Suurperhe kuumeilijat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä pesen lakanat ja pyyhkeet erillään muista ja ne 60 asteessa. Muita vaatteita en lajittele ja pestään kaikki 40 asteessa ja hyvin lähtee puhtaaksi. Pyykit kuivataan telineellä ja kesällä ulkona :) pyykkiä pestään hajusteettomalla LV:llä ja huuhteluaineita ei käytetä. Silitysrautaa en edes omista. Pyykit viikkaan ja vien kaappeihin.

Meillä on lapset vielä sen verran pieniä että siivoavat kyllä leikin jälkeen lelunsa ja osaavat vielä pieniä roskia roskiin. Usein haluavat olla auttamassa tiskikoneen tyhjäyksessä ojentamalla minulle haarukoita ja veitsiä :)

Ollaan juteltu miehen kanssa miten tehdään kotitöiden maksun kanssa, maksetaanko vai ei ja annetaanko viikkorahaa ja mistä töistä? Ollaan vielä toistaiseksi tultu siihen tulokseen, että kotitöitä täytyy tehdä muutenkin kuin rahan takia, mutta jotain sellaista hommaa pitäisi olla että saa ”tienata” sitä omaa rahaa ja kerryttää sitä haluamaansa asiaan/tavaraan :)

Eleanooralle tärppionnea!
Zeni, ihanaa kun vuotelu loppunut ja pieni sydän sykkii:love017

On: vielä 9 pvää laskettuun ja arvatkaas ilmoittiko mun vanhemmat että lähtevät pe-su Ahvenanmaalle siskoa muuttamaan. Että se siitä hälytysvalmiudessa olemisesta! Vittu! Sit kun olin varmistellut että ei ole tulossa reissuja kaupungin ulkopuolelle niin sisko oli kieltänyt kertomasta. Joo muuten olis ollu ihan sama, mutta ei tässä tapauksessa kun synnytys on näin lähellä ja meillä pitää sitten olla plan B. Sanokaa nyt ylireagoinko? Mua vaan niin vituttaa niin ettei veri kierrä. Eilen kävin siinä vyöhyketerapiassa ja vaikka ei se pistänyt synnytykseen vauhtia niin kroppa oli ihanan rento sen jälkeen <3 se nainen sanoikin että ei mitään tapahdu jos kroppa ei ole valmis, mutta valmistaa kehoa silti tulevaan koitokseen :)
 
No eipä ollut kovin reilua Metsätähti :shifty: Mä olisin kyllä kans vetänyt herneet nekkuun tollasesta. Toivottavasti synnytys ei käynnisty viikonlopun aikana! Onko teillä nyt sitä plan b:tä?
 
No eipä oikeastaan, pitää mennä tilanteen mukaan ja myös sen mihin vuorokauden aikaan lähtö tulee. Ollaan miehen kanssa sovittu, että itse menen edeltä ja pärjään kyllä siihen asti että on ponnistuksen aika, sitten jos onnistuu niin mies tulee sinne. Jos ei saada ketään lapsia kattoon niin sitten synnytän yksin, mutta se surettaa todella paljon miehen puolesta :sad001 myöskin se, että oon molempien synnytysten jälkeen ollut aika huonossa kunnossa ja tiedän että isin kanssa vauva on varmassa huolenpidossa. Mun isäkin vaan sanoo, että et sä kumminkaan nyt viikonloppuna synnytä, niin sehän se ennustaja onkin ja ottaa aivoon!
 
Jaksamista metsätähti:Heartred! Onko muut menneet yliaikaisiksi, vai tulleet ajallaan?
Se yksinlähtö on aika normaali plan b- kukaan nyt yksin synnyttämään halua, mutta eihän siinä muu auta jos apukädet ei ole paikalla:sad001. Toivotaan ettei siihen kuitenkaan tarvitse mennä!
Se on vähän hankala juttu noiden isovanhempien kanssa, eihän niitäkään liikaa haluaisi sitoa "omiin tapahtumiinsa"..
Meillä lähtivät viimeksi lomamatkalle siinä lasketun ajan korvilla:cool:-no hyvin kerkesivät takaisinkin ennen tositoimia, mutta onhan se vähän hankala yhtälö..
 
Nykyinen kuopus syntyi käynnistettynä 42+2. Ja eniten tässä nyppii se, ettei voitu kertoa silloin kun kysyin että onko menoa jonneki. Oon kyllä henkisesti varautunu että tämäkin raskaus menee yli lasketun :sad001 mulla on tässä ehkä liikaa nyt muitakin sotkuja oman perheen kanssa, niin tuntuu jotenkin ylivoimaisen hankalta kun näin vielä tekivät.
 
