Soseet ja vellit

Meillä oli kans kausi, kun puuro, tai mikään muukaan, ei maistunu. Nyt menee puuro hyvällä ruokahalulla.
Tehää pikakaurapuuro mikros ja notkistetaan se korvikkeel. Hedelmäsosetta ja viili/bulgarianjugea puuron jälkeen sen verran, ku menee. Hedelmää yleensä aika vähän. :sad001 Mut hapanmaitotuotteet on ollu hitti.
Vielä, kun ruoka alkais maistuu vähä paremmin. Mut ruokahalu on kyl kasvannu, ku tissiä saa yöllä vast klo04 jälkee.
 
Kun täällä oli puhetta siitä maidosta 1v:n jälkeen, en kommentoinut silloin, kun ei ollut faktaa lyödä pöytään, mutta tämmöisen bongasin nyt Laktivistiäidin sivulta. Eli ei se kuitenkaan ihan turhaa ole vanhemmallekkaan lapselle :)
 

Liitteet

  • FB_IMG_1451933267146.jpg
    FB_IMG_1451933267146.jpg
    48.6 KB · Katsottu: 27
Toisessa ketjussa oli puhetta öljystä puurossa. Ettei menis ihan ohi ketjun aiheen ni laitetaa tänne: Miten paljon öljyy pitäs lisätä ruokaan? Onks muille mitää määriä sanottu neuvolassa? Laitatteko vaan yhteen ruokaan päivässä vai useempaan vähemmän kerrallaan? Yritän muistaa kysyy tällä viikolla myös neuvolassa öljystä kun kohta yritetää siirtyy tissimaidosta rasvattomaan purkkimaitoon.
 
Hyvin vaihtelevasti, kun ei ole käsketty laittaa. Usein joku teelusikallinen rypsiöljyä kerrallaan.
Olen laittanut kanaan mm., kun jos olen soseuttanut kanan (isot palat noukitaan suusta) niin se on tosi kuivaa purua. Öljyllä sen koostumuksesta tulee miellyttävämpää, ja sitten sekoitan sen kasvissoseeseen mahdollisimman hyvin. Jätän sattumia, mutta isoja paloja ei voi olla.

Kannattaa ne oikeat määrät kysyä neuvolasta, mutta mä olen ajatellut, että se ei voi olla millintarkkaa.
 
Imettäminen on hyvä juttu ja jos taaperon imettäminen luonnollista äidille ja lapselle eli sopii heille molemmille niin sehän on ihailtavaa. Tottakai äidinmaito on terveellistä! Tai kuten todetaan: "ainakin haittoja terveellisempää" (mihin sitten tällä viitattiinkaan, olikohan raskasmetalipitoisuuksiin). Ravitsemuksellisesti äidinmaito on hyvää ja korviketta parempaa. En missään nimessä halunnut tyrmätä taaperon imettämistä (tässä on palattu isovanhempiemme aikaan ajatuksellisesti, kertoo myös yhteiskunnan ja ajattelun muutoksesta), mutta kysymys esim. miksi sitten tuputtaa jo lehmänmaitoa tai siirtyä korvikkeesta lehmänmaitoon 1-vuotiaana niin kommentoin jotain kai tyyliin, että ei ole käsittääkseni merkittävää eroa siirtyä myöskään korvikkeesta pois, tosin en ole lukenut vielä selvää/kiistatonta perustetta äidinmaidon terveyshyödyistäkään yli 1-vuotiaalla länsimaisella lapsella, siis niin merkittäviä hyötyjä. Vasta-aineet varmasti tärkeimpiä imetyksen hyötyjä, vaikka niistäkin hyvin ristiriitaista tietoa, mutta uskon kyllä tähän, kuten myös pienentyneeseen riskiin joidenkin sairauksien kohdalla. Kariekselle ei pitkällinen imetys yksinään altista, kunhan imetyskertoja ei tiheästi etenkään yöaikaan ja sokeripitoisia ruokia vältetään ja hampaita pestään, fluoria käytetään jne. Purennan kehityksen kannalta taas olen lukenut, että olisi hyvä imettää vuoden ikään asti. Sen jälkeen taas en tiedä, mitä suositellaan...?
Mitä tulee noihin yllä mainittuihin rintamaidon ravintoarvoihin lehmänmaitoon verrattuna niin kyllä, äidinmaito sisältää hieman enemmän energiaa, rasvaa ja laktoosia, a ja c-vitamiinia (lehmänmaidossa ei yhtään c:tä) kuin lehmänmaito. Lehmänmaidossa enemmän maitoproteiinia, b-vitamiinia ja lisäksi moninkertaisesti kalsiumia. Ravitsemuksellisesti ei siis eroa kovin merkittävästi (paitsi kalsiumia saa lehmänmaidosta runsaasti enemmän). Ei ole siis mitään syytä myöskään olla imettämättäkään taaperoa tän valossa.
Meillä muuten iltamaito jätettiin pois kertaheitolla, eikä meidän pieni maitovasikka ollut moksiskaan asiasta, vaikka itse koin "pullon" tai nokkamukin olevan hänelle aivan must-juttu etenkin nukkumaan mennessä ja pelkäsin sen pois jättämistä...Samalla siirryttiin sitten korvikkeesta lehmänmaitoon kokonaan.
 
