Soseet ja puurot

Höyryttäessäkii voi muuten maustaa kun laittaa mausteita sinne veteen :) tulee tosi hento maku ruokaan, eli voi helposti alottaa maustamisen kevyesti vauvalle. Mie teen ekat soseet ilman mausteita että saa perusmaut maistaa. Sit seuraaviin (jos muistan) laitan mausteita höyrytysveteen, ja kun kunnolla syö soseita alan maustaa ruokaa suoraan.

Mitä kaikkee voi antaa sormiruokailussa? Tyhmiä kysymyksiä mutta kun ensikertalainen ei tiedä :D Niin ja pitääks niit ekana siis kypsentää tai pehmentää? Hedelmiä varmaa ainakin voi antaa esim banaania, omenaa, päärynää mutta mitä muuta.

Riippuu tietysti minkä ikäiselle tai kokeneelle antaa, mutta omena kannattaa ainakin aluksi esim höyryttämällä pehmentää. Ensimmäisten sormiruokien kannattaa olla niin pehmeitä, että saa itsekin muussattua ne kielellä kitalakeen painamalla. Ja käytännössä ihan kaikkea voi antaa mistä voi soseitakin tehdä. Esim parsakaalin tai kukkakaalin nuput on hyviä, kun siinä on varsi mistä vauva saa hyvin kiinni. Jos aikoo sormiruokailla niin kannattaa ensin lukea aiheesta, netistä löytyy paljon tietoa :)

Meillä kun oltiin tällä viikolla mökillä nii tuli taukoa soseiden maisteluss. Siksipä otettiin porkkana viel tälle ja huomiselle uudelleen. Edelleenkään vastaanotto ei olut mikään "lisää lisää" mutta vähä edistystä edelliseen :joyful: nyt maisto jälleen reippaana porkkanaa,pukli pois ja otti kuitenkin luskikan oikein omaan käteen ja ohjas uudelleen suuhun. Sama reaktio taas mutta jälleen lusikasta kii ja vei suuhun. Että söiköhän tuo itseään pakottaen?! :hilarious: tiistaina voitais maistella bataattia. Sen tein eilen soseeksi.

Meillä ollaan nyt reilu viikko maisteltu soseita, tyttö 5 kk 10 pvä. Itse oon tehny kasvissoseita ja hedelmäsoseita ostanut valmiina. Järkeilin niin et tottuis molempiin, oon kuullu et välttämättä ei kaupan sose kelpaa jos on tottunu omatekoiseen...helppo ois pitää mukana kaupan soseita niin onpahan jotain antaa tarvittaessa.
Oon antanu ehkä n. 1 rkl kerrallaan ja 2 kertaa päivässä ollaan jotain maisteltu ja joka päivä oon ottanu jonkin uuden maun. Välillä näyttäis et söis enemmänkin mut ei varmaan vielä uskalla enempää antaa!? Mitenhän sitä määrää kasvatetaan kun kuitenkin maidon pitäisi olla se pääasiallinen ravinto 1 vuotiaaksi asti...? Nyt ollaan pikkuhiljaa siirtymässä korvikkeeseen, lopettelen imetystä.

Bataatti oli pop :smug: kyllä meki jossai vaiheessa 6 kk jälkeen joudutaan antaa satunnaisesti korviketta ku en enää heru kunnolla pumpulle ja pakastimesta loppunee nuo maidot jossai vaiheessa. Aion kyllä imettää sinne noin vuoteen asti mutta jos neiti jää iskän luokse nii korvike on varmasti jo kesällä maitona sitte. Ei oo pakkasessa nii paljoa enää et ne riittäisi kaikkiin mun menoihin :hilarious: ei sentään enhän mää nyt kulje pljoa ilman tyttöä mutta yleensä hällä tulee vähä tissib/pullon ikävä kun oon pois nii mies mielellään antaa pulloa antaa. Se ei haittaa ku tyttö syö mielellään pullonki jälkeen tissiä :rolleyes: no mut siis bataatti uppoo ja het eka päivänä. Sille peukku :p

No erityinen ja erityinen, äidin oma halu lopettaa imetys. Ehkä jatkan osittain, öisin ainakin jos tuotanto pysyis sen verran käynnissä.
Minä taas ajattelin jatkaa suositeltua pidempään, kun luin että äidinmaidon vasta-aineet suojaavat lasta vielä toisenakin vuonna, jos imetystä jatkaa. Mitä vähemmän sairastaa, sen parempi.

