Soseet ja puurot

Mä laitan kaurapuurooni aina raa'an kananmunan lopuksi, siten saan siihen proteiinilisän ja pidemmän ajan nälän karkotuksen. Tänään makua antoi 1/4 omena sekä muutama kuivattu luumu. Päälle marjoja ja soppaa.

Mä ostin tänään vauvojen riisipuuron jota saa purkin mukaan antaa 5kk eteenpäin, la tulee 5kk täyteen niin ajattelin illalla sitten antaa ja maitoa tietty päälle :)

Tyttöö kiukutti tänää katella meiän ruokailua niin annoin imeskellä päärynän palaa, sillä hiljeni ja se oli ihan huippu juttu hänen mielestään :grin Oikeen innolla ja antaumuksella nuoleskeli sitä palaa jota hänen suun edessä pidin. Meillähän ei sormiruokailla kun pelkään tukehtumista, ni nytkii vahdin tosi tarkkaan ettei ikenillään puraise palaa. Veikkaan että tälle lapselle uppoo kyllä hyvin hedelmät sit kun niihin päästään. En oo vielä päättäny annanko hedelmäsoseet nyt heti alkuun vai jätänkö myöhempään että suostuisi muutakin syömään kun hedelmää.

Mietin että kun soseiden maistelu aloitetaan 4kk iässä allergiariskin pienentämiseksi niin onko sillä väliä mitä soseita antaa? Pitäskö siellä heti alkuun olla myös hedelmää mukana? Vai onko se vaan että kunhan jotain sosetta saa maisteluannoksina niin ei väliä?

Tuohon päärynän palan maisteluun voin vinkata et meillä on maistelututti käytössä ja se on poitsusta paras :grin
Googlesta löytyy kuvia ja tietoa, ei tarvii pelätä et tukehtuis :)

Mie MarSka mietin just eilen sen päärynän kanssa että pitäskö hommata sellanen food feeder tms. Esikoisen kaa koin turhakkeeks kun ei koskaan ollu tarvetta, jää nyt harkintaan :)

Mie alotin vihanneksilla ja siirryttiin siitä suoraan 5kk alkaen viljojen maisteluun, tai siis siirrytään. Hedelmistä ehditty maistaa vasta banaania ja marjoista mansikka.. päärynät oottelee kyllä valmistustaan, jos tänään ehtisi. Kaurapuuro on seuraavana maistelulistassa.

Nyt on kasviksia ja hedelmiä ostettu ja seuraavaksi soseen tekoon. Sen verran kaheli olen, että olen vallan innostunut kun pääsee touhuamaan lapselle makuelämyksiä. :grin
Poika on sen verran kiinnostuneen oloinen ruuasta jakiinnostuneena seuraa ja ihmettelee muiden syömistä että kai se kohta pitää maistiaisia antaa. Lähikaupassa oli vielä papaijat tarjouksessa, niin olihan se ostettava kun muuten on niin kalliita.

Noniin, innostuinkin tekemään soseita enemmän ja vähemmän. Lähinnä hedelmistä ja marjoista. Tein mansikasta, mustikasta ja vatusta jääpalamuotteihin maistiaisia ja isommat soseet tein marjoista niin että laitoin omenaa sekaan niin ei ole niin vetisiä. Ja on muuten hyvänmakuisia. Sattui pakastimesta löytymään vielä syksyn omenoitakin, joten kyllä näissä säästääkin jonkin verran.

Meillä on tyttö ollut niin kiinnostunut ruoasta, että päätettiin kokeilumielessä antaa bataattia lounaalla. No se maistui tosi hyvin, tyttö ihan hihkui innosta kun sai teelusikallisen vähän kerrallaan. Annoin vielä tipan vettä suun huuhtelemiseksi niin sen jälkeen ihan naurattikin. Pitää ilmeisesti alkaa nyt sit maistelemaan.

Ja täällä tyttö sai nuoleskella kurkkua, kun söin iltapalaa! Ei siis syönyt mitään vaan imeskeli mun sormissa olevaa viipaletta. Voi, miten innoissaan oli! Maiskutti ja hihkui ja suuttui, kun en antanut makustella kuin minuutin pari. :wacky:

Kyllä se on vaan ostettava huomenna bataatti, palsternakka ja päärynä, jotka soseutan, niin meneekin sit loppuviikko niitä maistellessa - sikäli mikäli siis tajuaa syömisen päälle eikä vaan kolaa kaikkea pihalle suustaan.

