suuri imetys ja korvike ketju :)

Huhhuh.. Tää poika on koko päivän roikkunu tississä ja jos tissi karkaa suusta nii mahdoton huuto.. Kai tää joskus rauhottuu?! :D esikoisen muskariin uskallettiin kolmestaan ja noh tää päätti sielläki vaan roikku tississä.

Masc, meillä on tänään näköjään vähän samanlainen päivä. Yö nukuttiin hyvin, aamusyötön jälkeen poika nukku 3h, mutta siitä lähtien on ensin syöny tunnin ja nukkunu/hengannu tunnin pari kertaa ja nyt taitaakin jäädä tissille.. Nukahtaa kyllä tissille, mutta alkaa huutaa hyvin pian, jos irtaudun. Liekö nyt 6 viikon tiheän imun kausi.. Aiemmin poika on vaan yhtenä päivänä syöny tunnin välein, mutta ei oo selkeästi ollu mitään kausia.

Meiän jäpä on myös muutenkin pidemmän kaavan aterioitsija, että nuo tunnin syötöt on ihan arkipäivää muutenkin. Yleensä niiden välissä vaan on 3-4h.

Aion huomenna herätä avoimin mielin uuteen päivään ja toivon, että tämä oli yks päivä vaan. Ja jos ei ollu, nii mennään sitten huominenkin tällä viisii :)

Mulla ei oo muuten mitään käsitystä, miten tää syö. No yöllä 2-3 tunnin välein (paitsi huutoöinä koitan tissit ja tutit peräkkäin ja vuoron perään ja koko ajan ja ihan miten vaan). Hyvin kerkeen syömään ja värjäileen imetyspaitoja ja kauppaan ym, mut en tiiä ees kauanko tää on kerrallaan tissillä. Ai miten niin loma ja ajasta viis :cool:

Meillä syötiin viime yönä kolmesta vaille kahdeksaan... Nukku sitä ennen 23-03 Onneks oon ite oppinu nukkumaan samalla. :D heräsin vaan kun toisella karkasi tissi ja alko ininä.. Mä en tiiä miten hirmusii määriä tää oikee syö kun maitoo kyllä tulee takuulla reilusti.. Litra kaupalla varmaan :D tää on ollu tämmönen tissillä roikkuja alusta asti.. Mut kyllä ekoilla koti viikoills nukki 2-4 pätkiä päivisinki.. Nyt ehkä 1h nukkkuu manducassa tai vaunuissa. Muuten onki tissi suussa.

Ah, kuulostaa niin tutulta masc ja Mirkku. Meidän tättärä nukkuu kyllä vaunuissa, mutta kaikki muut ajat vietetään sitten sylissä tai kainalossa joko syöden tai tissi suussa tai tyynynä nukkuen.

Meillä on lähtenyt imetys ihan hyvin käyntiin, imuote on hyvä ja pissaakin tulee, mutta viime yö oli kyllä aika rankka. Mentiin klo 22 sänkyyn ja imetin vauvaa kyljelläni ja sain nukuttua siinä n. 1,5 h. Sit heräiltiin ja syötiin toista tissiä, mutta en saanu nukuttua ja ehkä tunnin päästä vaihdettiin taas ja sit sain tunnin lisää unta. Ja siihen jäikin äidin unet. Vauva oli levoton eikä malttanut keskittyä mutta halusi kuitenkin tissille. Kuudelta aamulla totesin sit miehelle ettei pysty enää, nännit tosi arat ja alkaa pää levitä, niin mies meni keittiöön antamaan vauvalle 20 ml korviketta (onneksi oli se yksi varapurkki ja pullo!) ja vauva oli simahtanut siihen! Mä sain nukuttua 3 h lisää ja elämä hymyilee taas :). Vauvakin on oma rauhallinen itsensä ja tais just saada tissin syötyä kun alkaa olla enemmän unista tuhinaa ja vähemmän imemistä :)

Oon vaan niin onnellinen että me ollaan miehen kaa hyvä tiimi <3. Se sai nukuttua yöllä melkeen tarpeeks, niin nyt mä kehtaan pyytää siltä ihan niin paljon apua ja tukea kun tarviin imetyksessä ja kaikessa muussa se onkin mua parempi :D (mä jouduin oleen ekat 5 h synnytyksen jälkeen vauvasta erossa niin mies sai aikamoisen etumatkan vauvanhoidossa).

