanut vauvakuumeensa vasta nyt. Ehdin jo vähän huolestua, ettei halua isäksi koskaan, kun tuntee aina vaan olevansa liian nuori.

No, ennen pojan syntymää, hän vielä sanoi, että tuskin toista tulee, kun ei tuntenut varsinaista vauvakuumetta vielä silloinkaan. Ja arvaas nyt, kun poika mennä vipeltää tuossa ja halaa isää, niin miehelle on todella tullut vauvakuume, joten mulle on ollut aivan yllätys se, miten tärkeä poika hänelle on:Heartred... ja nyt toivoo tyttöä! On nähnyt jo untakin tytöstä :)

Täällä tuo vauvakuume miehelle tuli todella myöhään 45++ ja nyt näyttää vaan voimistuvan:eek::grin

( Tässä kohtaa toivois, että olisi 34v., eikä 44v. niin ehkä saataisi vielä useampikin lapsi ).
 
Mä en usko että seuraava raskaus enää onnistuisi tai olisi turvallinen tässä iässä.

Riskeistä puhutaan, kun ikä nousee, mutta mitä tarkoitat, ettei raskaus olisi turvallinen?

Muakin tuo vähän huolestuttaa, koska näistä puhutaan enemmän, kuin nuorien äitien kohdalla. Ehkä huolestuttaa lähinnä eniten keskenmeno. Mutta toisaalta haluan pohjata kokemuksen aiempaan raskauteen, joka oli siis täysin ongelmaton, ei edes pahoinvointia ollut.

Eka tuli 43-vuotiaana, vaikka sitä sanotaan, että ensimmäinen pitäisi synnyttää viimeistään 34-vuotiaana, (etenkin, jos on toive vielä toisesta lapsesta).

Minusta ikä ei sanele ihan kaikkea, sitä vaan uskoo liian herkästi valtamediaan ja pelkää turhan takia kaikkea mahdollista riskiä.
 
Takaisin
Top