Meillähän esikoinen ei edes huolinut korviketta missään vaiheessa. Ei se kyllä haitannutkaan, koska tarkoitus oli joka tapauksessa imettää ainakin vuoden verran. Siirryttiin sitten lehmänmaitoon suoraan. Nytkään ei ole tarkoitus korviketta antaa vaan jatkaa vanhalla hyväksi havaitulla tavalla.

Tänää alotettiin tytön kaa soseiden maistelu, ikää nyt vajaa 4,5kk. Ekana oli porkkana joka yllätyksekseni kelpas ihan hyvin :) Toki oli vähän sellasta suun mutristelua ja kulmien kurtistelua että "mitä tää on?" :wtf: Mut kuitenkii myös maiskutteli :hungry: et tais olla ihan hyvää lopulta. Muutama päivä nyt maistellaan tuota porkkanaa ja sit seuraavana varmaan bataatti.

Yllättävän paljon vei aikaa soseen teko tässä jo valmiiks kiireisessä arjessa, en muistanu että on noin vaivalloista. Ruokasoseet aion kuitenkii kiireisestä arjesta huolimatta kaikki tehä ite, hedelmäsoseista en oo varma tällä kertaa, onneks kaupasta saa hyviä 100% hedelmäsoseita.

Meillä piti tehdä soseet itse, vaan ne kaupan purkit oli vaan jotenkin nii helppoja... Etenkin ku annettu hedelmäsoseita, niistä tyttö tykkää kovasti (yllätys yllätys) aina uppoaisi enemmän kuin mitä annetaan. Yksi ilta ihan villiintyi hihkumaam kun oli keittiössä ja tein ruokaa, että nyt hänelle sosetta, aukoi suutaan kun näki lusikan ja kädet viuhtoi ja meni suuhunkin :D Yllätyin, kun kaupasta sai 100 % kukkakaalisosetta! Katotaan vaan mitä neiti tuumaa... :D hedelmäsoseiden jälkeen porkkana oli vähän epämääräinen, eikä ihan samanlainen hitti, mutta söi kuitenkin :D Meillä tyttö on kovasti innostunut, itse aukoo suunsa ja vie päätä eteenpäin lusikkaa kohti :) mutta kunhan istuu, niin sitten ajattelin tuota sormiruokailua neidille kokeilla, nyt siis ollaan vaan makuja maisteltu, kun neiti oli alusta alkaen hirmuisen kiinnostunut ruuasta :)
Jenskis ja tyttö 5 kk 2 pvää

Mä valmistin tänään bataattia ja porkkanaa uunissa. Ensimmäiseksi maisteluksi osui nyt bataatti. Eka murunen pyöritettiin noin neljä kertaa leuan kautta. Kyllä se nieleminen sitten alkoi onnistumaan ja kokonaisannos ehkä teelusikallinen, mikä meni masuun. Tällä nyt muutama päivä. Kaapissa odottaa myös luomuparsakaali ja -kukkakaali "prosessointia"...

Meillä jännä et porkkana on herkkua, mut bataatti ei :grin minusta niiden maut on tosi lähellä kumminkin toisiaan, mut tytöstä vissiin ei.
Ja tein kukkakaaliliisterin, sellaselta se näytti. Ja haju oli ihan epäkaalimainen, enemmänkin kastemato... en söis jos nenän eteen tuotas tollasta, tyssi tykkäs :hilarious:

Meillä piti tehdä soseet itse, vaan ne kaupan purkit oli vaan jotenkin nii helppoja... Etenkin ku annettu hedelmäsoseita, niistä tyttö tykkää kovasti (yllätys yllätys) aina uppoaisi enemmän kuin mitä annetaan. Yksi ilta ihan villiintyi hihkumaam kun oli keittiössä ja tein ruokaa, että nyt hänelle sosetta, aukoi suutaan kun näki lusikan ja kädet viuhtoi ja meni suuhunkin :D Yllätyin, kun kaupasta sai 100 % kukkakaalisosetta! Katotaan vaan mitä neiti tuumaa... :D hedelmäsoseiden jälkeen porkkana oli vähän epämääräinen, eikä ihan samanlainen hitti, mutta söi kuitenkin :D Meillä tyttö on kovasti innostunut, itse aukoo suunsa ja vie päätä eteenpäin lusikkaa kohti :) mutta kunhan istuu, niin sitten ajattelin tuota sormiruokailua neidille kokeilla, nyt siis ollaan vaan makuja maisteltu, kun neiti oli alusta alkaen hirmuisen kiinnostunut ruuasta :)
Jenskis ja tyttö 5 kk 2 pvää

