Soseet ja vellit

Meillä tekee kaikki hyvin kauppansa. Mulla pyörii peruna/bataatti, joihin yhdistän porkkanaa, kukkakaalta, parsakaalta ja kesäkurpitsaa mitä milloinki ja sit jauhelihaa/kalaa/broileria/kananmunaa. Samoja siis täälläki. Pitäs kaivella se Valion opas esille, jossa oli kivoja reseptejä. Tai jos jaksais tehdä niitä "lihakasvispullia". Puurona meillä kaurapuuro tai neljän viljan puuro. Nyt ostin kaupasta kaura-riisihiutaleita ja tattarihiutaleita. Esikoiselle maistui yhtä huonosti kuin puurot ylipäänsä (ainoastaan mummin riisipuuro tekee kauppansa, mannapuurokaan ei enää maistu hälle...), mutta junnu veteli yhtä hyvällä ruokahalulla ku kaiken muunki. :)

Meillä Maissi-porkkana-kanaa eilen ja tänään kesäkurpitsa-parsakaali-nauta. Hedelmäsoseet ostan kaupasta ja lisäksi olen omaltakin lautaselta antanut esim. perunaa. Sormiruokaa ollaan harjoiteltu maissi-ja ruisnaksuilla. Harmi vaan, että poika ei tykkää yhtään mansikoista, vadelmista eikä mustkoista.

Meillä marjat suurinta herkkua. Mansikat, hillat, mustikat menee. Pakkasesta on menny myös viinimarjat, ne kun ei vielä ihan kypsiä.

Minä en jotenki sitä maissia kehtaa tehä. Pitäs ostaa kaupasta valmiina ja lisätä vaan kana tai ehkä sama sit ostaa se valmipurkki, jossa kanaki matkassa. :D

Meillä puuroissa sekoitettuna esim mustikkaa ja luumua, banaania ja mangia, päärynää ja omenaa, banaania ja persikkaa jne. Ja puuroina kaura tai tattari.

Soseissa tänään söi perus peruna-porkkana-jauhelihaa ekaa kertaa, toisena soseena parsakaali-peruna-palsternakkaa ja maissi-vihreä papua.

Muita mitä on ollut sekoituksena niin, bataatti-porkkana ja peruna-kukkakaali. Seuraavaksi saa hernettä :)

Maissi on kaikista helpoin sose! :D ei tarvii edes kuoria, kattilaan vaan ja blenderiin ja paseeraus!

Maissi on helppo keittää ku ei tarvii valmistella, mut se siivilän läpi painelu! Hirvee työ siinä. Kerran oon keitelly maissit ja pakastanu kuutioiks, pari kuukautta melkein ne riitti mut nyt loppu. Seuraavalla kerralla jätän varmaan siivilän läpi painelun pois. Onko muut antanu ite tehtyy maissii ilman siiviläkäsittelyä? Luulen että meiän pojalle kelpais karkeempikii maissi ku muutenkii syö karkeempaa ruokaa.

Meillä maissipussit pakkasesta kattilaan, kattilasta vesitilkan kera tehosekoittimeen ja se sitten monitoimikoneen sosemyllystä (tai mikä osa sitten tuo onkaan) läpi :p Ensimmäisellä kerralla tein pienen satsin ja laitoin siivilästä läpi tehosekoittimen jälkeen ja se riitti maissin kohdalla :grin Muistin, että taisi monitoimikoneesta löytyä osanen moiseen tarkoitukseen ja onneksi löytyi.. Eilen tein kolme pakastemaissipussillista kerralla.. Ja harmitti kun ei tullut samalla sotkulla tehtyä porkkanasosetta kun pussillinen oli varattuna.. Perunaa ei kannata laittaa ko. laitteella :p:p Hieman tahmaista liisteriä syntyi kun en yhtään ajatellut muutakuin helppoutta.. Ei ollut helppoa pestä sitä konetta :grin

Mä olen tehnyt jonkinverran omia soseita, varsinkin hedelmistä. Nyt pää lyö tyhjää mitä muuta voisi tehdä.. Saiko herneitä antaa? Entä kurpitsaa? Jossain luin että ei kurpitsaa vielä näin pienelle.
Tarjoiltiin tattaripuuroa parina aamuna ja eihän se meinannut upota. Maistoin itsekin, sehän maistuu ihan sahanpurulle! Yöks. No yritetään uudestaan ensi viikolla, ehkä uppoaa paremmin.
Meidän pojalla on ihan kauhea ummetus. Kaikki kokeiltu, luumut ja mallasuutteet. Levolacia olen antanut jo muutamana päivänä muttei sekään tunnu auttavan. pitäis antaa iso annos niin ehkä sitten, mutta tyyppi ei yhtään tykkää mausta ja sylkee sitä ulos suustaan.

