Suurperhe kuumeilijat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse pesen yleensä viikonloppuna pyykit. Tietysti jos tulee jotain vahinkoja, niin sitten heti. Meillä 2x 9kg pesukonetta ja yksi 9kg kuivausrumpu. Kuusi henkeä, toinen kone rinnalla helpotti huomattavasti.

Pesen aikuisten ja lastenvaatteet erikseen. Värit lajittelen tumma, valkoinen, punainen ja sellaiset joissa valkoista mukana (esim printit, hihat eri väriä ym). Yleensä 60 pesen, mutta tietysti ulkovaatteet ja herkemmät materiaalit alemmassa lämpötilassa. Valkoiset pyyhkeet ja lakanat välillä 90. En silitä mitään, ainoastaan juhliin vaatteet ja pöytäliinat.
Pääasiassa kuivaan telineellä ja kesällä ulkona. Kuivausrummussa pyyhkeet, lakanat, peitot, tyynyt.

Itse en tiedä koska lapsiluku olisi täynnä. Aina sitä tuntuu haaveilevan seuraavasta. Ajattelen, että ei varmasti myöhemmin tule mietittyä miksi hommasi lapsia, mutta jos jättää hommaamatta tai edes yrittämättä se voi jäädä kaduttamaan. No ainakin nyt tätä viidettä yritetään ja katsotaan tuleeko. Yksi lapsi kerrallaan mennään ja ehkä se voi tulla myös sellainen olo, että perhe olisi jossain vaiheessa valmis.

Täällä dpo4 menossa ja vielä on pitkät piinapäivät edessä. Ajattelin Dpo10 testata, olen kaikista saanut haamut silloin.
 
Meillä lajitellaan pyykit tummiin, kirjaviin, valkoisiin, erikoispestävät (villa, juhlavaatteet, tekniset jne), siivousjutut ja pyyhkeet+lakanat. Pääsääntöisesti pesen kaikki perushommat 60asteessa, lakanat jne 95asteessa ja erikoiset ohjeen mukaan. Kuivatan rummussa liki kaiken, merkkivaatteet ja printilliset pääsee narulle ja kesällä kaikki ulkona. Silitän pakon edessä, mutta mankeloin senkin edestä :grin

Oon jo monena iltana kuunnellut pikku pumpun jyskytystä :Heartred np-ultraan vielä kolme viikkoa, niin kotidoppler on kyllä pelastanut mun mielenterveyden :happy: vuodot on hiipuneet satunnaisiin kertoihin kun pyyhkiessä tulee rippunen :smiley-ashamed004 viikkoja tänään 9+2 :love7
 
Pyykit pestään kaikki samassa, 60 asteen pitkä ohjelma lisähuuhtelulla, nestemäistä erisania puolikkaalla annoksella pesuaineeksi. 10kg kone pyörii ehkä kolmesti-neljästi viikossa, kuivausrumpu kuivaa ja sit viikkaan kaikki omille paikoilleen. Lakanat kun vaihdetaan niin sit tulee pari koneellista ylimääräistä :) Meillä siis 2 aikuista ja 4 lasta.
 
Niin ja nuo työvaatteet pestään omalla koneella työ paikalla ja kuivattaan siellä... Meillä myös kaks konetta ja kuivaria jota en mistään hinnasta antaisi enään pois....
 
Pyykkirutiinit selkeesti omanlaisensa kullakin!
Pääasiassa pesen kaiken 60asteessa ja samassa koneessa pyörii niin pyyhkeet kuin vatteetkin, värit on sekaisin myös kaikki keskenään. Ainoastaan herkemmät kankaat, esim. juhlavaatteet ja ulkovaatteet pesen erikseen. Kone pyörii keskimäärin kerran päivässä ja lakanoiden vaihtopäivänä useemman kerran. Pyykki huolto on kotitöistä se mun lemppari, jos niin voi kotitöistä sanoa :)
Sama meininki, kaikki iloisen sekaisin - oon tosin laskenut lämmöt 50 asteeseen, menee vielä paremmin sakaisinolo..
Teini pesee ja hoitaaomat pyykkinsä, se on jo hyvä lohko pois.
En silitä mitään, äitini saattaa es pöytäliinoja tulla silittämään ennen juhlia - sallin hänen niin tehdä mieltään keventääkseen:rolleyes:.
1-2 konetta päivässä, kaksi kuivaustelinettä ja lapset osallistuu käskystä ripustamisiin ja kaappeihin viemisiin. Kaikki saa siis omat pinonsa jotka hoitavat kukin tyylillään kaappiinsa (paitsi pienimmät). En koe mitään pakkomielteitä vaaatehuoltoon, kunhan likaiset ei kerry.
 
Meilläkin käskystä isommat vie omat kaappiin ja olen välillä myös opettanut lapsille viikkaamista ja ripustamista (muuten ne menee narulle ihan rytyssä :facepalm:) , mutta pääosin teen usein kuitenkin itse, kun se on kivaa ja sujuu hyvin omilla rutiineilla. :joyful:
Tästä mun piti muuten kysyäkkin, että kuinka teillä lapset osallistuvat kotitöihin? Laitatteko hommiin vai teettekö kaiken itse?
 
