Soseet ja vellit

Mä yritän venyttää kiinteiden aloittamisen sinne 5kk saakka. Ollaan ulkomailla kun poika täyttää sen 5kk ja olis helpompaa jos siellä pääsis pelkällä imettämisellä. Se on hassua kun joka paikassa toitotetaan et olis hyvä täysimettää 6kk mut sit kuitenkin neuvolassa neuvotaan jo monia aloittamaan kiinteät heti kun 4kk tulee täyteen. Minä mainitsin neuvolassa tuosta meidän reissusta ja mun suunnitelmasta kiinteiden kanssa niin vastaus oli et "sit kun tuutte kotiin niin voikin aloittaa VAUHDILLA kiinteät eikä tarvi niin hitaasti ottaa uusia ruokia! Ja mihin jäi taas se 6kk täysimetys. Toki en ite ole miettinytkään et niin pitkään poika pärjäis pelkällä maidolla mutta silti tuo asia jaksaa aina hämmästyttää!
 
Mä toivon kyllä voivani imettää 6kk saakka, sittenkin maltillisesti aloittaa soseita. Niin paljon vatsaongelmia meidän suvussa, että haluan kaikkeni helpottaakseni tytön tulevaisuutta ja antaakseni suolistolle aikaa kehittyä rauhassa. Onneksi ei ole ollut mitään ongelmia kasvun suhteen maidolla, toivottavasti ei tulekaan. Mutta koskaan ei tiedä ja tottakai vauvan parasta ajatellen suunnitelmat muuttuu, jos tarvis :)
 
Niin. Puolivuotias tarttis jo kiinteitä osana ruokavaliota ja kun kiinteitä aletaan maisteleen niin hitaasti yksi maku kerrallaan (1-2 makua viikossa) ja alussa menee vain pari lusikallista niin siksi se aloitetaan jo aiemmin. Niitä sanotaankin makuannoksiksi. Toki voi ensin imettää ja antaa maistiaiset sen jälkeen. Silloin vauva ei syö sosetta nälkäänsä. Ulkomaille voi helposti ottaa muutaman pilttipurkin matkaan ja tarjota lisäksi sopivassa välissä. :)
 
Kirjoitinki jo toiseen ketjuun, että vellejä ei enää nykyisin suositella annettavaksi. Meillä neuvolassa esikoisen kohdalla ohjeistivat, että maito maitona ja puuro puurona.
 
Vaikka pystyisin täysimettämään, aloittaisin maisteluttamiset kuitenkin 4 kk iässä. Ajankohta riippuu siitä, onko vielä halukas maistamaan vai ei.

Käsittääkseni monilla lapsilla on jonkinlainen herkkyyskausi maisteluun 4 kk iässä, ja joillain se on jo ohittunut 6 kk iässä. Oli tai ei, niin maistatan maitoon sekoitettua survottua perunaa, kukkakaalia ja porkkanaa ainakin, pieniä määriä. Annoskoot nousee sitten hiljalleen ja toivottavasti 6 kk iässä pystyisi jo syömään kunnolla. Ja toivottavasti meillä alkaisi olla 4 kk iässä jonkinlainen oikea vuorokausirytmi.

Hedelmät ajattelin aloittaa vasta, kun tylsemmät maut on hallussa.

Jostain syystä en ole niin innostunut puurosta. Ehkä siksi, etten pienenä itse puuroa syönyt ja nykyäänkin todella harvoin. Taitaa olla kuitenkin helpompi tehdä puuroa kuin korvata se.
 
