Soseilut yms. Kiinteät ruuat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se soseiden syöttäminen siistiä ole, mutta kyllä se sormiruokailu on semmonen hävityksen kauhistus:D Helpoimmalla pääsee jos ottaa paidan pois ruokailun ajaksi. Se hyvä puoli siinä sormiruokailussa on, että itse on vapaa syömään itse ruokailun ajan kun vauvat hoitaa homman itse:) Ja sormiruuaksi kelpaa sama ruoka mitä itse syö, mutta vaan ottaa vauvan/vauvojen ruuat erikseen ennen suolaamista.

Ja täällä kysyttiin mausteista, niin voi laittaa. Ei ihan ekoihin kannata, mutta pikku hiljaa alkaa maustamaan ja aluksi tietenkin vaan vähän ja sitten enemmän ja enemmän. Kannattaa muistaa kumminkin että vauvojen makuaisti on herkempi kuin aikuisilla, joten vähempi riittää. Suolaa ei lisätä vauvan ruokaan, mutta esim yrttejä voi laittaa. Pippuria, chiliä yms laittasin vasta joskus vuoden ikäisen ruokaan aikasintaan. Äidin ruokailutottumukaet vaikuttaa kyllä asiaan myös. Jos on tottunut mausteiseen ruokaan niin uskaltaa maustaa enemmän.
 
Kokeiltiin eilen ekaa kertaa maistattaa ja bataatti ei oikee uponnu:hilarious: ajattelin antaa 4pvää aina yhtä makua ja sitten seuraavaan. Mutta tästä se lähtee pikkuhiljaa:happy:
Annettiin kokeeksi pe+la valion riisivelliä ja se ei kelvannu ollenkaan! Ilme oli kyllä näkemisen arvoinen:yuck: pitää koittaa perunaporkkanaa tai maissia seuraavaksi:)
 
Mä siis tarkoitin omalla kuorimisella, että kuorin vihannekset, en tietenkää marjoja (miten se ees onnistuis?) :D

Nodde, se perunaporkkana on aika voimakkaan makuista, ite ehkä kokeilisin maissivellillä jossei se riisivelli uponnu. Ja valion velleistä sitä perunaporkkanaa kannattaa välttää semmosta erää, missä on parasta ennen päiväys 13.8. Se erä on jääny varmaan laimentamatta tai jotain, on meinaan sosetta...
 
Nyt on sitten bataatti keitetty ja soseutettu, piti oikein itsekin maistaa sitä ekaa kertaa elämässäni (tai jos oon vauvana syönyt, en kyllä muista :p. Yhdestä bataatista tuli neljä pientä minigrip-pussillista ja yksi tuollainen pilttipurkillinen, jonka jätän siis jääkaappiin. Meillä on vielä "hätävarana" ostettu kaupasta sellainen bataatti-kesäkurpitsa-sose, mutta ehkä se pidetään tuolla tosiaan hätävarana. Mä olin silloin yllättynyt siitä, että kun näitä perusvihanneksia kehotetaan tekemään soseeksi ja aloittamaan niillä tuo maistelu, niin valmissoseissahan ei ole näitä lainkaan. Pelkkiä marjoja ja hedelmiä. Sinänsä vähän outoa, luulisi näillä olevan tilausta kun kaikkia kehotetaan aloittamaan samallatavoin.
 
Mun mielestä jossain sanottiin, ettei noi vellejä kauheesti enää suositella. Niiden ravintoarvo on aika nolla, joten olisi parasta vaan reilusti aloittaa soseilla. Velli on niin vetistä, ellei sitä tietenkin korvikkeeseen tai pumpattuu maitoon tee, että se vie turhaan tilaa vatsassa. Empä sitten tiiä, että mitä pitäs oikeesti tehdä. Ainakin meillä aloitetaan suoraan sormiruualla/soseilla kun aloitetaan kumminkin niin myöhään noi kiinteät. Varmaan kans vähän eri juttu, että minkä ikäselle aloittaa.
 
Voiko avokadoa antaa suoraan muusattuna? Eikai sille mitään pidä tehä?:scratch
 
Pookkana, joo tämän hetken trendin mukaan ei varsinaisesti suositella, mut ei niitä ole kielletykään. Me alotettiin niillä, koska aloitus tehtiin niin pienelle vauvalle ja koin ite sen miedoimmaksi tavaksi. Sitä ootan, kun puuroja päästään syömään, mutta kuukausi vielä pitää sitä odottaa.
 
Avokadoa voi ainakin antaa ihan vaan lohkottuna sormiruokana, joten luulis, että ihan muussattuna menee! :)
 
Meillä aloitettiin nyt myös riisivellillä, muuten oisin varmaan aloittanut soseella suoraan mut sain vellejä anopilta lahjaksi, joten syötän ne ensin. Ja saa aikaa soseiden tekoon. :-) porkkanat ja bataatti oottaa kaapissa ja vanhoja perunoita on kellarissa. Niissä uusissa perunoista on solaniinin lisäksi myös nitraattia joka muuttuu nitriitiksi ja se taas haittaa elimistön hapen kuljetusta. Itsekin tätä kun kyselin..
 
