Suurperheelliset kuumeilijat

Pilvikirsikka, Aivan samaa mieltä tuosta että ura ja työt kyllä odottaa. Lapset on lahja ja rikkaus jota ei voisi koskaan rahassa punnita. 😍

Meillä on kyllä ollut monella tapaa haastavin vuosi tämä vuosi. Ja ei ole ihme että mies ei ole näyttänyt vihreää valoa neljännelle. Sain häneltä vienon hymyn eilen kun muistutin että hän ensin meinasi että esikoinen on meidän ainoa, sitten kakkonen jäisi tasan viimeiseksi, ja pian itse oikein toivoi kolmosta.. 🤭
Tiedän että kumpikin meistä on kovin leikkisästi puhunut ja ajatuksissa jo unelmoinut neljännestä. Mutta koska arki on ollut yhtä hullunmyllyä, se tuntuu nyt todella kaukaiselta ajatukselta.

Meidän esikoisen ja kakkosen välit myös on aika tulehtuneet tällä hetkellä. Ovat kuin yö ja päivä ja ehkä osin sen vuoksi ottavat kovastikin yhteen. Se on myös raskasta. Ja välillä sitä miettii että onko sitä jotenkin vanhempana epäonnistunut? Kun ajatuksissa oli että sisaruksista on seuraa toisilleen, ja ovat tärkeitä. Ehkä tämäkin on vain vaihe. 7v on sitä mieltä että 5v on vauva ja meidän 5v vaikuttaa toisinaan vielä super pieneltä. En voi kuvitella että hän menisi ensi vuonna jo eskariin 🥺 5v ja tämän nuorimman pian 2v välit taas on todella suloiset. Halailevat toisiaan jatkuvasti ja yhteiset leikit myös löytyy 😍

Noh, tulipahan jonnekin purettua ajatuksia. Tämä foorumi on toiminut jo vuosia kuin "päiväkirjana" minulle, niin jäävät nämäkin pohdinnat ja hetket elämään.
Katsotaan mitä tulevaisuus tuo mukanaan! ❤️
 
Pilvikirsikka, Aivan samaa mieltä tuosta että ura ja työt kyllä odottaa. Lapset on lahja ja rikkaus jota ei voisi koskaan rahassa punnita. 😍

Meillä on kyllä ollut monella tapaa haastavin vuosi tämä vuosi. Ja ei ole ihme että mies ei ole näyttänyt vihreää valoa neljännelle. Sain häneltä vienon hymyn eilen kun muistutin että hän ensin meinasi että esikoinen on meidän ainoa, sitten kakkonen jäisi tasan viimeiseksi, ja pian itse oikein toivoi kolmosta.. 🤭
Tiedän että kumpikin meistä on kovin leikkisästi puhunut ja ajatuksissa jo unelmoinut neljännestä. Mutta koska arki on ollut yhtä hullunmyllyä, se tuntuu nyt todella kaukaiselta ajatukselta.

Meidän esikoisen ja kakkosen välit myös on aika tulehtuneet tällä hetkellä. Ovat kuin yö ja päivä ja ehkä osin sen vuoksi ottavat kovastikin yhteen. Se on myös raskasta. Ja välillä sitä miettii että onko sitä jotenkin vanhempana epäonnistunut? Kun ajatuksissa oli että sisaruksista on seuraa toisilleen, ja ovat tärkeitä. Ehkä tämäkin on vain vaihe. 7v on sitä mieltä että 5v on vauva ja meidän 5v vaikuttaa toisinaan vielä super pieneltä. En voi kuvitella että hän menisi ensi vuonna jo eskariin 🥺 5v ja tämän nuorimman pian 2v välit taas on todella suloiset. Halailevat toisiaan jatkuvasti ja yhteiset leikit myös löytyy 😍