Meillä on maisteltu nyt bataattia, perunaa ja eilen porkkanaa. Bataatti ja peruna näytti maistuvan oikein hyvin mutta porkkanaa vähän ihmeteltiin ja nyrpisteltiin. On kyllä kätevää pakastaa jääpalamuotissa paloja ja sit irrottaa ne palat pakastuspussiin. Siit on helppo ottaa palanen sulamaan :) Meinasin alkuu etten hirveest tee ite soseita mut eihän se näköjää paljoo vaadi etenki ku pakastaa ni on useammaks päiväks/viikoks valmiita paloja :) Nyt oikee innostuin :grin Pitää ostaa lisää jotai kasviksii ja hedelmiä. Pakkases ois mustikoita mitä vois soseuttaa. Sit ois omenoitaki mitä vois laittaa soseeks.

On ollu puhettaki mut en hätäseen löytänyt. Eli keitetäänkö omenat ja mangot ym hedelmät ennen soseutusta? Kysyy tyhmä

On ollu puhettaki mut en hätäseen löytänyt. Eli keitetäänkö omenat ja mangot ym hedelmät ennen soseutusta? Kysyy tyhmä

Mä höyryttäisin semmoiset mitkä kovia, esim sen omenan, niin saa helpommin soseeksi. Mango taas pehmeä niin sitä ei mun mielestä tarvii.

Noin minä olen tehnyt, kuin voikukka tuossa mainitsi. Varmaan omenat ym. voi myös halutessaan käyttää "raakana", mutta tulee koostumukseltaan vetisempää. Ja olettaisin, että omena käy helpommin vatsaan raakana. Faktatietoa ei ole.. Tällä hetkellä näyttäisi olevan paljon ainakin mangoa ja papaijaa tarjouksessa, niin niitä olen hamstrannut. Persimonista saa myös oivaa sosetta.

Mä unohdin se jääpalamuotin kauppaan! Noh, ehtiihän nuo keittelemään/pakastamaan huomennakin.

Kaupassa katse osui Ella's hedelmäsosepusseihin, niin ostin niitäkin pari (mango, päärynä ja persikka) varalle - voipi sitten maistella niitäkin, jos ei ehdi/jaksa tehdä tuoreista soseita. Niitä maissinaksuja voisi kans ostaa, eikös ne ole ihan käteviä syömisen harjoitteluun?

Maissinaksut on joo ihan käteviä syömisen harjoitteluun, niitä sais antaa kuitenkii vasta kun vauva osaa ite istua. Tai muutenkin vasta kun alkaa menemään karkeampaa ruokaa. Mie luulen että myö kuitenkii tytölle annetaan naksuja maistiaisiks jo 6-7kk iässä. Naksut sulaa suuhun mut niitäkii on erilaisia. Laatupaakarin maissinaksut parhaita ihan pienelle, sulaa parhaiten.

Maissinaksut on joo ihan käteviä syömisen harjoitteluun, niitä sais antaa kuitenkii vasta kun vauva osaa ite istua. Tai muutenkin vasta kun alkaa menemään karkeampaa ruokaa. Mie luulen että myö kuitenkii tytölle annetaan naksuja maistiaisiks jo 6-7kk iässä. Naksut sulaa suuhun mut niitäkii on erilaisia. Laatupaakarin maissinaksut parhaita ihan pienelle, sulaa parhaiten.

Joo, en mä ajatellutkaan antaa ruokaa tytön omaan käteen ennen kuin istuminen luonnistuu paremmin. Ja saisin sen syöttötuolin hankittua..
Kokeillaan noita soseitakin silleen, että ollaan molemmat himassa, niin saa tyttö istua sylissä jalkojen välissä ja toinen sitten voi lapaa evästä suuhun.

Me ollaan nyt maisteltu bataattia, porkkanaa palsternakkaa, luumua ja päärynää. Lisäksi siinä ätini tuputtamassa metsämarjasoseessa oli puolukkaa ja mustikkaa. Ehdoton suosikki on ollut päärynä. Seuraavaksi varmaan lisätään listalle isommissa määrin juurikin puolukka, mustikka ja mansikka, koska niitä on pakkasessa edelleen jemmassa pienintä varten. Kasviksista ajattelin seuraavaksi ottaa mukaan parsakaalin, kesäkurpitsan ja sen iänikuisen perunan.

Poika söisi kaiken mitä suuhun tarjoaa, joten tällä hetkellä aamupäivästä maistellaan kasvista ja iltapäivästä marjaa/hedelmää. Lisäksi ruuan päälle hörpitään mukista vettä ja se onkin tosi kivaa! :) Nokkamukin otan käyttöön kunhan poikaa voi istuttaa syöttötuolissa.

Takaisin