Soseet ja puurot

Onko muita joilla sormiruokailu ei oikein suju? Tai en vaan uskalla itse tarjota mitään itse syötäviä ruokia, kun pelkään että niihin tukehtuu :sad001 muutenkin meillä syödään vain pilttejä ja kaupan valmiita puuroja..
 
Meillä ei suju lusikkaruokailu... Kovin montaa lusikallista ei kerralla mene. Iltapuuro on ainoa jota saan syötettyä naksujen ja murojen avustuksella, sinne väliin täytyy nopeesti aina livauttaa lusikka. Naksuja, talk muruja, mansikoita ja muita vastaavia imurois niin paljon kun vaan antais syödä. Sit sormiruokana kokeilin kanapötköjä (ohje oli sormiruoka ketjussa), ei kelpaa, bataattitikkuja kokeilin kans, kumpaakaan ei suostunu ees maistamaan.
 
Varpahat, meillä on mennyt suhteellisen hyvin kun olen vain lähtenyt tarjoamaan itsesyötävää ruokaa. Yhden kerran ihan alkuun jouduin läimäyttämään selkään... karkeampien ruokien nieleminen ei ole helppoa, mutta kannattaa antaa mahdollisuus! Olen tehnyt kana- ja lihapötköjä pakastimeen ja sitten vaihtelen sen rinnalla tarjoamani kasvissoseen "reseptiä". Mä käytän myös jonkin verran valmissoseita. Vihannesten suhteen ne vaan ovat turhan yksipuolisia mielestäni (ja valikoimaa kaventaa munaton-vaatimus), eli pyöritän tytölle meillä normaalistikin käytössä olevaa kasvis- ja vihannesrepertuaaria. Ihan tosissaan en ole lähtenyt yksinomaan sormiruokailuun, että hento tyttö saa masuunsa tarpeeksi evästä. Kyllä se siitä harjaantuu, onhan tässä vielä vuoden ikään aikaa opetella "oikeaa syömistä" :)
 
Varpahat, meilläkin on syöty vain pilttejä. Puuro on tehty normaaleista kaurahiutaleista. Minullakin on ollut pelko tukehtumisesta. Oli meillä yksi sairaalareissukin kun vauvalla jäi kurkkuun muovin pala.

Mutta tässä yhtenä iltana annoin vauvallekin vesimelonia, kun kaikki muutkin söivät sitä. Maailman suloisin näky oli kun vauva otti palasta oikein kaksin käsin kiinni ja maistoi varovasti. ❤ Mahaan asti tuskin paljoa meni, mutta hoksasin kuinka hienosti hän osasi jo työntää isot palat suusta pois. Siitä rohkaistuin ja annoin tänään hänelle keitettyjä porkkanatikkuja. Niistä ei kyllä mitään mennyt mahaan asti. Mutta tykkäsi niitä maistella kuitenkin. :) Yhtenä päivänä oltiin metsässä ja 2veen kanssa poimittiin ja syötiin mustikoita. Annoin vauvallekin yhden, mutta hän heti puristi sen rikki ja hoksasin, että ei mikään hyvä idea ollut se, kun sotkisi tietysti vaatteensa ja rattaat mustikkaan. :D

Taidetaan jatkaa pilttien syömistä ja välillä aina jotakin sormiruokaa. :) Meillä on nyt uusi blenderikin, ja innostaisi sillä tehdä vauvalle smoothieita. :)
 
Meillä pojalle menee parhaiten lusikoitava ruoka. Nykyisellään joskus saattaa sen yhden hassun maissinaksun syödä, leipää kun olen antanut niin leikkii vaan ja tiputtaa lattialle. Toissa päivänä oltiin metsässä ja isommat lapset keräsivät mustikoita ja metsämansikoiya ja niitä vaan ladoin pojalle suuhun ja hyvällä ruokahalulla söi. Kotona sitten tietysti annoin lisää niitä, mutta niin että saisi itse käsin syödä ja ei kelvannut, eilen ei myöskään kelvannut punaiset viinimarjat kun annoin itse syödä tai jos laitoin suuhun niin sylki vaan pois...Täytynee lähteä taas metsään syömään mustikoita, kun ne siellä kerran kelpaa :grin Tukehtumista pelkään myös mutta pakko yrittää saada karkeampaa ruokaa menemään hiljalleen. Mutta itsetehty linssikeitto kelpaa pojalle hyvin, täytyy enemmän vaan kokkailla noita ruokia jotka käy kaikille.
 
