Soseet ja vellit

Mäpäs kokeilen jotain muffinssia! Kiitos NuuNu vinkistä! Sormin toi suostuu jotain suuhunsa laittamaan. Vauvan ruuat, soseet, puuro. Ei mikään mene alas! Soseet suostuu imeen pussista! Oon iltaisin laittanut jotain valmispuuroa tai jugurttivälipalaa nokkamukiin jossa iso imuaukko, siitä sit saanu sille jotain alas. Esikoisen kanssa ei ollut koskaan mitään tälläistä tilannetta!! :confused:

Puurolle kun lakkoiltu myös banaanilettuja oon tehny ja ne uponnu. banaania ja kananmunaa vaan sekaisin ja pannulla lätyt miedolla lämmöllä paistanu, joskus kaurahiutaleita oon sekoittanut mukaan. Syö ilomielin ja hokee jälleen sitä namnammia :p ei se syömättömyys varmasti kauaa kestä! Nälkä tulee takuulla. Tsemppiä!

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40308352/

Ikeassa myydään tuollaisia silikonisia jäämehumuotteja. Olen laittanut sekä korviketta että hedelmäsoseen lopun, eli erilaisia "mehujäitä". Pohjasta puristaen tulee ulos. Meillä ne odottaa pakkasessa, että hampaat alkavat vaivata. Voisihan niitä toki harjoitella aiemminkin.

Meillä ei totaalisyömiskieltäytymistä ole ollut, mutta välillä pitää saada jotain alas, ennen kuin alkaa lusikassa maistua.

Mitä leipää syötätte? Minä kun pelkään sitä tukehtumista, niin en ole antanut kuin kuivaa ruislimpun kantaa vähän jyrsiä. Siitäkin on raukka niin onnessaan, että harmittaa olla tälläinen hysteerinen mamma. :meh:

Meillä on nyt jo tovi syöty vaihtelevalla menestyksellä.
Maanantaina alettii maistelee hapanmaitotuotteita.
Tänää syötii ruuan kans raejuustoo, annoin palan sormineen pojan suuhun, kelpas. Lusikalla ei. Sit parin lusikallisen jälkee tuli ruokaan stoppi, ni kokeilin antaa sosetta sormin, kelpas. :o eli joku lusikka boikotti menossa vissii.
Vaikeeks menee jos puurokin pitää alkaa syöttää sormineen pojalle. :D
Sormiruokailu ollaa kokeiltu ministi, lähinnä menee sotkemiseks.
Jälkiuunileipää ollaa annettu, vähä samasta syystä. :)

Meillä käännetään lautanen nurin, jos sen antaa pojan käsiin. Joskus ollaa kokeiltu hedelmäsoseen kans. Kivan sotkun saa kyl aikasiks. :D

pikkis80 mie oon antanu jälkiuunipaloja (oululaisen?) Oon pakastanu niitä pussillisen ja annan aina suoraan pakkasesta palan (1/3 kokoon leikattu) pojalle imeskeltäväks, jäinen pala sulaa tosi nopeesti. Miekii pelkään tukehtumista mutta vieressä vahin aina leivän syömistä, ja jos saa liian ison palan irti, otan sen pois. Jälkiuunileipä on toistaseks ainoo mitä oon uskaltanu antaa pojalle käteen ite jyrsittäväks, muut leivät n. herneen kokosina palasina.

Meillä mamma tekee suolatonta neljänviljan leipää, on tosi pehmeetä (en anna kovaa pintaa) niin poika osaa syödä itse tosi hyvin isoampiakin paloja :)

Huh, jos meillä aletaan hylkiä lusikkaa, niin ostan varmaan semmosen Lekuen pursottimen kun muutenkin olen sitä harkinnut. Tai sitten laitan ihan kärjelliseen pursotinpussiin puuroa :confused:
Tolle kaverille ei voi antaa lusikkaa käteen ja antaa itse syödä, se on väärinpäin heti. Tai kai se joskus täytyy, mutta en halua vielä sitä sotkua.

