Soseet ja puurot

Ei vitsit tuota meidän natiaista! :grin Sai tänään mangoa ja kuulkaa se se vasta herkkua oli. Hän oikein hihkui ja huitoi ja suu ammollaan odotti että lisää pitää saada. Kun se suuren suuri annos (jääpalamuotillinen) oli syöty, niin suuttui ihan tosissaan! Sellaisen remmakan piti kyllä, ettei milloinkaan aikaisemmin. Mitenkähän nopeasti uskaltaisi suurentaa noita annoksia? En minä muista, että esikoinen olisi noin innokkaasti "maistellut" :wideyed:

Hauska reaktio Muruliini :)

Täällä ei oo vielä maisteltu. Paitsi nyt on antibioottikuuri menossa, niin maistellaan sitä väkisin :( ei oikein tykkää, panadolista kuitenkin tykkää. Katotaan sitten joskus kunhan nyt ensin tulee 5kk täyteen. Tää imetys on ollut niin helppoa, etten myöskään jaksaisi vielä aloittaa kiinteitä.

Kyllä kai sitä annosta voi (jos haluaa) niin suurentaa kun siltä tuntuu 4-6 kk välissä. Energiamääränä hedelmäsose tai vihannessosekin on niin ku kärpäsen kakka meressä että ei se pitkään nälkää pidä... näin ainaki meillä. Jos soseen lisäksi annan tissiä nii nälkä on pitempään pois. Eli en usko että sosemäärien suurentaminen tässä n 6 kk lähituntumassa on mitenkään huonosta. Kyllähän ne sitä nlassakin suosittelee jo 6 kk alkaen. Toki kaikki "noudattaa" omiaan :)

Kyllä vähä kurjalta tuntuu ja pitkin hampain imetystä vähentele ku on siin omat ihanat puolensa imettää ja kattoo ku toinen nn nii onnellinen ku äitin tissihän se siihen tuli ja hirveellä hamuamisella alkaa maidon lupsutus :love7 jotenii siitä tulee vaan nii iso ku alkaa soseitaki syömään. Harmi ettei tissimaito pelkästään kasvuun meillä ihan riitä (edelleenki nla mielipide).

Meillä Elovenan hiutaleista ihan tehty kaurapuurot, menee rakeisempikii alas. :)

Joo kyllähän se aika "laihdutusruokaa" tuo vihannes-marja-hedelmä-hommeli on, että pitemmälle kantavaa kalorilisää kyllä tärvitaan (rasva, proteiinit). Äidinmaitoa näyttäisi riittävän, joten sitä sitten päälle ja masu täyteen.

Ei vitsit tuota meidän natiaista! :grin Sai tänään mangoa ja kuulkaa se se vasta herkkua oli. Hän oikein hihkui ja huitoi ja suu ammollaan odotti että lisää pitää saada. Kun se suuren suuri annos (jääpalamuotillinen) oli syöty, niin suuttui ihan tosissaan! Sellaisen remmakan piti kyllä, ettei milloinkaan aikaisemmin. Mitenkähän nopeasti uskaltaisi suurentaa noita annoksia? En minä muista, että esikoinen olisi noin innokkaasti "maistellut" :wideyed:
Hehe, meillä vähän sama oli kesäkurpitsan kanssa. Ekalla kerralla kun sitä maisteltiin niin olin ehtinyt antamaan vasta muutaman teelusikan kärjellisen, kun 2v kertoi haluavansa myös maistaa. No menin siitä laittamaan hänellekin omaa annosta niin vauva suuttui ihan kunnolla siitä, kun hänen tarjoilunsa keskeytyi! :D

Mä suurentaisin annoksia varmaan 1-2 tl päivässä, jos vauva haluaa. Eilen ei meillä kuitenkaan se sama kesäkurpitsa maistunut kuin 1 tl:n verran. Mä vaan aina mietin määrän suurentamisessa sitä, että kunhan vatsa ehtii tottua. :) Että ei jää kakka jumiin niin kuin esikoisellani kävi.

Ei taida kasvis- ja hedelmäpuolelta kuin avokado ja banaani pärjätä tissimaidon energiamäärälle.

Meillä myös on hyvin syövä poika, kaikki kelpaa ja erityisesti päärynäsoseen loppuminen aiheuttaa suuttumusta. Olen aika maltillisesti kasvattanut annoskokoja, nyt parina päivänä antanut kiinteitä kolmesti päivässä. Tänään kauppaan ja sieltä puurohiutaleita pojalla ja juurikin tuota avokadoa, lisäksi ajattelin tekaista kanasosetta valmiiksi pakkaseen. Ei kuitenkaan ihan vielä lihoja aloitella mutta seuraavat 2,5 viikkoa ollaan viikonloppuja lukuunottamatta lasten kanssa keskenään kotona niin helpompi kun soseet on pakkasessa valmiina.

Mitä puuroja olette antaneet? Ihan perus kaurahiutaleita vai niitä vauvojen omia tosi sileitä jauhepuuroja? Syön itse puuroa amulla ja houkuttelisi tehdä samaa, mutta aika karkeita ovat minun puuron olleet. Mietin oisko jotain sileämpää aikuisten puuroa. Ainahan ne hiutaleet voi tietty sauvasekoittimella pienentää. Ostin yhden vauvojen jauhepuuron ja se oli aika makeaa ja näytti olevan suurilta osin vehnää, vaikka kaurana sitä mainostettiin o_O

Me on syöty ihan normi hiutaleita. Ajoin sellasella tehosekoittimella niitä vähän pienemmäksi. Mikrossa helppo tehdä vauvan annos, laitan 1 rkl hiutaleita ja 3 tl vettä. Jos menee liian tönköksi lisään vähän korviketta valmiiseen.
Katoin kaupassa niitä vauvojen omia puurohiutaleita niin oli jo hinnat sellasia verrattuna perushiutaleisiin et jätin hyllyyn!

