Soseet ja puurot

Tiiimpuu, mä aloin keittää kattilassa puurot, kun alkoi menekki olla 3-4 aikuisen annosta vuorokaudessa :)
 
Mitä hiutaleita käytätte? Oman puuron teen elovena kaurahiutaleista (pussissa olevat) ja ne on aika isoa hiutaletta, kelpaisikohan meidän sihtikurkulle? Tosin ne piltin puurojauheet taas saavat myös yökkimään.
 
Mä käytän pika kaura- ja 4viljan puurohiutaleita. Tulee pehmeetä puuroa :) ja riisipuuron teen riisihiutaleista.
 
Meillä kaurahiutaleita tai 4viljan.Alkuun murustin sormilla hienommaks,mut en oo enää aikoihin muistanu ja hyvin menee alas... :D
 
Meillä on Myllärin kuituinen kaurahiutale ja sitten Myllyn Paras KARU- ja Kaurariisi-hiutaleita, plus tattarihiutaleita myös. Pitkiin aikoihin ei ole tarvinnut hienontaa hiutaleita. Tein sen ihan aluksi sauvasekoittimella ennen keittoa. Teen puuron kattilassa.
 
Meillä mies tekee aamulla puuron Muksu-kaurapuurojauheesta, illalla keitän kattilassa kaura-, tattari- tai hirssipuuroa hiutaleista. Enää ei sihtikurkku yöki.
 
Meillä on Myllyn Paras pikakaurahiutaleita tai jos niitä ei ole kaupassa niin sit Nalle pikakaurahiutaleita.
 
Meillä Nallen pikakaurahiutaleita, ohrahiutaleita ja 4-viljanhiutaleita. Ei oo tarvinnu missään vaiheessa hienontaa, alkuun kun opeteltiin syömään kiinteitä niin oli muksu puurojauhetta.
 
Joo voispa muute mannapuuroo kokeilla... nanniin? Ja tattari yms vois myös kokeilla. Meillä yleensä siis mikrossa kaurahiutaldpuuroo ja eloveenaa. Mä ite oon nii kaavoihin kangistunu ja ku ite syön eloveenakaurapuuroo aamulla nii mitäpä se lapsi sit muuta söis :bag:
 
Mä teen mikrossa puoli annosta, eli puoli dl kaurahiutaleita (merkki Kotimaista, luomukaurahiutale) ja melkein 1,5 dl vettä. 2 min mikrossa. Kun on vähän jäähtynyt niin lisään kylmää vettä. Tälle vauvalle ei ole tarvinnut hienontaa hiutaleita.

Aamupuuro on otettu kehiin vasta viime viikolla. Iltapuuro on siis ollut jo kauan. Aiemmin on syönyt aamupalaksi hedelmäsosetta, sitäkin huonolla menestyksellä kun vauva taitaa aamuisin täyttyä äidinmaidosta niin hyvin, että kiinteät eivät maistu. Aamupuuro hedelmäsoseella on mennyt alas vaihtelevasti, tänään sitä ei mennyt ollenkaan. :D Kokeilin sitten antaa ekaa kertaa talkmuruja, ja tyttö piti niistä! :) Oli yllätys mulle, koska edellinen vauvani ei tykännyt niistä, eikä tykkää nyt 3-vuotiaanakaan.
 
Minäkin hienonsin ennen semmosella pienellä tehosekottimella kaikki hiutaleet.
Nykyään ei tarvi enää hienontaa, ku riisihiutaleet joskus.
Ja mikrossa minäkin usein aamulla teen, ellei sitten muita perheenjäseniä puurotuta myös.
Ite kun en voi noita kotim. viljaksia syödä.
Meidän neitin yks ihan lemppari on kyllä kaurapuuroa ja ihan perus banaanilla.
Ja aina minä ole vähän maitoakin (korviketta) sekaan lorauttanut.
Ootteko muutes kokeillu niitä Bonnen soseita?
Nekin on ihan hyviä ja ei lisättyjä sokereita ym.
Suosittelen. Eikä tuu niin paljon niitä lasipurkkejakaan.
 
Bonnen soseet on kyllä ihan ylivetoja puuron kanssa. Välipalasoseet teen hedelmistä tai reissussa käytän niitä valmiita "porkkanainen" yms. pusseja.
 
Meillä on nallen puurot yleensä iltapuurona, kaura-ruis tai kaura-vehnälese, sit myös elovenan plussahiutaleet otettu nyt käyttöön. Keitän puuron kaurajuomaan ni saa vähän tuhdimpaa, ja oon nyt ruvennu lisäämään myös vähän öljyä puuroon. Soseita en osaa käyttää puurossa (alkuun oli luumu mut siitä luovuin nyt), pakkasesta laitan marjoja sekaan. Tavoitteena olis tuhti iltapala ja se ettei tartteis yöllä syödä tissiä enää mut vielä on muutama imetys yön aikana pysyny, ei ehkä syö tarpeeks kiinteitä päivän aikana, iltapuuroakin syö joskus just ja just 100g yhteensä.