Hurjan paljon asiaa!

Pyykki:
Mä just luovuin värikoodatuista likapyykkikoreista ja siirryttiin henk.kohtaisiin koreihin. Kaikki on niin moneen kertaan pestyjä, ettei niistä enää väriä lähde. Ihan valkoiset otan toki erikseen. Tää uusi systeemi nopeuttaa vihaamaani viikkaamista, kun tiedän heti, kenen lipastoon tai rekkiin vaatteet kuuluvat. Vaatteet pestään yleensä 40 asteessa, jos enemmän sukkia ja alushousuja, niin sit 60°. Pyyhkeet ja lakanat 60°/95°. Ja lähes aina extrahuuhtelulla.

Kotitöistä maksaminen:
Meillä noi 6-&7-vuotiaat ovat satunnaisesti saaneet huoneidensa siivoamisesta 50snt/poika. Kotitöihin osallistuvat satunnaisesti (lähinnä pöydän kattamista, roskien vientiä, pölyjen pyyhkimistä). Kovasti kuitenkin haluavat tienata rahaa, joten pari viikkoa sitten päätin alkaa maksaa luetuista kirjoista. Esikoinen on osannut lukea jo yli vuoden ja eskarilainenkin oppi tänä syksynä, mutta paljon helpommin kääntyvät muiden aktiviteettien puoleen. Mä taas haluan heidän oppivan nauttimaan lukemisesta ja sisäisen motivaation vielä puuttuessa yritän saada innostumaan ulkoisella motivaatiolla eli saavat 1€/kirja. Toiveena on, että lukiessaan erilaisia kirjoja löytäisivät itseään kiinnostavan ja viihdyttävän kirjallisuuden lajin ja alkaisivat lukea jossain vaiheessa ihan oma-aloitteisesti.

Ennakkoon sovittu lastenhoitoapu:
Mun appivanhemmat tekee tota samaa kuin Metsätähden vanhemmat nyt. Lupasivat aikoinaan ottaa pojat muuton ajaksi pois jaloista, näin sovittiin n.3kk ennen muuttoa. Pari viikkoa ennen kertoivatkin lähtevänsä ko. viikoksi etelään. Tänä kesänä oli sovittu, että pysyttelevät tunnin ajomatkan säteellä kotoa heinäkuun puolivälistä lähtien, kun mulla on taipumus ennenaikaisiin synnytyksiin. No lähtivät sitten Pohjanmaalle (n.350km päähän) heinäkuun 22. päivä ja multa meni vedet 24. päivä. Eivät palanneet suunniteltua aiemmin kotiinsa, vaan vasta vauvan synnyttyä. Onneksi mun omat (huonokuntoiset) vanhemmat pääsivät apuun ja ottivat pojat 4 yöksi (pisin aika erossa meistä vanhemmista), jotta mies pystyi olemaan mun kanssa, kun ei tiedetty milloin synnytys käynnistyy/käynnistetään ja mun synnytykset on olleet nopeita. Appivanhemmat olisivat kyllä vauvan synnyttyä ottaneet isoveljet hoitoon ajattelematta, että he halusivat tulla sairaalaan äidin ja pikkuveljen luo pitkän erossaolon jälkeen.
Pääsääntöisesti mun appivanhemmat ovat tosi mukavia ihmisiä, mutta välillä todella ajattelemattomia.
 
Ihanan järjestelmällinen Tyyppä:happy:! Tekstin jäsentelykin kertoo jo paljon!

Hieno nähdä kuinka erilaiset persoonallisuudet hoitaa perheitä, erilaisia painopisteitä ja kaikki parastaan antaa.
 
Me pestään erikseen tummat ja vaaleet, yleensä kaikki 40°C, mutta jotkut myös 60°C ja sit vielä tietysti jos on 30°C pestäviä. Yleensä vaan neljässä- ja kuudessakympissä. Sit pyyhkeet ja lakanat erikseen, nekin vaaleet ja tummat eri koneisiin. Pestään 4-5krt viikossa vaatteita, muita kerran viikkoon. Kuivataan kaikki telineellä.

Kotitöistä en ajatellu ruveta maksamaan sitte, jonkunlaisen viikko-/kuukausirahan aion laittaa, mut se loppuu jos ei osallistu kotitöihin. Tää tietty sit kun ollaan tarpeeks isoja ymmärtämään jotain tällasista. Haluan opettaa, että rahaa ei tuu tyhjästä mut ei sitä myöskään kukaan kotitöitä tekemällä saa.
 
