Soseet ja vellit

Meillä poika ei oikein yritä syödä itse, aiemmin vähän koitti juoda mutta kun ei osannut kääntää mukia/tuttipulloa riittävästi niin luopui yrityksestä. Pitäisi olla kiitollinen eikä harmissaan, helpompaahan se näin on. Kyllä se poikakin varmaan joskus lusikkaan tarttuu.

Joskus pää kääntyy 90 astetta ja ollaan kovin kiinnostuneita kaikesta muusta, mutta tosi usein poika haukkaa kohti lusikkaa, suu auki. Se on jotenkin tosi söpöä. Pitää vaan varautua siihen, että loppuvaiheessa ei välttämättä työnnä lusikkaan eteenpäin kun sitten ei osu suuhun vaan yleensä nenään tai menee liian syvälle. Erityisesti tätä tapahtuu puuron kanssa, mutta kyllä soseidenkin kanssa.

Oiva välipalavinkki ja meillä tykätty!

Ainesosat:
- 0,5dl riisimuroja (100% riisi saa esim. Ruohonjuuresta)
-banaanin pala (itse käytin 1/3banaania)
-n. 1tl itsetehtyä luumusosetta

Laita riisimurot astiaan pehmenemään ja peitä vedellä (mqitokin käy, mutta mulla ei ollut pumpattuna). Sekoita luumusose ja baanaani keskenään. Kaada ylimääräinen vesi pois riiseistä kun ovat pehminneet ja tarvittaessa riko riisien koostumus, ja sekoita luumubanaanisose sekaan!

Olisi maistunut äidillekin :) Ja tietty noi voi korvata millä tahansä soseilla, mutta tosta tuli kivan tönkköä ja makeeta :P uppos paljon paremmin tämä versio pojalle, kuin eilinen samalla kaavalla tehty marjaversio.

Mitäs herkkuja olette viime päivinä muruille syöttänyt? Kaipailen ideoita niin listailen itse tähän myös..

-tein leipää koko perheelle
-pitsaa olen tehnyt gretalle meidän pitsan yhteydessä. päälle olen laittat tomaattipyrettä, tomaattia, hieman mauksi tonnikalaa ja ripauksen juustoa. En tiesä onko kuinka sallittua, mutta onnellinen tyttö istuu pöydässä meidän kanssa! :)
- lihaperunasoselaatikkoa
-pasta-bologneseä
-peruna-porkkanamuusia

Hedelmät menee pääasiassa valmiina soseina, mutta parin viikon aikana lautaselle on osunut tuoretta viinirypälettä, sattumaa ja päärynää.

Hedelmiä nykyään soseiden sijaan enemmän tuoreina, omenaa, banaania, viinirypäleitä, toki soseinakin välillä. Pitäisi ostaa sellainen pillimuki, niin voisi tehdä smoothieita! Eilen tein lettuja iltapalaksi: banaani, kaksi munaa, pakkasesta vadelmasosekuutio (anoppi teki kauheat määrät itse soseita vielä jääpalamuotteihin, näitäkin saisi tuhottua smoothieihin) ja kaurahiutaleita, blenderissä sekaisin ja pannulle! Todella hyvin tyttö söi, puuro kun on alkanut tökkiä välillä.

Viime viikolla tein makaronilaatikkoa kaurakermasta, upposi sormiruokaillen loistavasti.

Miten NuuNu kypsensit j.lihan ja sipulin makaroonilaatikkoon? Paistamista ei kai vielä suositella? Keittämällä?

Juu, keittämällä. Käytin itse asiassa pakkasesta valmiita kuutioina viimeisiä, mitä anoppi tehtaili. Liha keitetty kypsäksi ja soseutettu ja maustettu suolattomalla yrttimausteella. Keittämällä aion kypsentää lihat vielä, vaikka lähempänä vuoden ikää voisi kai jo paistaakin kasviöljyssä, kunhan ei polta pintaa ettei tule karsinogeenejä.

Oon ite lähempänä vuoden ikää paistanu jo pannulla, muutoinki samalla tavalla kuin muille ja sit ennen maustamista erotellut vauvan ruuan. Nyt en ihan vielä oo paistanu, mutta varmaan tässä reilu. kuukauden päästä.

Ajattelisin kans että paistaminen öljyssä on ihan jees jos sitä ei vedä liian tummaks/polta sitä.