Hei mites se kananmuna puuroon kun jossain oli siitä puhetta? Tyhmä kysyy että missä vaiheessa se lisätään ja miten paljon?
 
IQ, "urheilijan puurossa" 1 muna menee yhteen 1 dl hiutale & 2 dl nestettä -annokseen. Sekoitan kypsennyksen loppuvaiheessa rivakasti sekoittaen. Mä teen tytölle tuhdimpaa korvikejauheella. Katsotaan se muna sitte allergiatestin jälkeen.
Oletteko muut annostellut muuten?
 
Taas joku vaihde (luulisin) syömisen suhteen. Ensin syödään nätisti useitakin lusikallisia mut sit yhtäkkii stoppaa ja päätä pudistellaa ja huidotaan ja kieltäydytään syömästä. Ei johdu siitä ettei tykkäis tai ettei ois nälkä, luulen et johtuu vaa siitä et ku päättää ettei syö enää tai pahin nälkä menee ohi tai sit syöminen vaa käy tylsäks ku pitää ruveta sit touhuumaa kaikkee muuta ja hermostutaa jos esim käännetää syöttötuolis takas oikeinpäin istumaan (istuu usein vinossa kun mahtuu pyörimään tripp trappissa) :D Ku ruoka kuitenki menee jos tarpeeks houkuttelee, välillä joutuu käyttämää kaikennäkösii keinoja esim. lentokone lentää yms juttuja. Silloin ruoka kyl menee kun keskittyy johonki tai "pelleillen" syöttää.. Toivottavasti on ohi menevää, käy nimittäin välillä hermoille kun ruokailu saattaa kestää pitkää ja ruoka on jo ihan kylmää ja senkää takia ruoka ei varmaan maistu enää..
Aiemmin on kuitenkin syönyt tosi hyvin ja on kaikkiruokainen, nyt yhtäkkii on vaa tullut tälläistä.
 
Meillä oon nyt huomannut päivällä tätä samaa, kun teillä Jewell! Aamu- ja iltapuuro uppoo, tai maissinaksut ym. Mut miun kaikkiruokainen ja hyvin syövä neiti maistaa lounaasta ja päivällisestä hyvin noin puolet ja sit alkaa pelleily. Sylkee suusta pois ruuat, ei avaa suuta tai avaa nopeesti et ei ehdi lusikkaa sinne ees saada, rupee huitomaan ja leikkimään.. ei sit, oon sit todennut, et oot ilmeisesti valmis ja ruokailu loppuu sit siihen.. harmittavaa.. mut onneks vielä uppoo ees se puolet, eli pahin nälkä kun on ohi, ni alkaa ilmeisesti sit tuo sekoilu..
 
Kuulostaa tutulta tuo meno! Eli samaa huitomista ja leikkien keksimistä kesken ruokailun ollu meillä jo pidempään. Huoh! Noh ruokaa kuitenki menee että oon kans sit lopettanu kesken jos ei mitään muuta ku pelleilemistä oo näkösällä..
 
Taas joku vaihde (luulisin) syömisen suhteen. Ensin syödään nätisti useitakin lusikallisia mut sit yhtäkkii stoppaa ja päätä pudistellaa ja huidotaan ja kieltäydytään syömästä. Ei johdu siitä ettei tykkäis tai ettei ois nälkä, luulen et johtuu vaa siitä et ku päättää ettei syö enää tai pahin nälkä menee ohi tai sit syöminen vaa käy tylsäks ku pitää ruveta sit touhuumaa kaikkee muuta ja hermostutaa jos esim käännetää syöttötuolis takas oikeinpäin istumaan (istuu usein vinossa kun mahtuu pyörimään tripp trappissa) :D Ku ruoka kuitenki menee jos tarpeeks houkuttelee, välillä joutuu käyttämää kaikennäkösii keinoja esim. lentokone lentää yms juttuja. Silloin ruoka kyl menee kun keskittyy johonki tai "pelleillen" syöttää.. Toivottavasti on ohi menevää, käy nimittäin välillä hermoille kun ruokailu saattaa kestää pitkää ja ruoka on jo ihan kylmää ja senkää takia ruoka ei varmaan maistu enää..
Aiemmin on kuitenkin syönyt tosi hyvin ja on kaikkiruokainen, nyt yhtäkkii on vaa tullut tälläistä.

Vaihe. Meillä sama vaihe :hilarious: ei oo menny viel ohi mut joo. Lelua lapselle käteen ym.
 
Meillä myös toi vaihe.
Ja isännällä palaakin aina käpy ihan saman tien... :joyful:
Mutta olen huomannut, että mitä vaan esittelen sille toisella kädellä ja löpertelen niitä näitä, kun toinen käsi lappaa ruokaa suuhun, niin onnistuu paremmin.
Ja ei, omaan käteen en voi antaa paljon muuta, kuin lusikan, kun kaikki menee suuhun.
Yhdessä syöminen on kyllä parasta!
Vaikka se nyt "vähän" välillä sotkua tekeekin... :happy:
 
Takaisin
Top