Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luumun valmistin näin: pesin ja halkaisin, otin kivet pois. Keitin vedessä n.10-15min ja annoin jäähtyä. Siivilöin veden pois ja kuorin luumut (lähti irti tosi näppärästi, eikä "liha"jääny kiinni kuoriin). Soseutin ja kaadoin muotteihin. Mehun kaadoin jääpalapussiin, en tiedä onko/tuleeko käyttöä.
 
Just oli juttua ettei vellej enää suositella. Sisältävät niin vähän energiaa, että järkevämpää joko imettää tai antaa ihan jo kiinteitä.

Meillä mennään maidolla 6kk asti:) Olen antanut ruokaa haisteltavaks tytölle, mutta mitään edellytyksiä syömiseen ei kyllä vielä ole. Imurefleksi on vielä niin voimakas. Kieli on heti siinä edessä kourulla eli tytön suu soveltuu vain nesteeseen. Myöhemmin suun toiminta tulee muuttumaan kiinteille sopivammaksi ja nielemisrefleksi siirtyy taaemmas. En halua kiinteisen aloittamisen olevan semmoista, että valuttelen soseita tytön kyrkusta alas, vaan haluan hänen olevan hommassa täysillä mukana. Kyllä maiskuttelee jo ruokaa haistaessa, mutta liian pikkunen mielestäni kiinteille. Muutenkin on parempi odotella suoliston kypsymistä.

Mutta hurjaa että tässä on enää 2,5kk niin aloitetaan kiinteet!:woot: Aika menee NIIN nopeesti! Olen kyllä tyytyväinen että alotellaan vasta sitten syksyllä kiinteät. Nyt kesällä on ihanaa mennä ja tulla huolettomasti kun vauvelin ruoka on kätevästi aina mukana:wink:grin Toisaalta muistan varmaan itse paremmin syödä kun on pakko lapsosen ruoka-aikoja noudatella. Omat ruoka-ajat ei ole (mukamas) niin tärkeitä!:rolleyes:
 
Minä tein luumusosetta kuivatuista luumuista. Laitoin vettä ja luumuja kattilaan, keitin jotain 5min vaan että vähän pehmenee ja sit soseutin... Kerran on maisteltu ja kaikki tykkäs (myös esikoinen joka syö kyllä usein luumusosetta iltapuuron kanssa. Pitkään aikaan en oo enää sille keittäny kyllä..)

Tarjoon tuoreista hedelmistä tehdyt soseet tuoreena. Kuivatuista tai pakastetuista marjoista ja hedelmistä keitän ensin. Noita soseita on tosiaan jostain syystä niin kiva tehhä vauvoille, että jaksaa kyllä vetää tuoreet hedelmät ja marjat pikkusatseina soseeks. Kyllähän ne pari päivää säilyy jääkaapissa.

Hyvää soseilua kaikille, täällä pitää niin kiirettä että harvoin ehin kirjotella. Mutta aurinkinkoista ja mansikkaista maistelujen alkua!! <3
 
me alotettiin maanantaina maistelu porkkanalla ja hyvin on lähteny :) ihan teelusikallinen päivässä periaatteella. Tein viime viikonloppuna porkkanasosetta valmiiksi jääpalamuotteihin pakkaseen ja eilen tein ensi viikkoa varten peruna-porkkanasoseen. Maistatin porkkanan ensin koska mulle on joskus ohjeistettu et perunasoseen rakenne menee pakkasessa "piloille" et siihen kanattaa laittaa jotai toista kasvista joukkoon et pysyy hyvänä ni siks tein nyt porkkana-perunasoseen. Luumua maisteltiin eilen kun likka on pantannu tota kakkaa jo viikon. Häntä se ei näytä vaivaavan mitenkään mut mua häiritsee kun ei kakkaa säännöllisesti :) Toistaiseksi luumu ei ole vielä saanut kakkaa lentämään mut eiköhän sit tuu ku ollaan kaupassa ;)
 
Kertokaapa te, joilla on vanhempiakin lapsia: onko kiinteiden aloittaminen auttanut ilmavaivoihin? Haaveena oli imettää 6 kk asti, mut nyt mietin, pitäiskö sittenkin antaa jo soseita.

Tänään annoin imeä kuorittua porkkanaa. Tuli itku, kun otettiin pois. Hampaita ei ole, joten ajattelin ettei valvovan silmän alla saa parissa minuutissa mitään siitä irti. Nyt sitten poden syyllisyyttä, kun miehen sukulaisten mielestä voi tukehtua porkkanaan.... kertokaa, miten pelkillä ikenillä saa porkkanasta paloja irti? No, toiste en sitten anna.
 