Mä annan ihan tavallista kaurapuuroa vauvalle, samaa mitä syön itsekin. Vähän hedelmäsosetta sekaan ja hyvin uppoaa, mut eipä toi meidän tyty oo ikinä mitään kakistellutkaan vaan kaikki maistuu.

Onko muilla tullut mitään oireita päärynästä? Tyttö on syönyt about kaikkia hedelmä/vihannes/kasvis soseita mitä mulla vaan on mieleen tullut antaa ja kaikki muu on sopinut tosi hyvin paitsi päärynä. Aiheuttaa aika rajuakin oksentelua, kolme kertaa ollaan nyt maistettu päärynää tän lähemmäs 2kk aikana ja joka kerta tyttö on oksentanut samana päivänä monta kertaa kaiken kaaressa ulos ja seuraava yö on levoton. Voiko allergia tehdä tämmöisiä oireita?

a33c4384ad9080f74f0260254d15487f

Vinkkinä! Nyt saa Lidlistä erilaisia kakkuvuokia, tällainen silikoninen brownievuoka käy erittäin näppärästi soseiden pakastamiseen!

Jee kiitos varpahat kun muistutut että miullahan on pari silikoniminimuffinssivuokaa kaapissa joita voi käyttää soseisiin sit kun jääpalamuotit ei riitä :)

Voiko olla, että lapsi ei vaan halua/osaa syödä soseita? Kun musta tuntuu, ettei meidän tyttö ymmärrä soseiden olevan syötävää, mutta sitten selkeästi palana oleva eväs käy ilman sen kummempia ongelmia..

Kun tänään sai mun kädestä syödä vesimelonia ja tykkäsi siitä ihan yhtä paljon kuin kurkustakin - ei siis varsinaisesti syö noita vaan imeskelee vaan. Vai eikö sitten vielä vaan ole valmis "syömään" kiinteitä?

Ilyana, jotkut vauvat ei vaan suostu syömään soseita mutta sormiruoka kelpaa. Vielä voi olla kyllä hyvinkin mahdollista ettei vaan ole valmis kiinteisiin.

Ilyana, on myös mahdollista, että vauva vaan ei osaa syödä lusikasta, suun motoriikka ei ole vielä kehittynyt niin, että osaisi syödä. Joillakin vauvoilla menee viikkoja, että oppii.

Me testataan huomenna makaronilaatikkoa parsakaalilla ja porkkanalla, sosetta siis. Ite meinasin keitellä, soseuttaa ja pakastaakin toki osan, ison satsin teen.

Kyl mä uskon että kaikki vauvat vaan ei tykkää soseista tai ei tykkää siitä rakenteesta. Kurkku ja just vesimeloni taas ei nii kovia oo etteikö vois jo sormiruokailla ja toisaalta taas niissä on kuitenki rakennetta sodeeseen verraten. Mistäpä näistä tietää.

Meillä piti juosta kiireesti ostaa luumusosetta ku neitillä tuli ihan itku ku punnas kakkaa ja sitä tuli vaan peukalon pään kokoinen nokare kauheen pitkän punnauksen jälkeen. Naamasta näki että nyt vääntää kakkaa :hilarious: mut ei kullä naurattanut sitte ku näki et toisella nii tekee tuskaa. Hän on siis saanu päivittäin puuroa marjasoseella j aamuin ja illoin ja päivällä myös kananmunaa ja porkkana-/bataattisosetta. Kaikkia sillai miten on syöny mut enemmän ku maisteluannoksia. Näiden jälkeen on aina saanu tissiä myös ja väliszä useaan otteeseen tissiä (yöllä myös). Katsotaan auttaisko luumusose nyt tohon kovaan vatsaan.

Mileim, teetkö ton niinku teille ruoaksi ja sit vähä soseutat lapselle myös vai teetkö vaan lapselle annoksen?

Mileim, teetkö ton niinku teille ruoaksi ja sit vähä soseutat lapselle myös vai teetkö vaan lapselle annoksen?

Teen lapselle oman laatikon, mut teen meillekin. Meille aikuisille tietty ihan omaan vuokaan koska tulee suolaa ja kermaa, tyssille en meinannut uuniin edes laittaa. Keittelen siis kaikki tytön ruokaan tulevat kattilassa ja sit pistän soseeksi. Soseutan varmaan vähän erissä haarukalla, toisiin annoksiin enemmän porkkanaa ja toisiin vähän enemmän parsakaalia ja toisiin sit saman verran.

En oo lihaa koskaan tainnut keittää, katotaan mitä siitä tulee... :D

Työ kun teette noita ruoka-annoksia mihin tulee siis useampaa ainetta, esim jotai lihaa ja kasviksia niin laitatteko kaikki vaan samaan purkkiin vai? Soseutatte erikseen ja sit yhdistätte vai kaikki vaan sekasin?

Mie meinasin muussailla kaikki sekasin :) ja samaan purkkiin/pieneen minigrip (amergrip) pussukkaan, niihin saa kivasti just pari ruokalusikallista vaikka. Saahan siihen lisättyä sit halutessaan vielä jotain yksittäistä kasvista joukkoon kun pakkasesta ottaa ja sulattelee, vaikka perunaa tai meillä hyvin uppoovaa kesäkurpitsaa

Takaisin