Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa freya88.

Myö käytiin tänään lääkärissä kuopuksen kanssa. Ja lääkäri kyl epäili et ois enterorokko vaik ei oo näppyjä missään muualla kuin suussa. Oli sellainen ulkomaalainen lääkäri niin rupes huvittamaan kun sano et vieraita lapsia ei saa päästää lähelle eikä kyläänkään ottaa. No ei kyl mul käynnyt mieles et vieraita meille huolisin nyt. En sit tiedä voihan se olla et joillekin se ei oo itsestään selvyys.
Nyt vaan kun suussa on niitä näppyjä ja nehän on tietysti kipeitä niin ei vaan tietenkään suostu syömään eikä juomaan mitään. Oon antanut mehua ja vanukkaita. Ku oon ajatellut et ihan sama kuhan nyt vaan jotain söisi. Siihen lääkäri sano et täytyy pakottamalla antaa. Ei sekään kyl kuulosta kivalta vaihtoehdolta. Vaikka ymmärrän kyl et jotain pitäis syödä.

Oon kyllä huomannu että itseen ei tartu flunssat tai kuumeet. Edelleen oon sen 1-2krt/ vuosi flunssassa :D mies sen sijaan imuroi aina lasten taudit:grin

Emmiellelle, kuulostaa kyllä enterolle. Sehän on vanhalta nimeltään suu- ja sorkkatauti, että voi olla vain suussa tai sit käsissä ja jaloissa. En pidä kyllä ajatuksesta pakottaa syömään, kunhan juo edes vähän ja annat vain mikä maistuu. Jätskit voi olla helppoa syödä kun ei tee kipeää.

Autosta, meillä vaihdettiin 7 paikkaiseen kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan, oli vain pari automallia jossa on riittävästi tilaa kahdelle istuimelle ja kopalle takapenkillä. Meillä kun haluttiin manuaali ja bensa.

Täällä Pohjanmaalla satelee lunta ja oli pakko lasten päästä ulos, vaikka esikoisella vähän flunssaa.

Korokkeeseen ei periaatteessa kannata siirtyä ollenkaan. Se ei suojaa kolaritilanteessa yhtään. Lain mukaan turvaistuin pitää olla lapsella niin kauan kunnes on 135 cm pitkä, jonka jälkeen lapsi voi käyttää turvavyötä aikuisten tapaan.

Turvallisin on tietenkin matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahdollista. Meillä tavoitteena että poika menisi ainakin 5-vuotiaaksi selkä menosuuntaan. :)

Oikeastiko tää 135 senttiä on laki eikä suositus? Mä olin noin pitkä ehkä vitosluokalla, ois saattanut olla hieman vaikeuksia suostutella sen ikäistä turvaistuimeen...

No se on laki, mutta meillä ainakin 8v 125cm istuu ilman mitään istuinta :facepalm: 6v 118cm istuu korokkeella ja 3v oikeassa turvaistuimessa mut on jo kasvot menosuuntaan, vaikka ei suositella. Se vaan rääkyy jos sen penkin kääntää väärinpäin niin ei sitä rääkymistä jaksa kukaan kuunnella :hungover::headphone:o_O

Oikeastiko tää 135 senttiä on laki eikä suositus? Mä olin noin pitkä ehkä vitosluokalla, ois saattanut olla hieman vaikeuksia suostutella sen ikäistä turvaistuimeen...
Laissa määritelty. Suositus on että 140cm asti käytettäis.
En kyllä itsekkään ole korokkeessa ollut enää koulu iässä :rolleyes: meillä nyt muutenkin matkustaminen oli mitä oli, joskus joku meistä lapsista auton peräkontissa matkusti ja joskus pitkiäkin matkoja :wideyed: se oli kivaa ja jännittävää lapsena :hilarious: itse en kyllä omia lapsia laittaisi peräkontissa matkustamaan :p

Ei meillä kumpikaan koululaisista ole istunut minkäänlaisessa turvapenkissä tai korokkeella enää moneen vuoteen. Molemmat ovat alle 135cm pitkiä. Eskarilainen istuu korokkeella ja 3-vuotias turvaistuimessa kasvot menosuuntaan. Eskarille on turvaistuin olemassa mutta inhoaa sitä yli kaiken ja valittaa että se painaa milloin mihinkin :facepalm: Siinä istuessaan koko matka kaupunkiin ja takaisin on yhtä kitinää ja valitusta (yht. 80km) ei sitä jaksa kukaan kuunnella.
Harvemmin me ollaan kaikki yhtä aikaa liikenteessä, kerran-kaksi vuodessa. Yleensä kolmistaan miehen ja kuopuksen kanssa. Jolloin isommat ovat koulussa tai kotona.