Noh, tulipahan jonnekin purettua ajatuksia. Tämä foorumi on toiminut jo vuosia kuin "päiväkirjana" minulle, niin jäävät nämäkin pohdinnat ja hetket elämään.
Katsotaan mitä tulevaisuus tuo mukanaan! ❤️
Meillä on saman ikäiset lapset vuosiltaan. ☺️ Täällä kanssa on ollut paljonkin tappelua näillä. Nuorin on kanssa alkanut pitää puoliaan ja joskus puolustaa jos joku kiusaa jotakin. Mutta osaa hänkin ärsyttää muita. Meillä esikoinen käy toista vuotta eskaria ja menee ensi syksynä ykköselle ja keskimmäinen aloittaa eskarin, nuorin jatkaa pk:ssa. Ajattelin että ensi syksynä pääsen sitten kävellen vaunuilla viemään lapset koululle ja hakemaan sieltä, tulee samalla itelle lenkki heitettyä. Sitä en tiedä minkälaiset koulujen alkamisen kellonajat on vs. Eskari, että tuleeko mulla enemmän lenkkiä vai laitanko molemmat AP ja IP ryhmiin.
 
Meillä on saman ikäiset lapset vuosiltaan. ☺️ Täällä kanssa on ollut paljonkin tappelua näillä. Nuorin on kanssa alkanut pitää puoliaan ja joskus puolustaa jos joku kiusaa jotakin. Mutta osaa hänkin ärsyttää muita. Meillä esikoinen käy toista vuotta eskaria ja menee ensi syksynä ykköselle ja keskimmäinen aloittaa eskarin, nuorin jatkaa pk:ssa. Ajattelin että ensi syksynä pääsen sitten kävellen vaunuilla viemään lapset koululle ja hakemaan sieltä, tulee samalla itelle lenkki heitettyä. Sitä en tiedä minkälaiset koulujen alkamisen kellonajat on vs. Eskari, että tuleeko mulla enemmän lenkkiä vai laitanko molemmat AP ja IP ryhmiin.

Meillä muuten myös esikoinen toista vuotta nyt eskarissa, aloittaa koulun ensi syksynä 😊 En tiedä vielä tuon 5v kohdalla, että olisiko sama edessä, jotta aloittaisi vaikka vuoden myöhemmin eskarin.. vai voisiko hän tosiaan olla valmis ensi syksyyn. Onhan tässä toki vielä aikaa ja näinä vuosina lapset kyllä kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia! 😊

Se tosiaan on mysteeri, miten kouluajat eroaa noista eskariajoista. Onko teillä esikoulu koululla vai päiväkodilla tällä hetkellä?
 
Meillä myös eskari ja viskari ikäiset lapset tappelee koko ajan. Tai siis vanhempi kiusaa kotona pienempää ja pienempi ärsyyntyy tosi helposti ja itkee. Vaikea kuvitella tuota toistaiseksi vielä 4v lasta (joulukuinen) ensi vuonna eskariin. On luonteeltaan vielä niin pieni. Onneksi sentään päiväkodissa riitelyä ei toistaiseksi ole ollut.
Meillä ainakin päiväkodissa eskari 8.30-12.30, koulu ekalla 8.25-12.15, nyt tokalla alkaa ja loppuu jonain päivinä myöhemmin.

En tänne tainnut plussasta edes kirjoittaa, sellainen tuli syyskuun alussa, mutta päättyi ikävästi. Nyt sitten yhdellä johtimella uutta yritystä.
 
Meillä muuten myös esikoinen toista vuotta nyt eskarissa, aloittaa koulun ensi syksynä 😊 En tiedä vielä tuon 5v kohdalla, että olisiko sama edessä, jotta aloittaisi vaikka vuoden myöhemmin eskarin.. vai voisiko hän tosiaan olla valmis ensi syksyyn. Onhan tässä toki vielä aikaa ja näinä vuosina lapset kyllä kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia! 😊

Se tosiaan on mysteeri, miten kouluajat eroaa noista eskariajoista. Onko teillä esikoulu koululla vai päiväkodilla tällä hetkellä?
Meillä on samassa rakennuksessa eskari ja koulu. Ihan uusi puukoulu tehty jokunen vuosi sitten. Päiväkoti on eri suunnalla. Mutta eskarilaiset on omissa ryhmissään päiväkoti ajat, mutta jos on pidempi hoidontarve esim. Vuorotyöläiset niin silloin taksi kuljettaa tuohon vuoropk.
 
