Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho, teillä on kasvanu aika kivasti vauva!

Meillä on mennyt tähän mennessä tänään 7,5 dl korviketta, kerran lisäksi aamulla syönyt tissistä. Likka kun nukkuu yöt noin 20.30-7.30 ja välissä vaan yksi herätys noin klo 5.30. Sit päikkärit 9.30-14 ja 16-18. Niin ei ehdi siinä oikein syömään, ja tosiaan en halua herätellä. Lisäksi on tosi aktiivinen hereillä ollessaan.
 
Meillä menty pelkällä tissillä ja nyt tuntuu että tämä viikko on ollu kyllä jostain syvältä....ei enää puhettakaan että öisin nukkuis 5-6h, vaan 2-3h kitinää ja tahtoo ruokaa,tänään on "selvinny" just ja just 2h ja taas pitää syödä. Nyt kylään mennessä sekotin korviketta pumpatun sekaan, saa nähä tuleeko masu kipeeks... miten ootte siirtyny tissiltä korvikkeeseen? Poju tulee tiistaina 3kk.
 
Me otettiin vaan suoraan ensin iltoihin korviketankkaus, eli noin 50 ml suoraa korviketta. Siitä se sitten on lisääntynyt luonnollisesti määrältään ja tiheydeltään. Meillä on käytössä Tuuti1, eikä siitä ole tullut mitään sen ihmeempiä mahaoireita. Tosin silloin ihan aluksi kuukausi sitten ekojen korvikkeiden syömisten jälkeen oli 3 päivää kakkaamatta :)
 
Oon joskus aiemminkin antanu sekotettuna (enemmän aina ollu tissistä). Nyt jos ei tää imutus rauhotu niin alotan antaa syönnin päälle pulloa tai sitte illan viimenen suoraan pullosta. Tällä hetkellä ootan että sais ruveta jo maistattaa...olo on ollu koko viikon ku buffet
 
Täällä aloitetaan sormiruokailemalla kun neiti on siihen itse valmis, eli noin 6kk iässä kun osaa itse istua ja viedä ruoan suuhun. :)
Näin tein myös esikoisen kanssa ja koin sen äärettömän helpoksi kun ei tarvinnut hänelle koskaan tehdä mitään omia/ylimääräisä ruoka vaan söi sitä mitä minäkin, ja niin otetaan tämä kuopuskin istumaan ruokapöytään ja syö sitä mitä on tarjolla.

Vellejä ei mun käsityksen mukaan suositella enään laisinkaan. Suositus on täysimetystä sinne 6kk ikään asti ei 4kk, korvikevauvoilla sitten hiukan eri asia kun niille ei voi antaa maitoa niin paljoa että nälkä välttämättä pysyisi.. :)
 
mammasmurffi: n

kommenttiin liittyen ihan pakko lisätä että se on sitten kyse kasvisten keittämisestä syntyneestä liemestä ei missäänn tapauksessa niistä valmis kasvisliemikuutioista! :)
Jottei nyt vaan kukaan niitä erehdy antamaan vauvalle.


Itse en oikein tuohon kylläkään usko ainakaan rintamaitoa syövillä vauvaoilla kun se maidon maku muuttuu aina sen me mukaan mitä äiti syö, korvikevauoilla voi sitten ehkä toimiakkin kun se korvike on aina samanmakuista.
 
Toi vellien suosittelu ja suosittelemattomuus on kyllä musta hassua, ihan yhtälailla kuin kaikki muutkin suositukset, jotka parin vuoden välein uusitaan. Kai sitä saapi omaa maalaisjärkeä onneksi käyttää eikä mennä aina kirjan mukaan. Mä annoin aamulla pienesti velliä maidon seassa, katsellaan miten tuo nyt sujuu.
 