Ens yönä annetaan kyllä herkemmin korviketta jos sama meininki jatkuu, mutta kuulemma mun tissit ovat kasvaneet että ehkä se maito on nousemassa :)

Tänne tuli nyt se toinen tiheän imun kausi heti kun menin mainitsemaan. Syöny tänäänkin jo nelisen kertaa siinä ajassa, jossa aiemmin syöny kerran tai kaks. Yölläkin heräs kerran enempi... Mut onneks sopivasti on viikonloppu, niin on isämieskin kotona :)

Meillä kans ilmeisesti 6 vkon tiheän imun kausi alkanut. Poju roikkuu tississä nyt koko ajan kiinni vaikka ei sieltä varsinaisesti imiskään...

Hahaaa.. Poika nukkunu kohta KAKSI TUNTIA äp-laatikossaan eka kertaa sitten kahteen viikkoon.. :D mitehköhä meillä yöllä
Käy.. Jos oisin osannu arvata et noin käy nukkumaan olisin menny itekki. Nyt ei uskalla enää kun herää varmasti heti kohta.. Nukku sylissä kuitenkin varmaan puolisen tuntii ennen ku kokeilin laittaa sinne laatikkoon :D

Apua kaivataan. Lapsi on 2kk. Alussa imetyksen kanssa ei ollut ongelmia ja ollaan menty suunnitellusti puoliksi korvikkeella ja pulloruokinnalla imetyksen painottuessa öihin ja aamuihin. Viime torstaina alkoi kuukautiset ja lauantaista lähtien lapsi hylkii rintaa ja nyt alkaa itku jo, jos otan rinnan esille. Maanantaina sai rotarokotteen. Maitoa erittyy yhä, mutta pumppaamalla en saa suuria määriä että voisin antaa pullosta. Tutti on käytössä lähinnä hermostumiseen tai nukahduksen avuksi. Ennen rauhallinen ja hyväntuulinen lapsi, nyt ruokahetket menee itkuksi kun yritän antaa pullon lisäksi rintaa. Itse olin ajatellut imettää osittain kiinteiden aloittamiseen saakka. Onko tästä enää paluuta, jos niin miten vai pitäisikö luovuttaa suosiolla?
Nyt aamulla sain kaksi kertaahuijattua tutilla rinnan suuhun ja lapsi imi n.4min. ennenkuin nukahti. Olen tarjonnut rintaa pulloa ennen, välissä ja jälkeen. Lapsi hakee rintaa, mutta itku alkaa kun asetan nännin suulle. Ei enää imaise sitä suuhunsa niinkuin ennen teki
Lapsi myös puklauttaa herkästi ruuan jälkeen jos ei röyhtäytä hyvin, usein juuri rintamaidot tulevat kylkiasennossa imettäessä( meille helpoin asento) ulos. Pullomaidon annan enemmän pystyasennossa. Rintakumia olen kokeillut, ei auta. Ilmeisesti maidontulon käynnistyminen sen verran hidasta, että lapsi ei jaksa odottaa.
Pesimistä ollaan pari päivää kokeiltu. Pumppaan 2h välein nyt ja toivon et maidon tuotanto palautuu ja lapsi alkaa imemään uudestaan.

En haluaisi lapsen alkavan yhdistää minua "pakkoimetykseen" ja saavan negatiivista assosiaatiota syömiseen. Kurjalta vaan tuntuisi siirtyä täysin korvikkeeseen.

Mulla esikoinen oli todella hankala imetettävä. Sain lapsen syömään rintaa parhaiten, kun vauva oli juuri heräilemässä päiväunilta ja vielä sen verran tokkurassa, ettei tajunnut pistää hanttiin. Opettelin myös imettämään kävellessä, otin pojan syliin ja kävelin hetken ympyrää ja sitten tarjosin "vauhdissa" rintaa, yleensä kelpasi. Kokeilin myös imettää suihkussa ja pimeässä tilassa. Suihku toimi hyvin, mutta ei siellä viitsi montaa kertaa päivässä ravata vauvan kanssa. Meillä raivoaminen ja kieltäytyminen alkoi parikuisena. Puolivuotiaaksi onnistuin kikkailemaan ja huijaamaan lasta rinnalle, mutta sen jälkeen siirryttiin pullolle.

