Soseet ja vellit

Enpäs tiedä :grin Vai eikö ole vain tietämystä halkiolapsista ja tuosta leikkauksesta kun aika vähissä tuntuu olevan koko Tyksin henkilökunnalla tuo halkiotieto, josko sitten vain olettaa asioita ja neuvoo niiden pohjalta..

Leikkausta ennen piti siis opettaa juomaan mukista josta ei tarvitse imeä ja oliko se ajatus sitten hällä se, että vain tavallinen muki on sellainen. Kutsukirjeessä (leikkaukseen) luki, että saa juoda nokkamukista yms ja loppujen lopuksi jonkinlainen tuttipullon erikoistuttikin tai halkiopullokin olisi käynyt. Kun meillä oli paksua maitoa neidillä niin etsittiin sitten mukeja joista tulee imemättä ja puheterapeutilla mukana oli sitten tosi suurireikäinen pehmeä juomanokka (melkein koko kärki leikattu auki) sekä sitten aikuisillakin sairaalakäytössä oleva "nokkamuki" josta tuli maito aivan suorana. Itse meni terapeutille näyttämään onnellisena tytön juomista kun niin nuori osaa sellaisista juoda ja hyvissä ajoin ennen leikkausta.. Vähän tuli märkä rätti naamaan kun kommentti oli tyly "Ei tollaiset käy, täytyy olla tavallinen muki" :grin Ja ohje, että seuraavaksi kerraksi (ensikuussa) pitää juoda tavallisesta mukista.. Ja sitten tuo leipä asia kun silloin puoli vuotiaana oli liian sileää ruokaa niin ensikuussa pitää syödä leipää.. Tuota tavallinen muki intoilua en ymmärrä kun halkioleikkauksesta 4 viikon päästä olisi saanut antaa tuttipullon takaisin.. :wideyed: No, ensikuussa kuulee onko rima laskenut vai mitä tässä seuraavaksi pitää alkaa opettamaan.. :rolleyes:
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Onko jollain ollut puhetta vaikkapa neuvolassa milloin tavallista juustoa voi antaa? Itse olen ajatellut, että se on liian suolaista vielä mutta kun googletin asiasta niin eteen tuli ensimmäisnä jokin vanha keskusteluketju ja monet kirjoittivat, että 10 kk neuvolassa on ohjeistettu antamaan juustoa muiden hapanmaitotuotteiden ohella.. Miten nykyään? :grin Keskustelu oli vuodelta 2009
 
Eiköhän se o kiellettyä nykyään, niiku kaikki "epäterveellinen". :grin Mut jos pieniä määriä antaa...

Neuvolassa, ku puhuin, et ollaa vähä maisteltu hapanmaitotuotteita, ni terkka kysy, et Ai sellasia lasten valmisteita? Joo, eiku ihan normaaleita. Niissä lasten juguissahan on kaikissa sokerii ja mitä niit on joskus maistanu, ni ne maistuu ihan :wtf:... Eli ei kiitos.

Millasia määriä ootte antanu jugee, viilii yms? Poika näyttää tykkäävän bulgarian jogurtista. Illalla ois menny vaik kuinka paljon. :p
Mitään mahanpuruja tms ei o tullu misssään vaiheessa noista hapanmaitotuotteista.
 
Meillä neuvolassa th sano et hapanmaitotuotteet 10kk iässä. Alkuun maistellaan lusikalline-pari, heti saa lisätä jos ei oireita tuu, puol desiä ja sit siitä suoraan desi. Jos lapsi vaan tykkää jogurtista tai viilistä ni voi antaa välipalalla sitä pelkästään, eli desi tai reilu jogurttia välipalalla.

Juustojakii saa jo maistella mut mahollisimman vähäsuolasta, ei sitä usein itekkää montaa viipaletta kerrallaan syö ni pitäisin ehkä paria viipaletta rajana pienellä, jos siis on vähäsuolasta. Kovin suolasta juustoo en antais kun yhen pienen pienen palan maistaa, jos sitäkää. Lisäys: Ei siis muuta estettä kun suola.
 
