Soseet ja vellit

Meilläkin lusikalla vain paukutetan pöytää tai heitetään lattialle. Me harjoiteltiin sormiruokaa ensin kaikella "karhealla" mihin oli helppo tarttua (esim. maissinaksut, leivän murut ja talkkunapallot), pojalla meni heti hermot jos ei saanut otetta. Sittemmin kun taidot on kehittynyt, niin annan hedelmien ja kasvisten paloja. Aina kun pojalla meinaa palaa käpy liukkaampien ruokien kanssa autan palan suuhun ja poika tajuaa että se on hyvää, jaksaa sitten taas hetken yrittää itse. Joku päivä taas sormiruokailu ei jaksa kiinnostaa nii jätetään silloin vähemmälle.

Mulle hieroja sanoi että ei ilmeisesti olis hyväks noin pienelle. Tuli puheeksi kun kysyi että laittaako jotain inkivääri öljyä samalla kun hieroo ja kun sanoin että imetän nii ei sitten uskaltanut laittaa. Menis kuulemma maidon mukana pojalle. En sitten tiiä että oliko vaan varotoimi vai voiko inkivääriä antaa näin pienille.o_O

Mut oisko ollu kyse jostain eteerisestäöljystä, kun niitä ei suositella raskaus-eikä imetysajalle.?

Minä olen luullut, että inkivääriä ei saisi käyttää raskaus- eikä imetysaikana? Muutaman kerran juonut teetä, missä inkivääriä, muuten koittanut olla käyttämättä.

Voi vauvan ruuassa ainakin käyttää :) Aika vahvaa, joten ei paljoa. Ja käsittääkseni voi imetysaikanakin käyttää kohtuudella, mutta ei heti synnytyksen jälkeen kun voi lisätä verenvuotoa tms.

Raskaana ollessa saa käyttää pieniä määriä, mitä nyt ruoassa on. Inkiväärikapseleita tai suuria määriä ei pitäisi käyttää.

Jossain hiirikokeessa oli todettu, että inkivääriä syöneillä hiirillä syntyi vähemmän poikasia ja ne jotka syntyi, oli luustoltaan suurempia. Toisaalta usein on niinkin, että kun eläimet jotka saa useita poikasia/pentuja saa niitä tavallista vähemmän, ne kasvaa kookkaammiksi ja jos niitä on paljon, ovat syntyessään pienempiä. En siis tiedä, miten on huomioitu koko vs. määrä näissä eri ryhmissä.

Ainakin meillä neuvolassa maitotuoteohjeistus oli vielä sama vanha; nyt 10kk varovasti totutellaan hapanmaitotuotteisiin ja kun on täyttänyt 1v voidaan korvikemaito asteittain lantraamalla vaihtaa normimaitoon. Itse en tiedä vielä mitä maitoasian kanssa tehdään kun en välttämättä haluis lehmänmaitoa alkaa juottamaan.. onneksi vielä pari kuukautta aikaa miettiä!

Itse sitten taas toivoisin että voisi jo vaihtaa korvikemaidon lehmänmaitoon :grin Miehen kanssa juodan paljonkin maitoa ja olen niin kyllästynyt kauppaan lähtiessä jännäämään pitääkö kiertää kaikki alueen prismat ja citymarketit läpi, että saa tytölle maitoa kun juo sitä yhtä vatsaoireisen merkkiä joka on muutenkin vain 6 kk asti ja se on yleensä aina loppu joka kaupasta.. Neuvola sanoi, että juottaa sitä sitten vain jos se kerran sopii.. Kun antaa esim Tuutia niin oksentaa samantien ulos.. Plus sitten tuo maidon sekoittaminen jauheesta kun sitä on kohta 10 kk tehnyt..

Meillä on vähän maisteltu viiliä ja raejuustoa.. Viilistä puistattelee jo kun näkee, että äiti ottaa lusikallisen :grin Pari nokaretta puistattelee ja sitten syö hyvin kun makuun tottuu..

Mä oon siis raejuustoa antanut vähän, mutta koska itsekin käytän todella niukasti lehmänmaitotuotteita (en ole 100% vegaani, mutta pyrkimys sitä kohti taasen kova) niin saattaa olla että jätetään kohta ne vähätkin pois ja eletään tyytyväisempinä kasvisvaihtoehdoilla. Nyt jo käyttänyt ruuanlaitossa paljon kasvimaitoja ja -kermoja sekä vegetuorejuustoja. Mannapuuron teen kauramaitoon ja riisipuuron riisimaitoon. Luultavasti otetaan kauramaito juomamaidoksi, se on ainakin turvallista enkä ole ole kuullut niin paljon kiistelyjä kuin soija- ja riisituotteista (niitäkin kyllä meillä käytetään, mutta harvakseltaan)

Mä oon antanut maistella vähä. sosekeittoja joissa siis kermaa (tavallista) ja turkkilaista jugurttia on saanut muutaman kerran useammankin lusikallisen :)
meillä ei oikein suostu syömään vauvan ruokia ku sisko vieressä syö kuitenkin samaa kun me.
ja en tiedä mikä ruoka auttaisi vatsan kovuuden helpottamiseksi. joka päivä yrittää pungertaa kakkaa monet kerrat. :/ luumua saa ja apteekin kakkalääkettä. se on ostettu isosiskolle kovan vattan takia!!

