Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samaa olen pohtinut Orea, että neljäs olisi kuitenkin kiva myös suht pienellä ikäerolla ja se on ihan hyväksi koettu! (Meille nyt ei kovin pientä ikäeroa edes tulisi kun kuopus täytti juuri 2v)
Ihana että sielläkin on selvästi mies lämmennyt ajatukselle neljännestä.
Mulla olisi töihin paluun koittaessa edessä paljon uuden oppimista + urapolulla etenemistä. Mahdollisesti jopa toimipaikan muutos. Siinäkin mielessä tuntuisi hyvältä ajatukselta että vanhempainvapaat olisi ohitse ja oikeasti vauva- ja taaperovuosien jälkeen alkaisi ns. uusi aikakausi elämässä. Sellainen jossa voisi keskittyä jo ehkä enemmän niihin omiinkin tavoitteisiin.
Tällä hetkellä on myös ollut ihana olla kotona, etenkin kun mieskin käytännössä työskentelee kotoa ja tekee lyhyempää viikkoa.
Saadaan sen ansiosta paljon olla yhdessä ja se on myös iso etu tässä elämäntilanteessa, jossa yksikään käsipari ei ole liikaa.
Kaksi isompaa aloittaa tässä aivan parin vuoden säteellä myös koulut niin senkin puolesta olisi tietty kiva olla kotona!
Aloitin nyt vähän aktiivisemmin liikkumaan, mutta sekin tuntuisi jotenkin tavoitteellisemmalta kun tietäisi ettei keho enää kokisi niin hirmuisia mullistuksia kuin raskausaikana.
Kolmannesta kävin nimittäin äitiysfyssalla ja hän osasi hienosti kertoa miten paljon mun keho on joutunut raskauksien ja hormoonien takia mukautumaan.
Ja että missään välissä ei ole ehtinyt kunnolla palautua kun olen köytännössä viimeiset 7 vuotta ollut raskaana ja/tai imettänyt.
Se oli kyllä aika silmiä avaava käynti monessakin suhteessa. On meidän kehot vaan ihmeellisiä.
Töihin paluu olisi tammikuussa 2024. Perinteisestihän olen ilmoittanut työnantajalle että töihin paluuni sijaan jäänkin äippälomalle. Huvitti kun viimeksi työterveyslääkäri kirjoitti sairaslomaa viimeiselle kuukaudelle ja kutsui mua "veteraaniksi".
Täällä salaa haaveillaan kuudennesta lapsesta! Lapset 2/09, 2/10, 3/13, 8/19 ja 4/21
En kyllä kellekkää uskalla kertoo jos raskaudun vaan pidän salassa mahd pitkään!
Ollaan siis oltu steri jonossa jo yli puolvuotta! Koska ei pitäny tulla enää yhtään mut ehkäsy jäi sivuun migreenin takia ja kerran olin jo tässä raskaana mutta oli kohdunulkonen! Eli tulee vauva jos kerkee tulla ennen steriä!
Just samat ajatukset ollu mulla jo neljännen aikaan ei hirveen ilosia onnitteluja oo tullu.. vaik ite ollaan aina lapsemme hoidettu eikä apuja olla huhuiltu, aina yhtä kauhistelua useemmilta!Aika ihanaa, toivottavasti tärppää ennen kuin on liian myöhäistä!
Mäkään en kertoisi kuin parille ihmiselle, jos olisi viides tulossa. Ollut aika haipakkaa oma arki tässä ja osa varmaan kauhistuisi, että miten me pärjätään. Koko ajanhan tämä tässä helpottaa kuitenkin. Ikävää kun iso perhe saa joskus negatiivista kommenttia ja tiedän että sitä tulisi munkin lähipiiristä. Olis varmaan osalle pakko valehdella vahingosta
Just samat ajatukset ollu mulla jo neljännen aikaan ei hirveen ilosia onnitteluja oo tullu.. vaik ite ollaan aina lapsemme hoidettu eikä apuja olla huhuiltu, aina yhtä kauhistelua useemmilta!
Inhottava et joutuu miettii aina et valehteleeko et vahinko vai mitäkä ku kyseessä kuitenkin ilo uutinen!
Meidän elämä on jo kolmen lapsen kanssa melkoista kaaosta!
Mutta tää on meidän kaaos, ja mä rakastan sitä
Ja tää on hallittu kaaos, vaikka ulkopuolisen silmiin näyttääkin sekavalta.