Mikä syy siinä neuvolan ohjeistuksessa oli DT ettei velliä annettaisi? Meidän täytyy opettaa tyttö kesällä jo nokkamukista juomaan ja saada tuttipullot pois käytöstä niin sinänsä mahdollisimman aikaisin aloittaisin myös kiinteät jos vain mahdollista, vellistä kyllä ajattelin aloittaa.. Nykyään aika paljon myöhemmät nuo suositukset kyllä kun noita mammojen ja mummujen juttuja kuuntelee, että itse olen velliä syönyt 3 kk ikäisestä ja anoppi sanoi, että jollekin oli perunaa syötetty jo parin kuukauden ikäisenä (se on kyllä jo aikaista :wink )

Onko jollain kokemusta noista nokkamukien "esiasteista" kun pitäisi plla helppoa siirtyä tuttipullosta nokkamukiin, miksei niistä saa antaa korvikemaitoa? o_O
 
Min mielestä velleissä on ravintoaineita saman verran kuin äidinmaidossa, eli eivät ole yhtään sen ruokaisempi ja täyttävämpi kuin pelkkä maito. Makuja niistä tietty saa enemmän.

Meidän poika ei oppinu juomaan niistä nokkamukeista mitkä ei vuoda ja joissa on semmoinen venttiili ja niistä pitää imeä. Meillä on ollu sellanen perinteinen nokkis josta tulee maitoa vähän kun vain kaataa. Pitäähän siitäkin vähän imasta ,mutta maitoa tulee helposti.

En ole kyllä kuullu ettei korviketta sais antaa nokkamukeista! Kyllä mä ainakin annoin silloin kun alettiin siirtyä normi maitoon ja se teki vatsavaivoja niin mentiin aluks Tuutti maidolla johon sit lisäiltiin normimaitoa vähitellen!

Niin olen minäkin kuulema saanu jo 2-3kk kiinteitä ja hyvin oon kasvanu ja ilman allergioita :grin alussa on kuulema juotettu maitoa johon sekoitettu vehnäjauhoja kun paino ei ole oikein noussu :wideyed: ja raaka kananmuna tuttupullosta on ollu herkkua :rolleyes: Vähän on eri tyyliä nykyään :grin
 
Meillä esikon kanssa tein just niin et imetin ensin ja sit maisteltiin. Alotan nytkin luultavasti soseet ajoissa niin saa rauhallisen alun sekä luultavasti päiväunetkin maittaa paremmin. Esikko ainakin alkoi nukkua tosi paljon paremmin unia kiinteiden tullessa kuvioihin. Eli siitä päättelin että oli juuri oikea aika aloitukselle meillä siinä 4kk paikkeilla :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Niin velleihin meidän neuvolan mukaan jää muksut kiinni eikä maita enää puuro ym kun ovat niin makeita ilmeisesti. Näitä tapauksia on kyllä meidänkin lähipiirissä. Esikko ei syönyt velliä, eikä varmaan tämäkään tapaus.

Kyllä me siirryttiin melkein suoraan tissiltä nokkamukiin n. 8kk. Ja korviketta siis joi kunnes lehmänmaito aloitettiin. Eli en ymmärrä miksei vois korviketta antaa siinä missä muutakin?
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Ilman allergioita olen minäkin kasvanut sillä 3 kk iästä aloittamisella :) tai siitä huolimatta, miten se nyt pitäisi sanoa..

Huomasin vasta tuon mukin ostettuani (ostin jo hyvissä ajoin kun yleensä silloin ei enää ole saatavilla kun sitä oikeasti tarvitsisi ja nyt löytyi hieno muki), että siinä oli venttiili.. Taitaa olla turha kapistus meillä jos ei imuteho tytöllä tuosta parane..
 
Tupperin nokkamuki on kyllä meillä ollut ihan paras :) siinä nokkaosa silikonia (?) ja siinä lovi josta juoma tulee, pikkusen saa ikää kuin imasta mutta ei kuitenkaan kuten venttiilimukeista..
 
