Supistukset

Joo siis nää mun ei ainakaan ole yhtään kipeitä.. Eli harkkaa vaan näyttää olevan. Siks totesin tuolla aiemmin että tää kait on ihan normaalia että tulee harkkasupistuksia. Ja periaatteessa jos niissä kunnollisissa on vähänkin samaa kuin tässä (esim paineen tunne tms) mutta kivulla höystettynä niin tunnistaa kyllä sit supistukseksi :)
 
Kipua ei tunnu, mut pirun epämiellyttävää varsinki, jos tarttis mennä pää kolmantena jalkana ympäriinsä. En sit tiiä, miks kiireisin päivin iltasin alkaa supparit tuntumaan, mut ei nekään satu. On vaan vielä epämukavammat, eikä sillon oikeen viitti tehä mitään.
 
Mullakin tulee paineen tuntua ja maha menee kovaksi, harkkareita onneks siis täälläkin. Pääsääntöisestihän harkkarit ei tee kohdunkaulalle mitään, mutta valitettavasti meitä poikkeuksiakin on. Yleensä pitäs mennä levolla pois, mutta mulla ei mee. Kai se on se sisäinen vaisto joka kertoo, millon kaikki ei ole hyvin. :) Itse nyt osannut ottaa iisisti ja kaulaa siksi vielä kiitettävästi jäljellä, onneksi näin. Mutta kuten sanottu, harjotukset kuuluu asiaan ja ovat yleensä täysin "turvallisia"
 
Mulla tällä viikolla (nyt 28+5) polttanut töissä vatsaa ja selkää aika ajoin ja jos ei pääse istumaan/huilaamaan, niin äitynyt aika kivuliaaksi. Itse en osannut tulkita supistuksiksi, mutta tänään neuvolassa terkka päätteli näin ja käski hakea sairaslomaa heti ensi viikolla jos vielä jatkuvat. Toivottavasti nyt rauhottuisi tilanne.
 
Voi Lakritsi, kaikki sympatiat sulle! On hyvä, että mieluummin hätävarjelllaan, onneksi saat nyt kauantarvitsemaasi apua myös julkiselta! Ja onneksi tilanne rauhoittunut!

Itse myöskin kävin jälleen makoilemassa päivystyksessä käyrillä ja tutkittavana. Tiistaina tosiaan oli pahoja supistuksia, jotka tuli kahdenkin minuutin välein hetken. Keskiviikon voin hyvin mutta torstaina illalla tuli viiltokipua ja paineentunnetta kohdunkaulalle illalla sekä oli alavatsasärkyä. To-pe yönä heräsin unesta tunteeseen, että vauva ponnistaa kohdunkaulankanavani lävitse, se tunne oli jotain aivan järkyttävää unen ja fyysisen tunteen sekoitusta. Enemmän ehkä unta mutta pelottava kuitenkin. Pe-aamuna taas tuntui raskaalta ja painavalta istua, tuli viiltokipua ja iltapäivällä kovat menkkamaiset kivut alavatsalle. Soitin Täysin synnärille, että olisiko aihetta tulla tarkistettavaksi ja kun oli, niin menimme.

Sain Taysissa todella hyvää ja kohtaavaa, ammatillista ja empaattista palvelua! Olen todella tyytyväinen niin puheluun vastanneeseen kätilöön, paikan päällä vastaanottaneeseen kätilöön kuin vielä erityisesti päivystäneeseen lääkäriin. Ahh, ihanaa saada korjaavia kokemuksia synnytystä varten ja ihanaa saada jakaa niitä myös muille ihmisille, että minä todella olen todella tyytyväinen Taysin toimintaan tämän käynnin osalta. :)

Kohdunkaulalla kaikki oli hyvin, viikkoihin nähden siis nimenomaan hyvin! Ulkosuu oli puolikiinteä ja raotti mutta se ei enää Tässä vaiheessa ole huolestuttavaa. Supistukset eivät olleet aiheuttaneet kohdunkaulalle muutoksia, sisäsuu oli kiinteä ja napakka ja kohdunkaulaa oli jäljellä sama 29mm kuin hieman yli viikko sitten. Lääkäri otti myös kaksi ennenaikaisuusriskitestiä emättimestä ja kohdunkaulalta, jotka mittaavat proteiinin määrää, joka lisääntyy, jos synnytys lähenee ja on mahdollisesti ajankohtaista tulevan viikon sisällä. Nämä molemmat oli negatiivisia.

Sikiö liikkui vilkkaasti ja oli kasvanut hyvin, nyt paino oli keskikäyrällä 1540g. Ah kuinka huojentavaa! Lääkäri myös todella ihanasti näytti vauvan eri kehonosia, kertoi kuinka virtsarakossa näkyi pissaa ja näimme myös ultralaitteesta kuinka Sisumme joi lapsivettä juuri. :)

Iisi elämä siis jatkunee, koska se on tuottanut hyviä tuloksia. Siltikin voi jälleen olla ehkä hieman huolettomammin kipujen ja supistusten keskellä, kun tietää, että tähän mennessä vaikka tämä kaikki on ollut helvettiä, paikat ovat pysyneet kunnossa.