Kyllä mä oon antanu ihan kokonaisen porkkanan eikä hampaita oo. Tukehtua voi pienemmästä palasta.jos pilkkoo. Vauva ei jaksa katkaista porkkanaa.
Ja meidän seurakunnan kerhossa monet
Äidit on antanut. Kyllä pitää olla tarkkana mitä vaan voi tapahtuu. Kurkkuakin annetaan lapsen imeskeltäväksi. Sitä en antais kun siitä voi lähteä palasia. Ainakaan vielä.

Joissai vauva liikkeissä myydään niitä minkä läpi imeskellään eikä oo tukehtumis vaaraa. Mikäs sen nimi nyt oli... öö... harva pää... ei tuu mieleen...
 
Hei onko se sellainen verkko- tikkujätskin näköinen juttu? Oon nähnyt ja ajattelin et mikä ihme toi on ja se on varmaan joku turhake. :-)

Mites vesimeloni? Siitähän kyl irtoaa kans palasia helposti.. entä banaani?
Mitkäs onkaan niitä eniten allergioista? Niitäkö ei kannate ekana antaa?
 
Mä katoin lastentarvikkeen verkkokaupasta, niin siellä oli noita vekkotikkareita kolmelta valmistajalta. Kaks joissa oli verkko ja yksi silikooninen vähä ku tuttipullon tutti. Hinnat alkaen 6€.
Vois vaikka harkita kokeiluun tollasta turhaketta. Voihan se olla, että onkin maailman paras ostos.

Muakin kiinnostais, että onko mikä käsitys nykyään vallallaan noiden allergiaa aiheuttavien ruokien ja niiden tarjoamisen suhteen.
 
Muokattu viimeksi:
Mä kysyin neuvolassa viimeks noista allergioista ni ei kuulemma kannata vältellä mitään, antaa maistaa vähän kaikkea. Tai jos itse on allerginen esim ananakselle niin sitä ei ekana.
 
Tasse, muualta olen kuullut, että kiinteiden aloittaminem voi auttaa, olla auttamatta tai sitten pahentaa. Ja oikeesti kaikkeen voi tukehtua jos oikeen yrittää! Ei se porkkana mitenkään super vaarallinen ole. Isosta palasta ei saa millään tarpeeksi pientä palaa irti että siihen vois tukehtua. Jos tukehtuu, niin vatsalleen polvien päälle ja kovaa taputtaa lapojen kohdalle. Jos vaan yskii ruokaa, niin ei tarvitse vielä mitään tehdä. Ehkä selkää vähän taputella ja lohduttaa jos itku tulee. Ei sitä tarvitse sillein pelätä. Samalla tavalla aikuinenkin voi tukehtua ruokaan.

Meillä on vielä viikko ja 2kk kiinteisiin matkaa! ^_^ Vielä en ole antanut mitään imeskeltäväksi, mutta ehkä joskus... tänään mun pitsaa tavoitteli, mutta ehkei sillä aloteta! :D
 
Mä annoin tänään perunasosetta, eli muussasin vaan perunaa ja sitä notkistin maidolla. Ihan vaan maisteltiin, tyttö 3,5 kk. Ehkä puoli teelusikkaa pääty mahaan asti. Oli todella hämmentynyt tilanteesta, että mutsi hei, mitä hittoa tässä tapahtuu :D
 
Rupesin tänää pähkäilee että miten noita maisteluita pitäis antaa? Siis niinku ennen tissiä vai sen jälkee vai joskus ku siltä tuntuu aamupäivällä? Meille on kyllä melkeempä mahdoton ajoittaa ennen tissiä, yks lipasu on merkki ja jos ei siitä tajua niin het menee hermo:laughing002 Mansikan ja kurkun imeskely tapahtu ihan extempore...
 
Mun käsityksen mukaan ensin ruokaa ja sitten "tissiä päälle". Kai sitä voi alottaa sillä syömiskerralla kuin lystää ja mun mielestä ei ole niin tarkkaa ennen hampaita. Sitten hampaiden tulon jälkeen pitäs niitä kiinteitä antaa sillein järjestelmällisemmin 5kertaa päivässä (imettää voi silloin kun vauva on haluaa) siis kun ollaan jo siinä vaiheessa että menee useampi ateria. Neuvolasta antavat kyllä ohjeet ihan lapulla:)
 
Minä oon kuullut että noita yleensä helposti allergisoivia juttuja ei kannattas antaa ihan ekana, mansikka mm. Mutta oon ite järkeilly, että kurkku ja melonit kun on pääasiassa vettä niin niitä on vauvoille maistatettu jo. Ja sitä luumusosetta, ja kun niillä on ollu löysällä maha niin nyt parina päivänä ovat saaneet banaania. Ion raaputtanu lusikan kärjellä suoraan banskusta mössöä.

