Soseet ja puurot

Me on nyt syöty kaurapuuroa aamuisin muutamana päivänä, tyttö 5,5 kk. Viljoihin toki pitää totuttaa ja tässä vaiheessa puuro on se helpoin tapa tarjota niitä mut oon miettinyt et kun tyttö kasvaa niin onko sitä puuroa lopulta pakko oppia edes syömään? Miehen kanssa ei juurikaan syödä, silloin tällöin viikonloppuna keitetään kaurapuuroa...mut sit päiväkodissahan on joka päivä (lähes) sitä puuroa aamupalalla mitä en ymmärrä...

No meil on taas sellaiset perinteet, että olen syönyt kaurapuuron aamuisin since forever, joten yhdessä voidaan opetella. Toinen vilja, mitä meillä käytetään on tattari. Siitäkin saa makoisan puuron.
Tämä silti, vaikka mietityttääkin tuo viljahommeli :)

Me on nyt syöty kaurapuuroa aamuisin muutamana päivänä, tyttö 5,5 kk. Viljoihin toki pitää totuttaa ja tässä vaiheessa puuro on se helpoin tapa tarjota niitä mut oon miettinyt et kun tyttö kasvaa niin onko sitä puuroa lopulta pakko oppia edes syömään? Miehen kanssa ei juurikaan syödä, silloin tällöin viikonloppuna keitetään kaurapuuroa...mut sit päiväkodissahan on joka päivä (lähes) sitä puuroa aamupalalla mitä en ymmärrä...
Mun keskimmäinen ei oppinut vauvana ollenkaan syömään puuroja, vaikka kuinka tarjottiin ja maisteltiin. Vai söiköhän vähän sellaista vauvojen ihan sileää riisipuuroa jossain vaiheessa... No kuitenkin, hän kun ei tykännyt marja- tai hedelmäsoseistakaan niin ei mennyt puurot läpi niidenkään kanssa. Sitten kun sai leipää ruveta syömään niin todellakin leipää annettiin aina aamupalalla. Ei mun mielestä mikään pakko ole just sitä puuroa aina aamuisin syödä, vaikka onhan se terveellistä.

Viime syksynä tyttö rupesi sitten syömään puuroa omenahillolla. Mutta nyt taas on sellainen vaihe, että puuro ei kelpaa. Ehkä kun se äitini tekemä omenahillo loppui. :grin

Päivähoidossa tytön ei ole vielä tarvinnut olla, mutta sitä minäkin mietin joskus, että siellä olisi sitten aina puuroa aamupalalla...

Meillä lapset syö varmaan 80 prosenttisesti aamupalaksi puuroa vaikka minä ja mies ei syödä. Helppoa ja terveellistä, johon saa hyvin vaihtelua lisäämällä esim eri marjoja tai vaikka maustamatonta jugurttia, lisäksi välillä syödään 4-viljan puuroa, välillä ohraa jne.

Mutta en ole kyllä kuullut tuosta, ettäettä viljat pitäisi aloittaa ennen puolen vuoden ikää. Ollaan nyt vajaa parisen viikkoa maisteltu kiinteitä ja ehtiihän jonkun viljan tietysti ottaa kuvioihin mukaan ennenkuin pojalle tulee 6kk mittariin. Toistaiseksi kuitenkin kaikki on maistunut ja mistään ei ole tullut mitään oireita, ja syöminen selkeästi kiinnostaa kovasti; muuten ei vielä oltaisi kiinteitä aloitettukaan.

Pakko oli ostaa mangoja, kun olivat niin halpoja. Tein sosetta niistä jääpalamuotteihin ja pikkuisen isompiakin annoksia minigrip-pusseihin. Vaikka en erityisemmin itse mangosta välitä, niin nyt olivat ihan erityisen maukkaita. Esikoisellekin maistui. Porkkanaa tein myös valmiiksi jo. Saa nähdä milloin aloitellaan maistelut. Huomenna 4kk neuvola.
Onpa muuten ihanaa kun kesä tulee, niin saa antaa sitten kaikkia ihania tuoreita marjoja ja hedelmiä, kun ovat parhaimmillaan. :p

Muokattu viimeksi:
Teitkö, Muruliini, mangoille jotain muutakin kuin soseutit? Siis kypsensitkö/höyrytitkö vai ihan raakana vaan blenderiin?
Miulla ostoslistalla tällä viikolla vielä mango. Päärynät laitetaan kiehumaan huomenna ja maistellaan päärynäsosetta. (En oo vieläkään tavottanu sitä höyrytinosaa, missähän lienee...)

