Soseet ja puurot

Mie maistatin eilen mansikkaa, kun tein mansikkamustikkarahkapiirakan.
Mansikat siis miehen vanhempien kasvimaalta, joten niiden alkuperän hyvin tietävänä uskalsin antaa. Pakastemansikka kun oli niin sulatin ensin ja kuumensin kumminkin vielä mikrossa ja sit soseutin haarukalla. Ja ai kun oli namia :) en siis oo lisännyt pakastemarjoihin sokeria pakastusvaiheessa, jotkuthan ilmeisesti tekee niinkin?
Mustikkaa pitänee antaa maistella myös, sitä jäi muutama pussillinen vielä.
Mitenhän puolukka, onkohan miten menestys kun on aika kirpakka...
Luin eilen illalla MLL:n sivuilta, että saisi lisätä mm puolukkaan sokeria jotta maistuisi lapselle paremmin, mut oon vähän epäileväinen ja ehkä halutonkin lisäämään sitä.. siks mietin, kannattasko puolukka ottaa vasta joskus hamassa tulevaisuudessa?

Maanantaina 5kk! Ja saa pikkuhiljaa ruveta ottamaan viljat ja lihat (kirjoitin tähän viljat ja sokerit :hilarious:) soseisiin mukaan.. :eek: miun vauva on kohta jo iso....

Meillä esikoinen söi ekana marjana puolukkaa sellaisenaan, tykkäsi silloin ja vielä nykyäänkin on hänen lempi marjansa mustikan ohella.

Musta on hassua kun teillä jo ma 5kk neuvola ja meillä samana päivänä 4kk neuvola :grin

Tyttöä kiinnostaa eritoten pizza! Aina kun syödään pitsaa, tapittaa silmä kovana ja maiskuttaa eikä puhettakaan, että suostuisi maidolle silloin, kun pizzaa näköpiirissä.

Eilen huomasin, että myös mainoksissa näkyvä pizza aiheuttaa innostunutta hihkuntaa ja maiskutusta.. onkohan se pyöreä muoto kaiken takana?

Mutta joka tapauksessa lupasin tehdä tytölle oman pitsan "ensimmäiseksi" ruoaksi - eli sitten, kun on totuteltu makuihin ja onnistuu raaka-aineiden syönti, niin pääsen pikku-pizzojen tekoon. Pohjana varmaan kananmunaa ja päällä tomaattia, oreganoa, kukkakaalia ja jauhelihaa. :happy: Himpun verran kuullostaa siltä, että meille ei ihan samanlaisia lättyjä tule.. :rolleyes:

Teen tänään kasvissosekeittoo ison kattilallisen itselle ni otan siitä porkkanaa ja bataattia pakastettavaks. Saa neidille maisteluannoksia :)

Kun marjoihin lisää sokeria, säilyy vitamiinit paremmin. Toki jos käyttää pian pakastamisen jälkeen, ei ole sillä niin väliä. Kuitenkin mustikat, puolukat ja karpalot voi pakastaa ilman sokeria. Niin tai voi kaikki marjat, mutta silloin vitamiinipitoisuus kärsii.
Itse en jaksa välittää pienistä sokerimääristä marjoissa, mutta ei meillä kaksivuotinen ole mehua juonut ikinä, saati makeisia, vanukkaita ym. sokeripommeja.

Me aloiteltiin joku aika sitten maistelut kun poika kyllä söisi aina kun muutkin syö. Kotona ollaan maisteltu bataattia ja luumua, kaikki maistuu hyvin ja poika syö reippaasti. Kerran päivässä ollaan maisteltu. Seuraavana tulossa vuoroon porkkana ja palsternakka.

Mutta voi luoja! Äitini syötti tänään pojalle purkista jotain metsämarjasosetta koska vaan halusi, äitini on just sellainen ruokaa ja herkkuja tuputtava mummo ja on oikein himoinnut että milloin pääsee tälle pienimmälle antamaan jotain syömistä. Oikein sitten isälleni kehui kun poika syö niin hyvin, joo niin syökin mutta piti itse sitten katsoa että mitä kaikkea siinä soseessa on jos vaikka posket lehahtaa tms että tietää etsiä syyllistä. Äitini oli ostanut heti jemmaan jotain soseita kun pojalla alkoi lähestyä 4kk ikää...

Kun marjat pakastaa kokonaisina, tuoreina ja säilyttää koko ajan kylmänä sekä sulattaa nopeasti tai käyttää hiukan kohmeisena, niin c-vitamiinia on vielä vuoden päästä jäljellä 90%. En siis käytä sokeria. Vaikka vitamiinihävikki olisi hiukan enemmän, niin parempi pakastaa ilman sokeria, ettei tarvitse miettiä, voiko antaa lapselle vai ei. En ajatellut totuttaa makeaan. Pienellä lapsella sokerin saantisuositus ylittyy helposti.

Luulen, että sillä ei ole kokonaisuuden kannalta hirveästi merkitystä jos laittaa rasialliseen marjoja 2 tl sokeria. Eipä tulisi mieleenkään olla antamatta niitä lapselle, kun eiköhän hyödyt ole silti suuremmat. Enkä sen enempää makeaan totuta muutakuin laitan mansikoihin ja vattuihin vähän sokeria. En usko, että tulee myöhemmässä elämässään tästä kärsimään kovinkaan paljoa.
Jokainen tyylillään.. Itse uskon kohtuuteen kaikessa.

