Soseet ja vellit

Siis ihan yhden oliivin kerralla, ehkä kerran pari kuussa, en mä niitä itsekään päivittäin syö :)
Nimen omaan suola on lähinnä se rajoittava tekijä, mitä omasta ruokavaliosta ei voi antaa lapselle. Oon huuhtonut sen oliivin siitä suolaliemestä, tiedä sit onko siitä mitään apua.

Nitriittejähän pitäisi kanssa välttää, mutta olen mä antanut Ronjan välillä mutustaa rucolaa, kun kerta tykkää, ei se yhtä lehteä enempää kerralla syö eikä tosiaan päivittäin sitäkään. Koitan kuitenkin pitää ruokavalion mahdollisimman monipuolisena.

Nyt saatiin neuvolalääkäriltä käsky lisätä 1-2tl öljyä/päivä tytön ruokiin... (on niin pienikokoinen) oon kyllä tähänkin mennessä vähän laittanut sellaisiin ruokiin mihin se toimii, mutta pitääkö mun nyt pakkosyöttää tolle öljyä? :wtf:

Öljyä käskettiin meilläki lisäämään ruokiin, jotta sais kasvisrasvoja. Sitähän on lisättynä valmisruokiinki ja ihan normisuositus siis, oli pituuskasvu ja painonnousu mitä tahansa. :)

Rucolaa ja muitaki tuoreyrttejä oon lisänny ruokiin mausteeksi.

Vältettävistä ruoka-aineista löytyi seuraava teksti MLL:n sivuilta:

"Alle 1-vuotiaalle lapselle ei tarjota lanttua, naurista, punajuurta, pinaattia, kiinankaalia, nokkosta tai sormenpäänkokoisia varhaisperunoita tai näistä valmistettuja mehuja. Nämä ruoat sisältävät nitraattia, joka voi haitata hapen kuljetusta elimistössä.
Maksaruoissa on runsaasti A-vitamiinia ja raskasmetalleja, niitä myös vältetään.
Soseisiin voi käyttää pieniä määriä tuoreita herneitä, leikkopapuja ja kaalia, suuret määrät aiheuttavat ilmavaivoja.
Sienet sekä kuivatut herneet ja pavut sulavat huonosti, siksi niitä kannattaa välttää. Sienissä on myös luontaisesti haitallisia aineita ja raskasmetalleja, joiden turvallisuutta pikkulapsille ei tunneta.
Raparperia on syytä välttää runsaan oksaalihappopitoisuuden vuoksi.
Vauvaikäisille ei suositella säilöntäaineita sisältäviä mehuja eikä hedelmäsäilykkeitä hedelmäruoaksi.
Iduissa saattaa piillä salmonella ja pähkinöissä, manteleissa ja siemenissä hometoksiineja. Siksi niitä vältetään. Pähkinät ovat erityisen vaarallisia, jos ne joutuvat lapsen hengitysteihin, minkä vuoksi niitä ei kannata pitää tarjolla pikkulapsiperheissä.
Kaakaossa on runsaasti haitallisia parkkiaineita, virkistäviä aineita ja oksaalihappoa, teessä taas kofeiinin kaltaisia aineita. Hunajan syöntiin liittyy botulismivaara. Myös näitä tulee välttää.
Vauvaikäisen ruokaan ei lisätä lainkaan suolaa eikä ruokaa valmisteta suolaisista elintarvikkeista kuten juustoista, makkaroista tai liemikuutioista. Makkarassa on lisäksi säilöntäaineena nitriittiä, jonka vuoksi sitä myös kannattaa välttää.
Muissa kuin vauvoille tarkoitetuissa valmisruoissa on suolaa ja runsaasti mausteita. Älä tarjoa niitä vauvalle. Vältä myös jäätelöä, vanukkaita ja muita maustettuja ja lisäainepitoisia maitovalmisteita."

Muokattu viimeksi:
Musta tuntuu että lehtikaalissa on nitriittejä, mutta pieniä määriä on saanut kun mies on innostunut tekemään itse smoothieita. On kuitenkin hiukan satunnaista. Innostuu kuukaudeksi ja sitten on 3 kk tauko...

Toi hunajan botulismi on mun mielestä erikoinen, kun en ole koskaan törmännyt siihen, että joku olisi botulismia hunajasta saanut. Ja onko riski suuri jos vanhemmat käyttää samaa hunajaa ensin?