Muokattu viimeksi:
Ja pitkään imettäminen on myös äidille hyödyksi, ehkäisee syöviltä. En vain tiedä mikä on pitkään imettämistä, veikkaan, että yli 2v :joyful:
 
Milloin muuten lapselle voi alkaa syöttää niitä kiellettyjä ruokia? Esim. hunaja? Mitä maagista tossa 1v.ssä on?

Lanttua on jo saanut keittovihanneksien seasda ja punajuurta olisi kaapissa..
 
Vastasinkin jo neuvolaketjuun öljyistä ennen kuin huomasin tämän. Minä olen lisännyt itseasiassa kaikkiin muihin ruokiin (aamupuuro, lounas ja päivällinen) öljyä jo aikaisemmin noin vauvan/ teelusikallisen, koska kun aloin antaa kiinteitä 4kk iässä, niin pojan ihoon alkoi ilmestyä kuivia kohtia. Nyt olen laittanut parina iltana iltapuuroonkin ja ainakin molempina aamuina on saatu nukkua 2 tuntia pitempään. Eli ehkä pitää paremmin nälän pois.
 
Missä kaikessa DT käytät öljyä ruoan valmistuksessa? Mie osaan käyttää vaan sillon kun esim. kanasuikaleita paistan, öljyssä paistan ja erotan pojalle osan ennen liika ruskistumista ja suolan lisäystä.
 
Ja pitkään imettäminen on myös äidille hyödyksi, ehkäisee syöviltä. En vain tiedä mikä on pitkään imettämistä, veikkaan, että yli 2v :joyful:

Taitaa olla yhteys yli vuoden imettäneillä ja mahdollisimman nuorilla imettäjillä, ja siis nimenomaan rintasyöpään.

Että ehken tässäkään syyllistä itseäni ettei maitoa tullut, kun ikää on jo niin paljon, että suurimmat hyödyt on ohitettu joka tapauksessa.
Yritän vaan ajatella positiivisesti, että omat vanhemmat ja isovanhemmat on saaneet lapsensa suht vanhalla iällä, eikä rintasyöpää juuri ole meidän suvussa esiintynyt (en tunne ketään sukulaista jolla olisi ollut, mutta kyllä sitä saattaa joissain isän tädeissä olla, heitä kun en oikein tunne).
 
Oli mun mielestä myös munasarjasyöpää ja vähentää osteoporoosiriskiä. Jokainen imetysvuosi vähensi rintasyövän riskiä 4,25% eli 4 vuotta yhteensä vähentäisi 17%
 
Ice, niin siis vain kanasuikaleita tai jauhelihaa pannulla ruskistaessa eli ei päivittäin. :) Lorautan tilkan myös pastan keitinveteen, mutta siinäpä se. Margariinia olen nyt sipaissut poitsun leivän päälle. Meille ei puhuttu öljyn lisäämisestä puuroon tai muutenkaan. Puuroon voisin kyllä kokeilla sitä lisätä.
 
Osteoporoosiriski (tai oikeastaan luun mineraalikadon, ei välttämättä kehity osteporoosiksi) tutkimusten mukaan kyllä lisääntyy imettäessä, koska keho ottaa tarvittaessa kalsiumia luusta.
Jonkin meta-analyysin mukaan lyhytkin imetys vähentää munasarjasyövän riskiä, mutta pitkällä imetyksellä ei saavuteta suurempaa hyötyä.
Paras tulos pitkällä imetyksellä on premenopaussissa ilmenevään rintasyöpään, mutta ei välttämättä postmenopausaaliseen rintasyöpään.

