Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yks kaveri toi viimeviikolla tekemiään soseita pikkusatsit tuliaisiks, kun sen poika on 6kk ja tekee ruuat itse omallekin vauvalleen. Se oli aika kiva juttu... hirvittää vaan et on sekin aika että vauvat alkaa syömään kiinteitä jo niin lähellä... vastahan ne synty!! Huh.
Sormiruokailuu on mietitty täälläkin, tulis nuo raakanakin syötävät vihannekset sit helpommin sitä kautta. Niitä on vaan vaikeempi "pakottaa" maistelee ja syömään, jos ei siis kiinnosta vauvaa just sillä hetkellä. Ja soseista tietää paremmin paljon on menny... tämmösiä ajatuksia tulee mieleen kun esikoinen söi vaan soseita, hedelmiä kyllä meni sit paloinakin kun makeethan maistuu aina! Kinkkistä...
Nyt tuo 2v ja 4kk vanha hulivili syö vihanneksia vaan kasvissosekeitossa.... vieläkään syö mitään kovin isoina paloina - paitsi herkkuja kyllä osaa syyä tietenkin. Jos miettii et noille kahelle pitää myös vielä 2 vuoden päästä pilkkoo ja pehmentää haarukalla ruokia niin se sormiruokailu houkuttelee todenteolla.
 
Sormiruokailussaideana onkin se ettei vauvaa painosteta tai pakoteta ollenkaan. Oman vauvan serkku syökin tästä syystä osan soseina ja osan sormiruokana (ikää kohta 9kk).
 
Mä ajattelin aloitella niinkin eksoottisilla sorteilla kuin avocado, banaani ja kypsennetyt linssit. Peruna on tärkkelystä, porkkana vettä ja maissikin vähän täyteruokaa joten em ruokien ravintoainepitoisuus kenties ei ole vastaava kuin esimerkiksi protskurikkaidn linssien ja hyviä rasvoja sisältävän avocadon. Samalla kun aloitellaan, saa tyttö kyllä mielellään maistaa jo vaikka ja mitä jotta tottuu makuihin. Maltilla kuitenkin, jotta selviää jos joku ruoka-aine aiheuttaa ongelmia. Nyt neiti on jo saanut imeskellä avocadoa, mansikkaa, vesimelonia ja tomaattia, eikä ole pahemmin kakonut. Ikää on tasan 3 kk. Tällä hetkellä maitoa (olen siirtynyt pelkkään yöimetykseen) kolmen tunnin välein 160-220 ml, joten ainakin ruoka maistuu. Yöllä on yksi "syöttö", joka on enemmänkin ehkä mammatankkaus koska tyttö nassuttaa rintaa ehkä 5 min ja nukahtaa uudelleen syliin. Eli aloitetaan varmaan kunnolla tämän "imeskelymaistelun" lisäksi sitten kun tuo maito ei enää tunnu riittävän.
 
Kerron nyt omatkin kokemukset kiinteistä :wink
meidän pojat(4v ja 2,5v) aloitti kiinteiden maistelut 4kk iässä, lähempänä 5kk ja oli monta viikkoa tosiaan maistelua. Aloitin maistelut kotimaisilla marjoilla mm.mustikka, vattu, jopa puolukka meni. Alusta asti murskasin vain haarukalla ja tarjosin hiukka karkeana. Vellejä en ikinä antanut, niissä ei oikein mitään järkeä? Ravintoköyhää mahan täytettä, on oma näkemys. En itsekään sellaista söis, yök.

Seuraavaksi saivat imetyksen ohessa mm.bataattia, avocadoa, porkkanaa, palsternakkaa ym.lähinnä vihanneksia ja lihaa aloin lisäämään ruokiin siinä 7kk paikkeilla. Samoin käytin ruokiin tuoreita yrttejä ja mausteita varovasti mm.rakuuna, rosmariini, basilika ym...Ja lorautin välillä mm.oliiviöljyä.