En ole vielä antanut suuria paloja mistään tytölle itse syötäväksi kun se syöminen on sitä, että laittaa esim maissinaksun palan suuhun ja alkaa irvistellä ja pelleillä.. Nostaa nenän kohti kattoa, irvistää ja hokee samalla "nännännännääänää" tms.. Laitan kaiken pienemmiksi paloiksi joita sitten napsii suuhunsa eikä niin tarvitse pelätä, että tuon pelleilyn aikana menisi suurta palaa väärään kurkkuun. Odotettavissa on siis ensikuun puheterapeutilla sanomista asiasta kun viimeksi jo sanoi, että sillä käynnillä olisi syötävä leipää.. Tai syöhän tuo, pieninä paloina.. :grin Mutta tuleepa jo mukistakin sanomista kun viimeksi sanoi, että olisi juotava tavallisesta lasista/mukista ja itse kyllä annan juoda nokkamukista, nykyään sellaisesta josta joutuu vähän imemäänkin. Välillä annan jotakin myös tavallisesta mukista ettei unohda sitä kun jotenkin osaa siitäkin juoda, mutta se on vielä niin kamalan näköistä kun ei kuitenkaan osaa kunnolla. Enkä tajua miksi edes vielä pitäisi osata 10-11 kuukauden ikäisenä.. :wideyed:

Voisi koko puhetarepian kyllä lopettaa kun käynnit ovat nyt vain sen takia, että katsoo syömistä jossa alkuun oli ongelmia kun ketään ei huomannut kertoa, että tarvitsee erikoisemman tuttipullon.. Mutta sitten taas jos puheen kanssa tulee kuitenkin ongelmia niin on kai hyvä tuon terapeutin olla kuvioissa vaikka joutuukin kuuntelemaan negatiivisen palautteen kun ei sitä kokonaista leipää ja tavallista mukia anna.. :grin

Eiköhän tuota puheterapiaa kannata jatkaa. Niiku sanoit, hyvä pitää kuvioissa varmuuden vuoks.

Tääl alkaa loppuu huumori syömisen suhteen. Aamiaista ei menny ollenkaa. Nyt suu avataan ja ruoka puhalletaan ulos. Sormiruoka heitellää lattialle tai yritetää syöttää mulle. Pitääkö mun vaan olla antamatta tissiä, et tulee niin kova nälkä, et syö vaik mitä... Hohhoijaa.

Kyllä mä kuitenkin sanoisin, että tjos tissiä syö hyvin, niin ei sitä kannata pantata. Eikös tää vauvojen eka vuosi ole kuitenkin vasta kiinteisiin totuttelemista :)

Sumppi, syötkö itse samaan aikaan kun syötät lasta? Voisit kokeilla antaa lusikallisen, sitten syödä itse ja olla huomioimatta lapsen haluttomuutta syödä, sitten taas kokeilet vaikka oman lautasen vierestä lapsen kulhosta antaa ruokaa.
Ei välttämättä auta, ja voi olla että syötkin samaan aikaan. Voisi kuitenkin keskittyä enemmän omaan syömiseen ja lapsi saa enemmän huomiota vain jos syö?

Syön lähes joka kerta samaan aikaan, ku poika.
Eilen illalla meni puuroa hyvä setti, ku päivällisellä ei syöny just mitää. Aamulla meni nyt kans ihan kivasti puuroo ja jugee.
Katotaan miten lounaan käy...

