Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eclipse :) Miten teillä siellä mennään? Seisoo tukea vasten?

Suunnitteletko olevasi mahdollisesti siltikin pidempään kotona?
Juu täällä ryömitään vauhdilla, istutaan ja ollaan konttausasennossa. Ja seisotaan tukea vasten jo hyvin. Kävelyä en vielä ole yrittänyt. Tarvitsee vielä lisää tasapainoa ja ymmärrystä jalkojen liikuttelusta vaikka seisookin. Saa opetella omaan tahtiin. Mulla ei oo kiire. Pälätys on myös melkoinen välillä. On tainnu tulla äitiinsä :rolleyes: Mitään sanoja ei vielä selvästi sano, mutta matkii aina kissoja silloin kun ne maukuu :eek: :p
Ja juu, luultavasti jään kotiin syksyyn 2018 asti. Käytävä vielä työpaikalla varmistamassa onnistuuko.

Mä oon katsonut samaa ohjelmaa ja aika skeptinen niiden paikkansa pitämistä. .Et voiko muka olla koko raskauden niin ettei mitään näy eikä tunnu..Vaikea uskoa. Mutta vaikka joo oon helposti tullut raskaaksi, niin aina tullut suunnitellusti, en silloin kun ehkäisy on käytössä. EN oo raskaana. Ja hyvä niin, kädet täynnä ihania pikkusia muutenkin :)

Satru :) Vähän huuhaa ohjelma... Tosin voisin todeta, etten olisi tiennyt olevani raskaana, jos se olisi tullut täysin yllätyksenä. Ainostaan lihonnut, muita oireita ei oikein ollut :) Mutta tässä sarjassahan eivät kai edes liho..:joyful:

Mutta ei siis raskausvaivoja, siksi seuraavakaan ei suuremmin pelota/ jännitä :p

Jos menen töihin niin tyttö aloittaa tarhassa syyskuun alussa. Mä kyllä luulen et siirrän sitä vuodella eteenpäin. Mutta vielä on selvitettävä asia työpaikan kanssa. Tarha on yksityinen päiväkoti, joka on musiikki ja liikunta painotteinen.

Eclipse :) Siis yksityiselle suuntaat sinäkin :)

Hurja, jos jopa vuodella lykkäät paluuta :)

Mitään sanoja ei vielä selvästi sano, mutta matkii aina kissoja silloin kun ne maukuu :eek: :p
Ja juu, luultavasti jään kotiin syksyyn 2018 asti. Käytävä vielä työpaikalla varmistamassa onnistuuko.

Hauska:laughing002 Matkii kissoja!!:laughing021

Ehkä sinun kannattaa olla vielä seuraava vuosi kotona, jos on tressaava työ ja jatkuvaa ylityötä. Ne on hankalia vauvan kannalta. Rahatilanne tosin sitten tiukka..

Yleensä onnistuu 3vuotta, mutta voi olla, että sit joutuu toiseen työtehtävään, muutosten vuoksi..

Last edited by a moderator:
Yölento :) Se on hienoa, että ihan pienet "voivat olla" keskipisteenä. Jos jättäisin sellaiseen paikkaan lapseni, kuitenkin asia vaivaisi, jos on paljon monia isompia lapsia ympärillä ja hoidettavana. Siksi vaan koetaan yksityinen paremmaksi näin alkuun :)
Ei siinäkään tapauksessa kukaan jää huomiota vaille, vaikka pienin saisi paljon syliä. Alle 3-vuotiaita on kuitenkin yhtä aikuista kohti vain neljä. Usein vauva on myös isompien mielestä hurmaava ja hekin huomioivat pienintä.

Ei siinäkään tapauksessa kukaan jää huomiota vaille, vaikka pienin saisi paljon syliä. Alle 3-vuotiaita on kuitenkin yhtä aikuista kohti vain neljä. Usein vauva on myös isompien mielestä hurmaava ja hekin huomioivat pienintä.

Yölento :) Tuo on varmasti totta :) Esim. isommat lapset tulevat aina paijaan poikaa :) Tosin he eivät osaa ymmärtää kaikkia ( vaara) tilanteita..

Varmastikaan hoidossa ei ole vikaa, ja alunperin puhuinkin siitä, että halutaan "rauhaa"...vähemmän hälinää, niin siten yksityinen on meille parempi :)

Taloudellisesti kyllä hengissä pysytään mutta kestääkö mun pää, on sitten toinen juttu

Eclipse :) Mitä tarkoitat pään kestämisellä?

Itsekin huomaan taantuneeni vauvan tasolle, päivät leikitään leikkimatolla ja kuunnellaan lastenlauluja:sad015:laughing014 On täysin ihan eri maailma, kuin töissä käydessä...

