Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kertokaa nyt tyhmälle miten niitä soseita tehdään :smiley-bounce022 Keitetään porkkanoita pelkässä vedessä kunnes kypsiä ja sit sauvasekottimella muusiks? Laitetaanko siihen keitinlientä tai omaa maitoo? Jos pakastaa jääpalamuotteihin niin miten niitä siitä irrottelen ja sulattelen? Pitääkö niitä lämmittää ennen tarjoilua? :whacky011
 
Kitty, just noin. Mä keittelin tänään porkkanat ja sit muussasin sauvasekottimella, käytin korviketta siihen nesteenä. Mä oon noita soseita lämmittänyt mikrossa ihan pikkusen, koska ei musta itestäni ois kiva syödä kylmää sosetta. Ja hyvin uppoaa noin.

Mä taas mietin, että ntt kun pikkuhiljaa lisäillään uusia juttuja eli pari makua viikossa. Niin annatteko te vaan sen yhden soseannoksen päivässä vai esim bataattia aamupäivällä ja porkkanaa iltapäivällä? En oikein tähän löytänyt järkeviä ohjeita. Marjasoseita me ei ihan heti oteta, näissä vihanneksissakin on jo tekemistä. Mut kivaa puuhaa toi on!
 
Miksi vauvalle ei saa antaa uutta perunaa vaan pitää olla ns. Vanhaa perunaa?
Onkohan jotain muita tämmöisiä juttuja mitä ei saa tehdä? ?
 
Meille sanottiin et ekaksi kannattaa maistattaa kerta päivään ja sit jonkin ajan päästä kahta kertaa ja ehdotti just et vaikka aamupäivällä perunaa ja iltapäivällä mustikkaa tms.

Mä odotan kans kädet syyhyten et pääsen tekemään soseita. Ja noin juuri tekisin kuin Kitty kuvailit. Ostin just jääpalamuotteja kun totesin ettei meillä ole kuin niitä pusseja ja ne ei taida olla kovin käteviä tässä hommassa. :-D
 
Mä oon tehnyt soseet ihan ilman mitään nestettä soseeksi ja lisään pumpattua maitoa joukkoon vasta sulatuksen jälkeen. Mä oon irrotellut ne palat jääpalamuotista heti kun on jäätynyt ja laittanut ne pakastusrasiaan. Ei tarvi sit niitä muotteja olla niin hirveesti. Oon tehnyt vasta noita kasvissoseita ja nyt kun on tuo mustikka-aika, ni mites sitä vois pakastaa. Kannattaako se siivilöidä vai riittääkö siihenki sauvasekoitin? Entä tarviiko marjoja tai hedelmiä keittää?
 
Niin ja mä olen kyllä antanut uuttaperunaa. Oon ymmärtänyt että ne pienimmät, jotku sormenpään kokoset, olis vaan kiellettyjen listalla...
 
Pippan, meille ei sanottu noista et pari kertaa päivässä, mutta määrästä sanoi että ensin se pari teelusikallista ja jos ei tule oireita, niin puoli purkillista voi kerralla antaa.
 
Pippan, mun mielestä siinä Valion vihkosessa tai jossain papereissa, mitä saatiin neuvolasta, oli selitetty se peruna juttu. Nyt ei ole itsellä käsillä vihkosta, kun ollaan yökylässä isovanhemmilla. Itse yritin toissa päivänä metsästää vanhoja pottuja, kun joka paikassa tyrkyllä varhaisperunaa. Eihän uusista muuten tule hyvää muusiakaan... no päädyi kuitenkin siihen, että taidan alottaa bataatilla tai porkkanalla, kun perunasta tulee kuulemma helposti lisää masuvaivoja. Varmasti kaikesta uudesta voi tulla, mutta en nyt tieten tahtoen haluais pahentaa toisen oloa... samasta syystä odotellaan, että masuvaivat vähän helpottaa ennen kuin maistellaan uusia juttuja.
 
Perunassa on myrkkyä nimeltä solaniini. Pienet uudet perunat ilmeisesti sisältää hyvin todennäköisesti solaniinia. Normaalikokoiset uudet perunat sopii lapsillekkin. Jos peruna on vihreä, sitä ei saa antaa lapselle, eikä tulisi aikuisenkaan syödä. Vihreä väri kertoo solaniinista. Ei auta vaikka vihreän kohdan leikkaisi pois. Heitä pois koko peruna. Solaniini muodostuu perunaan valon vaikutuksesta. Säilytä perunat pimeässä.
 