Meillä esikoinen on ekalla ja koulua klo 9-13. Maanantaisin menee jo kahdeksaan.

Täällä kans lapset tappelee 😁 Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Isommat on 7v ja 5v ja tulevat ihan hyvin nyt juttuun, mutta 5v ja ens kuussa 3v on pahimmat tappelupukarit. Ovat molemmat vielä niin vahvatahtoisia, että jos toinen ärsyttää niin sitten vaan jatkavat sitä. Autossa istuvat eri riveillä, eivät voi istua vierekkäin tällä hetkellä 😂 Mäkin joskus mietin olenko tehnyt jotain väärin, mutta ihan normaalia se on. Välillä vaan raskasta olla heti aamusta erotuomarina.
 
Kai minäkin tänne. Yk1 kkm jälkeen käsillä. Ei kovin optimistinen olo ole kyllä mutta..

Kyllä sisarukset osaa tapella. Ja välillä sitten ylintä ystävää ovat!
 
Törmäsin tähän keskusteluun vau:n instassa ja juuri oikeaan aikaan.

Meillä kolme lasta 2011,2014 ja 2020 ja olen itse kuumeillut neljättä jo jonkun aikaa, mutta mies ollut sitä mieltä että tässä on tarpeeksi.
Mutta, nyt hän on myös lämmennyt ajatukselle, ja ollaan päätetty että saa tulla jos on tullakseen 😍

Olis ihana jos saatais ensi vuodelle meidän perheen viimeinen vauva 🥹❤️

Esikoisella ja tokalla tosiaan on 3v ikäeroa, ja se oli tosi hyvä 👌🏼 Esikoinen oli vauvan syntyessä jo tosi reipas ja omatoiminen, joten kaikki sujui tosi helposti.
Kuopus on todella paljon esikoisen kaltainen ja on jo nyt super reipas ja omatoiminen kaksi vuotiaaksi, joten kolmen vuoden ikäero tälläkin kertaa unelma 👏🏼

Olen aina tullut todella nopesti/helposti raskaaksi, joten pelottaa ja jönnittää että miten tällä kertaa, voiko neljättä kertaa mennä yhtä helposti. Ja voiko neljänen kerran kaikki mennä hyvin..
 
Mulla ei olekaan tämän ketjun viesteistä ilmoituksia tullut...

Meilläkin 7v ja 5v tappelee paljon, mutta toisaalta ovat kyllä toisilleen tosi rakkaitakin. Vahvatahtoisia lapsia, joilla on omat mielenkiinnon kohteensa. Onneksi löytyy myös ne yhteiset jutut 🙂
 
Onpa ihana kuulla että muillakin on tappelupukareita 😭 Ei sen takia että sitä kenellekään toivoisi mutta vertaistuki paras tuki! ❤️ Antaa myös toivoa siitä että ehkä tämäkin on jokin ohimenevä vaihe ja että välttämättä ei auta aina peiliin katsominen. Hehän ovat omia ihmisiään.
Meidän isommat on tosiaan kuin yö ja päivä! Että en toisaalta ihmettele. Mutta kyllähän tuo tilanne tuo ihan oman painoarvonsa kun neljättä pohtii.