Minä oon antanu pieniä paloja juustoa maistella. Ihastui heti! Viili on kans niin hyvää ja raejuusto! :)
 
Meillä raejuusto on herkkua, syö ja hokee nam nam nam:p viiliä ja maustamatonta jogurttia oon antanut, nyt jotain 3rkl kerralla..uaein hedelmäpiltti tms. lisäksi. Nyt varmaan ollaan jo siinä vaiheessa, kun oireita ei oo tullu, että voi syödä minkä syö. 11kk iästä eteenpäin meinaan sekottaa maitoa korvikkeeseen, siitä sitten vuoden tienoilla hyvinkin siirrytään kokonaan lehmänmaitoon.
 
Meillä raejuusto ei oikein uppoa. Jogurtti tosin jo aika hyvin maistuu, ainaki pienemmissä määrissä. Ollaan joskus korvattu aamupuuro banaani-jogurtti sekoituksella.
Annatteko tuoreita kasviksia/hedelmiä kuin paljon? Oon joskus raastanut tuoretta kurkkua lautaselle soseen seuraksi mutta muuten vihannekset ei kauheasti maistu. Ylipäänsäkin kaikki tuore/kylmä ja vetisempi on yök. :D
 
Meillä syödään yleensä aamupalana joko rahkaan tai viiliin sekoitettua hedelmä/marjasosetta, sit banaania tai esim luumua paloina. Välillä myös leipää pieninä paloina. :) raejuustoon on ihan hulluna,kädet alkaa vispaamaan kun vaan sen rasian näkee.. :D kurkkua syö myös paloiteltuna ja herneet on kans lemppareita. Niitä on myös kiva litistellä ja sit vasta syödä.. :P oon jo vähitellen ruvennu tavan maitoo lantraamaan vedellä ja välillä lorauttamassa korvikemaidon sekaan. Ei ole tullut minkäänlaisia mahavaivoja ja tavoite olisi että jouluna saisi jo meidän kanssa samaa puuroa syödä. Ihan hyvin on kaikenlaiset ruuat uponneet,ei oo erityisen paljon nirsoillut.
 
Mä en raejuustoa oo antanut, kun siinä on suolaa :/ on saanut maistaa vaan viiliä, mikä ei nyt mikään suurensuuri hitti ollut, söi kyllä :) on kuitenkin saanut kaurajogurttia jo monta kuukautta,niin ei sillai oo mikää uusi maku :)
 
Meillä on 10 kk saanut viiliä, maustamatonta jogurttia, raejuustoa ja piimää maistella. Bulgarian jogurtti ja piimä on ihan ok, muista ei välitä, mutta neiti on nirso muutenkin.
Nyt kipeenä ei meinaa syödä mitään muuta kuin tissiä, onneksi maitoa tulee vielä hyvin.
 
Mie en oo antanu pojalle tuoreita kasviksia tai hedelmiä oikeestaan ollenkaa. Kurkun palasia ja porkkanoita imeskelee mielellään mut eihän niistä saa mitää syötyy. Porkkanaraastetta oon koittanu antaa, ei kelpaa kun on vissii liian karkeeta vielä. Jotai hedelmää oon kokeillu karkeena soseena, ei kelvannu. En oo jaksanu tehä hedelmistä sileetä tuoresosetta ni pussikamalla mennään edelleen. Mustikoita ja vadelmia on annettu pakkasesta kokonaisina, ne menee. Toivottavasti tuo oppii tuosta vähä paremmin syömään ni saa jotai tuorettakii ruokavalioon jossai vaiheessa.
 
