Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi kääk... kävin ostamassa mantelimaitoa ja kotona huomasin, että purkin kyljessä lukee että sopii yli 1-vuotiaille lapsille?!
Miksiköhän?

Mä luulen, että ensisijaisesti siksi, ettei kukaan pöhkö korvaa rintamaitoa tai korviketta sillä. Toki, nyt kun huomattiin, että siinä sitä suolaakin on... kookosmaidossa oli muuten merkittävästi vähemmän :)

Juu kyllä mantelimaitoa voi antaa mutta vain osana jotain muuta ruokaa. On uutisoitu vegeäidistä joka juotti vain mantelimaitoa ja muita vegejuttuja ja vauva kuoli. Eli sen takia niissä on ettei alle 1v jotta ei korvattaisi rintamaitoa tai äidinmaidonkorvikkeita näillä kasvistuotteilla. Eli kohtuus kaikessa :)
Meillä on puurot tehty korvikkeeseen tai veteen silloin kun ei olla syöty valmispuuroa.

Mä otin eka kertaa kokeeksi kaupan valmispuuroa, kun meillä ei uppoa aamupuuro yhtään. Tänään meni 1 tl. Ja harjoiteltu on kolmisen viikkoa.
Veteen keitetty puuro on minusta kyllä puistattavaa, enkä saanut tyttöönkään uppoamaan vaikka pistin hedelmäsosetta mukaan. Korvikkeisiin en ole koskenut sitten sen koommin kun omista rinnoista ei mitään herunut, ekalla viikolla 4-5 päivänä pikkutipat. Kai se täytyy taipua siihenkin sitten. Edessähän se on joka tapauksessa, koska menen töihin ennen kuin tyttö täyttää vuoden.

Moi siskot!

Eka kesälomaviikko vauvan kanssa takana. Köllöteltiin ku ellun kanat. Tutustuttiin puutarhaan, kukkiin ja silleen. Ei vielä mehiläisiin :). Nyt ois 5vkoo töitä ja sitte taas pidän muutamia vkoja lomaa, osan pojan kanssa, osan yksin. Poika on siis hoidossa ja mä rannalla :). Tai sienessä.

Meille tuli 11kk just sunnuntaina. Tää kävelee tukea vasten. Konttaa vähän helvetin lujaa ja normimukista juominen alkaa vähä sujumaan. Nokkamukia käyttää hoidossa, mut tuttipulloa ei siellä käyttäny ku pari ekaa vkoa. Tuttipullosta annan aamulla maitoa, lähinnä siks, että saan juoda aamukaffet rauhassa ja poika heräilee sen pullon kanssa sängyssään. Syöminen itse...lusikka osuu poskeen, mut hirvee hinku ois ite syödä. Raejuustoa oon antanu sormiruokailtavaksi, nyt menee enempi suuhun ku lattialle. En oo muuta antanu ite syödä, pelkään liian isoja paloja. Annan varmaan sosetta vielä vuoden päästäkin.

Vedättekö normisapuskan sitte soseeksi ihan vaan haarukalla? Vai sauvasekoittimella? Mulla ei oo vieläkään sitä survinta, enkä nyt varmaan enää sit hommaakaan... ;)

Mä teen 4pv/vko töitä. Kela maksaa joustavaa hoitorahaa siltä yhdeltä pvältä.

Mitä ootte toivonu vekaralle 1-v lahjaksi? Ajattelin nyt olla kaukaa viisas, ku jouluna en tajunnu. Sitte ostelin kaikkee tarpeellista ite.

Pojalla on kaks alahammasta, ylhäälle oli ilmestyny huomaamatta kakkonen, ei siis etuhammas, vaan viereinen. Nyt puskee ihan just läpi yks ykkönen ylös ja toinen kakkonen. Ei oo tarvinnu lääkitä vielä noiden hampaiden takia. On se kyllä tosi reipas. Me on oltu terveinäkin, mulla oli yks pari pv nuha, mut ei vauvalla.

