Soseet ja puurot

Minä pakastan aina yhtä ruoka-ainetta kerrallaan jääpalarasiaan. Nyt aluksi tarjoan vain yhtä makua kerrallaan. Myöhemmin yhdistelen niistä jääpaloista aterioita.

Näin siis meilläkin nyt tehty kohta 2kk, eli yksittäisiä makuja tehty ja pakastettu ja niitä oon yhdistellyt sit keskenään. Mut tän laatikon teen kyllä kokonaisena, kuten muutkin liharuoat. Lihaa ei olla siis vielä maisteltu. Alle 2vk ni tyttö tulee 6kk

Mä kans pakastan soseet jääpalamuoteissa aina yhtä makua kerrallaan ja yhdistelen niitä sitte annoksiksi. Lihoista tähän mennessä on syöty broiskua. Hyvin uppoo niinku kaikki muukin. Kerran piti luovuttaa perunan kanssa, mutta olin soseuttanu sen haarukalla, eikä siitä tullu neidin mielestä ihan tarpeeksi sileetä :D

Hedelmäsoseita tulee ostettua valmiina niin vähän järkytyin kun luin tuoteselosteita niin joissain soseissa on sokeria, miksi ihmeessä!?!?:eek:
Hedelmät kun on jo itsessään tarpeeksi makeita :confused:
Samoin näytti olevan joissain valmispuuroissa mitä oon ostanu hätävaraksi.

Se järkyttynyt ilme on niin ihana :hilarious:

Ja siis joo, miun äiti oli ostanut pääsiäisleipomuksiin kahta eri hedelmäsosetta, Semperin Mangososetta ja sit joku muu valmistaja Mango-päärynäsosetta. Siinä mango-päärynässä oli joku mehutiiviste tai vastaava, jonka luokittelen suoraan sokeriksi ja en antanut tytön ees maistaa. Se pelkkä mangosose oli ihan sitä itteensä oikeestaan, ei sokeria missään muussa muodossa ku hedelmästä, ni sitä maisteltiin. Pitää vissiin noitakin syynätä tarkkaan, vaikka luulis että ei tarviis.... en kyllä meinannut ihan 0 toleranssia sokerissa myöhemmin pitää, mut vielä ei ihan ole sen aika. Ja siis suosin kyllä sokerittomia, mut joskus saa kyllä maistaa jotain, jossa vaikka sokeri lisätty mehun muodossa.

Kaurakermasta/-maidosta on muuten hyvä tehä lapsen makaronilaatikko, sitä käytin esikoisen ruokaan tissimaitoaikana, tosin ei suostunu syömään :hilarious: Tyttö saa muutaman kuukauden päästä maistaa saman jos vaikka hälle kelpais :grin

Mie pakastan melkein kaikki soseet yksittäisinä. Lihat keittelen jauhelihana ja laitan vielä keittämisen jälkeen lihamyllyn läpi ni tulee tarpeeks hienoa eikä tarvii välttämättä vettä lisätä. Lihasta on helpompi saada oikeen kokonen annos kun pakastaa sen kuutioina eikä mihinkään sekotettuna. Jotkut soseet sekkottelen valmiiks, esim. tomaattia tai pastaa sisältävät, ja toki sipuli ja valkosipuli myös johonkii sekaan kun niihin muutaman kuukauden kuluttua päästään.

Sokeria sisältävät tuotteet on boikotissa vielä pitkään. Tarkkaan tulee luettua tuoteselosteet, pitäs muistaa niistä tutuistakii lasten ruoista lukee sisältö kun se voi muuttua.

Mä kysyin tänään, voiko vauvan kaurapuuron tehdä mantelimaitoon. Terveydenhoitaja sanoi, että vasta samaan aikaan, kun käyttäisi muutenkin maitoa (vuoden iässä). Eli soija- kaura- yms "maidot" ei vielä sopisi. Oletteko kysellyt, ja mitä teille ohjeistettu?
Kaipa minäkin teen vauvan puuroannoksen sitten vaan veteen sen puuron ja sillä sipuli :) Oman puuroni teen mantelimaitoon, että siinähän se olisi mennyt samassa. Meillä siis imetetty vauva, eikä aiota korvata äidinmaitoa sen kummemmin muulla.