Meillä ollaan nyt viime aikoina menty aika paljon noilla valmisruoilla. Iskenyt laiskuus tehdä ruokia pakkaseen.. :oops: Sit kun voi alkaa käyttämään esim maitotuotteita ruoanvalmistuksessa niin tulee varmaan helpommin annettua samaa ruokaa. Oon antanu muutaman kerran noita 8 kk purkkiruokia ja ihmettelin miten isoja paloja niissä onkaan esim joku lohi-perunalaatikko tms oli sellanen missä perunat on aika kovia palasia ettei toinen saa pureskeltua. Kerran hää oksenti kun ei malttanut pureskella kunnolla ja alkoi kakomaan sen verra et tuli kaikki sit pihalle. Mut sit taas noi 5 kk ruoat on aika veteliä et ois hyvä opettaa pikkuhiljaa jo syömää noita karkeampia. Ihmettelin myös sitä et nois joissain 8 kk valmisruoissa on aineita mitä ei vissii ees suositella viel tän ikäselle esim herneitä ja maitoa. Ne taitaa kyl olla aika pieniä määriä mut kuitenkin, outoa :D

Oltiin mökillä viikko ja neiti tykkäs metsämansikoista ja mustikoista :) Osas jopa muutaman mustikan syödä itse sotkematta. Jossain vaiheessa mansikat alkoi tökkimään kun ei enää suuta avannut niille, johtuikohan siitä että isomummo syötti niitä sen verran et tuli kiintiö täyteen :grin
 
Miekii oon valmisruoissa ihmetelly ainesosia joita ei vauvoille suositella, esim. pinaatti tai punajuuri jossai. Mut kai siinä joku tarkotus on kun noita "kiellettyjä" käytetään? Maito taas on toki sallittua kun juohan jotkut lapset korviketta, ite välttelen maitoruokia kun meillä ei korviketta käytetä, tarkkaan vaan joutuu senkii asian ainesosaluettelosta kattoo kun on hyvin piilotettu sinne joukkoon.

8kk ruoissa on muuten tosi paljon eroja siinä miten karkeeta on, tätä asiaa kirosin sillon esikoisen vauva aikana kun palat kelpas vasta aika myöhään. Ella's kitchen ja pirkka esim on melko tasasen karkeeta. Sit taas vaikka semper ja piltti on isopalasia joita en vielä pystyis tytölle antaa.
 
Me aloitettiin antamaan niitä 8 kk pilttejä heti kun vauva oli 8 kk. Kun ei hän ennen sitä syönyt niitä 5 kk lihasoseitakaan paljon yhtään niin ajattelin, että parempi vain aloittaa heti ne 8 kk soseet. :D Nyt syö jo vähän paremmin kaikkia soseita ja puuroa. Isoimmat palat työntää tosiaan kielellä ulos suusta. Tyttelillä on 8 hammasta, mutta ihan aina ei vielä hoksaa niitä käyttää. :)
 
Piti just tulla purkamaan, että miten turhauttavaa, kun lapsi ei syö. Niiiiiiiiiiiiiiin ärsyttävää ja huolestuttavaa. Aluksi söi omatekoisia liha-kasvissoseita hyvin. Kaupan liha-kasvissoseita ei ole suostunut syömään ollenkaan ja kävin kaikki mahdolliset läpi. Vähän syö Ellasin kasvissoseita, joissa on 50% hedelmää. Pari viikkoa sitten lopetti omatekoisten liha-kasvissoseidenkin syönnin. Suu ei aukea lusikalle. No sitten väänsin höyrytettyjä kasviksia ja lohikakkuja. Saattaa syödä muutaman murusen, mutta juuri äsken irvisteli porkkanalle ja itkien heitteli lattialle. En tiedä enää mitä tekisin. En muutenkaan rakasta ruuantekoa ja sitten kun vastaanotto on tämä, niin pistää ärsyttämään. Eikä oo kiva, kun tyttö on muutenkin tosi hoikka, niin millä se oikein elää.