Jätkä painoi 10kk nlassa 10,5kg ja oli 74,5cm. Me siirryttiin reilu kk sitten kaukalosta istuimeen. Enne sitäkin, en enää siirrelly kaukaloa autosta pois, kun en yksinkertaisesti jaksanu nostaa sitä ja poikaa. Ostin cybex sirona plus, ihan helvetin hyvä ku se kääntyy 360 astetta. Selkä on paskana tästä kantamisesta, mut onneks pääsen hierojalle (työajan kustannuksella, mut kuitenkin). Aion pikapikaa opettaa sällin potalle, ni ei tarvi kanniskella pyllypesuun. Mulla on hoitopöytä vielä käytössä ja muumi-5 vaipat.

Mitähän vielä. Sanoja ei tuu, muutakuin maamaa ja paapaa, väävää, bääbää. Eikä noi tuu muuten muumeista, ei muisteta kattoo niitä, eiks ne tuu joku aamu?

Ainiin, viime vkolla koitin ekaa kertaa mennä yksillä päikkäreillä. Herättiin vasta aamuysiltä, ni laitoin iltapvällä vasta nukkuu. Ihan hyvin jaksoi. Ja tuli vähän joustavuutta näihin aikatauluihin. Mut nyt se menee hoidossa kaksilla päikkäreillä.

En oo oikeen mitään erikoista safkaa tehny, samoja ku sillo alussa: bataattia, kukkista, parsaa, kesäkurppaa, perunaa, porkkanaa. teen kyl lohikeittoo, jauhelihakeittoo ja broilerisosetta, mut noita samoja niissä on, lisäks sipulia/valkosipulia. Maustepippurit ongin veks ennen soseutusta. Ja ny 10kk jälkeen maitorahkaa, viiliä, jogurttia. Kaikki maustamattomia, joihin tumppaan bonne-sosetta.

Puuroa en enää jaksa keitellä ku silloin tällöin. Hoidossa saa sitä joka aamu. Mut jos teen, ni mikrossa neljän viljan nallea (50-50 korviketta ja vettä) tai sit mannapuuroa korvikkeeseen. Tulee kyl helposti noi puurot. Pakkasesta paan sit pari jäistä hedelmäsosekuutiota sekaan. Toi kaveri syö kyllä kaiken mitä sille annetaan. Huomenna ajattelin laitta iltapalaksi jogurttia ja kurkkuraastetta. Sellainen alaston tsatsiki :).

Tällaista täällä. Ei mitään mullistavaa. Mökkikuume on kova, mut venttaan viel pari vuotta. Sitte ostan meille rantamökin. Ihan vaan kostoksi kaikelle :D :D :D.

Moi siskot!

Eka kesälomaviikko vauvan kanssa takana. Köllöteltiin ku ellun kanat. Tutustuttiin puutarhaan, kukkiin ja silleen. Ei vielä mehiläisiin :). Nyt ois 5vkoo töitä ja sitte taas pidän muutamia vkoja lomaa, osan pojan kanssa, osan yksin. Poika on siis hoidossa ja mä rannalla :). Tai sienessä.

Meille tuli 11kk just sunnuntaina. Tää kävelee tukea vasten. Konttaa vähän helvetin lujaa ja normimukista juominen alkaa vähä sujumaan. Nokkamukia käyttää hoidossa, mut tuttipulloa ei siellä käyttäny ku pari ekaa vkoa. Tuttipullosta annan aamulla maitoa, lähinnä siks, että saan juoda aamukaffet rauhassa ja poika heräilee sen pullon kanssa sängyssään. Syöminen itse...lusikka osuu poskeen, mut hirvee hinku ois ite syödä. Raejuustoa oon antanu sormiruokailtavaksi, nyt menee enempi suuhun ku lattialle. En oo muuta antanu ite syödä, pelkään liian isoja paloja. Annan varmaan sosetta vielä vuoden päästäkin.

Vedättekö normisapuskan sitte soseeksi ihan vaan haarukalla? Vai sauvasekoittimella? Mulla ei oo vieläkään sitä survinta, enkä nyt varmaan enää sit hommaakaan... ;)

Mä teen 4pv/vko töitä. Kela maksaa joustavaa hoitorahaa siltä yhdeltä pvältä.

Mitä ootte toivonu vekaralle 1-v lahjaksi? Ajattelin nyt olla kaukaa viisas, ku jouluna en tajunnu. Sitte ostelin kaikkee tarpeellista ite.

