Soseet ja vellit

Oon varmaan ihan paskaäiti, kun oon antanu pojan joskus (en joka päivä ja max. 1 ruokailulla ) katsoa mun puhelimesta lastebohjelmia YouTubesta kun syödään.

Välillä kun poika ei millään rauhoitu syömään ja vaan huiskii ja hosuu, niin yllättäen ruokailu sujuukin kun saa katsoa ohjelmaa. Äidin pinna ei vaan jaksa aina sitä vehkaamista, niin säästetään kaikkien mielenrauhaa. Nalle Puh ja Supernuuskijat on pojan lemppari :D

Poika tykkäsi muuten hirveästi purjo-fenkoli-porkkana soseesta :)

Meillä on melkein aina telkkari päällä ja ruokapöytä on olohuoneen yhteydessä. Välillä on kyllä niin keskittynyt johonkin lastenohjelmakanava että aukoo vaan suuta kun lusikka lähestyy jos lusikalla syötän. Mut en mä nyt usko että tuolla mitään maata kaatavaa merkitystä on.. Sormiruokaillessa kyllä keskittyy sit olennaiseen, ihan sama oliko töllö päällä vai ei.

Höpöhöpö. :) Kyllä meilläki kattoo iPadia joskus väsyneenä, ku ruokailu tahtoo muuten mennä itkuksi tai sormiruoka lentelee pitkin pöytiä. :D Ja kuten tuossa toisessa ketjussa mainitsin, autossa katotaan pidemmillä matkoilla dvd:tä. Ei pitkiä aikoja kerrallaan ja kun päivään mahtuu paljon muutakin niin en usko, että haittaa.

Poika tykkää katella omia kuvia ja videoita paljon, en tiedä tietääkö katselevansa itseään vai vain jotain vauvaa, mut anyways. Laitoin sit eilen iPadista kaikki pojasta otetut kuvat ja videot pyörimään kuvaesityksenä, ni poika viihty oikein hyvin sen aikaa, että sain tehtyä ruokaa. :)

Meillä on myös iltasin teevee päällä ja poika sitä aika paljon kattelee. Tietty joku raja siinä, et mitä sieltä töllöstä tulee. Walking deadin katson pojan nukkuessa, tuo poika örisee ja murisee muutenkin jo ihan tarpeeks. :p
Joskus viikonloppusin isi kattelee luontodokkareita pojan kans.

Joo tuntuu vaan, että kaikki ajattelee nykyisin, että telkkari on superpaha ja ainoastaan joku hulttiovanhempi antaa lapsen katsoa telkkaria. Sen sijaan tarvisi käydä metsäretkillä ja mukana itsetehtyä sokeritonta ja gluteenitonta pullaa ja itsetehtyä porkkanamehua..:rolleyes:

Pidän kuitenkin katselulla jonkin rajan,kun en halua, että jää tavaksi ruokaa syödessä :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meilläkin poika jää katsomaan telkkaria jos se on päällä. Mulla on ollut huono tapa pitää telkkaria taustameluna päällä, mut nyt olen itse rajoittanut sitä ettei poika jää sitä tuijottamaan.
Ja joo meilläkin on välillä jouduttu turvautumaan lastenohjelmiin kun iltapuuro ei muuten mee alas suusta väsymyksen takia.

Mä en ole käyttänyt telkkaria apukeinona syömisessä kuin kerran, mies on tehnyt sitä useammin.
Toisaalta pidän tv:tä muuten enemmän päällä. Joskus poika katsoo, usein ei juurikaan kiinnitä huomiota. Toki voi olla, että hyötyisi "rauhallisesta ympäristöstä", mutta joskus tuntuu, että meillä on kotona turhankin hiljaista. Ja poika saattaa hyvinkin keskittyä johonkin näpertelyyn vaikka kuinka kauan, eli ei ole levoton tapaus.

Onks kellää ollu neuvolassa puhetta maitotuotteista? Mietin vaa et millasilla määrillä alotellaan kun nyt aletaan hapanmaitotuotteita maistelee, maustamatonta jogurttia ja viiliä ainakii meinasin alkuun antaa.

Meil on maanantaina 10kk neuvola, meinasin siellä kysyä just noista maitotuotteista. Oon nyt jo muutaman kerran antanyt pari nokaretta raejuustoa ja sit ollaan maisteltu yosaa (niitä sokeroimattomia) + ruuan valmistuksessa oon käyttänyt kauramaitoa/-kermaa. Ei mulla siis mikään kiire ole maitotuotteita aloittaa, mut ois kiva tietää suunnilleen määristä. Kerran päivässä vähän vai vähän joka aterialla? Eli onko niiden funktio kalsiumin saannissa vai vaan ravinnon monipuolistaminen?

Miekii yritän muistaa kysyy ens viikolla neuvolassa maitotuotteista. Kaurakermaa ja kaurajogurttia olettaisin että saa kätyttää ihan reilusti, tuskin mitään esteitä niiden käyttöön. En oo aikasemmin noita kauratuotteita tajunnu käyttää mut tänää ostin kaupasta kaurakermaa et pojalle vois tehä siitä ruokaa. Pitää seuraavalla kerralla kattoo tarkemmin jogurtti hyllyt ku nyt löysin vaa ison kaurajogurttitölkin, ei meillä niin paljoo mee, jos löytyis pienempi.

Raejuustolla aloittelin. Annoin eka pari nokaretta, sit jo 1/2 tl ja seuraavana päivänä menikin jo 1 tl. Totuttelua maitotuotteisiin, joten aattelin, että menee samalla systeemillä ku uudet kasvissoseet aikoinaan eli välipalan yhteydessä tai jälkkäriksi aion antaa suoraan seuraavaksi 1 tl maustamatonta jugurttia tai viiliä ja lisätä määrän pian pariin teelusikalliseen ja ellei masu reagoi niin sitten vain aika nopeesti alan lisätä määrää eli antaan pian niin paljon ku välipalalla jaksaa syödä.