Meijän tyttö rakasta banaania :) suuttuu kun ei saa enempää kuin pari lusikallista. Tänään oli hyvä kun tein hänelle parsakaalisosetta ensi viikoksi ja hän oli sitterissä vieressä. Siinä kun laittelin sosetta jääpalamuotteihin ni alko kuulua maiskutus ja kun käännyin kattoo ni neiti alko kujertaa sit ku laitoin soseet pakkaseen ni alko hirvee huuto ja kiukku. Olis vissiin halunnu parsakaalia heti :)
 
Meillä neiti sai kuumeen metsä mansikan syömisestä. Päivällä kun imi muutamaa niin kuume nousi illaksi. (Lievä lämpö)
Tänne onkin tullu paljon hyviä vinkkejä.

Jasmin olis innokas syömään mut kaikki mikä menee suuhun tulee myös suusta ulos.
Porkkanaa kun höyrytin ni se maistu. Pikku hiljaa...
 
Jännä, että teillä vauvat jo nyt osottaa kiinnostusta ruokaa kohtaan. Meillä tyyppi ei tajuu mitään. Mä olen antanut haistettavaksi ruokia (mm. metsämansikoita), muttei elettäkään siihen suuntaan, että suu aukeais tai muutenkaan innostais koskemaan tai mitään.

Tässä pätee varmaan sama juttu kun kaikessa muussakin, että juuri kun pääsee sanomasta, niin seuraavana päivänä asia on ihan päin vastoin :)
 
Tutustuin vähä valmiiseen tarjontaan netissä ja voi taivas mitä vaihtoehtoja!:grin siis luxusta vauvalle, oli texmexii, paellaa, bbq ateriaa:gen014
yllätyksenä tuli että semperillä oli
ihan porkkanaakin ja maissi&perunaa. Ehdottomasti kokeiluun jos nää mun tekeleet ei rupee kelpaa:grin
 
Kyllä meilläkin paljon tulee syöttäessä sitä ruokaa ulos, siinä sitä hommaa just harjotellaan. Meidän tyttö tarraa usein lusikkakäteen kiinni ja vetää sitä suuhun, mutten oo varma johtuuko se "ruokahalusta" vai vaan luontaisesta tarpeesta viedä juttuja suuhun.
 
Eikös kaikki vauvalle annettavat ruuat tule ensin ulos suusta ihan vaan jo senkin takia ettei vauva vielä ymmärrä mitä sille sapuskalle pitää tehdä. Ja nyt sit harjottelee syömistä ja soseen nielemistä :)
 
Eikös kaikki vauvalle annettavat ruuat tule ensin ulos suusta ihan vaan jo senkin takia ettei vauva vielä ymmärrä mitä sille sapuskalle pitää tehdä. Ja nyt sit harjottelee syömistä ja soseen nielemistä :)
Näin minä ainakin ajattelen :). HArjoitteluahan tämä kaikki on.
 
Juu, ei siinä alussa sinne massuun päädy kuin ehkä vahingossa tl tai kaksi:p Meillä tyttö alkaa automaattisesti maiskuttaa kun haistaa ruokaa, mutta ei selvästi ymmärrä hölkäsen pöläystäkään ruuasta! Tänään aamulla laitoin juuri banaanin hänen huultaan vasten. Vähän hän siinä sitä nuoleskeli, mutta nopeasti käänsi päänsä kiinnostavampaan suuntaan. Mikään kiire ei ole ja hyvä vaan kun ei ole nyt heti rohmimassa, kun siihen 6kk asti ajattelin täysimettää. Nyt nelikuisesta asti ajattelin just maistattaa tollein kielelle eri makuja, mutta mitään ei ole vielä tarkoitus sinne massuun päätyä. Antaa suoliston kehittyä rauhassa kun rintamaidolla kasvaa mainiosti!:)

Ei kannata sitten huolestua vaikka sitten 6kk jälkeenkään ei menisi kauheesti kiinteitä. Maito on kumminkin pääasiallinen ravinnon lähde vuoden ikään asti, joten kiinteitä ei tarvitse mennä desi tolkulla. Äitiäni oli aikoinaan kauheesti peloteltu ja painostettu lopettamaan imetys ja antamaan vain kiinteitä. Vasta yli vuosikkaana kiinnostuin ruokaa syömään ja sitten vieroitikin itseni tissistä aika nopsaan. Jokaisella vauvalla on oma tahtinsa kiinteiden kanssa ja siitä ei kannata huolestua tai liikaa tyrkyttää tai pakottaa. Siksi ajattelin just sormiruualla aloittaa, koska siinä ei ole mitään pakotuksen makua vaan vauva saa sitä vauhtia syödä kun haluaa tai sellaista ruokaa kun haluaa. Haluan opettaa että ruoka on iloinen asia eikä pakko:) (En mitenkään halua kritisoida soseita, jos vähäänkään siltä kuullostaa!)
 
Aamulla tuli tehtyä ekat soseet pakkaseen.Tein peruna-porkkana ja peruna-kesäkurpitsa kuutioita. Nyt tuli mieleen,jotta en poistanut kesäkurpitsasta niitä siemeniä vaan kuorin ja pilkoin ensin,sit nakkasin veteen keittymään ja pehmennettyään soseutin perunan kanssa.Onko ne siemenet vaarallisia vai heitänkö satsin roskikseen ja teen uuden?
Otin teelusikallisen peruna-porkkanaa sivuun ja annan iltasella.Saa nähdä mitä neiti tykkää,omia makunystyröitä ei liiemmin hivelly,kun ei mitään maustetta ole seassa :wtf::hilarious:
 
Takaisin
Top