Suosittelen kaikkia hakeutumaan päivystykseen tarkistettavaksi, jos vain vähänkin mietityttää voinnissa, supistuksissa jne. jokin. Se keventää omaa reppua ja huolen kehää, kun pääsee tutkittavaksi.

Tsemppiä ja voimia kaikille huolien kanssa taisteleville, olette ajatuksissani! :Heartred

Rv 30+3
 
Ihana kuulla browneyedgirl, että kaikki siellä suunnilla hyvin ja saamasi hoito on ollut ensiluokkaista! Ehdottomasti samaa mieltä, että tarkistuksiin vain jos yhtään siltä tuntuu.

Mulla neuvolalääkäri puhui kanssa noista ennenaikaisuustesteistä kun laitto lähetteen naistenklinikalle, mutta multa näitä ei kuitenkaan otettu? Voisikohanolla, ettei lääkäri nähnyt tarvetta? Hmm..Jostain syystä myös ultra neuvolassa näytti kanavan pituudeksi 30mm ja päivystyksessä sitten 37mm? Pitänee kysyä asiaa seuraavassa kontrollissa.
 
Mulla on supistuksia ollut. Viikolla 26 niitä oli todella paljon(20-30/pv) ja siitä seuraavalla viikolla kävin lääkärillä tarkistuttamassa. Supisteluiden syy oli hiivatulehdus, sain myös viikon sairaslomaa supistuksista. Hiiva hoidettu ja supistuksien määrä on nyt päivässä ihan maksimissaan 10, riippuen siitä kuinka paljon liikun. Nyt parina päivänä on silti tuntunut, että mun flunssa on saanut muutamia supistuksia aikaan.. huomenna onneks taas neuvola lääkäri niin voin häneltä kysyä.
Mulla supistukset on kivuttomia, ehkä muutama hassu vähän aristavampi supistus tullut.
Nyt rv 29+0
 
Mä en tiedä mitä viimeyönä oli meneillään... Maha oli kipeä kauttaaltaan. Liikkuminen sattui ja mikään ei auttanut. Tässä raskaudessa mulle on uutta nämä mahan puolella tuntuvat supistukset. Nukahdin onneksi kuitenkin, vauva melskasi kaikesta huolimatta. Nyt tuntuu alaselässä taas. Näitä alaselkä supistuksia\kipuja on tuntunut noin viikon. Hiukka ahdistaa kun neuvola lääkäri on vasta loppumetreillä että mitä on tapahtunut kohdunsuulla kun jokapäivä (ja yö) supistelee kipeästi ja aina vain kipeämmin...
 
Caarina, kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä neuvolaan asiasta. Tärkeämpää on tarkistaa tilanne kuin yrittää sinnitellä. Ylipäänsä supistuksesi kuulostavat siltä, että voisivat olla hyvinkin seurannan parissa tiiviimmin, joten nyt kun on vielä jotain poikkeavaa, niin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Kipeät supistukset kun eivät ole tässä kohtaa toivottavia eikä normaalejakaan. Rohkeasti siis vain yhteyttä neuvolaan - he siellä auttavat varmasti parhaansa asian suhteen!
 
Mulle just eilen sanottiin että heti yhteyttä neuvolaan jos muuttuu kivuliaaksi kun se ei ole näillä viikoilla normaalia.
 
Mulla on alkanu kipeitä supistuksia tulla virtsatietulehuksen myötä ja toista viikkoa oon saikulla ja neuvolasta soittavat parin päivän välein tsekkaan vointia. Lääkärissä kävin kolmesti viime viikolla neuvolan ohjeen mukaan..kokeita otettu, kohdunkaula tarkistettu ja labraan saan viedä pissinäytteitä vähän väliä..myös ylimääräinen ultra on ens viikolla. Eli Caarina, yhteys neuvolaan!

Mulla on paljon stressittömämpi ja turvallisempi olo jo siitä, että tiedän tilannetta seurattavan eikä tarvi yksin murehtia onko joku normaalia.. Mulla on vaarana, etten enää töihin pääse palaamaan, kun alamaha ja selkä kipuilee autolla ajamisesta ja työmatkaa on 120km suuntaansa. Lisäksi siihen nyt nämä supistelut niin pitää tarkasti miettiä, mikä on järkevää. Fysioterapeutti ystäväni sanoi hyvin, että: "töitä ehtii tehdä loppuelämänsä, tää on ainutlaatuinen raskaus". Ja todennäköisesti mun viimeinenkin.. Vauva menee nyt kaiken muun edelle. :)
 
Täällä on yksi joka on viettänyt kovien (supistuskipujen) vuoksi viikon sairaslomalla (kaksi Tyks käyntiä vajaan viikon aikana) jolloin vasta viikon päästä selvis että mulla supistuskipuja aiheuttaa virtsakivet! Kun kova kipukohtaus tulee tuntuu koko vasen selkä/vatsa, kuin olis jotain kestosupistusta kovien kipujen kera.. lääkettä määrättiin kipuihin.. epäilen että vasemmassa munuaisessa olis myös kivi/kiviä kun sinne sattuu kokoajan enemmän tai vähemmän, oli sitten levossa tai ei.. niin ja sairasloma jatkuu seuraavat kolme viikkoa mitkä olis töitä jäljellä ennen äippäloman alkua... kun otin äippäloman alkavaksi juuri työn raskauden vuoksi varhennettuna.
 