Näitä varmaan tutkitaan jatkossakin paljon, ja eri tutkimukset saa jatkossakin eri tuloksia, mutta varmaan osa selittyy just sillä että eritelläänkö tutkimuksissa, että kuinka tarkkaan imetyksen kesto mitataan, minkätyyppisiin rintasyöpiin imetys vaikuttaa, ja onko imetyksen aikana kuukautiskierto alkanut uudelleen vai ei.

Soseista. Mä olen nyt antanut osittain samaa ruokaa kuin mitä me syödään. Muussaan haarukalla. Omaan ruokaan sitten lisään suolaa tm., pojalle laitan korviketta, jotta muuttuisi vähän helpommin nieltäväksi.
Maitoa ollaan pieniä määriä annettu, samoin raejuustoa ja jugurttia. Välillä tuntuu, että posket alkaa punottaa maitotuotteiden jälkeen, mutta se menee yön aikana ohi.

Poika on kyllä tosi näppärä kaivamaan isommat palat pois suusta. En tiedä, jatkuuko tää niin kauan kunnes pojalle tulee vastakkaisia välihampaita. Nyt vasta alkaa edessä olla vastakkaisia hampaita. Josko oppis niillä ainakin puremaan (ruokaakin).
 
Miten suuria määriä muiden lapset syö kerrallaan? Onko lisäänty määrät viime aikoina? Mie oon aina ihmetelly kun tuo meiän poika on nii vähä ruokanen, et miten se tuolla ruokamäärällä pärjää!?

Meillä siis syödään 5 kertaa päivässä: puuro, lounas, jogurttivälipala, päivällinen ja puuro. Aamupuuro max 70g, muut ateriat 120-150g. Miusta nuo kuulostaa hirmu pieniltä määriltä.
 
Mä en tiedä yhtään määriä, en oo punninnut. Mun mielestä syöminen väheni tosiaan marras-joulukuussa, mutta yömaito ei vähentynyt, päinvastoin tuntui melkein lisääntyvän.

Aamulla syö vaihtelevasti puuroa. Välillä hyvin, välillä jonkun 7-10 teelusikallista, ja se on siinä. Lisäksi haluaa maitoa. Nyt on myös lounas ja päivällinen uponneet huonommin, minkä vuoksi olen lisännyt puuroihin raejuustoa, hedelmäsosetta ja välillä lisäksi öljyäkin.
Lounasta on välillä syönyt puoli desiä, mutta se on tosi tiukkaan tavaraa. Sitten toisaalta välillä valmissosetta menee saman verran. Toisinaan koko purkki, mutta se on erittäin harvinaista. Välipalana hedelmäsosetta tai hedelmäsose + turkkilainen jugurtti.
Päivällinen usein samaa tavaraa kuin lounas. Välillä mukana kurkkua tm., mutta ei oikein osaa sitä syödä, leikkii enemmän sen kanssa. Hunajameloni ym. uppoaa paremmin, mutta se onkin makeaa...

Joskus syödään iltapuuro kahdesti, jos ensimmäisen kerran syö huonosti ja on virkeä, eli ei suostu rauhoittumaan nukkumaan ukin joskus myöhään. Se on samanlaista kuin aamupuuro, ja usein sitä uppoaa melkein pari desiä.
Maitoa (korviketta) menee litra vuorokaudessa, mitä olen nyt yrittänyt vähentää ja korvata oikealla maidolla ja vedellä.

Maissinaksuja, Talk muruja ja muita vastaavia saa aika vähän, mutta jos meidän ruokailu on eri aikaan kuin pojan, otetaan niitä napostelemaan pöydän ääreen. Saa usein myös muutaman rusinan samalla.
 
Niin, ja usein siis meillä aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro. Lisäksi joskus maitoa erikseen, jos joku ruokailu pääsee venymään.
 
Meillä syödään IceQueen myös pieniä määriä verrattuna muihin. Aamu- ja iltapuuroa menee n. 1,5dl, liha/kasvissosetta menee reilu desi plus pala leipää/1 kananmuna. Lisäksi naksuja ja tissimaitoa. 4 kertaa syö siis päivässä.

Luulen, että toi omatekemä ruoka ja leipä on ainakin tuhdimpaa, kuin kaupan valmiit. Koska hedelmäsosetta syö tosta noin vaan isomman satsin.
 
Niin ja aina ei mene kokonaista pilttipurkkia (olen siis purkittanut niihin omia ruokia, mutta ovat täydempään täytetty kuin niissä oleva valmisruoka olisi)
 
Takaisin
Top