Soseet ja vellit

Nii ja suositushan on että alle vuoden ikäiselle 1-1,5rkl lihaa päivässä. Totutteluvaiheessa riittää 1tl, sitä en sit tiiä miten pitkä sen totutteluvaiheen pitäs olla, meillä oli pari viikkoo.

Entäs nää kaupan piltit yms. mis on lihaa, eikö niitäkään pitäis antaa, ku pieni määrä kerrallaan?

Mie oon kattonu et ainakii noissa kaupan lihaa sisältävissä soseissa mitä oon pojalle antanu on n.10-20g lihaa/annos, eli ruokalusikallisen molemmin puolin. Melko vähän siis lihaa yhessä pussissa tai purkissa.

No, joo totta.
Tosin eipä meillä o huolta, että lihaa menis liikaa. Yks pilttipurkki kestää 2-4 ateriaa.

Tänään on oksennettu lounaan sekä päivällisen jälkeen. Tarjosin oma tekemää porkkana-kukkakaali-sei-sosetta... En sit tiedä onko poika allerginen kalalle, pirkan lohiperunasoseesta ei kyl tullu mitää, vai mikä ruuassa oli vikana. Lounaalla luulin, et vedettiin vaan vettä väärään rööriin ja tuli oksu sen takii, mut päivällisen jälkee tuli oksu ihan tosta noin vaa. :( Mut enpä tarjoile sitä ruokaa enää, vaik sitä on pakkasessa viel jonku verran...

Ootteko ikinä moettiny, että mitäköhän lihan osia noihin soseisiin käytetään? :S tai millaisessa kunnossa olevia hedelmiä&kasviksia.. Kun on kyse Nestléstä, niin ksikki on mahdollista :/

Varmaan kaikki jämäpalat ja myyntiinkelpaamattomat hedelmät ja kasvikset.

Meillä kukkakaali aiheutti alkuun mun mielestä aika reilut puklut kun maisteltiin, mutta voihan olla ihan kalakin :)

Mie luotan et kaupan vauvan ruoat tehään laadukkaista raaka-aineista, niillä on niin tarkat laatuvaatimukset ja tuotantoa valvotaan tarkkaan.

Siis suositus on alussa (totutteluvaiheessa) 1 tl ja myöhemmin 1-1,5 ruokalusikallista per päivä ja myöhemmin per ateria mun käsittääkseni eli 2 rkl päivässä. :) 7-8 kk iässä riittänee kuitenkin vielä yksi liha-ateria päivässä ja se 1 rkl päivässä riittää joidenki ohjeiden mukaan vuoden ikään asti, mutta jossain neuvotaan lisäämään lihan määrää vuoden ikää lähestyttäessä. Toisaalta proteiinia saa sitten myös esim. raejuustosta yms. happamista maitotuotteista, joita saa antaa olikohan 10 kk iässä. Ite teen kuiteski päivän molemmat ateriat samalla kertaa ja oon lisänny n. 1-2 rkl lihaa/kalaa tai kananmunan eli on saattanu mennä välillä vähän reilustikin lihaa.
Minä luotan kans kaupan soseisiin. Teen kuiteski aina kotona ruuan ite ja valmissoseet on sitten matkaevästä.

Muokattu viimeksi:
Okei, meillä on ollut sitten kerrankin kunnon totutteluvaihe. :grin Aletaan mekin syömään 2 liha-ateriaa päivässä.

Mun mielestä kirjoittaja lähinnä kritisoi sitä, että ruoissa on paljon vettä ja jotta rakenne olisi sakeampi, käytetään tärkkelystä. Ja lisättyä sokeria.
Enemmän mua harmittaa se, että Nanin maitokorvike 2:ssa on sisällysluettelossa ensimmäisenä maltodextriini.

http://www.ruokatieto.fi/uutiset/teolliset-lastenruuat-ovat-laadultaan-korkeatasoisia-euroopassa

Tuossa on mielestäni ihan hyvää tietoa. Lisäksi lastenruokien raskasmetallipitoisuuksien rajat on matalammat kuin muiden ruokien/valmisteiden, ja määrään vaikuttaa se, missä ruoka on kasvatettu. Tavallisen ihmisen on sitä mahdoton tietää. Mutta sitten toi furaani, josta en ole koskaan kuullutkaan.

Teen itse ruokaa, mutta kun teen yhtä ruokaa ison satsin ja pakkaseen ei nyt ihan hirveän paljon mahdu (eli sinne en saa variaatiota), niin käytän purkkiruokia vaihtelun vuoksi myös kotona. Kotiruoka uppoaa huonommin.