Sosetta saan lusikoitua suuhun samalla taktiikalla kuin IceQueen. Naksuille kun suu aukeaa, niin lusikka sisään. Sormiruokaa syö sitten minkä syö. Oon aika pelotta antanut sormiruokailla. Välillä kakoo, mutta saa palan aina itse pullautettua ulos. Hedelmäpaloja ja naksuja söisi vaikka kuin.

Puurot sentään maistuu. Ajattelin kylmästi lopettaa hedelmien ja hedelmäsoseiden annon. Jos sitten kelpaisi kasvikset ja lihatkin. Vai mitä te tekisitte? Mies antaa hedelmäsosetta, jos ei muu maistu. Itse haluaisin kokeilla pari viikkoa hedelmittä. Nyt on kyllä parasta marja-aikaa vielä, joten aika sääli olisi olla antamatta. Pitäisikö vaan antaa elää viljalla ja hedelmillä. Uskon kyllä, että se tappelu on joskus edessä kuitenkin.
 
Arabia, Mä ehkä kuitenkin yrittäisin saada monipuolisesti maistamaan eli pitäisin ainakin makeimmat hedelmät vähän sivuroolissa. Nythän on tuoreita kauden marjoja saatavilla hyvin. Meillä sylkee mustaherukan kuoren suusta, mutta ilmeisesti tykkää muuten.
Meillä tyttö on syönyt ihan kaikkea, joskus iltapuuro tökkii ehkä keskittymiskyvyn puutteen vuoksi kun on ilta jo. Aamuisin en odota suurta succeeta puurosta, tarjoan sitä sinnikkäästi ja jotain muuta mitä keksin sitten päälle. Himokkaimmin menee sama ruoka, mitä me aikuiset syödään. Otan annoksen erilleen ennen suolan lisäämistä. Esim. kanakeitto tai uunijuurekset-nieriä soseena maistuu hyvältä omaankin suuhun.
Sama täällä, että Piltin soseesta sylkee kokkareita ulos.
 
Arabia, mä olisin ollut onnellinen, jos keskimmäiseni olisi syönyt edes puuroa ja hedelmäsoseita tämän ikäisenä. Tai kyllä hän vähän söi valmiita vauvojen puuroja. Mutta hedelmä- ja marjasoseet, lihasoseet ja kasvissoseet oli pahaa. Minimaalisia määriä meni alas. Hän oli myös hoikka. En voinut muuta kuin tarjota ruokaa useasti (5-6 kertaa päivässä) ja n. 1 vuoden ikäisenä söi jo vähän paremmin muutakin kuin maitoa. Edelleen hän on nirso, mutta maistaa aina rohkeasti kuitenkin. :)
 
Meillä on puuro suurta herkkua. Ehkä lapseni on hullu... Mukaan tungen luumusosetta ja maapähkinävoita. Sormiruokana menee ne tomaatit ja hedelmät sekä avokado. Maissinaksut myös iso succee. Jos en jaksa pipeltää jotain joka kuitenkin päätyy lattialle, laitan kaupan soseen pussiin ja poika imee sen ittekseen. Vain puuro syötetään.

Mäkin oon miettinyt noita soseiden koostumuksia sekä kk-rajoituksia. Esim yhdessä smoothie'ssa on jogurttia ja sen kk-raja on 8. Vaikka siis maitotuotteita saa alkaa antamaan vasta 10 kk. Ei tajua.
 
Se maito on niissä valmisruoissa yleensä käsitelty korvikemaiseksi. Semperin ruoissa tais tosin olla ihan oikeaa maitoa. Jos nyt oikein muistan lukeneeni.
 
Meillä ei valmissoseet uppoa yhtään. En kyllä onneksi koe soseiden tekemistä hankalaksi. Sormiruokana menee naksuja, marjoja, banaania, keitettyä kananmunaa. Kokeilin myös parsakaalia ja kukkakaalia, mutta niillä maalattiin vain pöytää, joten en kokeile enää.
 
