Suurperhe kuumeilijat

Elaffy, teillä on kyllä kurja tilanne nyt, ehkä se vuoden parin päästä olis parempi :) olisko teillä tilaa vielä säilyttää niitä vauvatavaroita? Ei tarvitsisi luopua niistä ja sitten kun hetki tuntuu ”oikealta” niin saisi niitä kaivella esille ja hypistellä :Heartred
 
Osan vaatteista jätän säästöön - ne kaikkein rakkaimmat. :) Mutta muuten on niin paljon vaatetta, että riittäisi varmaan vaikka nelosille käytettäväksi eli paljon on pakko vähentää! Isommat vauvatavarat ovat menneet melkeinpä kiertoon sitä mukaan, kun on tarpeettomaksi jääneet. Rattaita meillä nyt edelleen on vähän joka nurkassa.. :D Kuudet itseasiassa, jos laskee kaikki mummola ja mökki käytössä olevat mukaan. Niitäkin täytyy kyllä vähän vähentää varmaan jossain vaiheessa. Eniten mietin tuplia, että kannattaako niitä vielä säilöä vai pitäisikö laittaa eteenpäin. Periaatteessa tilaa on vielä antaa olla säilössä, vaikka tarve onkin jo aika vähäistä.
 
Mä en kuollaksenikaan ymmärrä noita tutteja... ei siis löydy meiltä!
Saatiin eilen joululahjat tehtyä, sunnuntaina lähtee jakoon kun vietetään sannin 3v synttäreitä:wink
 
Vauvojen ja lasten ympärillä kyllä pyörii melko hävyttömät markkinat ja kaiken maailman paskaa sitä yritetään kaupata vanhemmille :D
 
Mä en ostaisi edes itselle tai yhtään kellekkään tuolta mitään.. kaikkee paskaa sitä yritetään tosiaan kaupata, välittämättä yhtään siitä mitä haittaa niistä on hyväuskoisille ihmisille..:facepalm::meh:
 
Kenenkään valintoja kritisoimatta, itse en ikinä ostais lapsille kiinavaatteita, leluja saatika tutteja mistään wishistä :stop:

Joo en minäkään ketään tuomita tms hakua mutta olen vahvasti samoilla linjoilla :wink
En kyllä muutenkaan osta yhtään mitään kertakäyttö kiinakamaa... en itselle, lapsille tai lahjaksi:D
 
Kyllä on pitkiä päiviä kun tuloksia oottaa toki menny kohta jo kaks viikkoa mutta sanovat et voi mennä kuukausiin huoh toivon koepalan tuovan hyviä uutisia mutta ei saa odottaa liikoja
 
Metsätähti, selvisit ilmeisesti viikonlopusta yhtenä kappaleena, onko nyt lastenvahdit paikalla, jos synnytys käynnistyy? :) mä olisin kans kyllä vetänyt herneet nenään, tai itseasiassa meille kävi kanssa vähän samanlailla, kun odotin meidän kakkosta, mutta onneks silloin meni yliajalle ja lapsenvahdit oli tulleet reissusta ennen synnärille lähtöä. Silloin olis ollut kauheeta synnyttää ilman miestä.:confused:Nyt menis varmaan kyllä ilmankin, mutta onhan se hienoa että on ainakin siinä syntymän hetkellä mukana, kun on ollut muissakin. :)
 
Mä taas ihan surutta kritisoin kiinapaskaa ja kertakäyttökultturia suosivia ihmisiä, ei tämä pallo kestä tollasta kuluttamista ja yleisesti Kiinasta tulee paljon haitallista tavaraa, sekä työolot niin aikuisilla kuin lapsillakin kyseenalaiset. Kiinassa myös edelleen vaaditaan esimerkiksi kosmetiikan eläinkokeita :sad001 Sitten näistä halpakaupoista kun tilataan krääsää, niin jää verot maksamatta Suomeen, posti kuljettaa ilmaiseksi tätä paskaa pakettitolkulla ja sit ihmetellään kuin ne postin hinnat jatkuvasti nousee ja palvelu ei pelaa... Ei sillä, että itse mikään täydellinen ihminen olisin, mut koen jollain tavalla olevani kuitenkin vastuussa kulutusvalinnoistani ja varsinkin näin suurperheellisenä mun valinnoilla ja esimerkillä on suuri vaikutus :) Mikään ei tule koskaan muuttumaan jos ei olla valmiita tekemään niitä pieniltäkin tuntuvia muutoksia ja näyttämään esimerkkiä muille, et ei se niin vaikeaa ole.
 