Viljoista ainoastaan saivat kauraa puuron muodossa, tosin puuron soseutin niin että siitä yli puolet oli jälleen suomalaisia marjoja! Eli viljaa ei tässä perheessä ole paljoa syöty. Alkuun kaikki soseutin pieneksi sauvalla mutta jo aika varhain n.7-8kk iässä pidin ruuat erittäin karkeina jotta tottuvat karkeaan. Molemmat pojat söi lähinnä käsin asiat n.7kk eteenpäin ja lusikkaa käyttivät jo aika hyvin 10kk iästä eteenpäin.

Paljon meni marjoja pöydän ääressä omin kätösin kun oppivat pinsettiotteen 6kk-eteenpäin ja hedelmän paloja, vihannekset ym...yksi molempien suosikki oli tyrnit :wink Ja hyvin pojat kasvoi rintamaidon ohella. Niin ja reilusti ennen 1veetä saivat myös erilaisia pähkinöitä, hienonsin niitä ensin. Kananmuna on myös oiva ihan ateria tai välipala!

Tänäkin päivänä lapset syö lautaselta ensin vihannekset, varsinkin tuoreet :grin puuroista ei välitä yhtään eikä juuri esim.pastasta, perunasta...on kuulemma mauttomia.
Just tuossa ennen päikkäreitä saivat ruuaksi lohta(+kermaa, sitruunaruohoa, sipulia+mausteita), soijapastaa ja söivät melkein kokonaisen 300g kurkun puoliksi :grin Tottumis kysymys ainakin meillä...tarhassa usein syövät huonosti muut paitsi lihakastikkeet ja salaatit! Tottuneet jo vissiin mahassa äiteen ruokavalioon :wink
 
Niin ja ei kannata alkuun heti skitsoilla jos naama hieman punastuu tms.kun aloittaa ruokia maistelemaan. Se on useimmiten luonnollinen reaktio kun uusia asioita saa elimistöön. Kroppa reagoi uusiin juttuihin ja näin tottuu siihen.
Meillä ainakin aluksi lehahteli maistiaisten myötä poikien posket punaiseksi mutta meni nopeasti ohi. Kuulunee asiaan :wink Mutta toki jos saa voimakkaita oireita niin hyllylle ko.aine hetkeksi...
 
Varmaan netistä löytyy ohjeet mutta miten se maistelu etenee? Onko se niin että t-lusikallinen päivässä jotain viikon ajan ja sitten vaihtuu seuraavaan jne..? Ja kuinka kauan sitä erilaisten maistelua jatketaan? Milloin voi antaa enemmän sitä ruokaa? Ja milloin niitä raaka-aineita voi sekottaa? Jaksaako joku kertoa? :)
 
Hyvä muuten AadaEveliina kun mainitsit tuon öljyn!! Sitä pitääkin lisätä noihin omiin soseisiin vähän, kaupan ruuissa sitä onkin. Vauvat tarvii hyviä rasvoja kun kasvavat. Ite aion laittaa rypsiöljyy kun se on suomalaista, mutta jokatapauksessa... Taisin alottaa bataatilla ja porkkanalla esikoisen kanssa. Jopa neuvolalääkäri suositteli bataattia perunan sijaan, kun perunassahan ei tosiaan oo oikein mitään ravintoaineita.
 
Pikkumyy, uskoisin, että neuvolasta annetaan ohjeita kyllä.

Meillä on ajatuksena istuttaa tyttö syöttötuoliin perheen yhteisten ruokailujen ajaksi heti, kun oppii istumaan. Otetaan siis osalliseksi yhteisiä ruokailuhetkiä. Tohon tilanteeseen sopii mun mielestä se sormiruokailu tosi hyvin.

Mä aion kyllä varmaan suosiolla aloittaa purkkiruoilla, ei oma jaksaminen riitä soseiden itse tekemiseen, vaikkei se vaikeaa olisikaan.
 
Meillä myös tarkotus ottaa tyttö ruokapöydän ääreen meidän kanssa kun oppii istumaan ja tarkotus tuota sormiruokailua koittaa. :)

Mä oon ajatellu et peruna, bataatti yms soseet teen itse mutta hedelmä ja marjasoseet taidan hankkia kaupasta. Tänään hommasinkin jääpalamuotteja että saa tehdä pakastimeen. :)
 
Meillä tytsi istuu nyt jo monesti sitterissä penkillä kun syödään ja siitä se kattelee ja seurustelee meidän kanssa.

