Soseet ja puurot

Meidän makaronimössö oli menestys, tyttö ootti suukki auki uutta lusikallista ku linnunpoika :grin
Ja teinkin sellasen hevosenannoksen et sain itekin syödä ja syön huomennakin... yliarvioin tarpeen kenties :hilarious:

Höh, täältä käpykylästä ei taida saada muuta kuin sokeripilttejä :( :(

Eilen tein ostosreissun ikeaan, mukaan tarttui kymmenittäin lautasia ja kippoja ja kuppeja, ihan kuin meillä asuisi 10 lasta :D ruokalappujakin hirmuinen kasa.

Jos annatte lapselle vettä (vaikka vain suun huuhtomiseen) niin otatteko suoraan hanasta vai keitättekö veden ensin?

Jes hyvä juttu, ajattelin alkaa soseen päälle antamaan ruokajuomaksi ihan vain vettä ja tuntuu niin kauhean monimutkaiselta että ensin vesi pitäisi keittää ja jäähdyttää.. Neuvolasta tuli aiemmin tällainen ohje.

Varpahat, mä olen ymmärtänyt, että vettä ei tarvi keittää varsinkaan tässä vaiheessa, kun syö muutakin ruokaa (maisteluannoksia). Niinku tuossa kokeneemmat sanoi, ei keitetä (ellei ole joku vesibakteerikriisi käsillä)

Monestiko päivän aikana teillä vauvat syö kiinteitä? Ja mitä ja paljonko? Ollaan ruvettu miettimään, johtuuko meiän 5,5kk tytön päiväkärttysyys ja heikot päikkärit nälästä. Tietty imetän edelleen, mutta tissi ei aina kelpaa ennen ku kunnon raivoomisen jälkeen. Onneks ei tarvi raivota joka kerta.

Meillä syödään nykyään kolmesti: aamu- ja iltapuuro luumusoseen kanssa (aloitettu vasta eilen) syö niin paljon kuin jaksaa sekä yksi msisteluannos jotain ruoka-ainetta.

Meillä mennään vielä 1-2 tl maisteluannoksilla vaikka enemmänkin varmaa maistuis. Ens viikolla on 5 kk neuvola niin eiköhän silloin tule keskusteltua th:n kanssa tarkemmin soseista. Alan varmaan sillo lisäilemään annoksia, esim iltapuuron

Meillä otettiin nuo puurot mukaan, koska painonnousu vähän liian niukkaa. Itse olisin halunnut aloittaa vasta 6kk kohdalla, mutta jos näin saadaan pojalle massaa niin mikä mä olen sanomaan vastaan.

Emmahima, millainen painokehitys vauvalla on ollut? Se varmaan kertoo voiko nuo aiheutua nälästä.

Rintaraivoa, kärttyisyyttä ja heikkoja päikkäreitä on ollut meilläkin pidemmän aikaa. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Meillä imetty energia käytetty pituus- eikä painonkasvuun ja siksi lisätään kiinteitä, imettää kun ei enempää voi (poika rinnalla miltei koko ajan) :D

Tyttö oli 5kk neuvolassa 8,5kg. Syntyessään oli 4330g. Paino on kehittyny ihan normaalisti, ja kiinteitä on syöty reilu 4kk lähtien. Tällä hetkellä menee 2-3 krt/pvä: lounas, välipala ja iltapuuro. Aattelin lisätä tohon aamupuuron seuraavaksi. Ja aina kiinteitten yhteydessä (ja muutenki) imetän, jos tissi vaan kelpaa. Päikkäreitten molemmin puolin maistuu parhaiten.

Lueskelin tänään imetyksen tuen sivuilta rintaraivareista ja yritän olla ressaamatta. Toivottavasti vaan päikkärit alkais kans sujua.

Meillä otettiin nyt iltapuuron kaveriks aamupuuro lomalla vaikka periaatteessa tyttö olisi varmaan pärjännyt ilmankin sitä, kun ei aamulla paljoa jaksa syödä puuroa. Meillä nyt vähän uuden hakemista, kunhan reissusta kotiudutaan, saa nähdä miten puuron anto yksin onnistuu aamuisin... No nyt on perjantaina 6 kk neuvola, nii katsotaan mitä sanovat istumisesta. :)