Öljyä pitää taas lisätä. Jossain vaiheessa laitoin, mutta se ei maistunut pojalle, mutta ei se välttämättä johtunut öljystä.

Oman puun luumuja annoin kuorittuna, eli siis vain hedelmälihan. Nektariineissa ja persikoissakin on myös aika iso työ, kun tekisin niillekin saman jutun. Tosin meidän luumut on tosi pieniä, nektariinista saattaa kerralla riittää 1 tai enintään 2. Saatiin myös anopilta omenia, joten niitäkin poika nyt tulee saamaan. Itselle tekis mieli tehdä myös omenakaurahyvettä.
Noissa smoothieissa on se hyvä juttu, että jos mukana on vaikka omena ja päärynä makeuttamassa, niin lisäksi siellä usein voi olla salaattia, lehtisalaattia, porkkanaa ym. Mangoa ei olla vähään aikaan ostettu kun sen käyttäminen on niin hankalaa.

Mä en ole lisännyt öljyä ollenkaan, kun saa maidosta rasvaa :) Avocadossakin on hyviä rasvoja.

En oo itekään vielä öljyjä lisänny kyllä, mutta ohjeistettu on ja pitäis, ku imetys jää niin muutamaan kertaan päivässä.

Meillä ei ole puhuttu mitään öljy lisästä, vaikka neiti on pikkuinen kooltaan, toki imetän vielä useasti päivässä.

Mullekaan ei ole kyllä mainittu öljystä mitään, vaikka sanoin jo 8kk neuvolassa, että imetyskertoja tulee n 4/pv.

Meilläkään neuvolassa ei puhuttu öljyistä mitää :) saa kyllä niitä aika monesta ruuastakin muutenkin.

Miekää en muista et ois ollu neuvolassa öljystä puhetta. Mut ei ainakaa kasvun puolesta tarvii öljyy antaa tuolle pojalle :grin Muuten kyllä vois vähän ruveta öljyä lisäämään ruokaan kun sais siitä terveellisiä rasvoja. On unohtunu koko asia.

Katoin muuten äsken kaupassa niitä Talk muruja, ois voinu pojalle ostaa mut niissähän on suolaa :( jätin toistaseks kauppaan.

Ja vitsit mie oon muuten tyhmä, oon aina luullu et talkkuna on joku vilja :grin :laughing021 :laughing001 Hävettää tunnustaa...

Suolan määrä niissä on niin pieni, että en katso haitalliseksi, kun ei tyttö niitä kerralla kymmentä enempää ikinä syö. Suolapitoisuus on siis 0,95%, eli alle prosentti, joka on todella vähän. Jos sadassa grammassa muruja on alle 1g suolaa niin muutamassa murussa sitä on äärettömän vähän. Piti punnita. :grin 10 talk-murua painoi noin gramman. En saanut itsellään keittiövaakaan edes lukemaa, piti laittaa lautasen kansa ja miinustaa lautasen paino. Paljonko on sadasosa grammasta :p

Äidinmaidosta siis saa rasvaa ja valmissoseissa on kasvisrasvoja, mutta eipä sitä itsetehdyssä ilman lisäystä ole (eläinrasvaa tietty lihassa). Onpa jännä, että ohjeet poikkeavat vai eikö muisteta mainita.

Kyllähän meilläkin saa vielä tissimaitoa pääravinnokseen ja avocadoa annan useamman kerran viikossa, samoin lohta, joista toki myös saa rasvoja, mutta oon nyt tehnyt porkkana-kauralettuja ja linssi-juurespaloja ja soija-perunapötköjä, joihin kaikkiin lisäsin ihan reilusti rypsiöljyä. Toivottavasti auttavat. Tyttö kuulemma keikkuu ihan alipainonrajalla taulukoiden mukaan..

Meillä ei mainittu mitään rasvoista. Ehkä siksi kun poika on niin iso, tai sitten unohti. Seuraava neuvola 1 vuoden iässä, mutta jos halutaan influenssarokotus antaa niin se menee marras-joulukuulle, eli 10 kk iässä sitten se.
Sen sijaan puhuttiin että 10 kk iässä saa aloittaa maitotuotteet, aluksi varovasti maustamattomia hapanmaitotuotteita. Jännää ettei painottanut enempää, että 10 kk iässä hapanmaitotuotteet ja vuoden jälkeen tavalliset.

