Supistukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tingur
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Makasin synnärin päivystyksessä käyrillä ja tarkkailussa klo 16.15-20. Vauvalla oli kaikki kunnossa ja paino noussut normaalisti, nyt 1044g. Kohdunkaula oli lyhentynyt viikossa mutta vielä normaalimitoissa onneksi viikkoihin nähden. Kohdunkaula on sormelle auki ja raottaa ja on normaalia pehmeämpi viikkoihin nähden. Supistukset pitää saada levolla rauhoittumaan, koska nyt kohdunkaula oli lyhentynyt viikossa hieman. Juuri kun Lugesteron sen pidensi 35milliin, nyt se oli viikossa lyhentynyt takaisin 28 mm. Kahden viikon päästä seuraava ultra, tiivis seuranta tarpeen. Ja helpolla kuulemma päivystykseen on hakeuduttava ennen sitäkin, jos tällaisia napakoita säännöllisiä supistuksia tulee.

Mulla supistukset alko rv 22 ja tulee tosi herkästi jos stressaan henkisesti tai fyysisesti. On välillä todella kipeitä, olinkin 2pvä vuodelevossa viimeviikolla ja ensiviikolla on sitten ylimääräinen lääkärikäynti, kun normaalisti seuraava olisi vasta rv 36. Nyt on siis rv 26+1.

Ah. Flunssan helpottumisen myötä minun supistukset väheni entiselleen, nyt ei enää kramppaile turhasta.
Tänään kuulin työkaverilta, että hänen poikansa syntyi keskosena 25+3 ja on nyt täysin terve pikkupoika. Huojentavaa kuulla että mekin aletaan olla turvallisilla vesillä!

Mulla tuli eilen tunnin ajan viiden minuutin välein kivulias suppari, mutta se tuli vain toisella vatsan sivulla. En siis oikein jaksanut huolestua.

Mun tytärpuoli on sytynyt keskosena, viikkoja en tasan tiiä mut painoa oli 1500g. Kovin eloisa 17v hän nyt on vaikka elämä alkoikin kaapissa ja letkuissa. :)

Mulla oli tällä viikolla outo mahakipu aamusta iltapäivään saakka. Nappasin töissä Panadolia särkyyn, mutta ei vienyt kipua kokonaan pois. Vasta kotona tunnin levolla lähti särky pois. En muista, että esikoista odottaessa olisi ollut vastaavanlaista. Liekö kyseessä ollut supistuksista, kohdun kasvuun ym. liittyvää kipua?

Mulla kans mahasupistuksia paljo. Yöllä tuli tosi kipeitä. Maha kovettui ja ylävatsalle ja sivuihin sattui. Sama tulee kun kävelen tai siivoon tai nostan. Siis lähes kokoajan. Nyt makaa sängyssä ja käänsin kylkeä ja supistaa heti. Synnytys supistukset tuntui selässä etten ole osannut näistä huolestua. Nämä on kuitenkin kipeitä.

Mä oon huomannu et heti alkaa supistaa kipeesti jos ilmavaivoja eikä pääse päästää pihalle :woot: tän huomasin edellisistäki.

Mulla on kohta myös lääkäri nla käynti, jännittää mitä sanoo.. Nyt Rv 25+5... Sain ajan vihdoin ja viimein kun mainitsin että keskimmäisestä oli rv17+5 kohdunkaula lyhentynyt 3cm 2cm, enkä kyllä muista et olis mitään erikoisia tuntemuksia ollu mutta nyt on.. Paineen tunnetta, pissattaa, supistaa mutta ei kipeästi.. Haluan vaan tietää mikä tilanne tuolla alakerrassa on :) että miten jatkan tuolla töissä. La olin töissä ja normaalisti tein juttuja (paitsi en nostellut mitään painavaa ym) 6h työpäivän jälkeen kotimatkalla (20min) tuli kolme supistusta, ei sattunut mutta tuntui.. Kotona varmaan jatkui myös... Selkä särki ja jalat särki vielä enemmän... Kuulemma noi kivuttomatkin supistukset voi availla paikkoja jos tulee tiheästi/usein.. Hui, jännittää... Ja huomenna aamulla sokerirasitustestiin..

Oon täällä aika usein vain hissuksiin, mutta nyt on pakko kysellä onko muilla vastaavaa ja mitä se tarkoittaa?
Eli olen ollut jo 3vkoa sairaslomalla supistelujen vuoksi. Aluksi oli sellasia normaaleja harjotus, mutta pahentuneet vain kokoajan. Tulee missä tilanteessa ja asennossa vaan eikä niihin oikein mikään auta. Kestotkin on pidentynyt. Tänään oli lääkäri joka lähetti äitiyspolille tsekkaukseen. Siellä katsottiin, että kohdunsuu sormenpäälle auki (normaalia kuulemma uudelleen synnyttäjillä), kohdunkaulan pituutta oli vielä 4,5cm ja sisältäpäin "suppiloitunut"? Uudestaan näytille ensiviikolla..
Mitäköhän tuo suppiloituminen käytännössä oikein tarkottaa :O?
Laittavat tod.näk. ensiviikolla takaisin töihin..