Microlaxia kandee koittaa, niin tulee kova tukos pois, sitten vesi ja kuidut ainakin auttaa :) meillä mustikka saa mahan pehmeemmälle aina, vaikka ei meillä nyt taas hetkeen oo ollu niin kovalla.

Mariel, kuinkakohan kauan teillä menee tavallisen maidon totutteluun, jos oksentaa Tuutit? Toivottavasti menee kuitenkin hyvin. Onko hapanmaitotuotteet sopineet teille?

Me varmaan alotetaan noi hapanmaito tuotteet tässä parik kk aikana ja normimaidot jätetään käyttämättä ja saa juomaksi kauramaitoa, äidinmaitoa tai vettä :)

On sopineet ihan hyvin :) kokeilin jokin aika sitten yhden purkin baby sempiä kun sitä alkuun joi ja sekin sopi tai ei ainakaan pieni määrä tullut takaisinpäin. Sekin vain oli puoleen vuoteen saakka niin ennemmin sitten kantaa kaupasta kotiin jauhepurkin kuin niitä semperin pieniä tetroja.. Jotain muuta, esim Omneon 6 kk ylöspäin maitojauhetta voisi kokeilla (sitä joka ei ole niinkään herkkävatsaiselle), muttei enää kiinnostaisi heittää yhtäkään jauhepurkkia menemään jollei sovikaan kun kalliita ovat.. :(

Ei viitsitty ennen leikkausta vaihtaa maitomerkkiä ja joi siihen saakka paksua maitoakin ja kun leikkauksesta oli sen verran aikaa, että uskalsi ottaa riskin että oksentaa maidot ulos niin aloitettiin pikkuhiljaa antamaan sakeuttamatonta maitoa. Nyt on juonut jokusen viikon sakeuttamattomana ja kyllä tuo herkkävatsaisen maitokin joinain päivinä, varsinkin eilen taas, tuli joka ruokailulla takaisin.. :( En tiedä miten lehmänmaito sitten.. Riippuu paljonko närästää..

Me ollaan aloteltu hapanmaitotuotteet raejuustolla, joka onkin ihan lempparia, kun niitä harvoja ruokia, joita saa itse sormin syödä. Muutamana päivänä annoin välipala-aikaan myös A-jogurttia teelusikallisen, mutta jotenkin tuntui, että niitä seuranneina öinä olisi ollut tavallistakin enemmän heräilyä ja itkuisuutta. Tai sitten oli vain sattumaa. Vatsa ehkä myös kovempana, mutta tavallisesti kakkailee monta kertaa päivässä ja tuolloin ehkä vain kerran. Meidän pojalla ainakin marjat ja öljylisä saavat vatsan toimimaan.

Miten syöttää lasta kun se on tehnyt totaalisesti stopin syömiseen?? :/

Ei mitenkään. Eihän sitä väkisin voi. Koittaa tarjota jotain muuta tilalle ja jos ei mikään uppoa niin ei sille mitään mahda. Kyllä varmasti syö kun on tarpeeksi nälkäinen, ei varmasti nälkään kuole. Kunhan juo nestettä tarpeeksi? Olisiko hampaita tulossa vai eikö suostu syötettäväksi? Vai sormiruokaileeko? Meillä vähän molempia, mutta toisinaan ei huoli lusikassa mitään, syö itse käsin minkä syö ja toisinaan taas vaan lusikalla pitää syöttää eikä itse mitään. Tein lounaaksi uunissa munakasmuffinsseja, älyhelppo ja nopea ja tyttö söi hyvällä ruokahalulla itse pikavauhtia kaiken mitä tarjosin ja lisää haluasi. Namnammm, hoki vaan :grin meillä on puurolle lakkoiltu pari viikkoa, mutta kas kun päälle lorautti vähän maustamatonta jogurttia niin johan on kiire saada lusikkaa suuhun! Kauhea komento käy jos liian hitaaseen tahtiin lusikka liikkuu :ptoissailtana keksin kokeilla ja niin aamu- kuin iltapuuro on mennyt mukisematta ja iso satsi.

Takaisin