Matkalla ollessa meillä oli 8 kk ikäisen valmissoseita. Lämmitettiin purkissa ja syötettiin purkista. Puolen tunnin ajon jälkeen saatiin jääkaappiin.
Seuraavana päivänä loppusose oli täysin nestemäistä, lukuun ottamatta sattumia. Sitä kun ravisteli ja katsoi, niin pohdittiin miehen kanssa että miten se ikinä pitää nälän poissa, nää nestemäiset jouti roskiin. Pohdittiin, johtuiko olomuodon muuttuminen lapsen syljestä, lämmityksestä vai molemmista yhdessä. Aika hurja kuitenkin.

Kolibri, annatko naudanlihaa ja kanaa ollenkaan?
Syökö vain sormiruokaa eli syötätkö soseita ollenkaan?
Meillä sekä että. Sosetta ison purkillisen verran (itsetehtyä) lounaalla ja päivällisellä, puuroa n. 1,5 dl aamuin illoin ja 1-2 välipalaa (esim. 1/2-1 banaani tai muuta hedelmää, valmiina piltin jogurttia) ja aina sormiruoka päälle. Pelkästä sormiruuasta ei saisi tarpeeksi energiaa, kun sitä pitäisi olla niin valtavasti.

Muokattu viimeksi:
Niin siis tietty, jos syö sormiruokaa reilusti ja tekee just tuollasia lettuja, pötköjä yms. ja syö niitä tarpeeksi eli monta niin ei tartte siis sosetta :)

Muokattu viimeksi:
Ei enään suostu syötettäväksi eli ei syö soseita, kaupan soseista ei muutenkaan kelpaa kuin hedelmät, niitä menee kyllä pussi päivässä, kun tykkää imeä itse suoraan pussista :)

Ei syödä lihaa, en syö itsekään. Kalaa, kananmunaa ja maitotuotteita kyllä. Kasviksia, leipää, hedelmiä, marjoja, soijatuotteita, linssejä yms koitan tarjota monipuolisesti.

Meillä liha/kana/kala/kananmuna menee huonosti soseissa, mutta sormiruokana menee paremmin. Tänään tein kanapihvejä ja neiti söi tyytyväisenä ja sen lisäksi kasvissosetta ja muuta sormiruokaa.

Kysyin siksi, että meillä suu kyllä aukeaa, mutta ollessaan väsynyt tai nälkäinen ei suostu syötettäväksi. Niinpä sormiruokaa keskittymiseen, kun aina välillä sitten työnnän lusikan suuhun. Toimii myös kaikki show (autot pärisee talliin mennessään jne.), mutta vältän, kun en halua tehdä ruokailusta pelkkää showta. Tosin sitäkään turha pelätä jäävän tavaksi, jos lähipiiriä seuraa. Saatan laittaa myös silloin tällöin iPadilta Hoplan, sillä pääasia on, että saa syötyä ja silloin kaikki keinot sallittuja. :D Toiminut myös se, että laitan sosetta omaan lusikkaan ja sen sitten pojalle käteen ja ohjaan ensimmäisen lusikan suuhun ja tietty hirveet taputukset ja kehut, kun menee lusikka suuhun. Seuraava lusikka meneekin jo sitten itsenäisesti ja sitä omaa lusikkaa pyöritellessään, tarjoan jo seuraavan lusikallisen. Ja aina hullut kehut päälle. Tietty hankalampaa, ellei suu aukeaisi ollenkaan. Silloin pitäis vaan houkutella avaamaan suu. Pääasia kai, että ruokailutilanteen tekee mukavaksi. Äidinmaito ja korvikkeet eivät pidä kyllä nälkää enää minkään vertaa. Imetän vielä ruuan päälle, hetken kuluttua syönnistä ja lisäksi menee pullollinen maitoa. :D Nyt pitäis siirtyä hiljalleen tarjoamaan maitoa ruokailun yhteydessä ja sit vielä maitohörpyt päälle.
Ja siis sormiruokailun ongelma voi olla pienet määrät ja juurikin kyllästyminen, kun se on niin hidasta eli etenkin, jos kasvussa ongelmia niin yrittäisin vielä saada sitä sosetta uppoamaan. Tässä vaiheessa vauvat syövät jo valtavia määriä ja tarvitsevat todella paljon energiaa kasvaessaan hurjaa vauhtia ja liikkuessaan koko ajan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin