suuri imetys ja korvike ketju :)

Meillä syödään vain 4 tai 5 kertaa päivässä enää riippuen siitä, moneltako neiti herää aamupalalle. Jos kertoja tulee vain neljä, niin kaikki ateriat ovat 200-210 ml (illan viimesessä on 90ml velliä seassa), jos taas kertoja tulee 5, niin aamu- ja iltapala mennään tolla 200-210 ml:lla ja päivän ateriat 180ml:lla. Eli noin neljä tuntia on syöttöjen välit. Tuolle on sopinut hyvin, ei huoli useammin.
 
Voisko kyse olla siitä, että pakastettu maito maistu metalliselle. Ämmän makuhan saattaa pakastettaessa muuttua eikä kelpaa sit sen takia.. Maun muuttumisen voi välttää maidon pastöroinnilla ennen pakastusta.
 
Sama täällä... Pari kertaa kokeiltu antaa pullosta rintamaitoa ja ukkeli ei oo tajunnu mistä on kyse. Toisaalta tossa just juteltiin miehen kans, että eipä oo kyllä nyt tarvettakaan opetella pullolle. Syksyllä sitten kun menen takaisin koulun penkille... Mut silloinkaan en kyl oo ihan normi päiväopiskelija eli saas nähä lähteekö vekkuli mamman kans yliopistolle :)
 
Oo ihanan täsmällinen aikataulu! Meillä varmaan ainoa mikä on joka päivä samaan aikaan on iltatoimet. Pääsääntöisesti herää aamulla klo 6-7, nukkuu yhdet pitkät 2-3h päikkärit (11-13 aikaan, jos olosuhteet on oikeat) ja kahdet lyhyemmät 30min-1h (aamulla 8-10 välillä ja illalla 17-19 välillä) ja iltatoimet aloitetaan klo 20, nukkumassa n. klo 21. Päivällä syödään kun on nälkä eli n. 2-3 tunnin välein (välillä tunnin välein) ja varsinkin illalla tahti tihenee. Sepä tekeekin sen että pyrin oleen kotona vauvan maitobaarina aktiivisesti 18 eteenpäin jotta pystyy tankkaamaan yötä varten. Illalla annetaan pullosta korviketta. Tämä otettiin käytännöksi eka siks että kasvais (paino ei meinannu nousta) mutta nykyään ihan itsekkäistäkin syistä: osaa syödä pullosta, isäkin pääsee syöttämään, äiti saa omaa aikaa (suihku!) ja nukkuu yön hyvin. Yöt menee sitten 1-2 syötöllä niin että nukkuu ekan pätkän 21-02/04.
 
Siis pakko kirjottaa pari lausetta aiheesta rinnat&imetys. Oon nyt pari viikkoo aikani kuluksi lukenut tuota imetystuki ry:n sivua ja oon vähän hämilläni. Onko tää maailma muuttunut 10 vuodessa noin paljon? En ainakaan muista, että imetys ois ennen ollu näin tapetilla. Nyt tuntuu, että se on joku käsittämätön ilmiö mitä ei saa tapahtua. Jotkut ei edes yritä sitä. Tai sitten päinvastoin, kuten tuolla ko sivulla taitaa olla se toinen ääripää.. Imetetään,julki-imetetään ja niin kauan kunnes rippikouluun lähtee :eek: Tässäkin unohtuu se lapsentahtisuus kun pannaan tavoitteita " 6 kk täysimetys " , nauretaan neuvolan terkkareille kun ne suosittaa kiinteiden aloitusta ja PERUNA tuntuu olevan ite piru nuille imetyskiihkoilijoille.... Siis itsekin imetän, jo neljättä babya mutta annoin myös perunaa maistaa. En tee siitä numeroo (muuta ko nyt). Mutta vähän ihmetyttää tämä vouhotus ja hupatus...
 
En ole kauhian herkkähipiäinen, mutta pakostakin tulee vähän sellanen syrjitty olo kun en tosiaan jaksanut kahta imettää. Onneks neuvolassa ei oo imetysfanaattista asennetta. Mut joka puolella on koko ajan jotain kampanjoita et uskaltaa imettää julkisilla paikoilla ja imetys sitä ja imetys tätä. Kukin tyylillään, sanon minä. Ja loppu viimeks sitä perunaa on kyllä syötävä :P
 
Happy, musta tuntuu että se ei rajoitu imetykseen vaan kaikkeen muuhunkin. Mulla on toki vasta esikoinen, mutta tuntuu että nykyään lapsesta otetaan äidin projekti, joka sit hoidetaan ennalta päätettyjen ja melko ehdottomien periaatteiden mukaan. Eikä oteta huomioon sitä, että sillä lapsellakin saattaa olla mielipiteitä aiheesta.