Ainiin ne pirun maitotuotteet, tekisi niiiin paljon mieli jättää ne pois pojan ruokavaliosta, kun saa äidinmaitoa edelleen, niin ei niille oikein ole edes paikkaa :mad: Ihan niinkuin kalsiumia ei saisi mistään muualta.. :shifty: Suomen ravitsemussuositukset on kyllä muutenkin ihan jostain..Perunaa ja maitoa ylistetään ihan liikaa, syytän tosta maidosta ainakin Valiota..

Kaurajogurttia maustamattomana on vaan Oatlyllä isossa purkissa, Yosalla on myös, mutta siinä saattoi olla sokeria. Ja Yosa ei maistu yhtään normaalille jogurtille, vaan on ihan oma lukunsa.

Meillä on ollut jo reilun kk yötä maitotuotteita eikä ole mitään oireita tullut. Yleisin on välipalalla maustamatonta jug ja marjoja. On saanut myös "oikeaa" riisipuuroa ja mannapuuroa ja mm makaronilaatikkoa jossa oli munamaitoa. Jostain kuulin että nykyään neuvolassa sanottaisiin että maitotuotteita voi aloittaa jo 8kk iässä. Itse en ole kyllä tätä tarkistanut kun en kokenut siihen tarvetta. Korviketta annan juomaan 1v asti kun siinä on vitamiineja yms enemmän kuin normi maidossa.

Meille sanottiin että kun 10kk lähestyy. Eli sehän on sama kuin juuri 9kk täyttänyt

Korviketta iteki annan lähemmäs 1-vuotiaaksi ja sitten vasta vähitellen siirrytään lehmänmaitoon, eka just ruuissa ja vähän korvikkeen seassa. Nyt tän parin kuukauden ajan pysytellään ihan hapanmaitotuotteissa.

Mä oon antanu nyt parina päivänä raejuustoa. Tänään meinasin ostaa kaupasta piimää tai viiliä. Ja kerran päivässä maistetaan :)

Kolibri, meillä seuraava neuvola on vasta 1-vuotiaana, joten itse en voi kysyä asiasta, mutta käsittääkseni ravitsemussuositukset on nyt muuttumassa. Ruotsissa ohje on, että 6 kk iässä voi aloittaa jo makuannoksilla maitoa ja maitotuotteita, mutta suuremmat määrät on syytä jättää 10-12 kk ikään, jotta maitotuotteet ei täytä liikaa.
Josko noi uudet suositukset on erilaisia kuin nykyiset?

NiBaBa, ollaan tästä keskusteltu aiemminkin :grin
Mutta musta on kurjaa, että lähellä kasvava, ekologinen peruna on nyt jonkinlainen inhokkiruoka. Toiset korvaa sen puhtaasti esim. bataatilla, mitä en ymmärrä ollenkaan. Mutta jos syö sekalaisesti erilaisia juureksia, niin se on varmasti terveellisempää kuin keskittyä yhteen, oli se sitten peruna, porkkana, maa-artisokka tai bataatti. Ja toisaalta esim. tota iänikuista keitettyä perunaa ei tule syötyä kovinkaan paljon, syön suhteessa paljon enemmän muusia, makaronia ym. Riisi taas harvoin uppoaa valtavina määrinä.

Mä olen itsekin joskus kyllä inhonnut perunaa ja ollut sitä mieltä, ettei siitä ole mihinkään :p . Takinkääntö...

Siis ei mulla ole mitään perunaa vastaan, mutta ärsyttää kun sitä sitä mainostetaan kaikissa neuvolan opaissa jne. :D On peruna ja sitten muut juurekset, ihan niinkuin peruna olisi yksi yli muiden :P Toisaalta ärsyttää jos jättäisi pojan kokonaan maidottomaksi, ne kaikki kommentit sukulaisilta.. Ehkä jos ottaisi käyttöön vaan hapanmaitotuotteet, niissä on sentää probiootteja :)

Toisaalta vaikka peruna ja maito ärsyttää, niin mä sitten taas liputan kauran puolesta, koska se on niin halpa superfoodi!! Ja monet taas vihaa kauraa kun sitä tuputetaan vauvasta vvaaariin :D

Ketokaapa vinkkejä millä saisi pojan oikeasti harjoittelemaan sormiruokailua? Ei joko tartu ollenkaan ruokaan tai sitten alkaa vaan sotkemaan sillä. Ainoa mikä oikeasti menee suuhun on leipä jota joskus annan järsittäväksi. Olen nyt ostanut pikkuiset omat lusikat jos vähitellen hahmottaisi että voisi itse ottaa siitä kiinni ja viedä omaan suuhun.. Ei tajua, tarraa vaan väärästä päästä kiinni tai alkaa sotkemaan lusikassa olevalla ruualla. En tietenkään oleta että oppisi täysin itse nut syömään, mutta haluaisin vähitellen harjoittaa tuota itse omaan suuhun viemistä..

Meillä on vasta kiinnostunut vähän aikaa sitten taikamukista ja tuttipullosta (joskin tuttipullosta otti nuorempana kiinni, mutta unohti taidon sittemmin). Uskon, että enemmän kannattaa panostaa, kun poika on kiinnostuneempi hommasta. Maissinaksut ym. menevät kyllä suuhun ja niin kaikki ei-syötävätkin, eli jotain banaania, melonia ja kurkkua voin antaa, mutta lusikkaa ei tajua joten en edes vielä yritä.

Takaisin