Soseet ja puurot

Täällä syödään myös pilttejä ja valmispuuroja. Oon itsekkin arka nuiden sormiruokailujen kanssa ja kun neljäs lapsi jo on niin mennään tällä tyylillä tämä viimeinenkin eli ei niin panosteta siihen :happy:

Vanhimmalle lapselle aikoinaan tein itse soseet, nyt yksinkertaisesti tahdon käyttää sen ajan muuhun kun tätä hommaa neljän lapsen äitinä on muutenkin. Enkä kyllä muutenkaa oo mikään kodinhengetär, joten taitaa parempia olla nuo kaupan soseet kuin omani :hilarious:

Määrällisesti meillä ruoka maistuu hyvin nykyään. Tappisen alun jälkeen (aloitettiin soseet kun kalenteri-ikää oli vaan 3kk, biologsta ikää 1kk :wideyed: ) nykyään menee päivässä 3 pientä liha/kalaruokaa, 1-2 puuroa plus maidot.
 
Meillä syötiin pitkään kaupan pilttejä mut nyt oon siirtynyt kokonaan omatekoisiin ruokiin. Teen vauvalle samoja ruokia kuin aikuisille, jätän vaan suolan pois ja maitotuotteet korvaan kauramaidolla tai kaurakermalla. En soseuta ruokia enää ollenkaan vaan muussaan vaan haarukalla, alkuun tyttö yökki paloja pois mutta nyt syö jo hyvin eikä kakistele. Lempiruoka on kaurapuuro luumusoseella :D viime viikolla annoin yhtenä päivänä pitkästä aikaa kaupan valmissosetta ja tytöllä meni maha ihan ripulille, oli aika outo reaktio kun ei muuten ole reagoinut mihinkään ruokiin kummemmin.

Meilläkään ei oo oikein sormiruokailtu kun tyttö lähinnä hieroo ruuan hiuksiinsa jos en häntä syötä. Osaa tosin syödä pieniä paloja itse sormin joten oon antanut välipalalla esim marjoja mitä on sitten saanut tyttö omin kätösin syödä :)
 
Nyt vinkkejä helppoihin sormiruokiin, mihin ei lapsi varmasti tukehdu!! Meillä aloitettiin soselakkoilu, marjoja ja maissinaksuja kyllä syödään.
 
Meillä toimii banaani, toisilla se jää kurkkuun. Meillä ei toimi kurkku ja tomaatti, toisilla ne on hyviä sormiruokia. Kananpalat menee meillä, bataattitikut, kukka- ja parsakaalen palat höyrystettynä (superhyvä se höyrytysastia Prismasta 20 e suunnilleen ja noin 4 min nii on valmista), potun palat menee, jauheliha-kaurapullien palat, vesimeloni. Siinä meidän joitain.
 
Kurkusta ja vesimelonista saattaa irrota isoja paloja ja jäädä jumiin johonkin, jos vauva ei oo vielä kovin taitava (molemmista ikävä kyllä kokemusta). Kannattaa kokeilla ite muussata kielellä kitalakeen ja jos saat muussiksi niin luultavasti vauvallekkin helppo ruoka. Höyrytetyt kasvikset on hyviä ja erilaiset pötköt ja pyörykät. Kovat hedelmät (esim omena) voi myös pehmittää mikrossa tai höyryttämällä. Mä myös kuorin ihan kaiken, tomaatinkin. Sen kyllä huomaa kun vauvan taidot alkaa kehittyyn ja voi antaa vaikeampaakin ruokaa. Uskon että meiän tyttö selviytyisi jo kurkustakin mutta sattuneesta syystä saa sitä seuraavan kerran ehkä 5veenä :hilarious:
 
Meillä sormiruokaillaan naksuja, marjoja, banaania ja keitettyä kananmunaa. Muut menee soseena ja puurona. Kurkusta on saanut sitä pehmeää keskustaa suikaleena. Minulla on myös se kokemus, että kurkkuun tukehtuu helposti. En käsitä, miksi sitä suositellaan.
 
Jossakin ketjussa pyöri ohje joillekkin pötkylöille tai pyöryköille, minkälaisia olette tehneet? Ja kuinka isoina paloina annatte ruokia, olenko käsittänyt oikein että tarjottavien ruokien tulisi (tai saa) olla suurehkoja?
 
No, mä olen lohkonut luumuja/nektariineja yms. isoiksi lohkoiksi (tyyliin hedelmä kuuteen osaan) tai sit kirsikkatomaatti/viinirypäle/pensasmustikka neljään osaan. Kurkun olen nykyään antanut ihan sellaisena sentin paksuisena viipaleena, jonka olen keskeltä halkaissut kahtia, vesimelonin leikkasin kolmion malliseksi viipaleeksi.