Millä hapanmaitotuotteilla kannattaa aloitella sitten 10kk:n iässä? Entä millä hienonnatte lihan kotisoseisiin? Minä olen tähän asti vetänyt sauvasekottimella, mutta se menee niin muusiksi ja haluaisin jo tarjota vähän karkeampaa ruokaa. Sormiruokailu on meille/minulle liian pelottavaa, joten me mennään perinteisellä kaavalla. :p

Viimeksi vain keitin jauhelihan, mutta kannattaa murustaa se kunnolla, heti alussa. Muuten voi olla liiankin isoja kokkareita jos ei ole tottunut.
Perunan ja porkkanan survon semmosella puisella muusisurvimella tai haarukalla. Kummallakaan en saa mitään muusia aikaiseksi, aika paljon sattumia.
Kanan olen hienontanut ihan hienoksi kun ei ole omaa lihamyllyä, tosin kanan jauhelihaa myydään myös valmiina. Lihamyllyllähän saisi aika hienojakoistakin lihaa jos laittaa monta kertaa läpi.

Me mennään varmaan tosi tylsästi jugurtilla ja ehkä viilillä. Laitetaan sosetta joukkoon. Tiedän, että suositellaan rasvattomia maitotuotteita, mutta itse en oikein tykkää niistä löysistä maustamattomista jugurteista. Turkkilainen tai kreikkalainen jugurtti tulisi käytettyä pois, vaikka poika ei kovin paljon söisikään.

Mä jättäisin mielelläni pojan ruokavalion maidottomaksi, mutta miehen painostuksesta alotetaan ainakin ne hapan tuotteet silloin 10kk tai jälkeen.

Mie meinasin alottaa maitotuotteet muutaman viikon päästä viilillä ja maustamattomalla jogurtilla. Jogurttia löytyy myös pienissä purkeissa ni ei tarvii miettii mitä tekee jämille kun joku 200g varmaan muutamassa päivässä menee lapselle. Mie vähän mietin vielä rahkan ja raejuuston antoa kun eiks proteiinin määrä tartteis lapsella pitää vähäisenä?

Meillä neuvolasta sillon raejuustosta vinkkasivat. Eikä sitä tietty paljoo anneta kun on siis itse antanut sormiruokana syödä vähän..

Raejuustolla ja viilillä, ehkä maustamattomalla jugurtilla aloitellaan, kuten esikoisenki kohdalla.

Meillä poika on jo saanut maistamatonta kaurajogurttia :) "Vegaanina" ( syön kyllä kalaa toisinaa ja kananmunaa joskus, mutta pääsääntöisesti vegaani ;) ) on vaan kovin hankala ymmärtää noita maitotuotteita, kun itsekin pärjää ilman :O

Mä luulen, että maitotuotteilla on niin suuri arvo, koska ovat historiallisesti olleet merkittäviä lasten kasvussa ja energian saannissa. Maidossa on paljon hyviä aineita, ja joidenkin tutkimusten mukaan maito mm. ehkäisee ylipainoa. Tosin en tiedä, onko tutkimukset tehty lapsilla vai aikuisilla.

Luultavasti maidon pystyy ihan hyvin korvaamaan, mutta helpommalla pääsee kun on tällainen sekasyöjä, niin ei tarvitse miettiä ravitsemusta niin paljon. Tulee vitamiinit ym. helpommin. Toisaalta esimerkiksi itsellä proteiinin saannin osuutta kasviksista olisi hyvä lisätä, mikä taas tuntuu työläältä kun ei ole siihen rutiinia.

Ootteko muut käyttäneet kookosmaitoa vauvanruuissa? :) Tein vauva-lehden ohjeen mukaan kookosomppukiisseliä, ja vasta tekovaiheessa aloin miettimään, että eihän tölkkiin pakattuja suositella vauvoille.. No tein sen kuitenkin ja poika tykkäsi, muttamutta :confused:

Ja tuli mieleen siitä riisihommasta, kun ei saisi antaa, niin entäs kun monessa vauvanruuassahan on riisitärkkelystä. Me ei käytetä kun satunnaisesti hedelmä ja marjasoseita, mutta niissä ainakin tullut toisinaan vastaan.

Jotenkin kuvittelen, että ne täkkelysmäärät olis pieniä ja toivon, että prosessissa haitalliset aineet olis pitkälti liuotettu pois.
Kookosmaitoa saa myös pahvitölkeissä. Metallipurkeissa on myös eroa ja mulla on käsitys että mitä happamampi sisältö, sen enemmän metallista liukenee.

Joo niin saakin,mutta ei tullut mieleen, kun olen tottunut ostamaan tölkissä :rolleyes: noh poika sai eilen kiisseliä ja tykkäsi ,niin eiköhän me toi satsi syödä hyvin mielin ja ensi kerrala ostetaan pahvitetrassa! :)

Takaisin