Tupperin nokkamuki erittäin hyvä, mutta meillä kun esikoinen ei oikein koskaan oppinu pullosta juomaan niin otettiin käyttöön 5kk iässä Nukin nokkamuki. Aivan ehdoton! Se tai ne oli käytössä, kunnes siirryttiin oikeaan mukiin joskus 1-1,5-vuotiaana. Meillä oli vesi- ja maitomuki erikseen ja vielä kolmas varalle. Otti siitä siis ruuan päälle aina vesihuikan ja vastiketta, jos olin asioilla. Käteviä reissussaki, ku eivät vuoda. Tupperin muki vastaava ja otettiin siihen rinnalle sitte. Venttiilihässäkät oli huonoja alussa, ku ei nuo vauvat osaa niistä juoda, mutta neki käytössä isompana, kun niistä juonti onnistui. Taisin käyttää niitä ilman venttiiliä. Mulla ja useilla kavereilla tuosta NuKista vain positiivisia kokemuksia ja sitä uskallan lämpimästi suositella.
 
Muokattu viimeksi:
Nuk first choice nokkamuki on mukin nimi (ks. kuva) ja taikanokalla, joita saa uusia pelkästään. Otan kyllä taas käyttöön mahdollisimman pian ja samalla luovutaan nyt pulloista. Meillä ei ollu siis esikoisen kanssa mitään vaikeuksia jättää iltapulloakaan pois, ku sitä ei ollu, kun joi vastikkeensa tuosta ja aikaisin eli noin vuoden iässä jo iltapalan yhteydessä pöydässä. :) Imetin kuiteski kiinteiden lisäksi 8 kk ikään saakka. Jätti tissin itse pois, mutta siinä vaiheessa olin antanutkin ensin kiinteitä, joten hiljalleen maidontulo väheni (ois kuiteski vielä jonkin verran ollu tarjota, mutta neiti päätti toisin). ImageUploadedByVau Foorumi1426499422.793213.jpg
 
Muokattu viimeksi:
Teollisesti valmistetut lastenvellit ovat pääasiassa maustettua korviketta ja ne saattavat viedä tilaa äidinmaidolta ja näin ollen vauva ei ime rintaa niin mielellään. Minä annoin vauvalle myös tilkan vettä ruuan jälkeen suun huuhtomisen ja tottumisen vuoksi, vaikka neuvolassa sanottiinkin, ettei tarvisi muuta kuin rintamaitoa.
Esikoisen kanssa taidettiin aloittaa kiinteät 3,5 kk iässä, mutta hyvin pienin annoksin. Porkkana oli eka ja sit kukka- ja parsakaali. Hedelmäsoseita aloitin samalla niin aloin rytmittää ruoka-aikoja päivärytmiin sopivaksi samalla. Eli vihannekset, marjat ja hedelmät eka. Peruna saattaa aiheuttaa helpommin masuvaivoja suuren tärkkelyspitoisuutensa vuoksi. Kotimaiset viljat suositellaan otettavaksi mukaan myöhemmin ja aakkosjärjestyksessä (kaura, ohra, ruis, vehnä) gluteenin takia. Lihaa sit puolen vuoden iässä.
Ite suosin osittaista sormiruokailua eli heti, ku pinsettiote löyty niin leivänmurusilla taidettiin aloittaa.
 
Muokattu viimeksi:
Suosittelen ehdottomasti myös kokeilemaan ensisoseiden joukossa bataattia. On makeampi kuin peruna, niin saattaa vauvalle maistua paremmin. Ja siitä saa helposti ite tehtyä tosi samettisen pehmeää :)
 
Bataatti kyllä maistuu! Ite en antanu sitä kuiteskaan kovin usein, ku niin makeeta. Maistuis se perunaki sitte.
 
Miten mä olen aina luullut että velli on laihaa puuroa :wideyed:
 
Ite tehty velli onkin laihaa puuroo :happy: mut ne kaupan vellit on vaan "maistettua" korviketta ja siks niissä ei ole sen enempää ravintoa kuin korvikkeessakaan.
 
Ootteko lukenu tuota Hesarin uutista vauvan ruokasuosituksista? Mitä ootte mieltä, aiotteko aloittaa kiinteiden maistelun 4kk ja eri ruoka-aineiden kokeilun nopeemmalla tahdilla kun mitä aiemmin on suositeltu?
 
Takaisin
Top