Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon ollut antamatta deetä kun siitä on tullut masuvaivoja. Nyt taas alotin kokeeksi niin sama juttu, vauva saa itkukohtauksia ja kakka muuttui ihmeelliseks ja itkuisuus siis selvästi liittyy siihen masun toimintaan. Ite oon syönyt samaa kuin ennenkin niin en jaksa uskoi että johtuis mun syömisistä. Täytynee pitää siis taas taukoo?! Tai kokeilla jotain toista merkkiä...
 
Mä söin kyllä imettäessäni 6xkertaisen annoksen d-vitamiinia. Ja jotenkin käsitin, että neuvolat ei "anna hyväksyntää" tuohon hommaan, että d-vitamiineja ei syötettäisi erikseen, koska perusteellaan, että äidin maitoon erittämää d-vitamiinimäärää ei pystytä todentamaan varmaksi. Eli jos siis saataisiin varmuudella jokaiselle todettua, paljonko d-vitamiinia maidossasi erität, ei olisi ongelmaa. Kun ei saada todettua, niin varmuuden vuoksi pakotetaan syöttämään d-vitamiinia vauvalle. Näin siis olen maalaisjärjelläni käsittänyt, saa korjata!

Meillä on eilisillasta menty velli-maito-seosta suhteella 50:50. Hyvin menee. Tarkoitus mennä tällä tämän viikon loppuun, sitten lisätään 75:25 ja ensi viikon lopussa sitten olisi pelkästään velliä. Tämä siis, että saataisiin painoa vähän enempi ja vauva olisi tyytyväinen eikä korviketta kuluisi niin tolkuttomia määriä.

Niitä kiinteitä en kyllä vielä halua alottaa, koska vaikka tuon vauvan paino olisi mitä, niin ei kai 3 kk vauvan ruoansulatuselimistö vielä ole ihan kiinteille niin valmis kuin kuukauden kuluttua eli kun 4 kk tulee täyteen?
 
Oikeestaan vauvan suolisto ei ole optimaalisen kypsä kuin vasta 6kk iässä. Tietenkin vauva jää eloon ja voi ihan hyvin vaikka aikasemminkin aloittaisi (tästä monia esimerkkejä), mutta parasta olisi kun aloittaisi vasta silloin 6kk iässä. Meillä aloitetaan kiinteet vasta silloin, kun imetysaika on kumminkin niin lyhyt ja niistä kiinteistä tulee kumminkin lisää hommaa. Kivempaa kesällä ottaa rennosti ja lomailla, ettei tarvii kiinteistä stressailla!

Tänään tyttö kattoi tarkkaavaisesti kun söin. Ihan selvästi alkaa olla jo orastavaa kiinnostusta syömiseen:D Vielä saa aika monta kuukautta odottaa ennen kuin pääsee tositoimiin. Saatan antaa jonkun ison palan kurkkua käteen joskus kuukauden parin päästä, mutta siitä ei ole tarkoitus mennä mitään ihan mahaan asti:) Mitään ei kumminkaa saa ennen kuin alkaa vaatimaan. Kiinteet ajattelin aloittaa sillein, että tarjoan, mutta mitään en pakota syömään. Syö jos tahtoo. Maitoa saa niin paljon kun vaan ikinä haluaa:cat:
 
Mä haluaisin täysimettää sinne 6 kk asti :) En oo vielä suunnitelllut miten siitä eteenpäin. Tai siis miten ylipäätään alotetaan tarjoon muuta.
 
Meillä on nyt maisteltu perunaa, porkkanaa ja bataattia. Kaikista olen tehnyt melko vellimäisiä ja määrä on se pari kolme teelusikallista per päivä. Tytölle on kyllä hyvin maistunut kaikki:happy:. Seuraavaksi tarkoitus maistella hedelmäsoseita ja niitä ainakin aluksi ostan valmiina kaupasta. Täysimetystä ajattelin jatkaa sinne puoleen vuoteen ja silloin vasta aletaan korvaamaan soseilla imetyskertoja. Taitaa nää maistelut olla äidistä paljon jännempää mitä tytöstä:p.
 