Niin ja muuten raejuustoa ja rahkaa en oo pojalle antanu. Edelleen oon siinä käsityksessä että maidon proteiini suurissa määrissä ei hyvä. Miten se oikeesti menee? Jos siis antais rahkaa tai raejuustoo ni niissähän on tosi paljon proteiinia, tarviiko lihan määrää vähentää jos noita antaa? Vai onko maitoproteiinia isompina määrinä vaan välteltävä? Neuvolassa oli puhetta siitä mitä maitoo myö miehen kaa juodaan, plussa maito on meiän maito ni sano et pojalle sit ostettava oma maito kun plussa maidossa on proteiinia niin paljon ni ei sitä pojalle kun tavallista maitoo alkaa juoda.
 
Minä aattelin antaa nyt 11 kk iässä eka ruuan kans korvikkeen, myös jääkaappikylmänä ja siihen ihan pienestä tilkasta lähden sekoittaa lehmänmaitoa. Iltamaito taitaa vielä jäädä ja sitä vähän lämmitänki, mut jätän pois varmaan kokonaan senki, ku siirtyy lehmänmaitoon.
Meillä söi loistavasti omenaa itse (kokonainen omena kädessä) viikonloppuna. Näytti maistuvan, eikä menny isoja palasia ainakaan kurkkuun, ku ei kakonu. Suolaa vältän, mutta annan silti raejuustoa, sillä määrä on niin pieni. Samoin leipää. En vähennä lihan määrää, sillä proteiinia saa tulla vuoden iässä jo enemmän ja ei ne määrät oo silti isoja noissa maitotuotteissa. Me juotetaan lapsille kevytmaitoa suositusten vastaisesti. Plusmaitoa juotiin esikoisen aikaan ja arkimaitoa juo mies nyt niin esikoiselle tavallista, tosin välillä 3-vuotias saa juoda arkimaitoakin ja kai hälle vois juottaa plusmaitoaki välillä, jos sitä vielä itelle ostettais.
 
Turkkilaista jugurttia annettu, ja maitorahkaa. Olen sekoittanut puuroon ja hedelmäsoseeseen, kerrallaan muutaman todella kukkurallisen teelusikallisen. Lihaa poika voisi saada enemmän, joten meillä maitotuotteiden proteiini ehkä korvaa vähän sitä lihaakin.

Päärynää olen raastanut ja antanut esim. puuron joukossa. Kun luumuja sai tuoreena, kuorin niitä ja otin kivet pois ja annoin pojalle, joka söi hyvällä halulla. No, onhan ne makeita! Muutaman kuoritun viinirypäleenkin on saanut. Vesimelonia sai kesällä, mutta poika nieli niitä liian isoina paloina ja oksensi sitten.
Omenaa ollaan soseutettu, se ei raastamalla mene ehkä riittävän pieneksi.

Maitoa en ole vielä antanut, enkä koe että sillä niin kiirettä onkaan. Toisaalta juo aika paljon Tuutia, joka maksaa tuplasti maidon verran. Enemmänkin, jos antaisi tavallista maitoa. Toisaalta maitoa ei olisi hyvä niin paljon antaa, eli saa nähdä mitä tehdään. Ehkä sekoitan korviketta ja maitoa minäkin.

Avokadoa en ole pitkään aikaan antanut, mutta sitä voisin antaa. Ja pakastetut mustikat sisältää ihan hyvin vitamiineja, kunhan ovat nopeasti laitettu pakkaseen poimimisen jälkeen.

Raejuustoa en ole antanut, mutta varmaan listalla piakkoin.
 
Nii saahan meilläkii poika banaania ja viinirypäleitä, molemmat joutuu sille syöttämään kun ite vaa heittää ne lattialle tai liiskaa pöytään, monesti oon yrittäny jos ite söis mut ei. Viinirypäleet oon nyt ruvennu antaa kuorineen, purasee aina ite palasen, ei koskaan kokonaisena.