Dalila oon kyllä kuullu etvon tavallista et vauva hylkii jonkun verran rintaa kuukautisten alkaessa. Mulla on kokemuata vain allergiaan liittyvästä rintaraivosta, jolloin mullakin auttoibtoi liikkeessä imettäminen ja unisena kanssa meni helpommalla. Tietty mulla tilanne ratkes kun allergia selvis ja jätin maidon pois et sinällään en oo paras neuvoja. Voisko imetystukiryhmän nettisivuilta löytyä jotain vinkkejä. Toivottavasti pian homma helpottaa, kun on tosi turhauttavaa jos vauva hylkii rintaa.

Mulla taas puolestaan toisen nännin iho meni nyt rikki :-o on melkosen ikävän tuntusta oikeesta rinnasta imettää :-/ noh toivottavasti saan pian sen kuntoon ilman suurempia vippaskonsteja. Nyt nukun ilman paitaa, vaihdan liivisuojia useammin ja rasvailen lansinohilla.

Dalila meillä esikoinen pisti täysin stopin rintamaidolle kun mulla alko menkat. Ei auttanu mikään huijaaminen sillon.
Riippuen omasta jaksamisestasi ja halustasi, niin kokeilisin vaan sinnikkäästi yrittää imettää.
Sen jälkeen oonkin 2 pelkästään imettäny sinne vuoden ikään asti (eivät huolineet pulloa ollenkaan) ja nyt tää kuopus sitten syökin molempia. Menkat ei oo viellä kunnolla alkanu joten en tiedä miten tämä suhtautuu sitten enään tissittelyyn.

Kiitos vastauksista. Sain yhden imetystukihenkilön kiinni ja odottelen vastausta parhaillaan. En oikein tiedä miten saisin seisoiltaan poikaa imetettyä. Meillä on rintareppu mutta siinä poika jää liian ylös. Tuo suihku kuullostaa mielenkiintoiselta, mutta kuinkahan käy.
Miten sitä ei tässä 2kk aikana ajatellut ollenkaan että tämä onkin niin iso juttu minulle. Kaikki sujui hyvin ja keskityttiin lähinnä unirytmin muodostamiseen ja kaikkien jaksamiseen uuden tilanteen äärellä. Imetyskin onnistui aina kun rintaa tarjosin.
Nyt on itsellä ihan kelvoton olo kun ei äidin rinta kelpaa ja olen huono äiti kun yritän saada toista tekemään mitä ei halua. (Huom. Uhmaikä ja murrosikä on sit eri asia :wink )

Tää on elämää. Minäkin oon huuli pyöreenä täällä. Jätin maidon pois omasta rv:stä jo aikaa sitten kun vauva sai oireita. Nyt vauva saa oireita siitä huolimatta, kananmuna, kala ym. Ja yhä haluan imettää niinku kaikkii edellisiäkin. Saan siis korjata omaa ruokavalioo, eli huomattavasti rajoittaa. Varmaan se vauvan kuume ja siitä seurannu sairaalareissukin johtui lehmänmaidosta. No ain oppii uutta.

Dalila, onnistuisiko imetys seisaallaan ihan tavallisessa kehtoasennossa? Vertaishali, imetys on niin käsittämättömän henkilökohtainen juttu. Itselläni raskaana ollessani asenne oli "en ressaa ja kasvaa niitä terveitä lapsia korvikkellakin" - ja paskat. Nyt tuntuu että korvikepullon antaminen tissin sijaan olisi maailmanloppu. Ei järjellä tietenkään mutta se tunne ettei osaa eikä pysty vaikka kaikki muut.. :/

Tsemiä kaikille imetyksen kanssa tavalla tai toisella painiville. Meidän imuote alkaa onneksi viimein olla kondiksessa.

Takaisin