Eclipse, mä sanoisin myös, että jos vain yhtään haluat ja se taloudellisesti on mitenkään mahdollista, jää vain kotiin vielä tytön kanssa.
Meillä pyörii nyt osan viikosta neljä alle 2.5v mun helmoissa, kun ystävien kaksoset on 3vrk/vk hoidossa ja usein olen yksin yötkin kaikkien neljän kanssa miehen ollessa matkoilla. Jos meille sattuu huono yö, saattaa se tarkoittaa, että itse en nuku tuntiakaan kun kersat vuorotellen heräävät yksi pahaan uneen, toinen tutin puutteeseen, kolmas pissavahinkoon ja neljäs muuten vain leikkimään ja mä olen aamulla kuoleman väsynyt, siltikään en vaihtaisi päivääkään (jonkun tunnin voisin kyllä pyyhkiä)pois.
On se vaan niin makeeta kun pienet tahmeat kädet kietoutuvat kaulaan, joku uusi sana ilmaantuu tai joku muu uusi juttu.:)

Jos olen ymmärtänyt oikein teille ei toista ole suunnitelmissa, niin tytön kehityksen seuraaminen on melko ainutlaatuista sinulle.

Mun yksi vanhempi työkaveri kerran sanoi mulle kun mietin pitäisikö palata jo töihin esikoisen ollessa alle vuoden, että "kuule montaa asiaa olen elämässäni katunut mutta sitä, että vietin poikieni kanssa kotona 6v en hetkeäkään". Mulle tuo lause on tärkeä ja monasti muistelen sitä keskustelua lämmöllä.

Tähti, joo meidän neito kävelee jo varsin tukevasti. 9kk otti ensimmäiset haparoivat askeleensa ja nyt on harjoitusta takana sen verran runsaasti, että kävely näyttää jo kävelyltä vaappumisen sijaan. Kaikista kivointa on kyllä kiivetä rappusia ylös.:)

Siitä "oho olen raskaana" ohjelmasta, että tapahtuuhan noita super yllätyksiä Suomessakin muutaman kerran vuodessa. Minulla on ollut asiakas, jolle näin tapahtui. Tosin hän ei ollut psyykkisesti ihan kunnossa ja asian kieltäminen oli hyvin voimakasta mutta joka tapauksessa kovat vatsakivut helpottivat kun vauva oli ulkona.:rolleyes:
Itse olin niin oireeton, että jos raskaus (raskaudet) ei olisi ollut niin yritetty, tehty ja toivottu, olisin huomannut odotuksen vasta 6kk paikkeilla kun vatsa pompsahti esille ja oli niin pinkeä raskausmasu, ettei siitä olisi voinut erehtyä.

Yölento :) Tuo on varmasti totta :) Esim. isommat lapset tulevat aina paijaan poikaa :) Tosin he eivät osaa ymmärtää kaikkia ( vaara) tilanteita..

Varmastikaan hoidossa ei ole vikaa, ja alunperin puhuinkin siitä, että halutaan "rauhaa"...vähemmän hälinää, niin siten yksityinen on meille parempi :)
Haluan ymmärtää tämän niin, että teidän valitsema yksityinen hoitaja on teille paras vaihtoehto.
Kuten jo aiemmin kirjoitin kunnallisella ja yksityisellä on täsmälleen samat suhdeluvut, joten sama rauhallisuus löytyy molemmista, kun vertaillaan samaa hoitomuotoa. Siis kunnallinen perhepäivähoito on yhtä kodinomaista kuin yksityinen, myös yhtä yksilöllistä. Laatuerot syntyvät lähinnä hoitajan koulutuksesta ja persoonasta.

Mäkin olen ehkä palaamassa töihin marraskuussa. Mulle tarjottiin nyt mahdollisuutta koko päivätyöhön silloin. Olen ehdottanut miehelle, että hän jäisi vuorostaan kotiin pojan kanssa. Hänellä on kaikki isyyslomapäivätkin pitämättä. Jos mies ei jää kotiin ja mä palaan töihin myös , niin pitäisi laittaa kesäkuussa hakemus päivähoitoon menemään. Toivo olisi marraskuussa 1v 9 kk. Toivo on nyt seissyt ilman tukea ja samalla ottanut pari askelta.

.

Myy75 :) Piti sinultakin kysyä, että miten teillä mennään? Aika saman ikäisiä, kun ovat :)
Tähtipölyltä jo kysyin.

Hurjaa miten paljon lapsi voi muuttua ihan muutamassa päivässä...:p:dance018 Ei sitä uskoisi, ellei omin silmin näkisi.
Vielä ei typykkä ilman tukea kävele, mutta juuri on ottanut ensimmäisiä askelia tuen kanssa. Suosituimmat liikkumismuodot toki vielä konttaus ja sellainen "kroolausmainen" kovavauhtinen ryömintä, mutta pystyssä taitaa olla hauskinta olla ja duunailla asioita. :) Kiipeämistä harjoittelee. Pulina, huuto ja hihkuminen käy ja komentaakin osaa. Vähän on jo kuultavissa, että välillä selkeästi matkii äänteitä/ sanoja. Veikan vauhdissa yrittää pysyä ja leikit olisi kiva sotkea - tai ainakin päästä mukaan. Tykkää muuten istua paljon enemmän polvillaan kuin täysistunnassa, täytyy sitä vähän tarkkailla.