Kyllähän toi hyvin tissiä päivälläkin syö, mut jäbä syö yöt, ku ei selkeest pärjää pelkäl maidolla. :(

Voi olla hampaidenkin vuoksi syöminen hankalaa ja meillä pitää aina antaa myös ite syödä (vähemmällä sotkulla selviää, jos antaa leipää tai sormiruokaa), muuten kääntää vaan pään pois, ku lusikkaa työntää suuhun.
Harjoitellaan mukista juomista ja sujuukin aika hyvin, paitsi alkaa sitten usein pelleillä eli kaataa veden naamalleen/rinnuksille tahallaan. Eikai sillä nokkamukista luopumisella vielä kiire ole, mutta kai ne terapeutit hoksauttaa, että alkaa harjoitella hyvissä ajoin. Tuttu oli ihmeissään, ku lapsen 1,5-vuotisneuvolassa oli sanottu, että nyt jo pitäis tuttipullosta ja iltapullosta luopua. Olin vähän kummissani tuttuni reaktiosta ja totesin, että niin... meillä esikoinen luopui pullosta puolivuotiaana ja iltamaidosta vuoden iässä siirryttyään korvikkeesta lehmänmaitoon. Saa nähdä, saako tältä junnulta iltamaidon niin vaan pois, ku on niin tärkee juttu toi mamma ainaki vielä aina nukkumaan mennessä. :D

Muokattu viimeksi:
Niin.. Jos tyttö olisi valmis juomaan tavallisesta mukista niin antaisin kyllä juoda. Meillä vain on vielä siirtymävaihe vielä paksusta (noin piimän paksuisesta) maidosta tavallisen paksuiseen korvikemaitoon ja sen juominen leikkauksen jäljiltä tuottaa ongelmia jo itsessään, kuten monella halkioleikkauksen läpikäyneellä lapsella kun juomisen ja nielaisemisen joutuu opettelemaan uudelleen. Nokkamuki sen vuoksi ettei saa niin paljon kerralla suuhunsa, mutta silti kuulostaa usein siltä, että menee väärään kurkkuun ja puolet tuleekin suusta rinnuksille.. Onneksi usein myös juominen onnistuu, mutta tavallisesta mukista tavallinen korvikemaito on vain yhtä väärään kurkkuun vetämistä eikä vatsaan saakka mene kyllä sitten oikein mitään.. Omasta mielestäni meillä menee silti todella hyvin verrattuna siihen kuinka moni halkiolapsen vanhempi kirjoittelee miten lapsi ei vielä yli 2 vuotiaanakaan juo yhtään mitään yhtään mistään. Ei edes lusikalla juotettuna kun on saanut jonkinlaisen "trauman" leikkauksen jälkeen nielaistuaan.. Joten itsestä on ihan sama mistä juo kunhan juo :) Piimää maisteli eilen tipan tavallisesta mukista ja mitään ei tullut rinnuksille.. Joten paksu juoma on edelleen helpompi..

Ruuan kokkareisuudesta sai jo viime kerralla kuulla puheterapeutilta moitteita kun niitä ei vielä silloin ollut paljoakaan. Ikää taisi olla silloin puolen vuoden tienoilla.. Syynä oli tuolloin se, että tyttö aivasti kokkareet nenän kautta ulos eikä se että olisi kakonut niitä ja itse tiesi, ettei kokkareisen ruuan kanssa tulisi ongelmia kun joitain pehmeitä paloja oli jo joissain ruuissa ja kun karkeaa ruokaa alettiin syömään niin se ei minkäänlaista ongelmaa tuottanutkaan.. Harmittaa vain kuunnella moitteita jostain tuollaisesta asiasta kun tekisi mieli sanoa, että etpä oikein voi päästäsi heittää oletuksia minkälaista meidän ruokailu on ja sen perusteella valittaa siitä.. Eri asia jos oltaisi pahasti myöhässä aikataulusta karkeiden ruokien, tuttipullosta luopumisen yms suhteen.. Mutta jos valmisruuissakin alkaa kokkareet 8 kk kohdalla niin en vain tajua miksi puolivuotiaan olisi pitänyt olla jo syönyt sellaista :meh:

• Tykkään
Reaktiot: DT
Kuulostaapa varsin niuholta puheterapeutilta! :D Olettaakohan se teidän lasta vanhemmaksi vai mistä oppaastahan sen opastukset peräisin? ;P

Takaisin