Puoli vitsillä miehelle vitsailin että olisiko hyvä lahja jos jäisi menkat puuttumaan kun niiden pitäisi alkaa jouluaattona? 😆 Ei olla virallista yritystä aloitettu mutta meillä myös tärpännyt melkeinpä kerta laakista. Joten samat pohdinnat kuin Marialla, että voisiko neljäskin raskaus mennä yhtä hyvin ja saadakin vielä sen neljännen terveenä syliin 🥺 Toistaiseksi kuitennin vain ajatuksen tasolla ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan 🥰
 
Hieman jännitti ennen joulua kun oletettu dpo 6 alkoi melkoiset menkkajomottelut. Sitä kesti tunnin verran. Siitä pari päivää n dpo 8 tuli vaaleanpunaista tuhrua pyyhittäessä. Sitten ei mitään. Ajattelin että noh, jospa nyt olikin sitten tärppi, oli nimittäin aika klassiset oireet kiinnittymiselle. Vaan testit näytti kaikki negaa ja kyllä ne menkatkin sieltä sitten alkoivat. Kestivät oikein reilu 8 päivää. :No Evil Monkey:
Mutta siinä jopa tuli hieman pieni harmistus. Jotenkin konkretisoitui se neljännen kaipuu.

Kuitenkin nyt vuoden vaihtuessa me miehen kanssa mietittiin että onpa ollut kaiken kaikkiaan raskas vuosi.
Ja vaikka sydän miten sanoo, tuntuu että ei meillä kyllä ainenkaan tällä hetkellä olisi voimavaroja neljänteen raskauteen, saatika vauvavuoteen. :side_tear:

Elämä toki voi aina yllättää, mutta nyt täytyy varmaan haikein mielin haudata ajatukset.
Ja kyllä välillä sitä ajatteleekin että juuri nyt kaikki on kuten pitää! :Two Hearts:

Millaisia ajatuksia muilla kuumeilevilla on? :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Meillä on Miitu hyvin samanlaiset ajatukset ollut.
Miehen kanssa sivuttiin aihetta, ja kyllä se vaan on myönnettävä, ettei ole oikea aika neljännelle.
Mun täytyy välissä käydä töissä tienaamassa, ettei vedetä taloutta liian tiukalle. Se olisi edessä viimeistään ensi syksynä.
Pärjätään nyt ihan jees, mutta en kaipaa kyllä yhtään sitä, että kaikki täytyisi laskea sentilleen.

Lisäksi on lasten sairastelut ja esikoisen astmatutkimukset jne. Kyllä tää arki on parempi saada nyt muuten kulkemaan silleen tasaisemmin 😄

Mutta samalla kuitenkin mies jätti auki sen neljännen mahdollisuuden. Aikaisemmin oli siis ehdottomasti vastaan. Nyt tuntui olevan mieli, että ei nyt, mutta ehkä joskus 🙂
 
Viisaita pohdintoja! Vaikka vuosi eteenpäin, niin voi olla aivan toisenlainen tilanne ja fiilis itsellä 😊 Kyllähän se vaan helpottaa, jos lapsilla on vähän enemmän ikäeroa. Meilläkin kaikki tullut putkeen parin vuoden ikäeroilla ja joskus kieltämättä miettinyt, millaista olisi jos olisikin ollut se vuosi tai enemmän ikäeroa. Vaikka en minä tätä pois vaihtaisi ❤️ Itselleen kannattaa kuitenkin olla rehellinen, vaikka tiedän tosi hyvin sen tunteen, kun mieli halajaa vauvaa!

Meillä syntyi nelonen keskelle remonttihässäkkää. Tai asuttiin vielä vanhassa kodissa, mutta kaikki aika, energia ja mielenterveys meni uuden vanhan kodin remontointiin ja muutettiin tänne kun nelonen oli parikuinen. Ei tämä helppoa ole ollut :D Mutta tämä remontti nyt varmaan kestää ties miten kauan, että en halunnut tämän hidastaa omia haaveita. Ihan kivasti meillä on mennyt 😊
 
Mä jos neljännen tietoisesti "tekisin", niin kyllä mä haluaisin sen pienen ikäeron. Vaikka onhan tää ollut ns.helpompaa, kun isompiin on ikäeroa ja on vain yksi vaippapylly kotona. Ihan erilailla on pystynyt elämään vauvavuoden ilman toisen uhmaa, ja isommat on ihanan omatoimisia.