Miekii kokeilin pari päivää sitten antaa pojalle tattaripuuroa, ajattelin että tulee vähän vaihtelua. No sitä ei syöny poika, enkä minä... Ihan kamalan makusta! Ja mie kuitenkii ite syön aina aamupalana puuroa eli tykkään puuroista, nykysin myös illalla syön puuroa kun en osaa tarpeeks pientä annosta tehä kerralla pojalle. Mut tattaripuuro on jotai aika kamalaa... niinku Solfiza sano, maistuu sahanpuruille.

Maistuu kaurapuurokin pelkästään ihan pahville, mutta kun laittaa sekaan sosetta niin on tosi hyvää :) En edes ole koittanut tarjota pojalle pelkkää puuroa, kun en itsekkään söisi, yöks :S

Paseeraus on tosi helppoa kun vispilän kanssa pyörittelee massaa siivilässä :) luulen että ne maissin kuoret on vähän huonosti sulavia :/

Minustaki tattaripuuro oli kamalaa (hiutaleista siis). Maistui aivan jauhoille. Esikoinen maistoi reippaasti ja siinäpä se. Kaurapuuro meni hällä viimeksi maidon kanssa, muuten ei tosiaan ollenkaan. En oo pakottanu puuroja syömään, vaikka iltaisin kannustanu syömään edes vähän. Marja-tai hedelmäsoseita tai marjoja meillä tarjotaan aina puuron kanssa. Ite oon malliksi välillä syönyt, mutta en tykkää puuroista (paitsi ohra) ja nyt ostinki esikoiselle sitä. Voiskohan sitä keittää vauvalle veteen, jos lisäis sitte vastiketta?

DT, juu, meillä on vaan lihasoseet pakastettu noin tl palasina, niin sieltä on helppo lisätä siihen toiseenkin kasvissatsiin.

Minä olen syöttänyt maissit ilman paseerauksia alusta saakka. Meillä on kyllä tosi tehokas sauvasekoitin ja sillä olen vain soseuttanut. Ohrapuuroa olen myös keittänyt veteen ilman vastiketta. Se ei kyllä pojalle oikein kelvannut :grin, mutta silloin ei syönyt vielä muutenkaan karkeampaa, joten luultavasti johtui koostumuksesta.Pitäisi taas kokeilla joku aamu.

Tarvii muistaa, että lapset saattaa tykätä eri ruuista, kuin vanhemmat ;) Ja mikä omaan suuhun maistuu mauttomalta, niin ei maistu siltä vauvan suussa. Mua ärsyttää älyttömästi lapset esim. oma pikkuveljeni ja miehen, jotka ovat älyttömän nirsoja ja mitään erilaista ei voi edes maistaa -.- Ainakin pyrin syöttämään pojalle laidasta laitaan kaikkea, saa nähdä kuinka nirso sitten tulee siitä huolimatta! :P

Koitan kanssa opettaa tytön syömään mahdollisimman monipuolisesti siitä huolimatta, että itsekin on ollut aina nirso aivan kaikelle.. Ja tarjoan kyllä niitä ruokia, jotka omaan suuhun maistuu kamalalle.. Jollei se nyt sitten ole esim Piltin kaurapuuro kun itse tietää miltä oikean kaurapuuron pitäisi maistua.. :grin Nyt on koittanut monipuolistaa omaakin ruokavaliotaan, jotta näyttäisi tytölle parempaa esimerkkiä sitten kun oppii ymmärtämään ruuistakin enemmän.. Itsellä on aina ollut se, että jos joku muu sanoo jonkin olevan pahaa niin se on sitten "yök en syö".. Pahaa maistamatta siis.. Aikuistuttua on tullut sitten huomattua, että kaikkea voi kyllä maistaa ja voi olla hyvääkin :grin Tytölle on tähän mennessä uponnut hyvällä ruokahalulla kyllä aivan kaikki.. Koskaan ei ole mitään syljetty pois :wideyed:

Ärsyttää kyllä miehen, sen siskon ja äidin asenne kun syötän tyttöä kun lautasella esim porkkanaa, perunaa ja parsakaalia.. Siinä sitten ollaan ringissä pällistelemässä ja hokemassa et YÖK, ei voi olla hyvää. Mitä kamalaa se joutuu syömään tuo näyttääkin niin kamalalta ja mitä sementtiä sille syötetään (vadelmakaurapuuro) :wtf:
Tuolla asenteella tyttö oppii kyllä saman asenteen kunhan jotain oppii ymmärtämään.. Jos joku näyttää 'rumalta' niin se on silloin pahaa.. parsakaali yms ei ole syötävää jne.. :mad: Omassakin perheessä niitä huonoja esimerkkejä kun oma veli (40 v) syö keitonkin haarukalla ettei vain eksy kasvikset suuhun :woot: Siitä itse tuli otettua joskus esimerkkiä lapsena ja kasvikset tuli eroteltua lautasen reunaan :banghead:

Miusta sitä tattaripuuroa ei pelasta mikään sose... ja tais poika olla samaa mieltä kun kokeilin ilman sosetta ja parin eri soseen kanssa ja kaikki sylki pois :grin Meinasin kyllä joskus myöhemmin kokeilla uudestaan koska jonkun on tuo paketillinen tattarihiutaleita syötävä pois, ja se en ole minä!