Näin unta, että mies lupasi neljännen vauvan.. :D Harmi vain, oli pelkkä uni. Noh, omat fiilikset ovat olleet todella ristiriitaiset nyt muutenkin aiheen suhteen. Neljättä olen toivonut, mutta tämä elämäntilanne on nyt täysin mahdoton sille. Hyvä, kun jotenkin jaksaa nykyisten kanssa. Vanhin lapsi on vasta 3,5v eli juuri hankalassa vaiheessa menevät isommatkin vielä. Lisäksi sitten päälle nuo reumalapsen hoidot, jotka vievät kaiken ajan. Torstaina meni viimeksi päältä 10h sairaalassa, kun ensin oltiin 7h lääkketiputuksessa ja lääkärinkontrollissa, käytiin muutama tunti kotona ja jouduttiin tiputukseen liittyen menemään vielä myöhään illalla muutamaksi tunniksi päivystykseen, kun oli epäilys allergisesta reaktiosta. Nykyinen lääkitys voi aiheuttaa hengenvaarallisia allergisia oireita ja vaikka nyt ei mikään paha reaktio ollutkaan, pitää kaikista 24h tiputuksen jälkeen tulevista käydä sairaalassa varmuuden vuoksi näytillä. Siiellähän sitä aikaa aina vierähtää..

Ensi viikolla lapsella on kuudes nukutus edessä ja lonkka hoidetaan paikallisesti. On sen jälkeen pari päivää täysin levossa makuulla ja pari viikkoa liikunnat minimissä. On aiemmilla kerroilla ollut toimenpiteen jälkeen todella kipeä, menee useamman päivän pyötuolissa ja kauhulla odotan taas niitä päiviä. Joulukuussa seuraava nukutus, kun kuvataan leukanivelet, joissa epäillään myös tulehdusta tällä hetkellä. Se on onneksi kivutonta ja lapsi toipuu sen jälkeen nopeasti. Samana iltana on vain päiväkodin joulujuhla ja on mahdollista, ettei pääse sinne.. :(
 
Hirveesti juttua :Heartred:grin

Onnea huli ultra kuulumisista :)

Meillä on yläkerrassa yksi pyykkikori, minne lähinnä lasten pyykit. Alakerrassa kaksi pyykkikoria, toinen 40 ja 60. Yläkerran pyykkikorin sitten lajittelen noihin. Alusvaatteet, sukat, vauvan rätit pestään 60, kaikki muut 40. Tietysti sitten lakana ja pyyhepyykki erikseen. Kuivuri löytyy, mutta en käytä sitä oikein koskaan.

Metsätähti, toivottavasti vielä synnytys kuviot selkeytyy. Mulla tämä viimeinen käynnistettiin. Sovittiin miehen kanssa että soitan kun jotain tapahtuu. Just kun ei meillä oikein lastenvahteja. Miehen vanhemmat niin vanhoja etteivät puolta päivää pidempää jaksa tätä hullunmyllyä. Synnytys eteni sit yllättäen ja loppujen lopuksi mies tuli ovesta sisään kun olin juuri saanut vauvan ulos. Leikkasi napanuoran jne. Mulle ei ollut mikään ongelma olla yksin. Ja mieskin pääsi mukaan melkein ajoissa. Olisin halunnut hänet ennen kuin alkoi ponnistus, mutta tosiaan se ponnistamisen tarve tuli niin yllättäen etten tajunnut soittaa ajoissa :/
 
Warheart tämäpä. Mulla ei oo huonontunut juurikaan, esikoisen raskausaikana uusin ja sitten kuopuksen imetyksen loputtua seuraavan kerran ja ainoastaan silmän väsymisestä johtuva hajataitto tuli toiseen silmään, joten sillä uskaltaisin sanoa että ei vaikuta. Mutta tiedä sitten. Eikä esikoisen raskausaikanakaan muutoksia tullut juurikaan.

Mäki vihaan pyykkäystä, tai sitä vaatteiden viikkausta. Pyykkään aina ku jaksan ja kuivausrumpu on meilläki.

Pojat osallistuu kotitöihin mitä osaavat, eli vielä vähän. Vielä en oo opettanu että tekemällä saa rahaa tai leluja, vaan että kotityöt kuuluu tehdä myös ilman palkintoa.

Metsätähti jopas on raivostuttavaa! Mä suuttuisin ja lujaa. Meillä molemmat mummut on ottanu lomaa lasketun ajan tienoille, toinen ennen ja toinen jälkeen.

