Soseet ja puurot

Annoin eilen ja tänään omatekemää bataatti-parsakaali-lohi -sosetta. Kunhan seuraan tilanteen kehittymistä, että tuliko "kriisi", pääsen kokeilemaan uudelleen kananmunan. Viime viikolla tuli reaktio, mutta aivan varma en ole aiheuttajasta tai oliko ne läiskät "reaktio"... :)

Meillä tulee ensi viikolla se 7kk ja listalla on :
Bataatti, porkkana, palsternakka, kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali, peruna, omena, päärynä, persikka, mango, banaani, mansikka, vadelma, mustikka, puolukka, herukat, riisi, kaura, hirssi, lohi, sei, kana, nauta, kalkkuna, kananmuna ja maissi.

Peruna, banaani ja herukka ainakin nousivat kurkkuun, joten niitä ei nyt hetkeen syödä uudelleen. Puolukka ja mustikka oli myös hetken tauolla. Parsakaali ei maistu ja kalkkunan kanssa pitää ehkä odotella hetki, kun se jäi vähän möykkyiseksi ja herkkäkurkku ei pystynyt syömään.

Meillä on maisteltu porkkanaa, bataattia, kukka-&parsakaalia, kesäkurpitsaa, luumua, mangoa, mustikkaa, vadelmaa, luumua, banaania, päärynää, kaurapuuroa, kanan jlihaa. Voi olla, että joku jäi listasta.

Tosi kiva lukea noita teidän listoja, saa taas omalle kokeilulistalle uusia asioita. Mun mielikuvitus on näissä ihan surkea...

Poika tänään tasan 6 kk

Täällä 7,5kk poika ja olen jo vähän löysäillyt noiden maistelujen kanssa, mustaan ei ole tähän mennessä tullut reaktioita, joten en ole enää pitänyt sitä tiukkaa 2ainesta/vko rajaa. Listalla on jo (ainakin): peruna, porkkana, bataatti, parsakaali, kukkakaali, herne, maissi, kesäkurpitsa, tomaatti, linssit, riisi, pasta, kananmuna, nauta, possu, kana, lohi, avokado, banaani, mustikka, mansikka, vadelma, herukat, omena, päärynä, tilli, persilja, rakuuna, kaura, ruis, ohra, vehnä.

Meillä syödään kiinteitä n. 4 kertaa päivässä. Aamulla ja illalla puuroa hedelmä/marjasoseella, lounaalla ja päivällisellä liha-kasvissosetta. Nyt kun Suomesta hamstrattiin maissinaksuja, niin niitä voi nyt antaa jälkkäriksi ennen kuin muut sormiruokahommat alkaa hoitua paremmin.

Meillä on maisteltu ainakii (ei järjestyksessä) porkkana, bataatti, parsakaali, kukkakaali, myskikurpitsa, maissi, kesäkurpitsa, viinirypäle, mango, omena, päärynä, persikka, vesimeloni, luumu, mustikka, vadelma, kaura, kana.

Peruna pitäs varmaan seuraavana maistattaa kun tänää tajusin että sitähän on aika monessa kaupan soseessa. Ostin muutaman pussin testattavaks kun tyttö ei kaupan vihannessoseita oo saanu, muutaman päivän reissu ois tulossa ens kuussa ni sinne otettava kaupan ruoat mukaan kun kotitekoset säilyy vaan ekan päivän ilman jääkaappia.

Vähän vaikeuksia keksiä mitä muuta vihannesta tarjota kun nuo listatut. Tomaatin kaa ootan vielä pari kuukautta. Palsternakkaa en missää käytä, esikoinenkaa ei oo sitä koskaan saanu, täytyy ehkä harkita sitä kuitenkii nyt. Pastaa kans annan vasta parin kuukauden päästä.

Neuvolassa tänää juteltiin siitä mitä aterioita 6kk tyttö jo syö, kun kerroin että välipalaa ei vielä saa ja hedelmien tarjoamisella en pidä kiirettä niin tuli vähän hiljaista ihmettelyä (naamasta näki että th ihmetteli, en tiedä sitten tulkitsinko oikein). Kertokaas joku onko niillä hedelmillä oikeesti kiire? Meillä nimittäin kävi esikoisen kaa niin että kun aloin antaa hedelmää välipalaks ni mikään muu ruoka ei oikeen meinannu enää kelvata. Hedelmää ja marjaa saa kyllä puuron kanssa, erittäin vähän vielä kuitenkin.

Nää koin muuten ihan hyödyllisinä neuvoina esikoisen kanssa:

Lihat suositellaan annettavan niin että parhaiten sulavat ensin, nauta ja riista tosiaan sulavat huonommin. Eli järjestys mielellään kana, possu, nauta, riista. Kala ja kanamuna taas joskus allergisoivia niin niiden kanssa ei niin kiire, ja kananmunassa valkuainen ensin.

Kotimaiset viljat taas suositellaan annettavan aakkosjärjestyksessa. Kaura sulaa parhaiten, sitten ohra, ruis, vehnä.

Meillä meni sitten se muna tauolle. No, laitamme sitten muuta. Mä luin tuota THL:n lapsiperheen ruoka-opasta löytääkseni avaimia tähän ruokailuasiaan, mutta ihan yhtä pihalla olen, mitä "saa" milläkin viikolla lapselle antaa. Toivottavasti tästäkin lapsiperhekommervenkistä selvitään...

IceQueen, palsternakka on mieto maku, meillä ainakin yksi suosituimmista. Käytän sitä myös itse keitoissa. Usein sitä on myös jos käyttää kaupan pakasteista keittojuureksia. Maailman nopein kotiruoka on jauhelihakeitto. Pakastejuurekset kattilaan ja liha perään.

