Soseet ja vellit

Siis miksi ei saisi antaa riisiä? Mistä olette tuollaisen tutkimuksen tai faktan esille kaivaneet! Ravitsemusoppaiden ruokaohjeissa se ainakin mainitaan...

Ruotsalaiset on kieltäneet riisikakkujen syöttämisen alle 6v, koska riisissä on niin paljon arseenia(?). Suomessa saa edelleen syöttää. :rolleyes: Meillä on syöty kyllä aika paljon riisihiutalepuuroa, kun se aamuisin uppoa parhaiten...

Niin kyse on riisijuomasta ja riisikakuista, ei riisistä lisukkeena. Pointtina ollut siis se, etteivät kaikista herkimmät eli vauvat saisi runsain määrin esim. riisijuomaa allegiatapauksessa.
Näissä on kyllä hyvä muistaa, että kohtuus kaikessa. Kun ruokavalio on monipuolinen, ei tarvitse mitään kummia rajoittaa. Samoinhan monien muiden ruoka-aineisen kohdalla ja etenkin esim. soijan käytöstä varoiteltu, kun sisältää ties mitä ja aiheuttaa kaikennäköisiä sairauksia.

DT, ei kai kyse ollut allergiasta vaan arseenista. Jossain suomalaisjulkaisussa aiemmin mainittiin, että basmatiriisissä sitä olisi tutkimusten mukaan vähiten eri lajikkeista.
Mutta niin, ruotsalaiset rajoitti lasten riisikakkujen ja riisimaidon käyttöä ja kielsivät pienimmiltä kokonaan. Lisäksi täysjyväriisissä arseenia on enemmän kuin valkoisessa riisissä, kun kertyy ilmeisesti riisin pinnalle.

Me aiotaan kyllä riisipuuroa tarjota jouluisin :grin
Mutta muuten en ihan hirveästi suosi riisiä, vaan olen perunaihmisiä. Tuotetaan lähellä ja sisältää ainakin mielestäni enemmän ravinteita kuin riisi. Pastaakaan en suosi, paitsi nyt raskaana ollessa on ollut himo hiilihydraatteihin niin pasta on uponnut, samoin leivät.

Mulla meni iso satsi myskikurpitsasosetta hukkaan. Luulin, että säilyisi jääkaapissa paremmin. Pakkasessa on vielä, mutta ei ollut hitti meidän pojalle, ja on aika iso määrä sulatettavaa kerrallaan.:goodnight

Meidän poika tykkäsi taas ihan hirveesti ja niin kyllä minäkin :D Mulla ei taas ole ihan hirveää arvostusta perunalle :D Syödään tosi harvoin, vaikkakin on se varmaan terveellisempää kuin pasta.

Meiän poikakii tykkäs hirveesti myskikurpitsasta :) On vaan tosi työläs valmistaa ni en taia laiskana toista kertaa tehä :/

Musta myskikurpitsa oli tavallaan vaivattomin tehtävä. Halkaisee kurpitsan, ja laittaa uuniin muhimaan. Reilu 40min niin kurpitsa on valmis ja siitä voi kaapia suoraan annoksia. Ei tarvi edes soseuttaa mitenkään!

Mä valmistin sen niin itselle, mutta pojalle keitin ja laitoin sekaan myös porkkanaa :)

Tein meille myskikurpitsa-kookossosekeittoa ja pojalle vaan myskikurpitsaa. Sitten sekoitin peruna-porkkanasoseeseen, mutta liikaa ei saanut laittaa koska 1-2 kerran jälkeen poika käytännössä kieltäytyi syömästä jos oli reippaammin myskikurpitsaa.

NiBaBa, harva tuntuu tänä päivänä perunasta tykkäävän :)

Luulen, että lapsena oon saanut jo yliannostuksen :P kyllä me siis käytetään perunaakin ja poika saa, mutta esim keitettyperuna, ei ole mikään feivöritti meillä :D Vaikkakin raskaana himoitsin keitettyä perunaa ja tilliä :hilarious:

KoBe meinasin, että jos on allerginen korvikkeelle niin saatetaan suositella riisimaitoa vastikkeen tilalta ja näin ollen määrä voi nousta aika runsaaksi. :) Riisiä lisukkeena silloin tällöin niin tuskin on ongelma. Päättelin siis tuosta tekstistä, että nimenomaan riisikakkuja ja riisimaitoa ei suositella juuri sen vuoksi, että niitä helposti saattaisi syöttää/juottaa isojakin määriä. Ja tosiaan nykyään ei kannattais paljon mitään syödä, ku kaikissa tuotteissa jotain eli kohtuus kaikessa ja monipuolista ravintoa. En ala ite ainakaan mitään välttään kokonaan.

Muokattu viimeksi:
Joo meillä poika saa luomu tofuakin pari kertaa kk, silloinkun itsekkin ostan, vaikka siitäkin ihmiset on montaa mieltä :)

NiBaBa, mä inhosin kun pienenä sai melkein aina keitettyä perunaa. Aikuisena aloin arvostaa sitä :grin

Ok DT, mä en vaan tajunnut että tuota tarkoitit.

Hei jee, kiitos Solfiza :) En taas tajunnu et voihan sitä uunissakii valmistaa. Mie hirveellä vaivalla kuorin ja pilkoin myskikurpitsan ja höyrytin. Ja ostin muuten tänää myskikurpitsan kuitenkii hetken mielenhäiriössä ja kirosin jälkikäteen et nyt joudun myös kuorii sen, ei tarviikkaa :grin

Kiitos Solfiza :) Bataatin mie oonkii tehny pojalle uunissa, kokonaisena foliossa 1-1,5 tuntia 200 astetta. Nyt sit myskikurpitsa siun ohjeella :)

Nyt kun kaupat on pullollaan kurpitsoita, niin o tehnyt mieli ostaa (itse tykkään kovasti) mutta ainakin thl:n uusien suositusten mukaan vauvoille ei pitäisi antaa mitään kurpitsoita nitriitin takia, joten oon jättänyt kurpitsat kauppaan... ens vuonna sit ehkä :sorry: en tiiä oonko yli hysteerinen. Kaikessahan sitä nitriittiä on, porkkanassakin.

No meillä on silti syöty kesäkurpitsaa ja kurpitsaa, kun on vauvat tähänkin asti niitä syöneet. Kohta vauvat ei voi Suomessa syödä muuta, kuin kaurapuuroa ja vanhoja perunoita.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Keittäessä se nitriitti ainakin vähenee huomattavasti, joten en ole huolissani. Toki meillä se ei oikein uppoakaan.

Parsakaalia voisi ostaa pakasteena, niin saataisiin jotain vaihtelua tohon ruokavalioon. Kukkakaalista ei ainakaan tykännyt, mutta josko pieni määrä parsakaalia uppoais. En todellakaan halua nirsoilevaa ruokailijaa. Törmäsin jossain vaiheessa vanhoihin tuttuihin ja mentiin syömään, ja kun nykykaverit syö melkein mitä vaan, niin oli shokki istua samassa pöydässä näiden kanssa, kun mikään ei käynyt. Olin iloinen, etten itse ollut tehnyt ruokaa heille. Oliivit, homejuustot, sienet ja monet muut oli ihan ehdoton ei.

Takaisin