Nonni, vuoden tyhmin kysymys tulee tässä: vihannessose ollut jääkaapissa säilytyksessä, lämmitetäänkö se vai meneekö kylmänä/huoneenlämpöisenä? Mä tunnen itseni niin tyhmäksi, mutta ei kysyvä tieltä eksy ja pari muuta kulunutta fraasia...

T Kaisukkene

Nonni, vuoden tyhmin kysymys tulee tässä: vihannessose ollut jääkaapissa säilytyksessä, lämmitetäänkö se vai meneekö kylmänä/huoneenlämpöisenä? Mä tunnen itseni niin tyhmäksi, mutta ei kysyvä tieltä eksy ja pari muuta kulunutta fraasia...

T Kaisukkene
Lämmitetään :) Meillä kylläkin 2-vuotias haluaa joskus ruokansa huoneenlämpöisenä tai kylmänä. :confused:

Ei ollu tyhmä kysymys Kaisukkene. Kovin pienelle lapselle ei vissii suositella sosetta jääkaappikylmänä, tähän joku viksumpi saa kertoo syyn :grin Mie oletan että siks kun vauva on lämpimään maitoon tottunu ni siks soseetkii lämmitetään siihen 38 asteeseen ja myöhemmin vähän lämpimämmäks. Vauva myös kuluttaa energiaa soseen "lämmittämiseen" mahassa jos on sen kylmänä syöny. Toki myös sen mukaan voi mennä miten vauva soseen huolii, kylmänä vai lämpimänä :) Mie en näissä makuannoksissa oo niin tarkka onko jääkaappikylmää vai lämpimäks mikrotettu, niin pieni annos on hetkessä kuitenkii se sama haalee huolimatta siitä mikä on lähtötilanne :grin

Luulen, että sillä ei ole kokonaisuuden kannalta hirveästi merkitystä jos laittaa rasialliseen marjoja 2 tl sokeria. Eipä tulisi mieleenkään olla antamatta niitä lapselle, kun eiköhän hyödyt ole silti suuremmat. Enkä sen enempää makeaan totuta muutakuin laitan mansikoihin ja vattuihin vähän sokeria. En usko, että tulee myöhemmässä elämässään tästä kärsimään kovinkaan paljoa.
Jokainen tyylillään.. Itse uskon kohtuuteen kaikessa.
Tottakai jokainen saa laittaa sokeria, jos tahtoo, mutta se ei ole marjojen tai lapsen kannalta välttämätöntä.

Ok eli alan lämmittämään. Nyt olen antanut olla huoneenlämmössä, ettei ole ollut kylmää muttei sitä 38 astettakaan.

Poika söis nuo soseet varmaan vaikka jäisenä, on niin innoissaan niistä :D

Kiitos miljoonasti avusta!

Te ketkä imetätte ja annatte samalla iltavellin niin paljonko annatte velliä?

Oon lämmittäny semmosen 40ml josta alas menee ehkä 10ml.. Ei millään meidän neiti suostu vellejä juomaan.

Tänään lääkärineuvolassa lääkärin mukaan suolistosta ja viljoista on opittu sen verran, että viljat tulisi aloittaa ennen puolen vuoden ikää. Voi olla kuulemma haitaksi suolistolle jos ne aloittaa puolen vuoden jälkeen. Meillä ei kuitenkaan vielä ole kiire aloittaa kiinteitä kun tyttö kasvaa niin hyvin rintamaidolla ja lääkäri sanoi että 5kk iässä olisi hyvä aloittaa. Mietin nyt että pitäisikö maisteluannoksia alkaa jo antamaan että voisi maistella rauhassa pari makua viikossa? Sinänsä ei olisi ongelma kun tyttö on alkanut näyttämään vähän kiinnostusta kiinteisiin mutta olen ajatellut että olisi parasta täysimettää mahdollisimman pitkään. Vai voiko viljat aloittaa heti ensimmäisenä tai toisena? Ja onko kukaan muu kuullut tälläisestä?

Jaa-a, meillä olis huomenna se 4 kk neuvola, jossa varmaan syömisetkin saattaa esiintyä yhtenä aiheena. En tiedä, mitä ajattelisin viljoista ylipäätään. En nimittäin luota, että nykyiset viljat olisi ihmiselle edes hyvästä kaiken maailman korrenlyhenteineen ja mitä-lie-viljelyä-edistäviä-kemikaaleja-onkaan-lisätty, Itsestä tuntuis, että mahdollisimman myöhään ja mahdollisimman vähän. Mulla on tuossa joku ruoka-ainetaulukko, ja siinä juuri mainitaan viljat 5 kk iästä alkaen... Luulen, että jos ilman pärjätään, niin otetaan ohjelmaan vasta lähempänä 6 kuukautta.

Voikukka, enpä ole tuollaista ennen kuullut! Jossain vaiheessa alle puolivuotiaalle ei suositeltu mitään kiinteitä ja aika varmasti niistäkin vauvoista tuli puuronsyöjiä.

Ajattelen vähän niin kuin Katjusha. Viljat eivät ole välttämättömiä. Meillä ei vielä syödä mitään soseita eikä viljoista aloiteta. Sitten joskus kaura saa olla ensimmäinen viljoista ja pitkään ainoa.

Takaisin