Pojalla on kaks alahammasta, ylhäälle oli ilmestyny huomaamatta kakkonen, ei siis etuhammas, vaan viereinen. Nyt puskee ihan just läpi yks ykkönen ylös ja toinen kakkonen. Ei oo tarvinnu lääkitä vielä noiden hampaiden takia. On se kyllä tosi reipas. Me on oltu terveinäkin, mulla oli yks pari pv nuha, mut ei vauvalla.

Jätkä painoi 10kk nlassa 10,5kg ja oli 74,5cm. Me siirryttiin reilu kk sitten kaukalosta istuimeen. Enne sitäkin, en enää siirrelly kaukaloa autosta pois, kun en yksinkertaisesti jaksanu nostaa sitä ja poikaa. Ostin cybex sirona plus, ihan helvetin hyvä ku se kääntyy 360 astetta. Selkä on paskana tästä kantamisesta, mut onneks pääsen hierojalle (työajan kustannuksella, mut kuitenkin). Aion pikapikaa opettaa sällin potalle, ni ei tarvi kanniskella pyllypesuun. Mulla on hoitopöytä vielä käytössä ja muumi-5 vaipat.

Mitähän vielä. Sanoja ei tuu, muutakuin maamaa ja paapaa, väävää, bääbää. Eikä noi tuu muuten muumeista, ei muisteta kattoo niitä, eiks ne tuu joku aamu?

Ainiin, viime vkolla koitin ekaa kertaa mennä yksillä päikkäreillä. Herättiin vasta aamuysiltä, ni laitoin iltapvällä vasta nukkuu. Ihan hyvin jaksoi. Ja tuli vähän joustavuutta näihin aikatauluihin. Mut nyt se menee hoidossa kaksilla päikkäreillä.

En oo oikeen mitään erikoista safkaa tehny, samoja ku sillo alussa: bataattia, kukkista, parsaa, kesäkurppaa, perunaa, porkkanaa. teen kyl lohikeittoo, jauhelihakeittoo ja broilerisosetta, mut noita samoja niissä on, lisäks sipulia/valkosipulia. Maustepippurit ongin veks ennen soseutusta. Ja ny 10kk jälkeen maitorahkaa, viiliä, jogurttia. Kaikki maustamattomia, joihin tumppaan bonne-sosetta.

Puuroa en enää jaksa keitellä ku silloin tällöin. Hoidossa saa sitä joka aamu. Mut jos teen, ni mikrossa neljän viljan nallea (50-50 korviketta ja vettä) tai sit mannapuuroa korvikkeeseen. Tulee kyl helposti noi puurot. Pakkasesta paan sit pari jäistä hedelmäsosekuutiota sekaan. Toi kaveri syö kyllä kaiken mitä sille annetaan. Huomenna ajattelin laitta iltapalaksi jogurttia ja kurkkuraastetta. Sellainen alaston tsatsiki :).

Tällaista täällä. Ei mitään mullistavaa. Mökkikuume on kova, mut venttaan viel pari vuotta. Sitte ostan meille rantamökin. Ihan vaan kostoksi kaikelle :D :D :D.
Kiva kuulla mitä teille kuuluu pitkästä aikaa :)

Mä teen likalle omia pataruokia edelleen niin että keitän kaiken kattilassa ja sitten pyöräytän nykyään ihan perusvatkaimella ruuan. Eli ei haittaa vaikka jää vähän isompiaki kökköjä safkaan. Laitan nyt jo kaikkia mausteita mukaan suolaa ja chiliä lukuun ottamatta. Viimeks laitoin kanapataan currya. Tietty maltillisesti. Iltapäivän välipalalla syödään usein banskujugua. Siinä riittää banskun muussaaminen haarukalla ja päälle kreikkalaista jugua.
Kokeile antaa pätkä banaania pojalle, siihen ei tukehdu kun on niin pehmeetä. Meillä on nyt 7 hammasta joita osaa käyttääkin. Tykkää kovasti kun annan isoja vesimelonin paloja jyrsittäväksi. Karmee sotku siitä tosin tulee :grin:rolleyes:

1v lahjaksi pyysin babybjörnin potan ja plaston prinsessamopon. Lahjaks voi pyytää myös esim työntö/kävelykärrin, hiekkalaatikkolelut, palikat ja ekat värikynät ja muovailuvahaa. kynät ja muovailuvahat tosin käyttöön vasta 1,5v eteenpäin.