Meloneista saivat vähän palasia irti kun annoin imeskellä isoa palaa, mutta työnsivät ne kielellä ulos eikä tullu mitään tilanteita että olisivat meinanneet tukehtua. Sanoisin, että jokainen kyllä parin kokeilun jälkeen tietää miten oma vauva osaa suutaan käyttää ja toimii sen mukaan. Äkkiä ne oppii, mutta ei ilman harjotusta. Sehän riippuu myös mitä haluaa lapsen oppivan ja kuinka nopeesti (ite kyllä toivosin etä kaksoset oppis myöhään liikkumaan että pääsisin ees jotenkin helpommalla, mutta poika kyllä käänty tänään selältä mahalleen ja ryömi noin 10senttiä eteenpäin. Se siitä siis, jatkossa kahlitsen sitteriin, heh!).
Kaverin tyttö söi kokonaisia lihapullia 1,5v mut kun tarjosin rusinoita niin kaveri oli ihan paniikissa että se saattaa tukehtua! No, eipä tyttö tukehtunu vaan pyys lisää. :p
Oon siis antanu esikoisen maistaa kaikkee mitä on halunnu.

Toivosin, että lapset oppis nauttii ruuasta ja sen laittamisesta niin kuin minäkin. Oon antanu vauvojen (myös esikoisen vauvana) haistella kaikkia uusia ja jänniä juttuja, mitä eivät voi vielä syödä. Esikoinen on söpö, kun vieläkin tulee nuuhkimaan esim. viinilasia, kun on sanottu ettei saa maistaa tai jotain tulista ruokaa kun oon sanonu että tää polttaa, et varmasti halua maistaa tätä.
 
Ainiin, Noddelle vastaukseksi, täälläkin ekana soseet ja sit maitoo päälle "ruokajuomaks". Viis suosituksista, minä ajattelin että jää ns. tuttu maku suuhun sit eikä soseesta jos vaikka on vauvasta pahaa tai oudon makusta. :grin
 
Yksinpuheluhan tästä tuli.. hih!

Meillä on ollu useempana iltana kauhee huutokonsertti, ja huomasin et tulee hiljasta vaan kun antaa ruokaa. Siispä, alotin eilen virallisesti nyt soseilut. Eilen vauvat söi kaverin tuomaa porkkanasosetta mitä oli jo pakkasessa, tänään teen ekat satsit omia. Perunaa pikkusatsi illaks ja jääkaappiin huomista ja ylihuomista varten, bataattii ja porkkanaa pakkaseen. voi olla että teen sekotusta molemmista perunan kanssa, mut perunaa en ala yksistään pakastaa (joku maitsikin et rakenteesta tulee huono).

Aamulla syötiin banaania, vajaa puolikas meni puoliks vauvoille. Illalla saavat sit perunaa. :eek::joyful:
Tähän asti kaikki on menny kun kuumille kiville, tyttö keskittyy hartaana syömään ja poika hymyilee kun aurinko. Eilen se tarras lusikkakäteen ja veti koko syötön ajan itteensä päin, etten vaan vie harkkuja pois häneltä. Ruokahalut siis kohillaan!

Puhuin eilen naapurin kanssa, se on noin 52v yhen lapsen äiti. Kuulemma tämmöset kovat huutoillat saattaa olla sen merkki, että maidon imeminen vie voimia kun alkaa määrät olla niin isoja. Olis siis aika alkaa syömään kiinteitä, ja koska itsekin olin niin ajatellut niin nyt sitten tuumasta toimeen. Kyllähän tässä jo onkin melkein päivittäin jotain maisteltu pari viikkoo. Vauvat täyttää tällä viikolla 5kk. Huh, Nopeesti aika juoksee!!! pienet nukkesormi-nukkaposket jotka vasta opetteli imemään maitoa rinnasta... nyyh.:sorry: Pikkuvauva-aika takana. Nyt ne on jo isoja vauvoja. :love017

ps. vaikka on haikeeta niin tää smurffi on ihan täpinöissä kun pääsee kokkaa soseita vauvoille, meenkin nyt heti kun ei vielä kuulu sängyistä mitään!...:smiley-chores004 ((ei ollu kokkaavaa kuvaa..pöh.)
 
Iltahuudot on kyllä ihan tavallisia vauvoille. Tankkaavat yötä vasten, mutta ovat samalla väsyneitä ja siksi kärttyisiä:)

Meillä tyttö eilen sai imeskeltäväksi porkkanaa kun tuli ravintolassa annoskateutta.:) Tais olla tytöstä jännää, mutta halus heti perään tissiä masua täyttämään! ^_^
 
Oon vannonut, että en ala tekemään soseita. Mutta...se on oikeestaan ihan hauskaa, etenkin nyt kun on vaan vihanneksia. En niitä varsinaisia ruokia sitten kyllä ala tekemään, mut noita vihannessoseita just. Meillä uppoaa porkkanaperunasose tosi hyvin.
 
Takaisin
Top