Soseet ja puurot

Me aloitettiin tänään maistelu. Tyttö viikon päästä 5 kk ja on ihan tosi kiinnostunut muiden syömisestä, yrittää jopa varastaa ruokaa pöydästä sylissä ollessaan. :) Porkkanasoseen tein tänään ja se oli vauvan mielestä ihan hyvää! Hän oikein aukoi suutaan lusikalle, ei irvistellyt ja olisi syönyt enemmänkin kuin teelusikallisen. :happy:

Eikö oo kauheeta itse syödä nykyään mitään vauva sylissä, kun toinen katsoo suu auki mitä sinä äiti suuhusi laitat ja miksi minä en saa? Tai ruokapöydästä lähtee lautaselta/lautanen ym lentoon jos ylettyy tarttumaan.

Mie pidin ns turhakkeena semmoista "maistelu tuttia" tai mikä se on, verkollinen juttu minkä sisään voi laittaa vaikka kurkkua ja vauva voi sitä maistella, mut se onkin ihan hyvä. Me siis saatiin semmoinen. Ehkä kuukauden päästä uskaltaa antaa maissinaksun...? Tänään 5kk. Puurot ja soseet osaa syödä hyvin kyllä. Ihmeen hyvin. Ja tykkää. Otettiin jo kana maisteluun tällä viikolla.

Mie kans pidin esikoisen kohalla turhakkeena maistelututtia, ei ollu koskaan tarvetta kun oli itellä aikaa vahtii sitä hedelmän palan imeskelyä. Nyt toisen kohalla ei oo aikaa. Tyttö usein kiukustuu ruokapöydässä katellessa meiän ruokailua, ehkä tylsistyy? Lelut ei auta, eikä malta leikkimatollakaan sitä aikaa olla. Testattiin maistelututtia ni ainakii sen kokeilun ajan toimi hyvin ja sai tytön viihtymään :) Eihän tuo sieltä vielä irti saa muuta kun vähän mehuja mauksi mut ei oo tarkotuskaa enempää. Ruokailu opetellaan sit lusikan kaa ja tuo maistelututti on apuväline tytön viihdyttämiseen.

Tyhmät kysymykset osa 8373. Mistä ruokailuvälineitä vauvalle?! Esimerkiksi monet lastenlautasista eivät sovellu mikroon. Missä te lämmitätte/sulatatte ruokia? Minä oon tähän asti laittanut tyhjään pilttipurkkiin täydestä vähän sosetta ja lämmittänyt sen ja syöttänyt siitä.

Meillä on Arabiaa ja Tupperwarea lasten astioina :) Kannattaa ehdottomasti muistaa tarkistaa astioiden soveltuvuus mikroon koska suurinta osaa muovisista lasten astioista ei saa laittaa mikroon! Tupperwarella löytyy mikrokäytön kestävää muovia.

Heh no meillä kai ei oo lapselle omia astioita (vielä). Ostettiin ikeasta enslusikka ja nokkamuki. Ruoat on pikkulautasella (asetti mahtanee oikeasti olla) ja siinä lämmitän/sulatan. Tai syvässä lautasessa. Juu ja pakasterasiassa on hyvä myös sulatella ja lämmitellä.

Löytyy aventin ruokailusetti ja ikean astioita , kriteerit kaikille ostetuille oli et saa pestä koneessa ja laittaa mikroon :)

Vielä on annokset sen verran pieniä, että pienestä juomalasista oon niitä IKEAn vauvalusikalla kaapinut pojalle suuhun. Lasissa on sen verran pieni pohjanala että ei häviä koko annos pitkin astian reunoja kun sekoitan siihen maitoa. Ja lasi on kuitenkin vain mun ulottuvilla niin ei tarvi huolestua rikkoutumisesta. Jääkaappisäilytykseen ja sulatukseen meillä on muutama muovinen, n. 1dl kannellinen kippo.

Meillä on myös Ikean astioita mitkä soveltuu mikroon. Oon ite keräillyt muumiastioita niin saa vauva niitä lautasia käyttää myös ennenkö oppii heitteleen lautasia ja sen jälkeen kun se vaihe menee ohitse. Niin ja on myös kaksi baby björnin lautasta mutta niissä taisi olla joku hassu mikro merkintä että low effect tms niin en oo niitä ikinä mikroon laittanut. Vai olikohan se edes niissä, pitää tarkistaa. Mut niitäkin esikoinen käyttänyt vaikka kuinka kun lähes joka päivä kuitenkin tulee tehtyä uusikin ruoka niin ei oo silloin tarvetta mikrolle.