Pienimpiä uusia perunoita ei saa antaa just ton soladiinin takia. Meillä syödään lounas aikaan jääpalamuotillinen jotain kasvis sosetta ja päivällisellä samankokoinen annos marja- tai hedelmäsosetta. Piti mennä noilla kasvis soseilla vaan mut sit viime viikolla ku neiti oli pantannu kakkaa sen 8pv ni aloitin luumun ja oon sitä antanu päivittäin. Huomenna kokeillaan luumun sijasta banaania, ajattelin siihen joukkoon laittaa pumpattuu maitoo et olis löysempää. Oon noi kasvis soseet tehny nii et en oo kaatanu kaikkee keitin vettä pois ennen survomista et pysyis vähän löysempänä.
 
Voi ei!! Koitin ladata sellasta täydellistä vauvanruoka- ohjeistusta tänne mut oli liian iso.. :meh: kaveri kävi vauvanruokakurssin ja anto kaikki materiaalit.

Parhaiten vitamiinit ja maku säilyy kun höyryttää vihannekset. Mielellään kuorineen keitti tai höyrytti, ja just keitinlientä mukaan kun soseuttaa että tulee sopivan löysää. Kun pakastaa ja lämmittää sosetta, kosteutta häviää. Itse lämmitän pakastetun soseen mikrossa vähän liian kuumaks ensin ja sit lisään korvikemaitoa, että löystyy ja jäähtyy sopivasti. Kitty, tietenkin pitää lämmittää! Lämmin ruoka lämpimäks (ihonlämpöseks) mut hedelmä ja marjasoseet tarjoillaan huoneenlämpösinä tai viileinä. Ja marjat vaan soseeks sauvalla - vadelmista ja lakoista vaan pitää siilata siemenet pois.

Kertakäyttö- jääpalapussit toimii myös kunhan sose on tarpeeks löysää pussitettavaks.

Nyt kun on just suomalaisten vihannesten sesonki, kannattaa tehdä pakastin täyteen. Yks parhaita vihanneksia soseisiin on kesäkurpitsa- se kypsyy nopeesti, tulee makea ja löysä sose joka sopii hyvin niin juuresten kun kanan tai kalankin kaveriksi. Meillä oli esikoisen lempparia! Bataatti ja porkkana on oivat ensisoseet, ne on vähän makeita luonnostaan ja niissä on sentään jotain ravintoaineita ( kun perunassa ei oo oikein mitään).
Yks mitä ei ehkä ekana tulis mieleen että on älyttömän hyvää soseena niin kyssäkaali! Sisältää tosi paljon ceetä ja muita ravintoaineita. Kannattaa kokeilla raakaraasteena itämaisen ruuan lisukkeena (siihen vaan tuoretta korianteria päälle!) jos ei oo koskaan ite syöny.

Pienimmät minigrip-pussit on myös hyviä soseille. kannattaa pussittaa mittakupin kautta niin tulee samankokosia annoksia.

Ja vauvat on ennakkoluulottomia makuyhdistelmien suhteen. Esim. Omenaa ja luumua kannattaa kokeilla myös vihannesten kanssa. Porkkana-omena sopii niin ruuaks kun välipalaks..

Ja vielä mielipide: vauvan pitää syödä vähintään yhtä laadukasta ruokaa kuin itse syöt. Älä pakasta mitään, mitä et itse söisi pakastettuna! Ja maista kaikkia soseita ennen kun tarjoat vauvalle edes mielenkiinosta, puhumattakaan laaduntarkkailu-puolesta... Huh. Siinäpä romaania kerrakseen! :joyful: ei muuta kun padat porisemaan.:p
 
Muokattu viimeksi:
Mä aattelin huomenna keitellä ja soseuttaa bataatin ja kukkakaalin, ne ois ens viikon sosetuttavuudet. Ja yhestä bataatistahan tulee sitä sosetta ihan tolkuttoman paljon. Ehkä sitten otetaan marjasosettakin kehiin, kunhan on nää vihanneshommat saatu käsiteltyä :)
 
Ja minä tähän vielä lisään, että maistakaa soseita eri lusikalla niin ei tule vauvalle kariesta :)

Jos sormiruokailua haluaa harrastaa vauvan kanssa niin höyrytetyt porkkana-bataattitikut ja höyrytetyt parsakaalit on erinomaisia aloitukseen. Kurkkutikut myöa hyviä, etenkin kun hampaita alkaa tulla. Jääkaappi kylmä kurkun pala vaan käteen ja ikeniä rahnuttamaan :) Ja vielä muistutukseksi että sormiruokaa vasta kun osaa itse istua ja vie itse ruuan lautaselta/pöydältä suuhunsa!

