Soseet ja vellit

Mä tein valmista liha-kasvissosetta joka oli enemmän kasviksia kuin lihaa. Kokeiltu lihaa vasta kerran aikaisemmin. Tein siis peruna-kesäkurpitsa-naudanliha sosetta. Hyvin maistui pojalle!
Kananmunaa en ole vielä antanut, miten te sen tarjoatte? Kaveri sanoi että pehmeäksi keitetystä munasta voisi antaa keltuaista lusikalla. Entä valkuainen, muussataan ruokaan?

Joo oon samaa mieltä Mellu, mulla ruuanlaitto ja ravitsemus varsinkin on työnpuolesta läjellä sydäntä, samoin kuin kestoilu :P Jokainen taplaa tavallaan! :)

Mummu sai pojan syömään taas soseita ees jonkin verran! Eli oon antanu sormiruokailtavaa ja sosetta sekasin aterioilla. Tänään tein lihapötköjä ja lihamakaronilaatikkoa silikonivuoissa. Annoin yhen lihamakaronivuoan sormin syötäväks, mutta oli sen verran sotkevaa, että taitaa vielä seuraavat mennä soseeks ja niitten kanssa saa sit sormin syötäväks kasvista :D
Ja minäkin kyllä oon antanu purkkiruokaa sillon tällön. Tälläkin hetkellä jemmassa purkkeja :)

Oon antanu kananmunaa sormiruokana ja muussannu ruokaan.
Minä en oo nirso, eikä tyttökään, mutta tattaripuuron (hiutaleista) alas saamisessa piti pinnistellä. Tyttö maistoi ja se riitti. ;)

Kananmuna onkin jotenki jääny antamatta. Pitäisi kokeilla joku pv. Lihakuutioita tehty kanasta, kalkkunasta, ahvenesta (vaarin pyytämää) ja naudasta. Possua on tainnut saada jossain valmisruoassa ehkä kerran pari. Olen viime aikoina muuton jälkeen laiskistunu ruoan laitossa kun on ollut niin paljon hommaa, ja olen antanut kaupan valmiskasvissoseita itse tehdyn lihan kanssa. Bataatit, perunat ja porkkanat saatu kuitenkin kaupasta jo kotiin, nyt pitäisi enää keittää ja soseuttaa. Aion nyt tehdä valmiita sekoituksia niistä ja pakastaa esim muffinssivuokiin, jääpala-annokset on jo vähän liian pieniä. Toisella aterialla sitten liha-annos mukaan. Pakkasessa on eri lihoja valmiina kuutioina vielä vaikka kuinka paljon, anoppi hieman innostui auttamaan, mutta kun ne on syöty, voisin hyvin tehdä kans valmiita lihakasvissoseita annoksiin. Apinaevästä pitäisi kans väsätä sormiruokauiluun, sitäkin voi pakastaa.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli muutto ja remppa yhtä härdelliä kans niin purkkiruokaa meni :) Olin kyllä tehny bataatti-porkkanaa ja kukkakaali-maissia pakkaseen valmiiks, mutta lihoja en tajunnu edellisessä kämpässä tehä.
Onko kukaan muuten antanu oatlyn kaurajugurttia? Meillä kun ei olla suostuttu syömään mitään puuroa niin ostin tota ni joha rupes uppoomaan ja alkuyön unet pitenemään :)

Mä mietin sen antamista pitkään kun itse syön sitä,mutta lisättyjä vitamiineja tulisi välttää alle 1-vuotiaalle

Onko kukaan käyttänyt couscousia tai kvinoaa vauvan ruuassa? Ja oliko se nyt niin että yrttejä pitäisi vielä välttää vauvan ruuassa? Entä saiko tomaattia antaa missä vaiheessa, eikö sekin aiheuta helposti allergiaa..
Alkaa mielikuvitus loppumaan ruokien tekemisessä ja kyllästyttää samat parsakaalit ja bataatit.. Ehkä pitäisi mennä johonkin isompaan markettiin ostamaan maa-artisokkaa, mustajuurta, ja muita hiukan erilaisempia kasviksia ja juureksia.

Palsternakka on ainakin jees! Meillä tomaatista pylly punoittaa, eikä kyllä oikeen ole suuressa suosiossakaan.. :P

Meillä on syöty tomaattia (luomu) tuoreena jo muutaman viikon ajan ilman mitään ongelmaa. Varovasti kannattaa tietysti kaikki uudet maut aloittaa :)

Couscoushan on vehnää, ei sen antamiselle ole mitään estettä. Lisättiin juurikin vehnä couscousina pojan ruokavalioon. Eikä yrttejäkään ole kielletty vauvalle antamasta. Aluksi tein soseita ilman yrttejä, mutta nykysin ko ollaan maisteltu paljon kaikkia niin laitan aina jotain yrttejä mausteeksi soseisiin jo tekovaiheessa esim. Lohinappeihin tilliä, lihanappeihin persilijaa,kasvissoseisiin meiramia, basilikaa, tai oreganoa

Siis imeekö muidenkin vauvat ruuan lusikasta? Meillä poika välillä syö ihan normaalisti lusikasta, mutta melko usein imee ruuan siitä. Eilen tarjosin sormiruokana kurkkua ja apinaevästä ja molempia vain imeskeli ..

Meillä on alkanu imemään ruokaa lusikasta aina silloin kun tulossa hampaita ja suu kipeä. Ja kun hampaat tulee läpi niin sitten aukeaa suukin kunnolla taas.

Mä tein eilen läjän jauheliha-parsakaali-peruna-täysjyväpasta pöperöä :) jos joillain hyviä ohjeita niin jakakaa tänne. Itse saan pian tutulta marttojen uuden vauvanruokaohjeita kirjasen taimikänytolikaan niin voin tänne laittaa ohjeita jos muistan :)

Hmmm oliskohan meille viimeinkin hampuja tulossa!! Nyrkki menisi ainakin koko ajan suuhun!

Meillä ei soseet ole uponnut moneen päivään, voi olla etten kohta jaksa enään edes tarjota kun ne kiertää lähes pikkeuksetta mikron ja pöydän kautta biojäteastiaan :sad001 mielummin syö itse, mutta aika sähläämistä sekin on, eipä siitäkään paljon mahaan taida päätyä. Onneksi kuitenkin maito maistuu ja kasvaa kokoajan ja voi muuten hyvin.

Minä teen usein soseita valmissoseiden aineksilla ja sit vaan maustan miedoilla yrteillä, valkosipulilla jne. :)

Poika syönyt jo parin päivän ajan normi kaurahiutalepuuroa :) maistuu paremmin kuin aikaisemmat jauhepuurot. Tänään tein mustikkamannapuuroa ja oli pojasta herkkua :)

Takaisin