Täysin samaa mieltä! Mikään ei muutu, jos vaan hyssytellään tai sillä että työnnetään pää pensaaseen ja annetaan asioiden olla vaan. Rahan ahneet ihmiset syöttää meille mielikuvia mainosten muodossa, mitä kaikkee me muka ihan oikeesti "tarvitaan" ja sitten ne tavarat tehdään mahdollisimman halvalla, eikä välitetä yhtään siitä onko niissä ihmisille myrkyllisiä aineita tai siitä että ne saattaa olla muuten vaarallisia..Kokeilemallahan se selviää..mutta en mä ainakaan halua olla mikään koekaniini.:facepalm: liian moni ihminen luottaa sokeesti ja uskoo näihin mainoksiin..:sad001
 
Tuli tosta Warheartin viestistä mieleen meidän esikoinen joka on muuten niin ekologinen nuori neiti että ei tosikaan! Se taivastelee kovaan (!!!) ääneen kun näkee roskia maassa ja kaverinsa/siskojensa kanssa niitä jopa maasta keräävät. Taitaa kierrätyksen (meillä kierrätetään biot, metallit, muovit, lasi, paperi, pahvi... KAIKKI) ja ei halua ostaa kaupasta edes leluja kun, häntä lainatakseni, ’niitä on jo niin paljon’ ja ’olisikohan niitä torissa’:D
Tai sit tää autolla liikkuminen, siitäkin osaa typykkä valistaa sen verran että ’onhan sitä jalat keksitty’... hmm, olenkohan joskus itsekin näin sanonut:D tää kyseinen neiti on 7v.
On vissiin kasvatus mennyt siltä osin oikein:wink
Itse voisin rueta kasvissyöjäksi, ehkä jopa vegaaniksi mutta suurin osa kansasta on kyllä erimieltä...
 
Upeeta! :) Nää pienet eko ihmiset saa varmasti aikuisetkin ajattelemaan asioiden tärkeyttä! :Heartred
Ja tosiaan en ole itsekkään mikään täydellinen pyhimys näissä eko asioissa, mutta on tosi tärkeetä, että tekee edes sen minkä pystyy asian eteen ja näyttää muille hyvää esimerkkiä.
 
Meillä esikoinen oli pitänyt koulussa oma-aloitteisesti kavereiden kanssa esitelmää miksi ei saisi roskata :D Pirun laiskoja noi lapset on kun aina pitäs autolla mennä, mut pääasiassa kävellään kyllä kaikkialle minne kävellen pääsee. Meidän auto kuitenkaan ei ole mikään vähäpäästöinen niin ainakin minimoidaan poltettu polttoaineen määrä, sehän se loppupeleissä merkitsee. Kierrätetään kans kaikki mahdollinen, pyritään välttämään kertakäyttöistä, ostetaan ennemmin käytettynä kuin uutena, suositaan suomalaista.

Lihaa syödään mahdollisimman vähän, mun maha ei edes kovin kestä isoja määriä lihaa, joten pääasiassa vegellä menen kun maitotuotteet, kananmuna ja kalat pois allergian vuoksi. Meillä puhtaasti mun IBS ja lasten allergiat rajoittaa ihan hurjasti syömisiä, mut melko vegellä hekin vetävät. Pahimmat saastuttajat kyl pois, eli maitotuotteet ja nauta, ikävä kun soijaa ei voida allergioiden vuoksi käyttää, olis niin monipuolinen ja ravitseva raaka-aine :/
 
Warheart millä ton perustelet et just nauta ja maitotuotteet on pahimmat saastuttajat.... Onhan niitä muitakin ja toden totta pahempia eikä kasvissyöjätkään sen kauempaa elä
 
Warheart millä ton perustelet et just nauta ja maitotuotteet on pahimmat saastuttajat.... Onhan niitä muitakin ja toden totta pahempia eikä kasvissyöjätkään sen kauempaa elä
Ihan tutkittuun tietoon perustuu tämä, maitotuoteet ja nauta ovat eläinperäisistä tuotteista ne eniten ympäristöä kuormittavat. Mitä eliniänodotteeseen tulee, niin kyllä kasvissyöjät keskimäärin elävät pidempään, mutta ihan jokainen ruokavalio voi olla myös epäterveellinen ja sairastuttava. Tässä nyt otin kantaa vain ilmastonäkökulmasta, terveyshyödyt on sitten jo aivan toinen keskustelu, mut kyllä tutkimukset vahvasti liputtavat kasvisvoittoisen ruokavalion puolesta silläkin saralla :)
 
Tieto lisää tuskaa mutta se mitä tuohon tulee niin kyllä nuissa kahdessa asiassa on niin paljon ihmisten työpaikkoja kiinni että ne kun loppuu loppuu aika moni asia ja nuo tutkimukset perustuu just siihen mitä ihmiset herrat ei oikeesti maataloudesta tiedä nekun luulee et nauta pumpataan täyteen kaikkia mahdollisia aineita niin ei kyllä todellakaan oli ja se on väärin leimata kaikki jos jotku tekevät eläimmille väärin... Perunasnkin esim..käytetää 15 eri myrkkyä Suomessa ja kehutaan kuinka suomalaiset perunat on terveitä ja paskat ainoat terveet tulee omasta maasta jossa et käytä myrkkyjä sanoo tutkimukset mitä tahansa niin vois joskus nekin käyttää järkeä ennen ku julkesevat kaikkea paskaa
 
Anteeksi, mutta nyt ei ihan aukea tuo viestin sisältö :) Tutkimuksissa vertaillaan eri raaka-aineiden vaatimaa kuormitusta ympäristön näkökulmasta, ei siinä sen kummempaa. Tutkimuksia on tehty pitkään ja niitä on vertaisarvioitu, joten eivät ne ole mitään hatusta heitettyä paskaa. Toki jokainen uskoo mihin tykkää, mutta faktatieto ei ole uskonasia, vaan faktan taustalle löytyy aina tutkitut perusteet.
 
Takaisin
Top