Tai sit kyse on siitä, et netissä ne ääripäät vauhkoo äänekkäimmin ja järkevät jää paitsioon :P
 
Joo,oon kyllä törmännyt tuohonkin ilmiöön missä se lapsi on tavallaan äidin jatke eikä oma itsenäinen yksilö. Lapsesta tehdään semmonen miniversio itsestä tai muokataan semmonen minkälainen itse olisi halunnut ehkä olla. Ehkä tämä somen käyttö oli vielä 10-17 vuotta sitten niin vähäistä ellei olematonta, että silloin sai suht rauhassa harrastaa semmosta äitiyttä miltä parhaaksi tuntui. Onneksi sain esikoiseni tuolloin, nyt olisin varmaan aika ahdistunut ja kyseenalaistaisin omat kykyni vanhempana kun joka ruudulta/näytöltä tulee koko ajan uudempaa, parempaa tietoo kuin mitä omat äidin vaistot... Mulla on todistusaineistoo: 3 tervettä viisasta tytärtä jotka on kasvatettu ilman somee :wink
 
Mun äiti sanoi, että se on ihan sama tuleeko se ruoka tissistä vai pullosta. Kuhan vauva saa ruokaa. Kukin tyylillään. Mä kyllä sentään yritin sitä imettämistä vaikka sitä kammosinki. Noh, poika oli tottunu ruokansa pullosta saamaan niin se vaan meni niin että meni pulloiluks sitte kokonaan. Täysi kunnioitus kyllä niille äideille joilta imetys sujuu, tosin ei nyt ehkä sinne ekaluokkalaiseks asti sitäkä varmaan tarvis tehdä :p

Ja sitä paitsi. Pottaatti on Pop! :grin
 
Varmaan myös se että nää jotka paheksuu julkisesti imettämistä on niin kovaäänisiä somessa niin pitää sitten puolustajien olla yhtä kovaäänisiä.
Ja onhan se että jos täysin hyväksyttävää (naiselle) on esiintyä julkisesti verkkomaisessa paidassa ilman liivejä ja kauhea haloo nostetaan jos rinnan sivusta näkyy imettäessä.
Mä meen itse mieluummin rauhassa imettämään, mutta aina se ei oo mahdollista. Ja hieman ujona ois kauhea tilanne jos ois pakko syöttää näkyvillä ja joku tulis raivoomaan siitä.
 
Mulle ei ole mikään ongelma imettää julkisesti. Jos lapsen on nälkä ja rauhallista paikkaa, jonka toki mieluummin valitsen, ei ole niin imetän ihan missä haluan. Jos se jotakin häiritsee niin katsokoon muualle! Ei ne kaljamahaset ilman paitaa kulkevat ukotkaan niin kauhean mieltäylentävä näky ole ;-) ja vähempi imettäessä ihoa näkyy. Tämän asian kanssa en olisi kuitenkaan menossa mielenosoitukseen, ei se niin sydämen asia ole ;-) vauhkotkoon ne jotka jaksaa ja viittii :-)
 
Mulla ei oo tähän oikein muuta sanottavaa kuin että tykkään itse todella paljon imettää, mutta se ei tarkota sitä että kaikkien pitäis imettää... Nimimerkillä heräsin juuri päikkäreiltä siihen kun pikkumies nappas tissin suuhun ja jatkoi omia unosiaan :) ukko käyttää edelleen tissiäni tyynynä, jos pääsee viereen nukkumaan :grin
 
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että tietouden lisääminen on aina tarpeen, olipa aihe mikä tahansa. Sillä vaan on oma merkityksensä miten sen tekee. Väärin ymmärrettynä se menee hukkaan.
 
Siis pakko kirjottaa pari lausetta aiheesta rinnat&imetys. Oon nyt pari viikkoo aikani kuluksi lukenut tuota imetystuki ry:n sivua ja oon vähän hämilläni. Onko tää maailma muuttunut 10 vuodessa noin paljon? En ainakaan muista, että imetys ois ennen ollu näin tapetilla. Nyt tuntuu, että se on joku käsittämätön ilmiö mitä ei saa tapahtua. Jotkut ei edes yritä sitä. Tai sitten päinvastoin, kuten tuolla ko sivulla taitaa olla se toinen ääripää.. Imetetään,julki-imetetään ja niin kauan kunnes rippikouluun lähtee :eek: Tässäkin unohtuu se lapsentahtisuus kun pannaan tavoitteita " 6 kk täysimetys " , nauretaan neuvolan terkkareille kun ne suosittaa kiinteiden aloitusta ja PERUNA tuntuu olevan ite piru nuille imetyskiihkoilijoille.... Siis itsekin imetän, jo neljättä babya mutta annoin myös perunaa maistaa. En tee siitä numeroo (muuta ko nyt). Mutta vähän ihmetyttää tämä vouhotus ja hupatus...
Mä oon kans muutaman kuukauden lueskellut imetyksen tuki ry:n facebook-ryhmän kommentteja ja juurikin tuo ihme kiihkoilu on ruvennut ärsyttämään. Hyviä vinkkejä ja neuvoja sieltä saa, mut esim. tuo kiinteiden nostattama raivo ihmetyttää.
 
Just sanoin eilen ystävälle että tuolta saa tukiäideiltä hyviä neuvoja mutta muiden kommentointiin voi suhtautua lähinnä hakemalla poppareita, on se huonojen neuvolatätien ja korvikefirmojen salaliittojen ilmiantaminen sen laatuista reality tv-ohjelmaa :D
 
Nyt kun fb-ryhmistä oli puhetta: Äitylit on myös aikamoista iltaviihdettä :D
 
Mä en oo tuosta jälkimmäisestä kuullukaan. Oonko jääny hauskasta paitsi?
 
Takaisin
Top