Mites imetys sitten kun siirrytään kiinteisiin, imetetäänkö sitä siihen päälle syönnin jälkeen vai tuttipullosta vaan maitoa??
 
Joku suositus sanoo, että vuoden ikäiseksi annetaan ensin tissi/pullo ja sitten kiinteät päälle. Sillä tavoin lapsi saa riittävästi energiaa ja ravintoaineita. Sörsselit saattaa viedä liikaa tilaa maidolta jos ne antaa ensin.
Miten sitte käytännössä kukin tekee, niin se on eri juttu. En muista yhtään miten tein noiden kahden vanhemman kohdalla. Nyt varmaan teen jotain tuon suosituksen mukaista. Tai kattoo nyt miten homma lähtee luistamaan.
 
Vissiin joo ennen syömistä sitten imetetään. Mä oon nyt tehny iltaisin niin, että oon syöttäny tuon vellimaitoseoksen ja päälle sit tissiä sen, mitä on halunnut. Vähän semmosta psykologista hommaa enää, mutta tyttö on tyytyväinen.
 
Meille ei ole tullut. On kokeiltu nyt sekä maissivelliä että perunaporkkanavelliä. Maissivellistä kakka muuttui aika kiinteäksi, tarkkailen sitä nyt. Jos jatkuu niin, sitten syödään vaan perunaporkkanaa (tulee kakka helpommin, eikä vauvan tartte pää punasena päkistää väkisin). Oon syöttänyt edelleen suhteessa 40ml velliä - 120ml maitoa ja sillä nyt jatketaan, kun tuntuu riittävän, ei ole tarvetta muuttaa määrää. Aamuisin eka ruoka ja iltaisin vika ruoka.

Ja tosiaan oon noita Suomalaisia Valion Onnivellejä ostanut, samoin meillä on Tuutit käytössä.
 
Mie alotin kanssa eilen illalla vellin kokeilun. Ihan vaan parikyt milliä ja loput (100ml) korviketta. Ei ainakaan mahaansa ole kitissy, samoin annoin nyt päivällä ennen päikkäreitä ja illalla kans tarkotus ennen nukkumaan käymistä. Lähinnä siksi, että maha ja tyttö tottuu uuteen ruoka-aineeseen.
 
Mä annoin eilen tytölle ensimmäistä kertaa perunaa. Tein siitä kyllä melko vellimäistä enkä antanut ku kolme teelusikallista josta ehkä puolet meni suuhun:happy:. Nopeesti tyttö hoksas syömisen ja ensi-irvistysten jälkeen näytti ihan tykkäävän. Ens viikolla typy täyttää jo neljä kk ni uskalsin jo kokeilla. Tytöllä nuo vatsavaivat ei ole vieläkään helpottanut ni ajattelin pikkuhiljaa lisäillä kiinteitä ruokavalioon, joskos ne vattakivut joskus helpottais. Nyt on ainakin hyvin toiminut vatta kun välillä se on ollut melko haastavaa ja tuskallista saada kakkaa ulos.
 
A Finnish study [Ala-Houhala 1986] showed that supplementing the mother with 50 µg (2000 IU) vitamin D per day was as effective for maintaining baby’s vitamin D levels as supplementing the baby with 10 µg (400 IU) per day.

Tuli vaan mieleen kun ollu puhetta dee vitamiineistaki täällä foorumilla ja liittyy ravintoon ylipäätään :wink
Tiedetty jo kasikytäluvulta asti et äm:ssa on deetä, silti dee tippoja tyrkytetään vauvoille syntymästä asti. Kunhan äiti pitää huolta deen saannista niin all good
 
No nyt ei tarvi olla huolissaan jos tipat jää antamatta. Mä syön 90-120 µg D:tä päivässä. Olen syönyt jo vuosia.
 
Mä oon niin huono syömään itse tota d-vitamiiniä, että oon sitä sitten antanut kun muistan eli vaihtelevalla menestyksellä. Onneksi meillä toi d ei aiheuta vatsavaivoja. Ei ole eroa sillä olenko muistanut antaa vai en.
 
Takaisin
Top