Mun täytyy muuten tähän keskusteluun myöntää, että on yksi suurperhe, jolle en enempää lapsia toivoisi. Vaikka jos he ilmoittaisivat perheenlisäyksestä, niin totta kai olisin onnellisen heidän puolestaan ja rakastaisin sitä pientä samalla tavalla, kuin rakastan näitä jo olemassaolevia lapsia.
Eli meille hyvin läheinen ja rakas perhe kyseessä.
Heillä vain ollut tosi paljon vaikeuksia ja haasteita elämässään, ja vihdoin alkoi elämä tasaantua ja helpottua. Ja iski uusi kriisi.
Isommat lapset joutui pitkän aikaa joustamaan tosi paljon, ja jäivät ehkä vähän vaille asioista, kun joutuivat ottamaan vastuuta pienemmistä. Lastensuojelun asiakkaana olivat pitkän aikaa, ihan perheen vanhempien aloitteesta. Tai lähinnä äidin. Mikä oli siis tosi hyvä juttu, kun saivat apua ja tukea, ja isommat lapset saivat tukiperheessä kokemuksia, jotka jäivät kotona vanhempien voimavarojen vähyyden vuoksi kokematta.
Nyt jos kertoisivat, että pieni tulossa, olisi omat fiilikset ristiriitaiset.
Tämä äiti siis kertoo mulle hyvin avoimesti asioista, hyvistä ja huonoista. Ja luulen olevani aika hyvin perillä miten hän voi
Mutta tässä mun mielipiteessä paistaa tosiaan ihan vain huoli perheen jaksamisesta. Enkä koskaan voi tietää miten perhe sen itse kokee, vain sen mitä mulle kerrotaan.
Enkä koskaan, ikinä, milloinkaan, menisi tätä ääneen muille kuin omalle miehelle sanomaan. Ja jos lapsia lisää tulisi, auttaisin parhaani mukaan ja ONNITTELISIN.
Lapsiluku on vain ja ainoastaan perheen oma asia.
Just samat ajatukset ollu mulla jo neljännen aikaan ei hirveen ilosia onnitteluja oo tullu.. vaik ite ollaan aina lapsemme hoidettu eikä apuja olla huhuiltu, aina yhtä kauhistelua useemmilta!
Inhottava et joutuu miettii aina et valehteleeko et vahinko vai mitäkä ku kyseessä kuitenkin ilo uutinen!
Mun täytyy muuten tähän keskusteluun myöntää, että on yksi suurperhe, jolle en enempää lapsia toivoisi. Vaikka jos he ilmoittaisivat perheenlisäyksestä, niin totta kai olisin onnellisen heidän puolestaan ja rakastaisin sitä pientä samalla tavalla, kuin rakastan näitä jo olemassaolevia lapsia.
Eli meille hyvin läheinen ja rakas perhe kyseessä.
Heillä vain ollut tosi paljon vaikeuksia ja haasteita elämässään, ja vihdoin alkoi elämä tasaantua ja helpottua. Ja iski uusi kriisi.
Isommat lapset joutui pitkän aikaa joustamaan tosi paljon, ja jäivät ehkä vähän vaille asioista, kun joutuivat ottamaan vastuuta pienemmistä. Lastensuojelun asiakkaana olivat pitkän aikaa, ihan perheen vanhempien aloitteesta. Tai lähinnä äidin. Mikä oli siis tosi hyvä juttu, kun saivat apua ja tukea, ja isommat lapset saivat tukiperheessä kokemuksia, jotka jäivät kotona vanhempien voimavarojen vähyyden vuoksi kokematta.
Nyt jos kertoisivat, että pieni tulossa, olisi omat fiilikset ristiriitaiset.
Tämä äiti siis kertoo mulle hyvin avoimesti asioista, hyvistä ja huonoista. Ja luulen olevani aika hyvin perillä miten hän voi
Mutta tässä mun mielipiteessä paistaa tosiaan ihan vain huoli perheen jaksamisesta. Enkä koskaan voi tietää miten perhe sen itse kokee, vain sen mitä mulle kerrotaan.
Enkä koskaan, ikinä, milloinkaan, menisi tätä ääneen muille kuin omalle miehelle sanomaan. Ja jos lapsia lisää tulisi, auttaisin parhaani mukaan ja ONNITTELISIN.
Lapsiluku on vain ja ainoastaan perheen oma asia.