Autoina meillä on 5- ja 7-paikkaiset nelivedot: maasturi sekä farkku. Pakolliset kun talvella tiet on monesti aurattu miten sattuu eikä pihasta pääse pois ilman puolen päivän lumitöitä polanteiden takia. Nelivedolla voi mönkiä huoletta pihasta ja luoda lumet sen jälkeen kun tulee takaisin asioilta.

Asiasta toiseen. En taida olla työkykyinen enää 2 viikon päästä. Iltapäivästä alkoi ulkoilun jälkeen kipu kohdussa/alavatsalla. Meni ohi lepäämällä, tuntui kuin supistukselta joka jäi "päälle". Kesti joitakin minuutteja. Puuh! Mihinköhän sitä vielä joutuu tämän raskauden kanssa..
Aamulla ei yhtään tiedä millainen päivä on tulossa. Toisinaan ei koko päivänä ole mitään kipuja missään ja voi lenkillä käydä kahdestikin. Joskus taas saattaa heti aamulla olla sellaiset liitoskivut ettei meinaa sängystä ylös päästä ja koko päivä menee liikkuessa etanan vauhtia kun joka paikkaan kolottaa ja särkee.

Laissa määritelty. Suositus on että 140cm asti käytettäis.
En kyllä itsekkään ole korokkeessa ollut enää koulu iässä :rolleyes: meillä nyt muutenkin matkustaminen oli mitä oli, joskus joku meistä lapsista auton peräkontissa matkusti ja joskus pitkiäkin matkoja :wideyed: se oli kivaa ja jännittävää lapsena :hilarious: itse en kyllä omia lapsia laittaisi peräkontissa matkustamaan :p
Mä istuin monesti pienenä tyynyllä käsijarrun päällä. Tai just jossain farmarin takakontissa norjan vuonoteillä. Sieltä oli hyvät näkymät:p. Mutta siihen maailman aikaan olikin vähän eri meininki. Ab 1800 luvulla.

En mä ihan noin löperö oo:rolleyes:, mutta ei kyllä istuinsuositukset toteudu täälläkään. Toisaalta landella on vähän eri meininki, kaupungissa täytyy aina vähän skarpata.

Emmielle meillä oli nuin enterossa ja ku näpyt häippäs tuli petollinen jälkitauti et varpaan ja sormien kynnet irtos.. Niitäpä teippailtiin useesti... On muitakin jälkitauteja joita voi tulla tai hyvällä tuurilla ei

Mä istuin monesti pienenä tyynyllä käsijarrun päällä. Tai just jossain farmarin takakontissa norjan vuonoteillä. Sieltä oli hyvät näkymät:p. Mutta siihen maailman aikaan olikin vähän eri meininki. Ab 1800 luvulla.

En mä ihan noin löperö oo:rolleyes:, mutta ei kyllä istuinsuositukset toteudu täälläkään. Toisaalta landella on vähän eri meininki, kaupungissa täytyy aina vähän skarpata.
Eih! Ihan sama kokemus täällä lapsuudesta! Ja vissiin samoilla vuonoteillä painettu silloin 1800 luvulla!

meillä on farmari. Pienin istuu selkä menosuuntaan, eskarilainen turvavyöistuimessa ja kohta 140cm pitkä nelosluokkalainen keskipaikalla ilman välineitä. Siihen ei koroke mahdu vaikka millä hakkais. Levein auto olevinaan hankittiin :hilarious: Monesti mietitty että olis kätevä kun olis 7 hengen peli

Ilmoittautuu joukon jatkeeksi! Meille on tulossa 5. maaliskuussa ja mentiin ajatuksella että saa tulla jos on tullakseen. Lapset syntyneet - 08,-10,-13 ja -16. Tämä tärppäsikin heti ensimmäisestä kierrosta kierukan poiston ja menkkojen jälkeen. :rolleyes: En koe meidän perhettä mitenkään suureksi vielä, sukulaiset voivat olla toista mieltä :laughing002Jää ehkä meidän viimeiseksi mutta ikinä ei pidä sanoa ei koskaan :shy:

Tervetuloa tällekkin puolelle! :) Meillä on kolme nuorinta lasta synytnyt näköjään samoina vuosina ja nyt tää viideskin tuleva vauva. :happy:

Vastustuskyvystä oon huomannut, että se on itsellä parantunut huomattavasti viime vuosina. Ukko ei sairasta kun ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään, että sillä on miedän perheen rautasin vastustuskyky. Lapsista vanhin on myös todella harvoin kipeä, pienenä sairasti kyllä tosi usein.