Huli onnittelut ultrasta<3

Tyyppä ompas kurjasti sieläkin appivanhemmille tehty!

Elaffy voimia, kuulostaa tosi hurjalta<3

Mä alan epäillä omaa jaksamista jo tän kolmannen kans, ku taas joutuu yöt heräämään tunnin välein millon koiran ja jomman kumman pojan takia. No, onneks mennään sinne risteilylle parin viikon päästä niin saa sielä nukkua!
Maha on välistä kovinki kipeä ja kävin keskiviikkona paniikkiultras, mutta kaikki edelleen hyvin. Pitäis vaan uskaltaa luottaa että kaikki menee hyvin, nyt 10+4. Maha on kyllä iso, että ehkä senkin takia on niin kipeä kun venyy.
Meillä koira kiristelee hermoja huolella, sen eroahdistus on taas huipussaan ja se on alkanu osottaa mieltään joten ollaan vakavissaan nyt harkittu siitä luopumista, varsinkin kun kolmas lapsi vielä tulee. Joka päivä saa pelätä mitä koira on taas tehny ja sitte öisin se kusoo poikien leluihin tai paskantaa matolle tai tämän yön on oksentanu kun eilen söi roskat. Huoh. Reipas 6v on painittu tän asian kans ja nyt loppuu voimat.
 
Meillä koira kiristelee hermoja huolella, sen eroahdistus on taas huipussaan ja se on alkanu osottaa mieltään joten ollaan vakavissaan nyt harkittu siitä luopumista, varsinkin kun kolmas lapsi vielä tulee. Joka päivä saa pelätä mitä koira on taas tehny ja sitte öisin se kusoo poikien leluihin tai paskantaa matolle tai tämän yön on oksentanu kun eilen söi roskat. Huoh. Reipas 6v on painittu tän asian kans ja nyt loppuu voimat.
Mä kyllä luopuisin koirasta aika haipakkaa jos alkaa olla turhan kuluttavaa. Meillä oli aina koiria ennen lapsia ja ekojen kohdalla vielä myös- sitten ukolla puhkes astma rakennusprojektin tiimellyksessä ja oli suuri helpotus luopua koirasta. Oli muutama vuosi ilman koiraa ja nyt taas koiraakin mukana kuvioissa, lääkitys kohdillaan ja eläimet ulkona. Nyt menis kyllä voimavarojeni puolesta sisäkoirakin, mutta ei viitsi astmaa liikaa kiusata.. Ne on kuitenkin eläimiä, vaikka kuinka rakkaita olisivatkin. Ne voi jopa lopettaa jos toista hyvää kotia ei ota löytyäkseen.
 
Elaffylle sympatiat:sad001!
Kyllä teitä koetellaan!
Vaikka toisen vauvakuumeeseen ei ole mitään sanomista, niin suosittelisin silti odottamaan ihan rauhassa (jos ei ikä tule vastaan?), jos reumanhoidon kanssa helpottaa vähän myöhemmin niin voi olla ihan erilailla ihanaa taas hoitaa vauvaa:Heartred- tai vaikka kahta..:smiley-ashamed005
 
Ihan kaikella rakkaudella sanon, ettei kahta kerralla kiitos enää ikinä! :D Kyllä yhden kanssa pääsee niin paljon helpommalla!

Ikä ei nyt ihan vielä toivottavasti ole este. 30v vasta täytin, joten muutaman vuoden voinee vielä odotella. Sehän tässä on kaikista kurjinta ollutkin, että nuorimman vauvavuosi on mennyt tässä sairaalamyllytyksessä. :( En haluaisi yhtään vauvavuotta tuhlata enää moiseen. Järki onneksi asian kanssa vielä pelaa ja ehkäisy on kunnossa, mutta kyllä tuntuu haikealle laittaa vauvatavaraa eteenpäin.. :(
 
Ihan kaikella rakkaudella sanon, ettei kahta kerralla kiitos enää ikinä! :D Kyllä yhden kanssa pääsee niin paljon helpommalla!
Takuulla:grin! Siton helppo romantisoida kun ei tiedä:smiley-ashamed005!

kyllä tuntuu haikealle laittaa vauvatavaraa eteenpäin.. :sad001
Mulla se vauvatavaroiden eteenpäin laittaminen on aina helpottanut - neljästi oon jo tainnut roinat eteenpäin laittaa:p. Kun saa jotenkin konkreettisesti luovutttaa kuumeesta, niin kummasti se on puolisollakin mieli pyörtynyt. Tavaraahan on maailma pullollaan:shy:!
 
Takaisin
Top