Mä varmaan huitaisisin soseet tollasen yleisön naamalle! Hitto! :)

Meidän poika syö kaurapuuroa ihan sellasenaan, silloin ku syö. Ite syön puurot reilusti suolattuna, mut miehelle ne maistuu sellasenaan. Sosetta on kyllä aina myös puuron kanssa, mut se annetaan erikseen tai jos puuro alkaa tökkimään, ni sit seassa.
Tänään poika vetäs desin Muksun kaurapuuroo! \o/

Mulle on nyt iskeny morkkis tästä laiskuudesta ruuanlaittoon, ku lukee täältä näitä juttuja, ni kysyn nyt pari juttuu, ni jos vaik saisin kipinän kokkailuun.

Miten valmistatte lihat? Mitä lihaa? Pakastatteko lihan ja kasvikset erikseen?
Maustatteko ruokia? Jossain luki, et tuoreita yrttejä ei sais antaa, entäs kuivattuja?
Kiitos!

Sanoin jo miehellekin, et kunhan tulee vapaa vkl, ni sit yhdessä tehdään läjä soseita. :)

Mie oon tähän mennessä valmistanu kaikki kasvikset ja lihat erikseen ja pakastanu kuutioina. Kuutiot alkaa olla nyt loppu. Annosmäärätkii alkaa olla suurempia ni meinasin seuraavaks pakastaa erilaisia kasvissekotuksia valmiina annoksina, niihin sit lisään lihakuutioita sulamaan otettaessa, lihakuutioita kun on vielä paljon pakkasessa ja saa paremmin säädeltyy sitä lihan määrää.

Oon tehny lihasoseet jauhelihasta keittäen, 5min keittoaika, soseutus ja pakastus annoksina. Kana, possu ja nauta mahollisimman vähärasvasina jauhelihoina. Lohi pakkasesta kuutioina, keitin, soseutin ja pakastin annoksina. Lohen maustoin tuoreella tillillä, naudan keitin laakerinlehden ja maustepippurin kanssa. Meinasin lisätä tarvittaessa jotai yrttejä tai sipulijauheita ruokiin ennen lämmittämistä, vielä en oo lisänny.

Kaikessa, niin ruoan laitossa, kesto vai kertsi vaippailussa ym. valinnoissa kannattaa muistaa se että tärkeintä lapselle on että äiti jaksaa ja voi hyvin. Oli se sitten oma tai toisen tekemillä ruoilla, kesto tai kertsi vaipoilla. Varmasti purkkiruokakaan ei millään muotoa ole epäterveellistä lapselle. Olen valittavan usein työssänikin tavannut äitejä jotka yrittävät taipua tekemiinsä ratkaisuhin turhankin tehokkaasti ja uupuvat sitten kokonaan. Ihanaahan olisi että kaikki pystyisivät kaikessa tekemään parhaimman mukaan mutta asioilla on aina se kääntöpuoli. Siinä missä toinen arvostaa oma tekemää ruokaa toinen haluaa sen ajan lapsen kanssa käyttää jos aika muutenkin on kortilla (monta lasta ym.) tai kokee vaikka oman levon olevan kortilla ym.. pääasia kuitenkin lapsenkin kannalta on että äiti jaksaa olla kaikella tapaa äiti ja läsnä lapselleen ;) eli minun mielestäni ehdottomasti huonot fiilikset ja morkkikset pois! ♡

Muokattu viimeksi:
Viimeksi neuvolassa kun oli puhetta ruuista niin sen enempää ajattelematta sanoin, että liha ja kalasoseet joutuu ostamaan valmiina kun niistä ei saa niin tasaista itse tekemällä, ettei tyttö niitä aivastelisi nenän kautta ulos.. Neuvolan täti taisi ottaa lauseen sellaisena, että potisin jotenkin huonoa omaatuntoa siitä, että käytän valmiita ruokia ja totesi vain, että hyviähän ne ovat ja pääsee itse paljon helpommalla :grin En näe sitä liha-, kala- ja kanasoseiden tekoa niin hankalana ja aikaavievänä kun ajattelin jo ennen tytön syntymää, että teen osan itse ja käytän myös valmiita, joten ei tule stressiä siitä, että nyt on pakko ehtiä tekemään soseet kun ei pienellä ole ruokaa.. Mutta harmittaa kun haluaisi tehdä niitä soseita itsekin ihan vain tekemisen ilostakin.. Mutta meillä tuo omatekoisten soseiden teko rajoittuu nyt toistaiseksi leikkaukseen saakka noihin, jotka saa tarpeeksi hienoksi.. Tyttö söisi muuten karkeampaakin, mutta se aivastelu..

Muokattu viimeksi:
Takaisin