Toi ryttyyn ripustaminen on kyllä ärsyttävää:facepalm:..mutta yritän katsoa vähän sormien välitse, kunhan ovat narulla. Meidän 6v on superhyvä ripustaja, se laittaa paremmin kun itse:happy:!
mä yritän käskyttää kotitöihin joka päivä, niitä perus tiskikoneen tyhjäys ja ripustushommia, perjantaisiivousta ja roskiksen vientiä. teini hoitaa polttopuunkannon ja takan sytyttämisen päivittäin - sillä pääseekin muista hommista luistamaan. toisinaan velvotan katsomaan pienten perään kun käyn ruokkimassa eläimet illalla. helpommalla jotenkin pääsis tehdä monesti itse, mutta yritän pitää tästä kiinni että yhteistä kotia kuuluu vaalia myös lasten.
 
Meillä lapset osallistuu, vievät puhtaita kaappiin, imuroivat, pyyhkiivät kostealla rievulla pintoja ja lattioita, ripustaavat pyykkejä, tyhjäävät astian pesukonetta, auttavat ruuan tekemisessä, vievät roskat ulos. Haluan opettaa pienestä pitäen kotitöiden tekoon :)
 
Joo pakko se on katsoa vähän läpi sormien tai muuten ei tulis hommista yhtään mitään ja kaikilla menis hermot. :hilarious:
Tekemällähän sitä oppii. Meilläkin lapset kyllä osallistuu, mutta mun pitäis kyllä patistaa useemmin lapsia tekeen osansa.:oops:
 
Meillä kaikki osallistuu jollain tapaa... Se on vähän pakko antaa jokaiselle jotain kun on niin paljon porukkaa ja siinä ne oppivat koti töitä sekä muita töitä... Talvella vähän hommat vaihtelee ja kesällä pojat on isänsä mukana hommissa varsinkin peltotöiden aikaan... Talous töissä jokaiselle on jaettu aina viikoks yks homma kuten esim.. Koneen tyhjentäminen ja sit ne seuraavalla viikolla vaihtuu toiseen... Kyllä meillä ainakin kaikki teinitkin ymmärtävät ettei voi vain maata ja oottaa valmista kun sillä ei maailmassa pärjää
 
Pyykki, inhokki kotityö!!! Sitä joutuu tussaamaan sen 2-3 kertaa viikossa, välillä useammin välillä harvemmin riippuen sottaamisen/puklaamisen määrästä...
Pyyhkeet/lakanat/siivousrätit/herkät ja ulkovatteet pesen erikseen muuten en erittele mitään! Valkoisia vaatteita meillä ei oo joten sinäänsä sen ja sama pestä kaikki yhdessä!
Vaan puuvillaiset pöytäliinat ja juhlavaatteet silitän muuten en.
Kuivausrumpu meillä on ja sieltä viikataan suoraan kaappiin. Paras keksintö ikinä;) ärsyttää ne vaatteet joita ei voi rumpuun laittaa...
Kesäsin kuivatan mahdollisimman paljon pihalla:)
Lasten kotityöt, kaikki lapset siivoo lelunsa päivittäin pois+siivouspäivinä pyyhkivät pölyjä.
Esikoisella (7v) on eniten kotitöitä omasta toiveestaan, hän hoitaa parikertaa päivässä astia huoltoa, vie roskat, auttaa joissain pienissä kotitöissä, hakee postin koulusta tullessaan ja syöttää koiraa kakkos muksun kanssa vuoropäivinä. Innolla odottaen että muutkin lapset alkaa osallistumaan! Arvatkaa vaan että ulkoistan mahdollisimman paljon;) mietinkin tossa yksi päivä että meillä kun on 6 lasta niin siinähän tulee viikkoon kiva kierto että kaikille riittää tasapuolisesti homman tynkää, jää itsellekin miehen kaa 1 päivä viikossa kun pitää enempi jotain tehä;) vuorolistat vaan seinään että kaikki tietää kuka tekee mitäkin tiettyinä päivinä :D halutaan opettaa lapset työntekoon mahdollisimman pienenä, tuleepa toimeliaisuus selkärangasta sitten aikuisena;)
Kotitöistä esikoinen saa 5€/kk motivaatio palkaa:)
Mitenkäs muilla onko kuukaisi/viikkorahaa tarjolla lapsille? Ja jos on niin paljon se on?
 