Ihanaa ku teillä menee pää lusikkaa kohti. Meillä neiti vie lusikan päätä (suuta) kohti ja sinne suuhun asti :wacky:

Ai nii tuo kukkakaalikin pitää kokeilla. Meillä mahtaa olla ens viikon alussa tuo mustikka ku tehtiin keittoa ja otettiin neitille oma osuus enne sokurin laittoa. Mutta sitte ehdottomasti kukkakaali sen jälkeen ja parsakaali (yök!)

Mie maistatin eilen mansikkaa, kun tein mansikkamustikkarahkapiirakan.
Mansikat siis miehen vanhempien kasvimaalta, joten niiden alkuperän hyvin tietävänä uskalsin antaa. Pakastemansikka kun oli niin sulatin ensin ja kuumensin kumminkin vielä mikrossa ja sit soseutin haarukalla. Ja ai kun oli namia :) en siis oo lisännyt pakastemarjoihin sokeria pakastusvaiheessa, jotkuthan ilmeisesti tekee niinkin?
Mustikkaa pitänee antaa maistella myös, sitä jäi muutama pussillinen vielä.
Mitenhän puolukka, onkohan miten menestys kun on aika kirpakka...
Luin eilen illalla MLL:n sivuilta, että saisi lisätä mm puolukkaan sokeria jotta maistuisi lapselle paremmin, mut oon vähän epäileväinen ja ehkä halutonkin lisäämään sitä.. siks mietin, kannattasko puolukka ottaa vasta joskus hamassa tulevaisuudessa?

Maanantaina 5kk! Ja saa pikkuhiljaa ruveta ottamaan viljat ja lihat (kirjoitin tähän viljat ja sokerit :hilarious:) soseisiin mukaan.. :eek: miun vauva on kohta jo iso....

Mie maistatin eilen mansikkaa, kun tein mansikkamustikkarahkapiirakan.
Mansikat siis miehen vanhempien kasvimaalta, joten niiden alkuperän hyvin tietävänä uskalsin antaa. Pakastemansikka kun oli niin sulatin ensin ja kuumensin kumminkin vielä mikrossa ja sit soseutin haarukalla. Ja ai kun oli namia :) en siis oo lisännyt pakastemarjoihin sokeria pakastusvaiheessa, jotkuthan ilmeisesti tekee niinkin?
Mustikkaa pitänee antaa maistella myös, sitä jäi muutama pussillinen vielä.
Mitenhän puolukka, onkohan miten menestys kun on aika kirpakka...
Luin eilen illalla MLL:n sivuilta, että saisi lisätä mm puolukkaan sokeria jotta maistuisi lapselle paremmin, mut oon vähän epäileväinen ja ehkä halutonkin lisäämään sitä.. siks mietin, kannattasko puolukka ottaa vasta joskus hamassa tulevaisuudessa?

Maanantaina 5kk! Ja saa pikkuhiljaa ruveta ottamaan viljat ja lihat (kirjoitin tähän viljat ja sokerit :hilarious:) soseisiin mukaan.. :eek: miun vauva on kohta jo iso....

Joo ja en ymmärrä sitä sokerin lisäystä pakastus vaiheessa vaikka jokku sitä tekeeki.

Puolukka on sellanen että kelpaa sellasenaan paljon paremmin lapsille kun aikuisille. Ei ne lapset osaa sitä sokeria siihen kaivata, aikuiset sitä sokeria turhaan tuputtavat kun ovat itse siihen tottuneet. Eli eikun vaan Mileim puolukkaa tytölle tarjoamaan :)

Sokeria lisätään pakastusvaiheessa siksi kun marjat säilyy sillon pidempään, eli ei ihan turhaa ole. Toki voi ilmankin pakastaa jos ei pitkiä aikoja säilö. Meillä on äitee pakastanu marjoja myös ilman sokeria meiän lapsia ajatellen.

Takaisin