Kaupan soseet meilläkin ja puuro tehdään hiutaleista.Kahden isomman treenirumba on sellainen,etten viitsi aikaa enää soseisiin kuluttaa.Keskimmäiselle tein itse soseet hetken,kun ei sitten kelpuuttanutkaan kuin kaupan soseet. :D Sormiruokailuna jätkällä maissinaksut ja nyt vadelmat ja viinimarjat takapihalta.Niitä on syönyt tosi hyvin,vaikka viinimarjaa irvistääkin.
 
Meillä oli Arabia esikoinen samanlainen, ei kelvannu muut kun hedelmä (ja puuro vaihtelevasti). Alkuun kyllä meni kaikki omatekoiset soseet mut sit tuli stoppi. Oletan että on jotain ikään kuuluvaa? Tytöllä kun on nyt vähän samaa. Ja hampaiden tulo kai vaikuttaa osaltaan, mut kumma kun se hedelmä aina kelpaa... Mie en tuon ruoista kieltäytymisen takia oo muuta hedelmää antanu kun luumu ja päärynä (vatsan toiminnan vuoksi). Voisin jättää hedelmät kokonaan pois jos vatsa vaan toimisi paremmin, mut en viitti kun ilman luumua kakka on heti jumissa. Tän toisen kohalla kun oli aikomus olla ilman makeita soseita, en ois halunnu totuttaa makeisiin, koska pelkäsin että käy samoin kuin esikoisen kaa, no nyt näyttää siltä että samalla tiellä ollaan. Mutta siis jos vain mahdollista niin kannattaa kokeilla jättää makeammat soseet pois vähäks aikaa, jos kokeilette niin mielelläni kuulisin auttoiko ruokailuihin :)

Esikoisen kanssa syömään opetellaan edelleen, poika on 2,5v eikä ruoat kelpaa. Molemmat lapset on hyvin kasvaneita (ylemmillä käyrillä), niin ei olla neuvolassa oltu niin huolestuneita ruokailuista, olisi se silti hyvä syödä vähän monipuolisemmin.
 
Meillä poika ei huoli hedelmäsosetta kuin puuron seassa.Suu pysyy tiukasti kii,jos antaa hedelmää.Heti perään,kun tarjoaa kasvissosetta niin kaikki kelpaa.
 
Täällä on alkanut hedelmäsoseet tökkimään (nekin), joten annan niitä vain kerran päivässä - yleensä illalla talkMurujen ja tuoreiden marjojen kanssa. Puuroa menee edelleen vaan, jos suhdeluku soseen kanssa on 1:10 ja pitää olla pussissa, josta saa itse imettyä - lusikalla ei suostu syömään. Eli iltaisin joko sose-puuroa tai sosetta, muruja ja hedelmiä/marjoja.

Muuten meillä pääasiallisesti sormiruokaillaan, mutta yritän muutamia kertoja viikossa tehdä lämpimän ruoan sellaiseksi, että se syötäisiin lusikalla - lusikka ei ihan hirveästi tytön mieleen ole, tai joo, kyllä sillä voi leikkiä ja viskoa sitä lattialle, mutta jos annan ruokaa lusikala, tarttuu typy heti siihen lusikkaosaan käsin ja kouraisee ruoan käteensä. :wacky:

"Parasta" ruokaa tällähetkellä on makaroni, keitetty kananmuna ja höyrytetty parsakaali - sormin syötynä. Lusikalla uppoaa parhaiten palsternakkapyte, pieneksi kuutioitu broiskun rintafile ja parsakaali.
 
No nyt on tehty smoothieita blenderillä. Tänään kokeilin laittaa mangoa, passionhedelmää ja keltaista vesimelonia. Niistä mitään en ollut koskaan ennen ostanut. Vitsi kun tuli hyvää! Myös vauva tykkäsi, syötin hänelle lusikalla. 2v ei tykännyt, mutta se ei ollut mikään yllätys. :) Kuinka olenkaan ennen tullut toimeen ilman blenderiä!? :D
 
Mulle ovat nuo uudelleen täytettävät pussit ihan pelastus. Niistä syödään soseita ja smoothie'ita. Kun poika itse syö niin itsekin pysyn esim syömään samalla. Ihanuutta!
 
Takaisin
Top