Mie mietin tuota maito asiaa, neuvolassa sanottiin et kevyt maitokii käy oisko se 2 vuotiaaks, sit pitäs siirtyy rasvattomaan. Jos oikein muistan. Jos juottaa nyt rasvatonta ni pitää lisätä ruokaan öljyä, näin meinattiin kun vaan muistais sen öljyn lisätä... Ja arkimaitoahan sais lapsi juoda, miks ei? Siinähän ei oo mitää muuta eroa tavalliseen kun ihan vähän vähemmän proteiinia.
 
Meille sanottiin 10kk neuvolassa, että maitoa voi alkaa jo käyttää ruuanvalmistuksessa ja raejuustosta sanottiin, että pieniä määriä voi sitäkin antaa. Olen nyt kuukauden tehnyt aamupuuron niin, että siinä on 1 dl korviketta ja vajaa 1dl rasvatonta maitoa. Raejuustoa syö innolla sormin ja sitä annetaan 1-2 tl päivässä. Meillä ei ole koskaan suostunut juomaan korviketta ja neuvolassa sanottiin, että kohta voi alkaa tarjota vedellä laimennettua rasvatonta maitoa ruokajuomaksi.

Puurossa syö yleensä aamulla ja illalla marjoja. Välipalaksi usein banaani haarukalla muusattuna ja joukossa marjoja tai joskus raastettua päärynää tai omenaa. Välillä myös on laitettu viiliä joukkoon. A-jogurtti aiheutti ilmavaivoja, joten sitä on vältetty toistaiseksi. Kurkkua ja porkkanaa olen tarjonnut raasteena toisinaan, mutta aiheuttavat puistatuksia. :grin
 
Mitä eroa noiden maitojen juottamisessa ylipäätään on, miksi rasvatonta?
Lueskelin yhtenä päivänä joitain vanhempia keskusteluketjuja muualta ja jotkut olivat antaneet "punaista" maitoa ja toiset rasvatonta ja jotkut siltä väliltä.. Onko se kauankin ollut tuo rasvattomuus kuvioissa vai joku uusi trendi neuvolan ohjeissa? Itse muistan että olen aina saanut nuorempana ihan normaalirasvaista maitoa ja joskus myöhemmin vanhemmat päätti kokeilla rasvatonta maitoa koko perheelle josta olin sitä mieltä että yök en juo :p Joten en usko että alkujaankaan maito rasvatonta tuolloin joskus oli.. Niin mikä nykyään on tuon suosituksen pointtina?

Tuo arkimaito asia kiinnostaa myös kyllä, ensimmäistä kertaa kuulen ettei saisi juoda :wideyed: Ja vilkaisin jääkaappiin niin sitähän meillä tietysti käytetään itsellä.. Siitä puuron olen nyt muutamasti tytölle tehnyt..
 
Siis saa toki arkimaitoa antaa, mut mulla periaatteena, että mahdollisimman vähän käsiteltyä maitoa haluan antaa. Luomumaitoa aikani juotin myös, mutta siis kevytmaitoa nykyisin. :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä annetaan aikanaan kevytmaitoa. Se miksi kehoitetaan antamaan rasvatonta on käsittääkseni lähtöisin siitä että kasvirasvan määrää lisättäisiin ja elänrasvojen saantia niukennettaisiin, kun saa sitten lisättyä rypsiöljyä rasvattoman maidon kanssa.

Mutta itse henk. koht en sitä sikäli ihan purematta niele että nyt on tämä ajatus että se kasvirasvoihin siirtyminen vähentää sydän ja verisuoni sairauksia ym.(nykyiset ikäihmiset kun on aikanaan ja varmaan edelleenki syöneet oikeaa voita, kirnumaitoa ym) mutta eihän sitä ole vielä myöskään pystytty käytännössä toteamaan mistä nämä meidän lapsoset sitten vanhana kärsivät vai kärsivätkö kun ovat suurimmaksi osaksi kasvirasvaa saaneet. Meillä tehdään ruoat rypsiöljyyn kyllä, mutta maitona on kevytmaito, näin oon itte kokenut asian.
 
Takaisin
Top