Teitkö, Muruliini, mangoille jotain muutakin kuin soseutit? Siis kypsensitkö/höyrytitkö vai ihan raakana vaan blenderiin?
Miulla ostoslistalla tällä viikolla vielä mango. Päärynät laitetaan kiehumaan huomenna ja maistellaan päärynäsosetta. (En oo vieläkään tavottanu sitä höyrytinosaa, missähän lienee...)
Raakana soseutin. Kuoret ja kivi vaan pois. Persikastakin tulee aivan ihanaa sosetta itse tehtynä, vaikka onkin aikamoinen homma. Kesällä sitten saa niitäkin.

Eipä mene vielä ihan ruoasta, mutta mä annoin tänään ekaa kertaa tytölle vettä! Mulla oli pullossa kuplavettä ja kovasti koitti tyttö varastaa sitä pulloa ja viedä suuhun, niin mä hain tilkan vettä hanasta mukiin ja tarjosin tytölle, niin ahnaasti tarttui mukiin ja koitti juoda. :happy:

Vedethän oli luonnollisesti kaikki rinnuksilla, kun ei ihan samalla lailla osannut hörppiä kuin joskus pienenä mun maitoa, mutta pääsipä kokeilemaan kuitenkin. Ja siis tähän asti on maistellut vettä siis vain suihkussa ollessa. :wacky:

Selkeästi kuitenkin päivä päivältä alkaa kiinnostamaan enempi ja enempi muiden syömiset/juomiset - josko mekin sit parin viikon päästä aletaan maistelemaan jo jotain kasviksia. Ens viikon keskiviikkona tytöllä ikää 5kk:ta. Äitin iso tyttö. :Heartred

Mileim sattuuko löytymään metallisiivilää teiltä? Toimii hätävarana höyrytyksessä.

Mie höyrytän mikrossa miun ihanalla micro gourmet'lla :)

Mun keskimmäinen ei oppinut vauvana ollenkaan syömään puuroja, vaikka kuinka tarjottiin ja maisteltiin. Vai söiköhän vähän sellaista vauvojen ihan sileää riisipuuroa jossain vaiheessa... No kuitenkin, hän kun ei tykännyt marja- tai hedelmäsoseistakaan niin ei mennyt puurot läpi niidenkään kanssa. Sitten kun sai leipää ruveta syömään niin todellakin leipää annettiin aina aamupalalla. Ei mun mielestä mikään pakko ole just sitä puuroa aina aamuisin syödä, vaikka onhan se terveellistä.

Viime syksynä tyttö rupesi sitten syömään puuroa omenahillolla. Mutta nyt taas on sellainen vaihe, että puuro ei kelpaa. Ehkä kun se äitini tekemä omenahillo loppui. :grin

Päivähoidossa tytön ei ole vielä tarvinnut olla, mutta sitä minäkin mietin joskus, että siellä olisi sitten aina puuroa aamupalalla...

Yritin taannoin syödä aina aamuisin kaurapuuroa juurikin tuon terveellisyyden takia mut tulin siihen tulokseen et terveellisempää on syödä leipää mihin laittaa päälle tomaatit, paprikat ym kuin puuro johon lätkäisen kilon voita ja vielä sokeria :D

Minä kokeilin myös joskus terveelliseksi väitettyä puuroa. Vaikka olisi syönyt miten paljon, niin kiljuva nälkä oli jo tunnin päästä. Kananmuna ja reilu annos marjoja pitää paljon paremmin nälkää.

Ei oo siivilääkään, on vaan sellanen isompiaukkoinen säleikkö. Ehkä sekin ajaisi asiansa, pitääkin testata. Se on vaan aika suuri..