Mä alkaisin jo innoissani tekemään soseita pakkaseen, mutta meillä on niin pieni pakkanen, että hyvä kun maidot mahtuu sinne!:( Tai ehkä koko pakkanen olis silti täynnä maitoa kun nyt olen joutunut vaan viemäriin kaatamaan:/ Maidosta voi muuten tehdä jääpuikkoja sellasella mehujäämuotilla. Se on myös hyvä hampaita tekevälle!
 
mammasmurffi, oliko siinä oppaassa mitään mausteista? Jos haluaapi jollain ruokia maustaa, niin mitä voi käyttää. Toki muutkin tietäväiset voi vastata.

Meidän neuvolan seinällä oli Marttaseuran mainos vauvanruokakurssista. Kaippa niitä muillakin paikkakunnilla järjestetään kun vaan täällä meilläpäin.

Meillä pakkaseen mahtuis soseita, mutta mulla ei ole mitään intoa niitä väkertää. Ajattelin syyskuussa vasta tehdä asialle jotain. Mulla on päässä sellainen mielikuva, että meidän vauva syö broilerin koipinuijaa ekalla kiinteän ruuan ateriallaan. Tuskin tulee toteutumaan, mutta kiva kuvitella miltä sellainen luolamiesvauva näyttäis.

Maidon viemäriin kaato on mun mielestä melko tuskallista. Esikoisen aikaan meillä oli alkuun vaan ihan minikokoinen pakastin ja kaadoin viemäriin litroittain maitoa, kunnes sain sen luovutusrumban käyntiin. Kyllä teki pahaa, mutta en keksinyt mitä muuta olisin voinut tehdä. Jos tokan lapsen kohdalla olisi ollut maidon ylituotantoa, niin olisin juottanut sen esikoiselle. Nyt ei ole myöskään ylituotantoa kun ihan satunnaisesti. Yhden kerran olen joutunut pumppaamaan sellaisessa tilanteessa ettei ollut mitään paikkaa mihin sen maidon laittaa, muualle kun viemäriin, niin join sen itse. Se oli eka kerta kun maitoa maistoin ja alkuun ajatus maidon juomisesta hieman ällötti, mutta se olikin oikeestaan tosi hyvää. Jos nyt pitäis valita viemärin tai juomisen väliltä, niin joisin, ettei mene ravintoaineet hukkaan :)
 
Mulla sormet syyhyää päästä tekee soseita itse. Me ei olla viellä kokeiltu mitään sosetta,maissi ja riisivelliä olen ite tehny ja lisänny korviketta mukaan et tottuu uuteen makuun/maha tottuu ja en mitään isoja määriä. Nyt likalla ikää se 4kk.
Keräsin mökillä mustikoita ja metsämansikoita pakkaseen.Mitens nuo viinimarjoja,saako niitä missä vaiheessa antaa,entä karviaista?
 
Ja vielä kysymys, kun kuorineen keittää niin kai ne kuoret sit sen jälkee otetaan pois ja sit vasta soseutus vai kuorineen päivineen?
Onko muuten metsämansikka yhtä allergisoivaa kuin kasvatettu?Mietin vaan et uskaltaako sit laittaa mustikan kanssa samaa soseeseen.
 
Ei missään nimessä kannata kuoria tai siilata mitään pois marjoista!! Kuorissa on kuitua ja muutenkin, turhaa vaivaa. Pianhan niitten pitää syyä jo kokonaisia. :joyful: Tietty ne vattujen ja lakkojen ja karhunvadelmien missä isot siemenet, mutta ei muuten. En osaa sanoa viinimarjoista enkä karviaisista.. Meillä ei ole omia pensaita niin ei olla syöty itsekään noita, saati annettu lapsille. Paitsi joo, mustaviinimarjoja oon antanu esikoiselle. Tein niistä soseen päärynän kanssa, että tuli makeutta mukaan.

Ja jos olisin itse kerännyt metsämansikoita niin varmasti antaisin vauvalle..:happy: Pienet määrät mitään tee ja jos Aqqu laitat mustikoitten sekaan niin anna mennä. Ite poimitut marjat soseena vauvalle = suurta rakkautta. :Heartred Tuskin kukaan on toista mieltä??

Ootan innolla et pikkuoravat oppii sen verran istuu että voi alkaa harjotella sormiruokailua. Tulee olemaan jännää, kun on minullekin eka kerta! Vaikka syöttäminen on kivaa, niin kyllä jo vaihtelun vuoksi puhumattakaan että se vähän keventää työn määrää noitten kahen kanssa... (Vai tuleekohan vaan lisää kun pitää jäljet siivota? Heh..)
 
Takaisin
Top