Mun mielestä helppoa sormiruokaa on keitetty makaroni, keitetty kananmunan valkuainen, parsakaalin yms. nuput, pehmeät eli ylikypsät hedelmät lohkoina/arpakuutiota pienempinä noppina, talkMurut, palsternakka jne.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ollaan yllättävän kaikkiruokaisia. Joskus on tietty päiviä millo ei oikein maistu kuin maito. Määriä en hirveesti laske, joskus menee pieni pilttipurkillinen kokonaan, joskus vain puolet kerralla. Imetyskertoja on muutamia päivässä :) Luulin jo yhdessä vaiheessa että maito alkoi loppumaan mutta ei nyt oo hirveesti enää korviketta tarvinnukaa antaa, tarvittaessa sit annan esim jos ollaan kylässä tms. En oo enää tehny vauvalle soseita pakkaseen. Syödään lähinnä kaupan ruokia, mitkä on miusta yllättävän hyviä, ois varmaan parempia jos ois esim suolaa :D
Meillä on uuten juttuna ruokailussa se että päätä käännetään pois ja huidotaan, mutta kun ensimmäisen lusikallisen saa menemään niin sitten syödään loppuun asti. En tiedä onko se jotain pelleilyä ruoan kanssa vai eiks vaa sit tee mieli vai mikä on.
 
Mistä oot Jewell löytäny hyvän makusta vauvan ruokaa? Kiinnostais tietää ni vois ostaa tytölle testiin :grin Kun ne valmiit ruoat ei vaan oo miusta ruoan makusia ni oon pitäny minimissä niiden tarjoomisen. Enimmäkseen omatekosilla mennään mut alkaa pakastin olla tyhjä ni kohta vissii yritettävä jotai samoja syöttää kun mitä ite syödään.
 
Heh varmaan on makuasia kuka tykkää, kuka ei :DD Mutta esim ne Muksu-merkkiset ruoat on ihmeen maukkaita miun mielestä :D Kun tuntuu et Piltit on kaikki samanmakusii vaik ois eri ainekset.
 
Jotku piltit on kans hyviä mut useimmat on hyvin samanmakusia :D Esim pikkukalajastajan pata vai mikä lie, on hyvää :D
 
Meillä ku ei nii paljon kaupan valmiita syyä. Vaan luumusosetta. Mut avokado oli uus maistelu tänään (siis kerran aiemmin on kaveri antanu neitille avokadoa, söi sillonki). Nyt popsi monta palaa ja oikein kaksin käsin. Se mahtoi mennä kärkikolmikkoon tuo avokado.
 
Meillä innostuttiin tänään viinimarjoista.
Olis neiti halunnu syödä niitä vaikka kuinka paljon.
Mutta en mä uskaltanu hirveesti antaa.
Kun puolukastakin tuli suun ympärille vähän ihottumaa.
Mutta ei siitä kyllä mitään tullut...
Että vähänkö me taidettiin saada puuroihinkin taas uutta makua. :happy:
 
Meillä neiti ei halua syödä mitään tämän mamman kokkailuja :sad001 vaikka samaa settiä olisi kuin kaupan purkeissa ja soseutettukin niin pukeltaa pois suustaan ja kieltäytyy syömästä... Joten kaupan ruokia menee sitten. Jäi sormiruokailut vain tuoreksiin esim. vihanneksia,marjoja, talkMuruja jne ku ei tuolle kelpaa mitkään minun tekemät sormiruuat :D
 
Onks noi TalkMurut niinku muroja? Oon joskus kaupassa ohimennen nähnyt sellasen paketin mut en oo tarkemmin tutkinut että mitä ne on :D Saaks vauvat hyvin syötyy niitä? Pitääks olla enemmän hampaita ku kaks et saa pureskeltuu :grin Mietin vaa uskaltaisinko antaa tälle mei kakshampaiselle :rolleyes:
 
Meillä ainakin syödään kahdella hampaalla niitä talkmuruja, tai ei se hampaita siihen käytä. Ne on sellaisia aika mauttomia, ei kovia eikä oikein pehmeitäkään palleroita, jotka sulaa/muussaantuu suuhun aika helposti. Ovat mukavan kokoisia harjoitella pinsettiotetta.
-huutelee lokakuisista Connie, poika syntyi 6.11 joten olen näitä marraskuisten juttuja lueskellut välillä :)
 
Onks noi TalkMurut niinku muroja? Oon joskus kaupassa ohimennen nähnyt sellasen paketin mut en oo tarkemmin tutkinut että mitä ne on :D Saaks vauvat hyvin syötyy niitä? Pitääks olla enemmän hampaita ku kaks et saa pureskeltuu :grin Mietin vaa uskaltaisinko antaa tälle mei kakshampaiselle :rolleyes:

Meillä on niitä syöty het 5kk jälkeen ja ilman hampaita :-D
 
Täällä kans talkMurut maistuu ilman hampaita tytölle ja hampaiden kanssa äidille. Mustaviinimarjat oli eilisen uusi suosikki, tänään mun serkun laittama aamupala melkein liiankin hieno: muruja, mustikkaa, vesimelonia, viinirypälettä, kurkkua ja keitettyä kananmunaa.
 
Takaisin
Top