Hei, tuli mieleen, että onkos teillä kokemusta banaanipannareista? Kun nehän olis vissiin ihan viimeisen päälle hyvää aamupalakamaa sitten, kun lapsi osaa jo vähän pureskella?

Mä ihan tykkään kaurapuurosta, mutta siinä pitää olla paljon suolaa ja tosiaan kilo voita, että saan syötyä. Eikä nälkää pidä kuin tunnin - ellei sit kaveriksi vetele ruisleipää lisukkeineen. Musta puuro ei ole edes ruokaa, vaan lähinnä lisuke tai välipala enkä oo koskaan tajunnut sitä, että kouluissa tarjotaan lounaana puuroa..

Mutta mannapuuroahan vois tietty kokeilla jossain vaiheessa, sehän menee kylmänäkin. Keittelee vaan veteen ja lisää omaa maitoa lopuksi tai sitten vois käyttää varmaan manteli-/kauramaitoa. Mitenkäs muuten kookosmaito? Saako sitä antaa pienille? Tulisi ehkä paras riisipuuro ikinä, kun keittäisi kookosmaitoon ja lisukkeeksi mangos ja ananasta.. nam!

Kookosmaitoa saa antaa ja mie meinasin kauramaitoon tai kaurakermaan kokeilla riisipuuroa joku päivä. Tai siis meillä riisipuuro tehdään veteen ja lopuksi lisätään kermaa, silleen tulee tosi hyvää.

Kokeilin banaanipannareita josku itelleni tehdä ja en saanut todellakaan onnistumaan, en tiedä missä meni vikaan. Ja makukin oli aika paha.. Kokeiltava tyssille uudelleen kyllä kunhan opitaan vähän syömistä ja istumista enemmän.

Kaurapuuro on ihanaa kun laittaa vähän vaan suolaa ja sit jäisiä mustikoita ja pikkusen sokeria ja maitoa. Namnamnam tuli nälkä.
Tytölle tarjoan joku aamu tässä kaurapuuroa sellaisenaan, nytkin maistuu esim porkkanasose aika rakeisena, ei tarvitse olla silkinsileää. Luulen, et puuro uppoo kans.

Muokattu viimeksi:
Mä söin ekaa kertaa piiiiitkään aikaan kaurapuuroa synnärillä ja ah, se oli niiiiiiin hyveliä! Söin ilman mitn lisukkeita ja olisin syöny lisääkin jos vaan olis saanut. Itte tekemänä en kyllä saa saman makuista aikaan, en tiiä missä menee vikaan. Joo, niin hyvä kokki olen, että pystyn jopa puurossa epäonnistumaan :D

Lapsen myötä on pakko varmasti alkaa opettelemaan myös tämä jalo taito.

Eilen maisteltiin bataattia. Ei yhtä suuri hitti kuin porkkana, mutta kyllä sekin syötiin. Aattelin seuraavaksi kokeilla sitä luumusosetta, josko auttaisi noihin masuvaivoihin, joita vaihtelevasti on. Voi kyllä olla, että kerran kaksi kakkaamisellakin on jotain vaikutusta masuun...

Muokattu viimeksi:
Olen tehnyt banaanipannukakkua. Kananmunaa, banaania ja kaurajauhoja (koska en käytä vehnää), en muista laitoinko maitoa tai vettä ja tein ilman ohjetta, joten määrät oli vähän tuntumalla. Hyvää tuli! Lätyiksi paistettuna toki parempi, mutta ei sovi vauvalle

Minä kokeilin myös joskus terveelliseksi väitettyä puuroa. Vaikka olisi syönyt miten paljon, niin kiljuva nälkä oli jo tunnin päästä. Kananmuna ja reilu annos marjoja pitää paljon paremmin nälkää.

