Soseet ja vellit

Mahtaakos noissa Piltin mustikka-vadelma jogurteissa olla tietoakaan mustikasta kun lähti pelkällä vedellä tapetista ja sohvasta :grin:grin:grin

Syötin tytölle välipalaa ja oli puolikas piltin jogurttipurkki joten syötin suoraan siitä ja olin ottamassa sitä pöydältä niin sehän tippui sitten pohja edellä lattialle, karvalankamatolle :banghead: On niin litkua, että hyppäsi sitten purkista KAUAS yli lattian, sohvan ja päätyi seinälle, vaaleatapettiselle seinälle !! Tietysti leviten sille matolle, lattialle sekä sohvalle (vaalealle sellaiselle) laajalle alueelle.. Sitten tuli ajatus, että sehän oli MUSTIKKAA ja paniikki siitä millaiset läiskät seinään ja sohvaan jää.. Ensimmäiseksi sitten pelkällä veteen kastetulla liinalla valkoisesta tapetista koittamaan ja sehän lähti yhdellä pyyhkäisyllä niinkuin sohvastakin.. Pelkällä vedellä.. :wideyed: Joten ei kovin mustikkaista tuo tavara ainakaan...

Miten teette hedelmistä sosetta? Soseutin nektariineja sauvasekoittimella ja se meni hyvin kun olivat niin mehukkaita. Entä päärynät jne? Keitättekö ensin vai miten?

Entä onko joku tehnyt puuroa muustakin kuin riisistä tai kaurasta? Oon miettinyt tattaripuuroa.. Voiko sitä vaan tehdä normaalista tattarista? En oo siis koskaan tehnyt itsellekän mutta tekis mieli tarjota pojalle jotain uutta makua..

On tattatihiutaleita olemassa ja keitetään normaalin puuron tapaan, meillä poika tykkää enemmän siitä kun tattaripuurosta.

Olen myös keittänyt ja sitten päärynästä ihan vain rapsuttanut lusikalla pojalle esim puuroon :)

Neljänviljanpuuroa ja kaurapuuroa tehty vain meillä. Pitäis tehdä välillä riisipuuroa jauheesta tai hiutaleista esim. sekoittamalla joukkoon myös kaurahiutaleita tai sitten keittää ihan puuroriisiä veteen ja lisätä joukkoon (valmiiseen puuroon) hieman korviketta. Tattariakin vois tietty kokeilla hiutaleist, kiitti vinkistä; se jotenki aina unohtuu.

Minä oon raastanu päärynää ja omenaa ja mössänny/repiny haarukalla aprikoosia. En oo keitäny muuta kun vihanneksia.

Joulukuisista..
Ohrapuuroa syödään riisipuuron ja kaurapuuron ohessa. Tattarihiutaleita oon kans tutkinut kaupassa "sillä silmällä".

Olen keittänyt kaikki hedelmät ennen soseuttamista. Tähän mennessä oon tehny luumusosetta, nektariinisosetta, omenasosetta ja päärynäsosetta. Lisäks tietty kaikki kasvis-, liha- ja marjasoseet.

Täällä on tänään ollu oikee pikku perämoottori, ku pylly rupsaa kokoajan.
Eilen annettii 6kk synttärin kunniaks Muksun Rosvopaistia (6kk-), en huomannu siinä aineksissa muuta eroa 5kk-ruokiin verrattuna, ku maissitärkkelyksen sijaan oli venhätärkkelystä. Voisko pierut johtuu siitä vehnästä? Onko muilla ollu samanlaisia oireita?

Onks Sumppi teiän poika aikasemmin syöny vehnää? Mie ainakii eka epäilisin sitä jos ei oo vehnää vielä syöny.

Ei o aikasemmin syöny vehnää, ainakaan tietääkseni. Eiköhän noissa alle 6kk ikästen ruuissa oo joku muu tärkkelys, ku vehnä ja toi oli eka kerta, ku noita 6kk ruokia syötiin. Ja sen purkin jälkee paukut on normalisoitunu, eli varmaan se venhä. Täytyykin nyt pysyy nois 5kk ruuis ja omatekemissä ja kokeilla vaik vähä myöhemmin uudestaa.

Niin tuskin on vehnää missää alotus soseissa, ei oo kokemusta ku aika vähän oon kaupan ruokia käyttäny. Ja hedelmäsoseissa on ollu riisi- tai tapiokatärkkelystä. Jonkun ajan päästä vaan sit varovasti uudestaan testaatte jotai vehnää sisältävää :) Mie maistatin kauran erikseen ja annoin kaikki muut viljat laiskana samalla kertaa neljän viljan puurona :grin onneks ei oo vielä tullu mistää ruoista mitää oireita.

Mites muuten teillä muilla, onko lapsella leluja tai jotai muuta käsien täytettä ruokaillessa? Mie oon lelut pitäny pois ruokapöydästä mut tänään kaks viimestä ruokailuu annoin pojan leikkii nokkamukilla ruokaillessa ja ruokahan meni kun huomaamatta alas molemmilla kerroilla :o Kaks aikasempaa ruokailuu oli nirsoillu normaaliin tapaansa. Mietin et pitäskö ottaa tavaks antaa pojalle käteen jotai ruokailun ajaks jos siitä ois apua. Pitäs opetella vähän enemmän syömään soseita ja puuroa.

Meillä lusikka ja muovimuki tai -lautanen, joskus lautasessa vähän sosetta tai sormiruokaa.

Meillä sormiruokaa, oma lusikka tai nokkamuki neidillä kädessä ruokailun ajan. Leluja ei oo annettu ruokailun ajaksi käteen.

Takaisin