Meillä ipanat ei vielä kovin paljon osallistu kotitöihin, lähinnä vievät likaiset vaatteensa pesuun, siivoavat omat lelunsa paikoilleen, astiat koneeseen ruokien jälkeen jne. Eipä nuo tatit vielä yletä esim apk:tta tyhjentämään, kuivausrumpu on niin korkealla ettei sinnekään yletä :D Välillä laitellaan ruokaa yhdessä ja siivouksessa vähän auttelevat, mutta pääasiassa teen siis tällä hetkellä itse, tulevaisuudessa sit kiertävät vuorot kotihommille. Ajateltiin sit kuukausirahaa/viikkorahaa kun on noita hommia mistä maksaa :) Tarkoitus kyllä opettaa lapset tekemään kotihommia ja huolehtimaan yhteisestä kodista yhdessä, vaikka ei just omia sotkuja olis mitä joutuu siivoamaan.
 
me on pidetty noilla isoilla 12 ja 14v noin 10e viikkorahaa tarvittaessa- ei mitenkään tiukasti ja yleensä jotain isompaa hommaa saa vielä suorittaa ennen. yleensä eivät edes tarvitse, mutta tarvittaessa se on aika sopiva ollut meille. liika ilmainen raha altistaa sekin hölmöilylle- nuuskaa ja alkohoolia kun on helpompi kavereilta ostaa jos on liikaa pätäkkää:rolleyes:. "Oikeista töistä" aina palkka, mutta kotityöt on kaikille velvoite.
 
Meillä vanhimmat lapset ovat vasta 3,5v, joten viikkorahoja tai omaa käyttörahaa ei ole vielä. Kotitöitä on opeteltu pikkuhiljaa, mutta yleensä yritän kyllä saada kaikki tehtyä kokonaan ilman lapsia. Menee nopeiten siten. Omat jälkensä korjaavat leikeistä ja ruokapöydästä. Innokkain avustaja meillä on tuo syksyllä 1v täyttänyt kuopus.. :D Todellinen apu on usein varsin kyseenalaista.
 
Meillä lapset osallistuu taitojensa mukaan kodin hoitoon. Isot tyhjentää tiskaria, imuroi, vie roskia jne, pienet pyyhkii pölyjä ja laittaa tiskarista pienten astioita omaan laatikkoon. Kaikki siivoaa lelut pois illalla ja huolehtii likaiset vaatteet oikeisiin koreihin. Puhtaat mä vien yleensä itse kaikkien kaappeihin, sukat ja alkkarit kaikki vie omansa. Mä olen ihan neuroottinen ton pyykkihuollon kanssa, eikä muilla oo asiaa siihen sotkeutua :grin
Rahaa ei makseta eikä tulla maksamaan kotitöistä, pl. ruohonleikkuu, ikkunanpesu tms. isompi homma. Kukaan ei vielä saa viikkorahaa, maalla ei ole paikkaa edes missä sitä käyttää ja vanhinkin on vasta kohta 9 vuotta eikä pyöri isommalla kylällä ilman vanhempia.
 
Ei anneta kuukausi/viikkorahoja, kotitöitä täytyy tehdä ilmankin.
Joskus oli karkkipäivä, mutta siitäkin luovuttiin ja nykyään namia saa jälkkäriksi.
Jos jotain muuta oikeasti tarvii niin ostetaan, mutta muuten haluan opettaa lapsille ettei tavaroita osteta vaan sen takia kun ne on kivoja tai kun muillakin on. Järjettömään kuluttamiseen pitäisi kiinnittää nykypäivänä paljon enemmän huomiota ja opettaa lapsillekkin, että materia ei ole tärkeintä ja vähemmälläkin tulee toimeen. :)
 
Mie en paljoa lajittele vaatteita. 60 pesen noramaalit päivä vaatteet. Pyyhkeet ja lakanat pesen erikseen 60 tai 95. Arat vaatteet kuten villa tai juhla pesen 40 tai 30. Meil on nyt vuoden ollut kuivausrumpu ja kylhän se on ihana keksintö. Pyykkiä tulee pestyä 2-4 päivänä viikossa.
Meil ei lapset viel saa viikorahaa. Kotitöitä eivät vielä kauheasti ole tehneet. Sellaisia pieniä juttuja omien vaatteitten vienti pyykkiin tai astioiden/tavaroiden paikoilleen laittoa tekevät.
 
Meiän pienet ei niin kotitöistä vielä ymmärrä. Tiskikoneesta haluaa tavaroita joskus antaa. Lelujen siivous taitona on ehkä hiukan kehittymään päin.

Meillä pestään pyykkiä lähinnä värien mukaan, valkoiset ja muut ja joskus punasävyiset erillään. Värinkeräysliinat käytössä. Lakana- ja pyyhepyykki menee usein ominaan ja kuumemmissa asteissa. Muiden osalta usein hienopesu 30-40. Kuivausrumpu käytössä melkein kaiken kanssa. Sieltä sitten päälle tai isoksi kasaksi pöydälle, mistä ehkä kerran viikossa urakoin kaappeihin ne, mitkä eivät uuteen kiertoon ehdi. Pyykkiä tulee noin koneellinen per päivä ja parina päivänä yleensä pesen. Joskus tietty pikapyykkiä niin, että saa parissa tunnissa jotain jo päälle :D Ja silitysrauta on joku s*tanan keksintö, mikä pysyy tiukasti säilytyspaikassaan meillä.
 
Takaisin
Top