Jos niitä ei suositella niin miksi sitten myynnissä esim.3kk vellejä ?
minä ainakin alottelen antaa tissin lisänä viim.4kk iässä. Jokaisen oma valinta:)
 
Me alotettiin nyt sitten Valion Onni maissivellillä. Ensin suhteessa 30ml velliä-120 ml korviketta. Tätä aamulla ja illalla, muutaman päivän ajan. Sitten 50-50, 70-30 ja lopuksi 100% velliä. Pikkuhiljaa siis. Tyttö vaikuttaa ainakin nyt tyytyväiseltä.
 
Mulle sanottiin nyt neuvolassa et vellit on ihan turhia 4kk iästä ylöspäin ku sit kannattaa antaa jo puuroa. Me jouduttiin sillon esikon kanssa alottaa kiinteet 4kk iässä ku muuten olis ollu tissillä ihan kokoajan. Poitsu kyl oliki sillon jo yli 8kg ja imetyksen jouduin lopettaa 6kk iässä ku ei vaan enää suostunu tissille.
 
Ninnuli, ai niin aikasin puurot? Mä luulin, että viljojen kanssa pitäis ootella sinne 6 kk asti? Tuohan avartaa maailmaa vaikka kuinka, jos tosiaan tuolleen on ok tehdä.

Meillä on reilun viikon päästä 3kk neuvola, saa nähdä mitä terkkatäti sanoo mun vellihommiin. Vai antaako muita suosituksia.
 
Nodde, 3kk iässä vauvoilla on tiheän imun kausi, joten ei ihmekään jos tuntuu buffetilta. Seuraava on sitten 6kk iässä. Meilläkin tällä hetkellä imutellaan paljon mut mua se ei haittaa kun tietää et se on vaan väliaikaista.

Meillä on tarkoitus mennä täysimetyksellä sinne 6kk asti ja vähintää 1v. asti tissimaidolla. Toiveena siis ettei tarvis käyttää korvikkeita ollenkaan. Soseisiin ja muihin kiinteisiin en pidä mitään kiirettä, ihan vauvantahtisesti tässä mennään.
 
Komppaan mustikkaa. Se että vauva on koko ajan tissillä ei tarkoita, että maitoa tulisi liian vähän. Vain jos vauva ei tahdo kasvaa tai lyhyemmällä aika välillä, jos ei tule tarpeeksi kakkaa ja pissaa, niin maitoa tulee liian vähän. Vauva menee tietenkin semmoiseen maitokoomaan, kun vauvan tankkaa täyteen maitoa. En nyt sanoisi, että te antaisitte vääristä syistä korvikkeita. Haluan vaan yleisesti kannattaa rintaimetystä, että jos joku tätä ketjua lukee, niin ei rupee epäilemään omaa ja tissiensä kyvykkyyttä tyydyttää vauva:) Tässä pari linkkiä, joista voi saada tukea imetykseen: http://www.imetys.fi/ ja http://kolmenkauppa.blogspot.fi/

Millä ruoka-aineilla ootte ajatellut aloittaa? Mun mies on ollut tosi allerginen vauvana ja äitini on hyvin allerginen vieläkin, niin varmaan alotellaan tosi rauhassa toi maistelu, että pitkään vaan yks maku viikossa. Vähän pelottaa jo se kiinteiden aloitus sen takia. Nyt jo aina tutkiskelen kaikkia pieniäkin punotuksia ja karheita kohtia vauvan ihossa paniikilla, että nyt ne allergiset reaktiot on alkanut ja mitä oon nyt syönyt mikä on tämän aiheuttanut:confused: En varmaan panikoi mistään muusta kuin tästä!:eek:
 
Sanoja, annatko vellin tuttipullosta?

Kyllä mäkin kannatan imetystä vaikka korviketta lisänä annan kin. Meillä menee korviketta 50-200 ml päivässä. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti kun anoppi on koko ajan sitä mieltä että soseet ja vellit pitäisi aloittaa jo, koska hänenkin pojalleen on aloitettu. Hän osti meille jo Valion riisivelliä ja nyt juhannuksena hän sanoi että voisi antaa uutta perunaa maitoon sekoitettuna! Aargh!! Käy niin hermoon! Mä en ilmeisesti saa itse päättää milloin lapselleni annan mitäkin. .
Toisaalta houkuttelisi jo kokeilla velliä mutta meillä selvästi pärjätään vielä rintamaidolla ja tuolla korvikemäärällä, joten sillä mennään toistaiseksi.