Vauvan puurot voi tehdä kyllä kasvimaitoon, jos ne vaan muuten sopii (eli ei allergiaa tms) :) Mutta alle 1v niitä ei ruokajuomana saa antaa, koska alle vuotiaan pääasiallinen ravinnonlähde on äidinmaito tai korvike. Siksi niissä se kielto ei alle 1-vuotiaille. Ehkä terkka ei ollut täysin tietoinen asiasta, kuitenkin aika uusi juttu noi kasvimaidot :) Tästä oli meinaan eilen taas mm Imetyksen Tuen faceryhmässä juttua.

Ja anteeksi kuokkiminen :D

Mun piti heti tarkistaa hedelmäsosepurkit ku luin tän. Onneks kaikissa pilteissä luki sokeroimaton ja 0g lisättyä sokeria.

Emmahima, osassa pilttejä on sokeria, joissakin makeutuksena käytetty rypälemehua, joka on lähes yhtä huono kuin sokeri, näyttää vain paremmalta tuoteselosteessa.

Pikainen tuotekatselmus Piltin nettisivuilla osoitti että viidessä hedelmäsoseessa ja lähes kaikissa marjasoseissa on sokeria tai mehutiivistettä. Mikä oudointa, mainostavat etusivulla että "vain luonnollisia ainesosia, ei lisättyä sokeria",ainesosaluettelossa kuitenkin mainitaan sokeri niin silloinhan se on lisättyä!
Ei meilläkään tule olemaan 0 toleranssia sokerin suhteen sit vanhempana mut ei todellakaan vielä tässä iässä ole aika! Tovi vierähtää kaupassa kun kaikki syynää läpi...

Vinkkinä et Bonnen hedelmäsoseita (sellasissa isommissa purnukoissa) voi myös syöttää vauvalle, ne on 100 % hedelmää! :)

Vauvan puurot voi tehdä kyllä kasvimaitoon, jos ne vaan muuten sopii (eli ei allergiaa tms) :) Mutta alle 1v niitä ei ruokajuomana saa antaa, koska alle vuotiaan pääasiallinen ravinnonlähde on äidinmaito tai korvike. Siksi niissä se kielto ei alle 1-vuotiaille. Ehkä terkka ei ollut täysin tietoinen asiasta, kuitenkin aika uusi juttu noi kasvimaidot :) Tästä oli meinaan eilen taas mm Imetyksen Tuen faceryhmässä juttua.

Ja anteeksi kuokkiminen :D

Ei ole kuokkimista. Kiitos infosta!

Nali, en osta pilttiä siitä syystä, että käyttävät turhaan makeutusta. Siis en osta edes niitä soseita, joissa sitä ei ole. Soseet pystyisi kaikki tehdä ilman sokeria, joten boikotoin koko tuotesarjaa siitä syystä. Bonnea käytän itsekin.

Tähän asti on kyllä ollut ihan helppo ja vaivaton tehdä kaikki itse.

Semperilläkin näky olleen täysin ilman sokeria, mitä kaupassa tänään ehdin tutkailla. Oon kyllä ite tehnyt kaikki paitsi luumusoseen ja äidillä sai mangososetta.

Jännä mite vauvan ruokiinkin on pitäny työntää sitä sokerii vaikkei luulis :eek: Pitääkin ruveta lukemaa noit tuoteselosteita tarkemmin.

Eilen tehty porkkana- ja tänään kukkakaalisoseita pakkaseen. Onks muilla vauvat saaneet vatsavaivoja kukkakaalista? Aattelin vaa ku itellä ainaki aiheuttaa ilmavaivoja et aiheuttaaks sit tytölleki, luultavasti.

En oo vieläkää saanu aikaseks ostettuu vauvalle omaa lusikkaa tai ruokalappuja :oops: Ollaa menty tavan teelusikalla ja äp ruokalapulla mikä on vähä turhan iso viel :grin

Niin ei kyllä ekana tulis mieleen et vauvojenkin ruokiin sokeria laitetaan, hyvä kun tietää niin voi boikotoida ;) onneks on muitakin vaihtoehtoja valmiina tai sit tekee itse.

Meillä on kukkakaalia syönyt eikä mielestäni ole sen enempää paukutellut kuin normaalisti :) samoin parsakaali.

Jewell, meillä on mennyt kukka- ja parsakaali ilman pahempia ilmavaivoja :) Söin itse kasviskeittoa, jossa punakaalta, ja siitä seurasi kaasuoperaatio molemmille ;) Meidän tytön ruoansulatus on muuttunut ihan täysin maistelujen myötä, 20 kakasta/vko muututtiin yhtäkkiä 2-3 krt/vko. Äiti on ihmeissään...

Takaisin