Mutta meillä on nyt isommat 2v ikäerolla, kyllä mä melkein haluaisin kaverin tolle pienellekin jos sellaiselle lupa annettaisi tulla.
Mutta joku puoli vuottakin tästä tilanne on jo eri, ja ei sitä tiedä miten oma mieli on siinä vaiheessa 🙂
Eli kypsytellään 😄
 
Totta, kaikessa on kyllä puolensa 😊 se puolikin vuotta vaikuttaa jo paljon!
 
Täällä salaa haaveillaan kuudennesta lapsesta! 😅🙈 Lapset 2/09, 2/10, 3/13, 8/19 ja 4/21
En kyllä kellekkää uskalla kertoo jos raskaudun vaan pidän salassa mahd pitkään! 👌
Ollaan siis oltu steri jonossa jo yli puolvuotta! 😅 Koska ei pitäny tulla enää yhtään mut ehkäsy jäi sivuun migreenin takia ja kerran olin jo tässä raskaana mutta oli kohdunulkonen! Eli tulee vauva jos kerkee tulla ennen steriä! 👌
 
Samaa olen pohtinut Orea, että neljäs olisi kuitenkin kiva myös suht pienellä ikäerolla ja se on ihan hyväksi koettu! (Meille nyt ei kovin pientä ikäeroa edes tulisi kun kuopus täytti juuri 2v)
Ihana että sielläkin on selvästi mies lämmennyt ajatukselle neljännestä. :Smiling Face With Smiling Eyes::red-heart:

Mulla olisi töihin paluun koittaessa edessä paljon uuden oppimista + urapolulla etenemistä. Mahdollisesti jopa toimipaikan muutos. Siinäkin mielessä tuntuisi hyvältä ajatukselta että vanhempainvapaat olisi ohitse ja oikeasti vauva- ja taaperovuosien jälkeen alkaisi ns. uusi aikakausi elämässä. Sellainen jossa voisi keskittyä jo ehkä enemmän niihin omiinkin tavoitteisiin.
Tällä hetkellä on myös ollut ihana olla kotona, etenkin kun mieskin käytännössä työskentelee kotoa ja tekee lyhyempää viikkoa.
Saadaan sen ansiosta paljon olla yhdessä ja se on myös iso etu tässä elämäntilanteessa, jossa yksikään käsipari ei ole liikaa.
Kaksi isompaa aloittaa tässä aivan parin vuoden säteellä myös koulut niin senkin puolesta olisi tietty kiva olla kotona!

Aloitin nyt vähän aktiivisemmin liikkumaan, mutta sekin tuntuisi jotenkin tavoitteellisemmalta kun tietäisi ettei keho enää kokisi niin hirmuisia mullistuksia kuin raskausaikana. :Grinning Face With Smiling Eyes:
Kolmannesta kävin nimittäin äitiysfyssalla ja hän osasi hienosti kertoa miten paljon mun keho on joutunut raskauksien ja hormoonien takia mukautumaan.
Ja että missään välissä ei ole ehtinyt kunnolla palautua kun olen köytännössä viimeiset 7 vuotta ollut raskaana ja/tai imettänyt.
Se oli kyllä aika silmiä avaava käynti monessakin suhteessa. On meidän kehot vaan ihmeellisiä. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Töihin paluu olisi tammikuussa 2024. Perinteisestihän olen ilmoittanut työnantajalle että töihin paluuni sijaan jäänkin äippälomalle. Huvitti kun viimeksi työterveyslääkäri kirjoitti sairaslomaa viimeiselle kuukaudelle ja kutsui mua "veteraaniksi". :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Takaisin
Top