Eikai ne voi laittaa töihin takas jos supistukset ei lopu edes levolla? Vai voiko? Kuulostaa kyllä omaan korvaan tosi hurjalta jos näin on.

Niin munkin mielestä kuulosti.. jatko saikkua vaan ensi ke asti, jolloin on uusi aika tarkastukseen. Pelottaa vähän, kun pomo on juuri niin tiukka, että töissä jos on niin täytyy olla työ kunnossa ja painaa täysillä :/

Onpa kumma tilanne! Jos lääkärissä vahvasti sanot huolen ja sen ettet mielestäsi ole työkykyinen, luulisi että jatkavat saikkua o_O

Oon täällä aika usein vain hissuksiin, mutta nyt on pakko kysellä onko muilla vastaavaa ja mitä se tarkoittaa?
Eli olen ollut jo 3vkoa sairaslomalla supistelujen vuoksi. Aluksi oli sellasia normaaleja harjotus, mutta pahentuneet vain kokoajan. Tulee missä tilanteessa ja asennossa vaan eikä niihin oikein mikään auta. Kestotkin on pidentynyt. Tänään oli lääkäri joka lähetti äitiyspolille tsekkaukseen. Siellä katsottiin, että kohdunsuu sormenpäälle auki (normaalia kuulemma uudelleen synnyttäjillä), kohdunkaulan pituutta oli vielä 4,5cm ja sisältäpäin "suppiloitunut"? Uudestaan näytille ensiviikolla....Mitäköhän tuo suppiloituminen käytännössä oikein tarkottaa :O?
Laittavat tod.näk. ensiviikolla takaisin töihin..

Suppilotuminen eli sisäsuu on ultralla katsottuna hieman auki.
Sekä sisäsuun aukeaminen että funnelointi (suomeksi suppiloituminen) että actim partus positiivinen ennustavat ennenaikaista syntymää.

Joten tuskin sua töihin pistetään, jos tilanne ei rauhoitu.

Kiitos Suski vastauksesta. Etsinkin koko eilisillan netistä tietoa, aika vähän siitä kyllä löyty. Kaiken kaikkiaan toivon, että tilanne rauhoittuisi nyt. Ihan täysi aikaseksi sais mennä ja mahdollisimman kauan vaan pysyä tuolla masussa kasvamassa rauhassa. ❤

Minäkin käynyt täällä lähinnä vain lueskelemassa, mutta täällä näyttää olevan enemmänkin kanssakärsijöitä. Mulla ollut harjotussupistuksi nyt noin 7 viikkoa ja koko ajan vaan pahenee. Ennen meni huilaamalla pois, mutta nykyään ei lepokaan enää auta. Useita kymmeniä tulee päivässä vaikka vaan makaa. En edes uskalla laskea määriä, mitä liikkeellä oleminen aiheuttaa! Kävin päivystyksessä ja kohdunsuu oli puolipehmeä, mutta pituutta yli 4cm. Tämä onneksi hyvä uutinen. Seurantaan pääsin ja ensi viikolla taasen seuraava käynti. Toivotaan täälläkin, että kaveri pysyisi vielä viikkoja sisällä!

Voi ei katruzka sinäkin. :( Onpa hyvä, että noin tiivis seuranta. Missä seuranta toteutetaan? En tajua miksi Mulla neljän viikon välejä kun muilla paljon tiiviimmin. Paljon sulla katruzka nyt viikkoja?

Hei tyhmä kysymys. Voiko kylmän veden juonti aiheuttaa supistuksia?

Neljän viikon välein seuranta kuulostaa kyllä todella pitkältä! Ihan jo mielenrauhan takia. Mun onneksi meidän neuvolassa on huippulääkäri ja käytössä 3d ultra, eli hänen luona käyn nyt kahden viikon välein. Seuraava olisi ens viikolla. Mulla on tällä hetkellä viikot 27+4, eli olishan tässä vielä matkaa!

Mua ahistaa kun mä en tiedä miltä supistus tuntuu. Että onko mulla niitä vai jotain "peruskremppaa" vaan. Ehkä sen sit vaan tietää? Vai pitäiskö nää menkkakipumaiset krempat kuvitella supistuksiks (mä ajattelen et ne on vaan kohdun kasvamiseen liittyviä)?

Takaisin