Kissanainen lohdutuksena sinulle, mulla hyvänä päivänä supistaa noin 40-50 kertaa päivässä ja nyt taas useampi huono päivä takana, ehkä noin 120 päivässä? :D Ja olen siis sairaslomalla ja en juurikaan muuta tee kuin makaa. Olisi jotenkin helpottavaa jos nämä aiheuttaisi joku vaiva, eikä kohtu oikeasti olisi näin herkkä. Onneksi täällä kärvistellään vielä kivuttomien, joskin hyvin epämiellyttävien supistusten kanssa.
 
Katruzka, Mulla ollut tuota samaa tasoa supistusten kanssa. Hyvinä päivinä 20-30, osittain kyllä kivuliaitakin, huonoina päivinä 80-100. Ja tosiaan rakenneultrasta lähtien oon ollut rasituskiellossa ja maannut lähes kokonaan päivät. Osaatko yhtään arvioida mikä sulla voisi aktivoida supistuksia? Mulla pienikin tekeminen, stressaantuminen, unettomuus ja väsymys sekä kofeiini.
 
Stressi ja fyysinen rasitus on varmaankin ne pahimmat täälläkin, myös väsymys. Mulla on jonkin verran unettomuutta ja se ei varmastikaan auta. Kahvin olen jättänyt, mutta onhan teessäkin usein kofeiinia, pitääpä jättää se ainakin kokeiluksi! Muuten en kyllä keksi, mistä voisi johtua? Mäkin makaan pääsääntösesti koko ajan. Jos rasitun vähänkin liikaa, niin supistukset jää vähän niinkuin päälle ja rauhottumiseen menee useita päiviä. Mulla on aina supistukseen liittynyt paineen tunne kohdussa, mutta nyt jostain syystä ajoittain vain kovettuu? Vaikka supistuksia tullut paljon ei ne tunnu yhtään niin pahoilta. Toivottavasti tää on hyvä merkki :)
 
Teessä on huomattavasti vähemmän kofeiinia kun se voidaan laskea nesteyttäviin juomiin. Mut joo siinä on kuitenkin jonkin verran kofeiinia. Ja sit kannattaa ottaa huomioon että teetäkin on erilaista :)

Onneks ite en oo huomannu vielä että olis kofeiini aiheuttanut supistuksia.. Tänäänkin teki mieli kahvia niin oli pakko keittää kupillinen :)
 
En oikeen tiiä pitäskö mun huolestua näistä supistuksista. Iltasin supistelee 2-3h muutaman min välein kipeesti. Varmaan helpottais jos makoilisin vaan, ku sillä menee sitte ohi ko juo reilusti vettä ja on maaten. Mut ei ole mahollista ku kaks taaperoa hoidettavana, mies tulee 18 jälkeen töistä ja jatkanu illan firman hommia. Mitkä pakko saaha tehtyä. Sit ku lapset nukkuu ni pääsen rentoutuun. Mut ku supistukset ei oo ihan järkyttävän kipeitä ni en oo ihan kauhuissaan näistä. Ehkä ois viisasta soittaa neuvolaan. Mut sieläki neuvolalääkäri semmonen toodella ammattitaidoton, kuopuksesta ko kävin supistelujen takia sillä ni kierteli ja kaarteli vastausta, ei siis osannu sanoa et onko vaikuttanu kohdunsuulle. Ei hirveesti houkuta sinne mennä.
 
Jos yhtään itseään mietityttää, niin kannattaa käydä tarkistuttamassa. Ja tarkistus tulee ehdottomasti tehdä ultralla, silmämääräisesti ei voi kovin tarkkoja arvioita antaa. Itse sain alkuun todella hälyttävät tulokset neuvolalääkärin tarkistuksessa, tarkemmissa ei ollutkaan sitten syytä huoleen. Jos suoraan päivystykseen soittelisi ja kysyisi?
 
Mullekkin sanottiin nyt viime tays käynnillä jos jotain tulee niin helposti yhteys tayssiin.

Mä vaan en tiä noista mun mahakivuista mistä ne johtuu, mutta mitään ne ei ainakaa oo tehnyt kohdunkaulalle, eli sillai kaikki on vielä hyvin. Ei tarvi pelätä ennen aikasta synnytystä sen takia. Tietty toi sikiön vointi mulla enemmän huolestuttaa kun on diabetes ja ajemmissa raskauksissa on ollu epoarvoissa häikkää siinä 35 viikon paikkeilla.
 
Takaisin
Top