Eclipse :) Onko näissä vain ja ainoastaan gluteiinittomuus erona?:rolleyes:

Oliko tuo patonki miten hyvää?:rolleyes: Oliko maussa tai muussa eroa?

etsin täysin hiilaritonta leipää, (hääasua varten), vaikka tuskin sellaista on ees olemassa...?:singing:
Hiilaritonta leipää ei ole olemassa, lähes kaikessa on edes vähän hiilareita. Kokolihaa ja öljyä, niistä ei tule hiilareita.

Sirpa, korokejakkara käsien pesua ja pöntölle nousemista varten 1-vuotiaalle? Meillä vauva käy potalla. Helpottaa tosi paljon nostelua, kun painoa on reilusti yli 10kg.

Eclipse :) Onko näissä vain ja ainoastaan gluteiinittomuus erona?:rolleyes:

Oliko tuo patonki miten hyvää?:rolleyes: Oliko maussa tai muussa eroa?

etsin täysin hiilaritonta leipää, (hääasua varten), vaikka tuskin sellaista on ees olemassa...?:singing:
Kuten yölentokin kertoi niin hiilaritonta leipää ei ole. Mutta tee tai osta siemennäkkäriä. Se on terveellistä ja vähähiilihydraattista. Esim Risentan siemennäkkärisekoituksessa on 19g hh ja vertailuksi Vaasan ruispaloissa on 46g. Mä tosin teen näkkärin siemen/jauhosekoituksen itse joten en osaa sanoa miltä noi valmissekoitukset maistuu. Ite paistan vähintään kerran viikossa näkkäri pellillisen. Meillä ei oikeestaan enää muuta leipää syödä. Mies herkuttelee harvoin patongilla ja mä syön glut pakastesämpylöitä jos näkkäri on päässy loppumaan.

Meillä talokuume nousee. Ollaan ihan viittä vaille tekemässä tarjousta yhdestä torpasta, funtsaillaan vaan vielä kuinka paljon vähemmän kehtaa tarjota kuin pyydetään... Maisema vaihtuis kerralla melkein 200 km päähän nykyisestä osoitteesta!

Meen maanantaina yhteen työhaastatteluun sille seudulle. Yks toinenkin työkuvioviritys on varalla, joten senkin puolesta voisi jo tehdä peliliikkeitä talon suhteen.

Kaikenlaista. Ihanaa ja jännää. Paitsi että nuorempi tyttö (7,5 kk) on ollut tänään hirmu sylinkipeä ja kärttyinen, en tiedä olisko tulossa lisää hampaita (alhaalla on jo kaksi puhjennut), vai ottaako häntä vaan niin paljon pannuun kun ei ole keksinyt vielä miten konttausasennosta päästään liikkeelle. Ryömiä tyttö ei edes yritä, pyörii vaan paikallaan mahallaan tai sitten nousee kontilleen nytkyttelemään, kunnes menee hermo ja alkaa raivoisa huuto pää punaisena...

Meillä vauva käy potalla. Helpottaa tosi paljon nostelua, kun painoa on reilusti yli 10kg.

Meidän tyttö ei vielä istu niin tukevasti (saattaa keikahtaa holtittomasti sivuille), että uskaltaisin istuttaa potalla. Pari kertaa olen kainaloista käsillä tukemalla istuttanut vauvaa siinä lähinnä isosiskon iloksi, kun esikoisesta on niin hulvatonta että vauva istuu potalla.

Hiilaritonta leipää ei ole olemassa, lähes kaikessa on edes vähän hiilareita. Kokolihaa ja öljyä, niistä ei tule hiilareita.

Sirpa, korokejakkara käsien pesua ja pöntölle nousemista varten 1-vuotiaalle? Meillä vauva käy potalla. Helpottaa tosi paljon nostelua, kun painoa on reilusti yli 10kg.
Miten oot opettanu potalle? Tai siis tuleeks pottaan mitään? Mun pitää hakee heti potta!