Mää oon ainatykänny puurosta (kaurapuuro) mutta tuo on tosiaan ongelma et jo n 1.5-2 h jälkeen nälkä. No päätin kokeilla näitä nykyhömpötyksiä et proteiinia joka aterialla jne ja laitoin raejuustoa ja keitetyn kananmunan puuroon sekä soppaa ("marjoiksi"). Hyvää on ja pysyy nälkä pois. Suosittelen :joyful: vaikka nää on niitä makuasioita ja näistä on turha kiistellä. Mutta itekki olin skeptinen tuon mössön suhteen aluksi mut sähuomasin et sopii mun suuhun :rolleyes:

Mä teen banaanipannaria niin et laitan banaanin, kaks kananmunaa, vähän kaurahiutaleita ja sekaisin blenderillä. Joskus teen uunissa minipellillä ja joskus paistan. Välillä laitan kanelia tai kardemummaa mukaan. Tosi hyvää marjojen kanssa.

Meillä on tänään lohta niin teen samalla vauvalle sitä pakastimeen. Teen myös bataattisoseen ja porkkanasoseen valmiiksi. Katsotaan milloin aloitetaan. Maistetaan sit kuitenkin ensin soseina ja puolen vuoden iän jälkeen aletaan sormiruokailemaan.

Hei, tuli mieleen, että onkos teillä kokemusta banaanipannareista? Kun nehän olis vissiin ihan viimeisen päälle hyvää aamupalakamaa sitten, kun lapsi osaa jo vähän pureskella?

Mä ihan tykkään kaurapuurosta, mutta siinä pitää olla paljon suolaa ja tosiaan kilo voita, että saan syötyä. Eikä nälkää pidä kuin tunnin - ellei sit kaveriksi vetele ruisleipää lisukkeineen. Musta puuro ei ole edes ruokaa, vaan lähinnä lisuke tai välipala enkä oo koskaan tajunnut sitä, että kouluissa tarjotaan lounaana puuroa..

Mutta mannapuuroahan vois tietty kokeilla jossain vaiheessa, sehän menee kylmänäkin. Keittelee vaan veteen ja lisää omaa maitoa lopuksi tai sitten vois käyttää varmaan manteli-/kauramaitoa. Mitenkäs muuten kookosmaito? Saako sitä antaa pienille? Tulisi ehkä paras riisipuuro ikinä, kun keittäisi kookosmaitoon ja lisukkeeksi mangos ja ananasta.. nam!

Tuo on totta et miks kouluissa puuro on ruokana? Lapset kuitenkin monet edelleen suö puuron aamupalaksi, toisilla se on koulun jälkeen välipalana tai iltapalana. On hassua ja aika yksipuolista jos pahimmassa tapauksesa lapsi syö 3 krt päivässä puuroa; aamu, lounas ja ilta. J ei lapset koulussa puuron lisäksi monikaan ota esim salaattia kun ei mene samalle lautaselle. Jos on esim makaronilaatikkoa nii saman lautasen reunalle saattaa eksyä pari salaatinlehteäkin tai kurkun pätkää :wideyed: että tuossa oon nii samaa mieltä. Puuro pitäis olla vaan vanhempien tarjoamaa "ruokaa/välipalaa" tms.

Tuo on totta et miks kouluissa puuro on ruokana? Lapset kuitenkin monet edelleen suö puuron aamupalaksi, toisilla se on koulun jälkeen välipalana tai iltapalana. On hassua ja aika yksipuolista jos pahimmassa tapauksesa lapsi syö 3 krt päivässä puuroa; aamu, lounas ja ilta. J ei lapset koulussa puuron lisäksi monikaan ota esim salaattia kun ei mene samalle lautaselle. Jos on esim makaronilaatikkoa nii saman lautasen reunalle saattaa eksyä pari salaatinlehteäkin tai kurkun pätkää :wideyed: että tuossa oon nii samaa mieltä. Puuro pitäis olla vaan vanhempien tarjoamaa "ruokaa/välipalaa" tms.

Ainakin meilläpäin puurot (manna/ ohrasuurimo + mehukeitto) ovat suosituimpia kouluruokia! Samoin päiväkodeissa. Ja 7 viikon listan aikana on 2 puuropäivää niin ei haitanne suuntaan taikka toiseen ;) päiväkodeissa on puuropäivänä aamupalalla jotain muuta kuin puuroa.

Takaisin