Nyt on 4 kk täynnä ja saisi antaa jo soseita, mutta en millään jaksaisi alkaa sählätä niiden kanssa. Tytöllä myös todella herkkä vatsa, eli pelkään mahdollista ripulia tai ummetusta. Tuntuu jollain tavalla helpommalta imettää ja kuvittelisin maidon olevan toistaiseksi parasta ravintoa. Mulla on pakkasessa pumpattua ämmiä, jota ajattelin sitten sulatella soseiden joukkoon, ettei mene hukkaan. Ei nimittäin kelpaa pullo vieläkään sitkeistä yrityksistä huolimatta.

En sitten tiedä, voisinko joskus olla ruoka-aikaan poissa, jos laittaa maitoa soseen sekaan ja syöttää lusikalla. Neiti tarvinnee kuitenkin juotavaakin... voi kun miehetkin vois imettää, tai voi kun voisin irrottaa tissin ja jättää sen tytön viereen.

Kuinka moni on ajatellut täysimettää puolivuotiaaksi?
 
Meillä tää vika kuukausi on ollut yhtä tahtojen taistoa, välillä tytölle kelpaa vain pullo välillä tissi. Tänään on tissipäivä ja äiskä tykkää. ☺ mutta jos näin vaikeeta tulee olemaan niin sit siirrytään nopeammin soseisiin eikä olla 6 kk maidolla. Välillä tekis mieli jo kokeilla, mut toisaalta maito on niin helppo.

Missä muuten istutatte lasta kun syötätte? Sitterissä vai sylissä?
 
Mä aattelin nykästä sinne puoleen vuoteen rintamaidolla. Kattoo nyt miten homma etenee. Ekan kanssa alettiin kiinteet 5kk ikäsenä ja tokan kanssa 6kk. Toivottavasti toi meidän pallero istuu 6kk ikäsenä kun ajattelin sitä sormiruokailua lähtee harjottaa.
 
Mä ajattelin alottaa maistelun ensi viikolla ja mennä silleen rauhalliseen tahtiin et yks uus maku per viikko. Tarkotus kuitenkin imettää niin kauan ku maitoa tulee tai sit sillon ku likalla on hampaat ja alkaa purra. :)
 
Annoin tänään pojun imasta tuoretta mansikkaa, olis tahtonu lisää! En tiiä irtosko makua, mutta huulet oli punaset. Mansikka on kyllä allergisoiva, mutta tuskimpa imasusta mittään tulee:joyful:
 
Me siirrytään sunnuntaina täysiin velliannoksiin. Niitä on tarkotus syödä viikko pari, ja sit aletaan kiinteitä maistelemaan. Velliannoksissa meillä on ollut aina viikon pituinen jakso tuota annostusta ja maha siihen on reagoinut. Sit kun taas maha toiminnassa, muutan aina annostuksen isommaksi.

Kinteistä aiotaan alottaa peruna-porkkanasoseella, kun sitä syödään vellissäkin. Tulee sitten samaa tavaraa, ei ole niin outoa.
 
Täällä ranskalaismammojen kokeilu aloitettu:

Oon nyt 3pv lisänny 3-4 kertaa päivässä teelusikallisen kasvislientä (tuoreista vihanneksista keitettyä) pullolliseen maitoa, vauvat juo sen 160-200ml kerralla niin suhde on siis 1:150 eli tosi vähän. En oo huomannu mitään reaktioo makuun, mut mahat ei oo toiminu niin hyvin. Pojalla on kovalla ja tytöllä tulee kakat paljon harvemmin ku ennen.. voi tietty syy olla joku muukin kun tää liemikokeilu. Aattelin kuitenkin harventaa kertoja yhteen tai kahteen päivässä.

Tytölle tuli ekat hampaat alas kun ikää oli 4kk ja 5pv ja sen kunniaks sai imeskellä tuoretta päärynää, joka olikin niin hyvää että suuttu pahan kerran kun otin herkun pois. :D Sen lisäks oon antanu molemmille pari kertaa vesimelonia, pitkulaisen palan omaan käteen, mitä ovat saaneet imeskellä ja järsiä ikenillä (ja tytsy uusilla naskaleillaan!).

Pakastin kasvisliemeen keitetyt vihannekset, jotka siis vetäsin soseeks, saavat siitä ekat soseet ellen innostu höyryttelee uusia.