Mitä se sormiruokailu tarkoittaa? Ja mitä silloin vauvalle syötetään? Ei ainakaan velliä? ?! ;-)
 
Toi on hyvä linkki, mutta tiivistelmänä. Sormiruokailussa vauvalle annetaan ruuan palasia (esim keitettyjä porkkananpalona (pitää olla pehmeää, että vauva saa imeskeltyä/jauhettua pienemmäksi)) ja sitten vauva itse vie ruuan suuhun. Edellytyksenä on tosiaan istumisen osaaminen ja se että vie itse ruuan suuhun. Yleensä tää on mahdollista vasta siinä 6kk iässä eli ei tosiaan vielä:)
 
Saattaa tietysti olla tiheän imun kausi, mutta tää tilanne on "pahentunu" pikku hiljaa... viimeks tih.imu alko yhtäkkiä ja sitten loppui. Tässä epäiltiin jo vti:tä ku poju oli kuiva 4-6h yöllä ja pissa haisi voimakkaammalle, näytteet kuitenki puhtaita, eikä merkkejä kuivuudesta muuten... huomasin että poju saatto imeä vaan 10min ja sitten lopetti, nyt oon "tuputtanu" sen jälkeen ja imee kyllä, mutta välillä se on yhtä "taistelua" (päästää irti, huitoo, hymyilee ku näkee mun naaman tai yrittää kääntyä pois, tunkee nyrkkiä suuhun ym.).:facepalm:

Kuullostaa kyllä jotenki kivalle että vois antaa puuroja jo 4kk eteenpäin, ku eipä niissä velleissä vissiin hirveesti oo energiaa??

Mullekki on noita ohjeita sadellu anopilta ja isovanhemmilta ja ihmettelyjä miksi en oo jo antanu perunaa!? Vaikka en enää nauti imettämisestä suuremmin niin jatkan vielä ja annan lisänä korviketta alkuun. 2vkon päästä neuvola ja sitte terkka saa sanoa mielipiteensä velleistä ja puuroista.

Kun on aika ruveta maistelemaan niin aattelin alottaa bataatilla, perunalla ja porkkanalla, ootan ihan innolla että sais ruveta laittaa jääpala muotteihin pieniä aterioita:)
 
Mä oon antanut ihan normaalista tuttipullosta, Ainun anticolic 2-tutista. Hyvin tulee läpi. Vellitutit taitaa olla sellaisia, että niistä tulee aivan liian nopeesti toi tavara. Ja velleissä ei kai joo ole megapaljoa energiaa, mä taas pidän niitä myös ihan hyvänä totuttelujuttuna.

Meillä on kanssa tarkoitus kinteät alottaa hitaasti ja maltilla, jotta mahdolliset allergiatkin havaittaisiin.

Toisilla maitoa riitää ja toisilla ei, oli sitten tiheää imua tai ei.
 
Sanoja en nyt muista minkä merkkistä oli mut maissipohjalla oli et ei ollu mitään kaurapuuroa. Esikollekki sillon ostettiin cittarista valmisjauhetta (muistelisin että piltin) johon sekoitin lypsettyä maitoa ja siin paketissa ainakin oli et 4kk. Makuina ainakin oli maissi ja porkkana.
 
Moi taas! Joo, se kasvisliemi on siis suolattomassa vedessä keitettyjen (tuoreiden) kasvisten keitinlientä. Joku pohti sitä äidinmaidon kautta tulevaa makuvaihtelua.. Meillä annetaan pullosta vaan korviketta (imetän kyllä lisäks, mut en pumppaa) niin sinne korvikemaidon sekaan laitan sitten kun tulee tuon kokeilun aika. Varmaan vasta 1kk päästä.. :D
 
Takaisin
Top