Mä päätin, että siirretään lusikalla syömiset hamaan tulevaisuuteen eli kokeillaan loppukuusta uudestaan. Tyttö on aina jotenkin järkyttynyt, jos oon koittanut antaa soseita lusikan kärjellisen ja räkinyt kaiken pihalle - tästä sitten fiksuna tulkitsin, että ehkei vielä ole niiden aika. :wacky:

Kurkkua tykkää järsiä ja osaa itse sitä syödä ja kääntää tarvittaessa toisen pään suuhun, kun toinen pää on kaluttu (syö siis keskikohdan "siemenosan"..), joten me treenaillaan syömistä sitten näin. Jospa tässä lähiaikoina saisi mukaan muitakin "järsittäviä" - ei tarvitsisi pelkkää kurkkua ja vesimelonia poloisen syödä. :hilarious:

Aikaahan tässä onneksi on treenata, kun tytöllä ikää vasta karvan verran vajaa 5kk 3vkoa. Olisin silloin alkuun pistänyt kiinteät kokonaan jäihin, mutta kun kiinnostus oli niin kova ja kun kerta osasi ruokaa kädestä syödä, niin en hannonnut sitä iloa pieneltä kieltää. Ja kun mitään vatsaongelmiakaan ei ole tullut, niin antaa tytön järsiä kurkkua. :happy:

Ilyana, teillä on pieni sormiruokailijan alku siellä :) kannattaa lukea vaikka se bebesinfon sivu aiheesta, niin pääsee alkuun. Ja saa vinkkejä mitä muuta voi järsiä ;)

Me ei olla antibiootin lisäksi maisteltu vielä mitään. Neiti 5kk ja 3 pvä, joten ehtiihän tässä. Ei osoita kiinnostusta muidenkaan syömisiin vielä, ettei taida olla edes vielä valmis.

Ostin vauvalle pari päivää sitten sellaisen "verkkotutin" vai mikä se nyt onkaan... Tänään laitoin pari palaa päärynää siihen verkkoon ja kyllä tykkäsi vauva! Verkkoon jäi imeskelyn jälkeen vain pari kuivaa pikku nokaretta. Vauva oli kyllä ihan tosi tosi täpinöissään! Oli kyllä niin hyvä ostos. Itse olen innostunut nyt tuosta sormiruokahommasta, joten soseiden anto jäänee vain tähän alun maisteluun.

Oon miettiny kans sitä verkkotutin hankkimista :) Vois esim hedelmiä antaa tuoreeltaa ku en tiiä onks ne pakastettuna enää yhtä hyviä. Taitaa varmaan olla kuitenkin ihan hintansa väärti :)

Meilläkin on "verkkotutti" kovassa käytössä :) oon antanu siinä omenaa, päärynää, banaania ja mandariinia. Meillä on se verkkoversio ja sit silikoninen joka on helpompi puhdistaa.

Meillä kiinteiden syöminen edelleenkin haasteellista vaikka keskosuuden vuoksi kiinteät aloiteltiin pikkuhiljaa jo 4kk sitten.. voihan huokaus. Terhakkaasti osaa sylkeä lähes kaiken pihalle :hilarious: Aika ajoin saattaa jonkin verran ruokaakin mennä alas, jos sattuu sillä tuulella olemaan :)

Meillä "syödään" tällä hetkellä lihasoseita yms, puuroa, hedelmiä ja marjoja.. kaikkea periaatteessa siis jo mutta määrät ei kyllä suuria ole sattuneesta syystä. Mutta yritys hyvä :p

Meillä on maisteltu nyt bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, palsternakkaa, parsakaalia ja kukkakaalia. Kaikki on maistunut. Tänään ja eilen on maisteltu kaurapuuroa ja molemmilla kerroilla tullut itku kun ei saanut lisää vaikka suu auki odotti. Huomenna varmaan annettava kaksi teelusikallista, en tiennyt että kaurapuurosta sellaisenaan voi pitää niin paljon :rolleyes:

Meillä syödään täyttä häkää jo 4-5 kertaa päivässä niin paljon kuin jaksaa :-) nyt myös mukana puuro ja maisteltu on kalkkunaa ja kanaa. Neidille maistuu kaikki erittäin hyvin ja masu on toiminut huonon alun jälkeen ihan hyvin. Pelkkä korvike ei enää riitä tytölle, toki joka ruuan yhteydessä menee n. 1dl maitoa. Yösyömiset loppui aika yhtäkkiä mutta noin kerran yössä herää jolloin tutin suuhun laitto helpottaa. Alkaa olla melko helppoa tämä elämä jo :-)

Takaisin