Yhteisimetykset ei ota sujuakseen täällä, niin oon viime päivinä imetelly taas enemmän erikseen. Opin uuen taktiikan, miten imetän toista ja annan toiselle samalla pulloo sängyssä. Huomaa kyllä miten imetys vaikuttaa mielialaan! Sen jälkeen on aina hymy huulilla ja vauvat tuntuu ihanilta, pullosta syöttämisen jälkeen on vaan helpottunu et on yks ruokinta takana. Tällänen sekasyöttäminen on kyllä todistanu minulle miten paljon hormoneja hyrräilee päässä ja miten ne vaikuttaa mieleen. Hurjaa. :eek::grin

Ihan mielenkiintonen tuo juttu pääsivulla imetysdementiasta.. lohduttavaa.:p
 
Onkos täällä aloteltu maisteluita? Meillä alotellaan ens vkolla. :wink
Väsäsin ma-ti jääpaloja ja en sanois että se on helppoa ja nopeaa...tai varmaan jos joku viihdyttää vauvaa...itse juoksin keittiössä, olkkarissa, leikkimatolla, pesemässä käsiä..olihan operaatio!
Tein bataatia, porkkanaa, perunaa ja luumua.
kukkakaali odottaa vielä laittoa.
määrältään jääpalat riittää ehkä pari-kolmevkoa jos maistellaan teelusikka päivässä. Luumua tein isomman satsin ja se riittää varmaan kauan, lähinnä ajattelin antaa vaikka joka toinen päivä jos ongelmia kakkaamisessa. Ajattelin lisätä ämaitoa sitten vasta kun tarjoan pojulle, saapa nähä kelpaako ollenkaan vai onko naama väärinpäin:yuck:

ehdottomasti pitää hommata uus sauvasekoitin ja mielellään sellanen missä niitä eri osia, esim leikkuri.

voiko hedelmäsoseita pakastaa ja pitääkö keittää? Esim.omena?

en tiiä miks oon ihan hirveen fiiliksissä tästä mössöjen tekemisestä:laughing025
 
Saitteko neuvolasta mitään soseilu ruoka ohje kirjaa? Mul on vauvanruokaa helposti reseptit ja niksit kirjanen marttojen kirjoittama
Siinä on hyvii ohjeita ja minkä ikäsena saa aloittaa..

Hei kun pakastatte jääpala muotissa soseita ni kaatakaa jäätyneet yhteen pussiin ni siint on helppo aina ottaa tiettyä palaa.
 
Me ei saatu mitää ohjetta, sano vaan että alota maistattaa 4kk perunalla ja katotaan miten lähteny käyntii ku tuutte ens kerralla (poju 4,5kk ku mennään seuraavaks). Bataatilla kyllä lähetään ekana.
 
Mulle sanotttiin että peruna ja porkkana ekaks, ei oo sit niin makeeta. Ite kyl meinaan bataattiakin tarjota. Vähän mietin vielä sitä ajankohtaa et millon... Mä oon kyllä ihan pihalla että miten niitä soseita pitää tehdä :wideyed:
 
Itsekin olen miettinyt noita hedelmiä. Miten, Nodde, valmistit luumun? Miettinyt myös, antaisinko esim. ison porkkanan palan imeskeltäväksi. Siitä tuskin irtoaa palasia, mutta näkisi, miten reagoi makuun.
 
Mä oon antanut imeskeltäväks kuoritun porkkanan,kun makua lähtee ni sitä on kiva imeskellä. Siinä samalla vauva oppii miten sitä ruokaa saa suuhun tähdättyä.

Perunaa ei saa liian soseiseksi tehdä ettei tuu liisterii. Ja jos liian kuohkeaksi tekee ni vauva saa siitä ilmaa mahaa. Niin mä luin noist kirjoist.


Mä alan kans tekee nyt pakkasee valmiiks muutamat annokset sitku likka on 5kk -> ni aletaan maistelee
Ekaks peruna, sit porkkana, kukkakaali

5kk jälkeen saa alkaa puurojakin maistelee ni sitäkin sitten pikku hiljaa.

Noist ruoka kirjoist kun kattelin niin marjoista oli vaan tehty kiisseleitä. Niihin ei lisätä sokeria yhtään.


Tännehän vois sit myöhemmin lisätä ruoka ohjeita... ☺
 
Takaisin
Top