Mäkin tykkään palsternakasta, ja näköjään vauva myös :) pitääpä taas käydä joskus ajan kanssa kaupan hevihyllyt läpi, että mitäs sieltä löytyykään. Tänään käytiin koko perhe, eikä siinä tohinassa osteta kuin listalla olleet ;) mites ois selleri, fenkoli, munakoiso, parsa? Vai oliko ne jollain ei niin suositellut-listalla? Sipuli, purjosipuli, kevätsipuli, herne, paprika, siinä ois taas vähän kokeiltavaa. Ei tästä maistattamisesta ainakaan tylsää tule! Hedelmät ja marjat vielä lisäksi :)

Mulla on marjoissa kiinniottamista, mutta jotenkin houkuttaa odottaa uuden sadon tuotteita :) Nyt oon joutunut joka marjan ostamaan kaupan pakastealtaasta, niin eipä sitä aina muista ja varsinkaan sellaista "yhden lajin" pussia. Käteen osuu useimmiten kotimainen "Kuningas"-sekoitus meidän vanhempien käyttöön.

Me maistettiin makaronilaatikon seassa herneitä jopa 2kpl ja seuraava yö olikin ihan peffasta ja seuraavana päivänä kakka luisti ja oli löysä. :/
Oon kyl ilonen ku meidän netille maistuu kaikki, puurot, soseet, kaupan ja omatekoset. Ja ite pitäs saada ottaa lusikka ja syödä

Mä ostin lisää lusikoita, kun meille oli kavereilta kulkeutunut/jäänyt yksi, millä ollaan syötetty/maisteltu. Nytpä onkin kiva, kun saa lusikalla leikkiä eli "harjoitella"...
En tiliä, miten teillä muilla, mutta meidän pimu tykkää kaikesta ettei työnnä heti ulos. Mutta mitään ravitsemusta edistäviä määriä en saa uppoamaan. Parin lusikan jälkeen alkaa ihan mahdoton tirskuminen ja show, ulos puskeminen... Äidinmaitoa menee siis 2 tunnin välein yötä päivää. Huh.

Mäkin oon niin iloinen kun tälle neidille ruoka maistuu! Siis ihan tulee suu ammollaan lusikkaa vastaan. Puuroakaan ei näköjään tarvi ostaa mitään vauvoille tarkoitettuja tuotteita tms. kun normaaliin kaurapuuroon tottuikin nopeasti. Tämä tyttö on syömisen suhteen ihan toista maata kuin siskonsa. Ei nyt vielä mene mitään kauhean isoja satseja kerrallaan kuitenkaan. Pikkuhiljaa.. 2-3 kertaa päivässä maistelee/syö kiinteitä tällä hetkellä. Äidinmaitoa menee runsaasti, meilläkin yötä päivää, mutta viime yönä oli pitkästä aikaa n. 4 tunnin uniputki. Ah ihanaa!

Kertokaa miulle, miksi toinen lämmin ruoka pitää vauvalla olla kasvis-sose? Ollaan ajottain syötetty myös toisena ruokana lihasosetta. Eilen havahduin siihen, että neuvolassa saaduissa ohjeissa sanotaan ja täälläkin jossain oli siitä puhetta, että toinen lämmin ateria pitää olla kasvis-sose.. Mutta miksi? Me siis pääsääntöisesti annetaan Pilttejä yms valmiita ruokia typylle. Ja yhdellä ruoalla menee max puol purkkia kerralla. Riippuu mitä saa siinä lisänä - jos on jotain kurkku tms tikkuja jne kaverina, niin sit saattaa mennä vähemmän.

Käsittääkseni vain yhdellä ruokailulla suositellaan lihaa sen takia ettei vauva saa sitä liikaa kun ei pysty vielä käsittelemään suuria proteiinimääriä.

Tääh, tää tieto oli mulle yllätys! Meille ainakin neuvolassa sanottiin että molemmilla ruuilla voi olla sitä samaa, eli lihakasvissosetta menee se purkki päivässä. Lisäksi hedelmäsosetta sikälimikäli tytölle maistuu.

Lihan määrän pitää alkuun olla pieni. Vähän lähteestä riippuen, 6-8kk iässä lisätään määrää alun 1 teelusikasta (5g) 1 ruokalusikkaan (15g). Ei hirveesti oo väliä saako oikeen määrän yhestä vai kahesta ateriasta päivän aikana. Kaupan soseita jos antaa ni purkista näkee kyllä määrän paljon sisältää lihaa :) Mie tykkään senkii takia antaa omatekosia ruokia kun niin neuroottisesti seuraan että määrät on oikeita, keittiövaa'alla mittasin jääpalamuotteihin 5g ja 10g kokosia paloja kun lihaa soseutin :hilarious:

8kk iässä sit voi lisätä toisen liha-aterian ni ei tarvii kerralla niin isoa määrää antaa. 1v ikään mennessä saa lihan määrä olla 2-3rkl päivässä.

Tämmösenä maalaisjunttina sitä on vaan ajatellu että ruokaa niin paljon kun maha vetää sen kummemmin ajattelematta miten paljon esim proteiinia on annoksessa :O maalaisjärkeä toki on saanut käyttää mutta en mä osannut ajatellakkaan asiaa noin. Harmi että neuvolassa ei sen kummemmin ohjeisteta meitä tuoreita äitejä, tosin ymmärrän senkin että itsekin pitää osata etsiä tietoa.

Takaisin