NiBaBa, tosiaan voihan se olla se kukkakaalikin. Sitä ei vissii oo muuten syöty, ku tuossa ruuassa. Tai sit kuu ja tähdet, mistä noita tietää. :)

Mä en uskalla ees lukeen noita lastenruokiin liittyviä juttuja. Tieto lisää tuskaa. Tiedän, että on tosi huono asenne, mut en haluu tuntee huonoo omaatuntuu lasta syöttäessäni. Mm. Pikaruokakansa-kirjan joskus lukeneena,vältän noita tollasia juttuja.
Nestle on yleensä ollu boikotti listalla meiän perhees, mut muilla ei o luumusosetta ja muutenki bonan soseissa on aika paljo sokeroimattomia. Ite oon sen verran huono/laiska kokki, et en o paljon ite jaksanu tehdä. Ehkä sit, ku on viileämpää, ni jaksaa seistä hellän äärellä. Ja meillä ei niin pitkiä päikkäreitä nukuta, et sillä aikaa ehtis kokata... Joo, seliseli. Oon laiska. :D

Mua lähinnä järkytti toi vitamiinien jne. puute. Selväähän se on, että suurinosa on vettä ja tärkkelystä ja, että kaikki myyntiin kelpaamaton menee soseeksi :/

Tänään just tein pojalle ison satsin liha- ja kasvisoseita, kuumassa keittiössä, hiestä märkänä, välillä koittaen viihdyttää sitterissä istuvaa poikaa. Kyllähän hetken mietin, että en oikeesti jaksaisi, varsinkin kun lopputuloksena oli valtava tiskivuori , mutta kun sain pojalle ruuan pöytään ja päästiins yömään, niin tiesin sen olleen sen arvoista. Poika söi iison lautasillisen kasvislihasosetta <3 Plus, että tiesin tarkalleen miten ruoka on valmistettu ja millaiset raaka-aineet olleet käytössä, ja se on 100% ehtaa itseään, ilman tärkkelyksiä.

Kyllä meilläkin syödään ourkista mangoa (en ole saanut muuton keskellä aikaiseksi tehdä :sad001 ) ja luumusosetta (kun en vieläkään uskalla tehdä :D

Vähännon ne pirkan uudet luomusoseet saanut miettimään, että onko ne oikeasti luomua, kun kilohinta on melko edullinen :D Vaikka tiedänkin, että luomutiloilla on tarkat syynit, mutta silti :P

Te joilla on asiasta tietoa, onko rajoituksia raakojen vihannesten ja hedelmien antamiselle?

Pojalla on vatsa kovalla, mutta blendasin banaania makeuttamaton omenaa (kuorittu ja siemenkota poistettu) ja mustaherukkaa. Lisäksi poika on saanut jo mansikkaa ja vadelmaa pieniä maistiaisia.

Meillä on mehustin, ja mietin voisiko porkkanan mehustaa ja sekoittaa sitten mehun ja sen kuivapurun yhteen, saisi porkkanan raakasosetta. Ei kai raaoilla juureksilla ole mitään ikärajaa? Omenan kuoria en antaisi, mutta se perustuu kohdallani vain yhteen tutkimukseen eikä siitä kai ole suosituksia.

En tiedä miksi ei saisi antaa.
Meillä, kun ei vielä hampaita ole niin olen antanut sellaista mitä saa syötyä.
Neiti on sormiruokana syönyt tuore kurkkua, päärynää, erilaisia meloneita, avokadoa, mansikkaa, vadelmaa, mustikkaa ja punaherukkaa. Kaikki olen tietysti hyvin pessyt ja kuorinut ne mitkä voi kuoria.

Pikkis80, riittää kait se yksikin liha-ateria siis, kunhan päivän aikana tulis se noin ruokalusikallinen :)

KoBe, ihanan kuuloisia ruokia :) Itselläni tuntuu pyörivän sama porkkana-bataatti ruoka pienillä muunnoksilla. Nyt vihdoin mustikkaa ja mansikkaa mukana.. Minkälaiset on teidän lasten lempisekoitukset? Millaisia sekoituksia teette? Jospa saisi omatkin ruuat vähän vaihtelua

Meillä on tänään puklattu ihan järkyttävästi o.O ollaan reissun päällä ja poika söi semperin kana couscous ruokaa lounaalla, sen jälkee alkoi. Sitä ei meille enää tule :( vaikuttanut sopivan yhtään, mistään muusta ruuasta ei ole moista tullut.

Meillä menee jo yks pilttipurkki kerralla. Ruokahalu kasvanut tosi reippaasti ihan viimeaikoina :)

Tänään makaronia, porkkanaa ja kanaa. Sormiruokana makaronit tekivät varsinkin kauppansa! :)

Takaisin