Auton istuimista: kaks vanhinta ei käytä enää istuimia. Pienellä 6vuotiaalla on vain koroke ja toisena turvavyöistuin (eihän 5v mahtuis edes enää toisinpäin istuimeen, vaikka olis normaalia lyhyempi, kun jalat ottais penkkiin kiinni ja sekään ei ole kyllä turvallista) ja 3vuotiaalla on toisessa autossa kunnon turvaistuin, naama menosuuntaan ja toisessa autossa vain turvavyö istuin. Meillä on kaks 7paikkasta autoa. Tulevalle tarvii hommata uus kaukalo ja telakka, kun ehdin edelliset myymään pois.

Siis minkä pituisia teidän lapset on? :think005
Oon mä aina tiennyt että omani kasvaa nopeaa, mutta erityisesti tässä istuinaheessa sen taas huomaa selkeesti. Mun 5v on lähes 130, eikä tulis mieleenkään enää istuttaa turvavyöistuimeen,ei mahtuisi mitenkään. 10 v taas on jo leveäperäisempi kun minä itse:grin..
Näin ollaan kaikki erilaisia :happy:!

Oon mä aina tiennyt että omani kasvaa nopeaa, mutta erityisesti tässä istuinaheessa sen taas huomaa selkeesti. Mun 5v on lähes 130, eikä tulis mieleenkään enää istuttaa turvavyöistuimeen,ei mahtuisi mitenkään. 10 v taas on jo leveäperäisempi kun minä itse:grin..
Meillä pieniä. 11v on nyt 140cm, tai muutaman millin vajaa ja ei oo perä levennyt vielä. :grin 5v9kk käyttää 110-116 vaatteita, eli pituus siellä hujakoilla. 8v on vajaa 130cm, eli varmasti vielä vuoden on korokkeella.

Mun oli ihan pakko katsoa kaikkien pituudet papereista :grin, kun enhän mä niitä ulkoo muista edes suurinpiirtein. Meillä kaikki lapset on aina ollu pienempiä, kun muiden lapset. 12-vuotias oli vuosi sitten 139cm, 9-vuotias oli vuosi sitten terveystarkastuksessa 124cm (istuu autossa takapenkillä keskellä), eskarilainen 6v tarkastuksessa 108,5cm ja 3v 93cm.

Nuorin on nyt kolme yötä valvottanut. Viime yö oli kaikkein pahin huusi pitkin yötä. Alkaa oma olo olee aika väsynyt. Viel ku oon ollut kaks edellistä iltaa töissä et oon kotona ollut vasta 11 hujakoilla ja sit on pitänyt aamulla herätä jo seitsemän aikoihin. Onneks nyt alko parin päivän vapaat.
Kuume on jo onneks helpottanut, jospa nuo näppylätkin suussa alkaisi pikkuhiljaa paranemaan.

Tuun vaan pikaisesti omanapaileen <3

1 vauva, oikeassa paikassa 165 sykkeillä <3 kädet ja jalat vispasi menemään, la onkin 28.5 ja nyt ois 9+6 viikot mutta pysyn kesäkuisissa <3 Ai että itku tuli <3

Liitteet

• IMG-20191030-WA0000.jpg
    IMG-20191030-WA0000.jpg
    28.7 KB · Katsottu: 214
Onnea Twisted!! Voi noi saa aina herkistymään! Niin kaukainen ajatus että olisi tuossa kohtaa.
Aikaistuko La? Eli oot ns pidemmällä? Muistelenko oikein että sait kuotenki plussan vasta ”myöhemmin”? Bongasitko sä Oviksen? Tässä kato kaikkia epätoivoisia toivonrippeitä itsekin kaavin tulevaisuuden varalle

Takaisin