Kirjoitinko tänne just eilen, etten oo lääkinny poikaa hampaiden takia ja on tosi reipas ja blaa-blaa? Ois taas pitäny pitää turpa kiinni, oltiin kaks tuntia yöllä hereillä ja panadolia meni :). Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Miten oot opettanu potalle? Tai siis tuleeks pottaan mitään? Mun pitää hakee heti potta!
Yölento saa kertoa tarkemmat ja asiantuntevammat ohjeet :) mutta mä rohkaisen kyllä myös kokeilemaan. Meillä esikoinen aloitti pottailun alle vuoden ikäisenä ja eihän se tietty sitä heti tajunnut, mutta aika usein pottaan tuli jo. Tämän tirppusen kanssa kokeilin myös, mutta häntä alkoi aina itkettämään, joten odottelin vähän. Nyt juuri yhden täytettyään kokeilin uudestaan ja nyt se on hänestä suorastaan hauskaa! Aika usein on saatu pisut pottaan ja sitten on taputettu ja kehuttu ja olen näyttänyt, että "katso, pisu tuli, jee!" Mä ajattelen, että hyviä aikoja on heti aamulla ja päiväunien jälkeen sekä ruokailujen jälkeen ja vaipanvaihdon yhteydessäkin. Me ei olla vielä noin pitkällä, mutta oon iloinen, että potta tuntuu nyt olevan ihan kaveri :)

Ja tosiaan, kiva kuulla, että siellä lomailu sujuu leppoisasti!

Mä otin eka kertaa kokeeksi kaupan valmispuuroa, kun meillä ei uppoa aamupuuro yhtään. Tänään meni 1 tl. Ja harjoiteltu on kolmisen viikkoa.
Veteen keitetty puuro on minusta kyllä puistattavaa, enkä saanut tyttöönkään uppoamaan vaikka pistin hedelmäsosetta mukaan. Korvikkeisiin en ole koskenut sitten sen koommin kun omista rinnoista ei mitään herunut, ekalla viikolla 4-5 päivänä pikkutipat. Kai se täytyy taipua siihenkin sitten. Edessähän se on joka tapauksessa, koska menen töihin ennen kuin tyttö täyttää vuoden.
Meillä ei aikoinaan myöskään tavallista kaurapuuroa suostunut syömään. Valion Onni vadelmakaurapuuro sitten vihdoin ja viimein kelpasi ja sen jälkeen on noi kaikki Onni puurot maistunu. Semperin veteen sekoitettava hedelmäpikapuuro maistui nyt kun kokeilin, mutta en ite tykänny kun tajusin et se on lähinnä vehnäjauhoa. Nyt ostin luomu pikakaurahiutaleita ja pakkasessa on ukin tekemää omenahilloa. Luulisin et nyt jo maistuis vähän erilainen puuro kun muutenkaan ei mistään nirsoile. Mies syöttää vain valmispuuroja koska ei halua puuroa keitellä. Tai miehelle pitää olla kaikki järjestetty helpoksi niin hoitaa kyllä tyttöä joka tavalla mutta sitä ei kiinnosta mikään jonka voi tehdä helpommallakin. Esim ei kestovaippoja tai puuron keittämistä ja antaa valmispurkkiruokia.

Eclipse, pöhköintä tässä on, että illalla menee tattaripuuro ja kaurapuuro ihan heittämällä.
No, tänään kokeilin valmista puolukkaista puuroa, joka oli vähän niinku vispipuuroa. Omaan suuhun maistui ihan hyvältä ja tyttö söi ehkä kolme lusikkaa.
Pitää muuta keksiä aamuihin, jos ei puuro maistu. Itsestä tuntuu esim hedelmät ihan köykäisiltä ja esim banaanilettuja en voi antaa, kun kananmuna ei sovi. Apinaeväästä 95% on lattialla...

Sirpa :) Meille sanottiin 1-v neuvolassa, että potan voi jo hankkia ja lasta kannattaa aluksi istuttaa siinä vaatteet päällä....että se tulee tutuksi :)

Katselen livecameraa Lontoossa palavasta tornitalosta. On surullisen näköistä ja etenkin, kun ajattelee, että sisällä on loukussa ihmisiä...:sad010eihän tuolta voi kukaan hengissä ulos tulla:sad001

Ei lettuihin tarvi laittaa kananmunaa ollenkaan. Esim. Onni kauravelli+banaani+psyllium tai kauravelli+banaani+maissijauho yhdistelmillä saa hyviä lettuja.

Eclipse :) Hyvä vinkki. Onko tähän muuta vaihtoehtoa, kuin maissijauho?
En pidä maissia ruokana lainkaan, se on usein niin tehotuotettua.

Mitä on psyllium?:rolleyes:

Takaisin