Vielä ei typykkä ilman tukea kävele, mutta juuri on ottanut ensimmäisiä askelia tuen kanssa. Suosituimmat liikkumismuodot toki vielä konttaus ja sellainen "kroolausmainen" kovavauhtinen ryömintä, mutta pystyssä taitaa olla hauskinta olla ja duunailla asioita. :) Kiipeämistä harjoittelee. Pulina, huuto ja hihkuminen käy ja komentaakin osaa. Vähän on jo kuultavissa, että välillä selkeästi matkii äänteitä/ sanoja. Veikan vauhdissa yrittää pysyä ja leikit olisi kiva sotkea - tai ainakin päästä mukaan. Tykkää muuten istua paljon enemmän polvillaan kuin täysistunnassa, täytyy sitä vähän tarkkailla.
Onko sillä mikä merkitys istuuko polvillaan vai persiillään enemmän? Meillä myös ollaan enimmäkseen polvillaan.

Tähti, musta tuntuu et sä olet vaan sekoittanut noi termit hoitomuodoista. Yksityinen tai kunnallinen on se taho, joka tarjoaa tuon päivähoitopalvelun. Kummastakin löytyy sekä päiväkoteja että perhepäivähoitoa. On myös mahdollista palkata oma hoitaja lapselle. Joillakin on myös hoitorinkejä, joissa palkattu hoitaja hoitaa useamman perheen lapsia vuorotellen perheiden kotona esim.viikon aina yhdessä kotona. Tällaisesta olen kuullut mutten tiedä kuinka yleistä se on.

Eclipse :) Mitä tarkoitat pään kestämisellä?

Itsekin huomaan taantuneeni vauvan tasolle, päivät leikitään leikkimatolla ja kuunnellaan lastenlauluja:sad015:laughing014 On täysin ihan eri maailma, kuin töissä käydessä...
Pään kestämisellä tarkoitan sitä, että vietän lähes yksinään lapsen kanssa kaikki päivät. Mies kun joutuu olemaan töissä ja tekee vielä kaksvuorotyötä. Tää eka vuosi on mennyt vauvaa ihastellessa, mutta huomaan nyt imetyksen loputtua, että alan välillä kaipaaman aikuista seuraa ja omia juttuja. Mulla ainakin maitohormonit vaikutti paljon kroppaan sekä mieleen. Oon kyllä taipuvainen kevätväsymykseen, mutta jotenkin nyt siedän huonommin yöheräämisiäkin ja kaipaisin, että ees joskus sais nukkua pitempään kuin sen 5-6h. Kaverit on kaikki päivisin töissä ja niillä on isommat lapset eli omat menot lasten sekä omien harrastusten kanssa niin enpä heitä näe kuin muutaman kerran vuodessa tai muutamaa kerran kuussa. Ennen se ei haitannut kun olin yhtä kiireinen itsekin töissä ja opiskellessa. Enkä nyt viitsi vauva-asioilla tai tytöllä muita vaivata kun en ole itsekkään ennen ollu kiinnostunu muitten lapsista niin en oleta että ketään kiinnostaa munkaan ipana.

Eclipse, oliko se niin, ettei teilläpäin ollut mitään kerhoja tms. Vai luuletko, ettet viihtyisi niissä? Me käydään läheisessä leikkipuistossa, jossa on toimintaa lapsiperheille ja siellä tapaa muita aikuisia. Multakin hajoaa pää, jos on joka päivä vain yksin lapsen kanssa

Tähti, musta tuntuu et sä olet vaan sekoittanut noi termit hoitomuodoista. Yksityinen tai kunnallinen on se taho, joka tarjoaa tuon päivähoitopalvelun. Kummastakin löytyy sekä päiväkoteja että perhepäivähoitoa. On myös mahdollista palkata oma hoitaja lapselle. Joillakin on myös hoitorinkejä, joissa palkattu hoitaja hoitaa useamman perheen lapsia vuorotellen perheiden kotona esim.viikon aina yhdessä kotona. Tällaisesta olen kuullut mutten tiedä kuinka yleistä se on.

Catlin :) Hauskaa, kun tuntuu, että oon sekoittanut vaikka mitä "termejä" vauvan syntymän jälkeen...:laughing001:gen113
Tänäänkin oon laittanut puhelimen jääkaappiin jne., poika söi viimeyönä puuroa kolme kertaa ja välillä seisoi pinniksessä...ei kovin paljon nukuttu.
Aamusta ylös noustiin silti 07:50... :)

Se yksityinen päivähoito on selvä, sovittiin miehen kanssa. Sitä en mielestäni kai ole sekoittanut:gen113

Onko sillä mikä merkitys istuuko polvillaan vai persiillään enemmän? Meillä myös ollaan enimmäkseen polvillaan.

Täällä ei osaa olla polvillaan, mitäs se meinaa?:wideyed: Takamuksella istuu, kun istuu...

Polvillaan tai persiillään on ihan hyvä, mutta jos istuu polvien välissä persiillään, niin siitä tulee virheasentoja. Pitäisi siis pyrkiä ohjaamaan toiseen asentoon.

Takaisin