Meillä ei edes ole mikroa. :hilarious:

Eli en siis vielä tiedä, miten sulatellaan/lämmitetään - joko vesihauteessa (pullonlämmitin löytyy kyllä, mutta musta on se ja sama keittää vedenkeittimellä vettä, kaataa sitä astiaan ja laittaa lämmitettävä pullo/kippo sinne..) tai sitten voisi ostaa sellaisen minikattilan (taitaa ammattikielellä olla voin sulatuskasari), jossa nopsaan lämmittää pienen määrän sosetta. Sille kattilalle olisi muutenkin käyttöä.. eli mua vaan himottaa ostaa uusia keittiövälineitä. :rolleyes:

Lämmitän vauvan ruuat vesihauteessa, vältän muoviastioita. Käytämme ihan tavallisia kodin astioita. En edes omia ruokiani lämmitä muoviastioissa mikrossa. Töihinkin ostin lasisen eväskulhon, jonka sai mikroon sellaisenaan.

Lämmitän vauvan ruuat vesihauteessa, vältän muoviastioita. Käytämme ihan tavallisia kodin astioita. En edes omia ruokiani lämmitä muoviastioissa mikrossa. Töihinkin ostin lasisen eväskulhon, jonka sai mikroon sellaisenaan.
Mä oon miettinyt, että paljonko siinä mikrolämmityksessä hajoaa ja katoaa hyviä ravintoaineita... No, toistaiseksi pikkulautanen ja pikkulusikallinen ruokaa on lämminnyt mikrossa, sellainen ei-muovinen vaan posliinia(ko) ne tavalliset astiat on :)

Mikrolämmityksestä kannattaa huomioida se että niistä tavan lautasista (posliinia/ keramiikkaa/ mitälie) liukenee se kiille ruokaan lämmittäessä. Hyvä muovinen mikron kestävä astia on parempi vaihtoehto :) Toki vesihaude vielä parempi mut mie oon ihan liian laiska sellaseen :hilarious:

Meilläkin on Ikean sekä Arabian astioita. Pienellä posliinilautasella olen pojan soseet nyt vielä toistaiseksi sulattanut. Ensilusikoita on useampia ja ties mitä merkkiä...Mikroa kyllä käytän.

No ei kai noista tavan astioista voi mitään vaarallista liueta ruokaan lämmittäessä/kuumaa ruokaa niissä pitäessä (kiillettä tms)?! Olen näiden suhteen vähä skeptinen... huh huh onneks oon välillä vähä turha yksinkertainen nii ei tuu näitä ees aateltua liikaa :hilarious::hilarious:

Mikrolämmityksestä kannattaa huomioida se että niistä tavan lautasista (posliinia/ keramiikkaa/ mitälie) liukenee se kiille ruokaan lämmittäessä. Hyvä muovinen mikron kestävä astia on parempi vaihtoehto :) Toki vesihaude vielä parempi mut mie oon ihan liian laiska sellaseen :hilarious:
Se teelusikallinen lämpiää todella nopeasti! Välillä päästän vain hanasta kuumaa vettä astiaan ja upotan jälkiruokakulhon siihen. Kun vielä vähän lypsää maitoa joukkoon, niin on sopivan lämpöistä. Myöhemmin keitän vedenkeittimellä vettä ja sillä lämpiää isompikin määrä

Onko kukaan aloittanut vielä lihan antoa? Meillä 5kk täynnä ja neuvolasta suositeltiin lihan lisäämistä hiljalleen. Mietin, mihin sitä yhdistelisi. Perunaan ainakin, mutta mites muuten?

Me aloitellaan liha varmaan ihan kanalla ja perunalla tai porkkanalla, mut kaikkia kasviksahan voi lihan kanssa yhdistää. :)
Kananmunaa ollaankin jo maisteltu.

Me on maisteltu broileria ja hirveä :) broilerin kanssa taisin antaa porkkanaa, kesäkurpitsaa ja maissia, hirven kanssa porkkanaa ja palsternakkaa. Hyvin maistui :)

Takaisin